[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:07

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:10

Wat is dat toch een heerlijke ruiter (en taal) om naar te luisteren!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:11

mo_van_dijk schreef:
Marcel, ik waag mij weer eens aan een vraag.

Van maart t/m oktober start ik eigelijk alleen maar in de SGW. In het winterseizoen spring ik. Met de SGW probeer ik aardig springmatig de cross te rijden, omdat ik merk dat mijn paard (niet mijn huidige paard) moeite had om weer om te schakelen naar het springen. Met name ondertreding van het achterbeen en het tempo is dan een moeilijkheid.

Nu kies ik mijn paard uit op zijn gangen en om zijn springmanieren. Ik heb liever een springpaard dat kan crossen dan een crosspaard dat kan springen.

Heb jij tips om deze overgang te verkleinen of soepeler te laten verlopen?

Dat zal niet makkelijk zijn, omdat je in de cross een hoger grondtempo aan moet houden, en in een parcours met datzelfde grondtempo in de problemen gaat komen op lijntjes en dubbel- en driesprongen. Daarbij is het ook zo dat hoe meer een paard cross loopt des te meer moeite zal het je kosten om een springparcours foutloos te rijden. Over het algemeen leren SGW paarden dat ze een economische manier van springen moeten hanteren, terwijl de regels in een parcours ineens zijn dat ze juist voorzichtig moeten springen. Om een paard dat verschil te leren is bijna onmogelijk.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:13

mo_van_dijk schreef:
Wat is dat toch een heerlijke ruiter (en taal) om naar te luisteren!

Rob is heel nuchter en de rust zelve. Buiten dat heeft ie ook een goed gevoel voor humor, dat maakt dat dus inderdaad heel prettig om naar te luisteren/kijken. Niet te vergeten dat ie ook echt verstand van zaken heeft!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:14

Marcel, ik vind de echte crosspaarden verschrikkelijk springen. Is jou dat wel eens opgevallen?
Misschien dat ik toch mijn vraag bij Mech neerleg. Met de meeste paarden doet zij het allebei. Alleen dit jaar ga ik waarschijnlijk niet bij haar trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:17

MarcelDufour schreef:
Daarbij is het ook zo dat hoe meer een paard cross loopt des te meer moeite zal het je kosten om een springparcours foutloos te rijden. Over het algemeen leren SGW paarden dat ze een economische manier van springen moeten hanteren, terwijl de regels in een parcours ineens zijn dat ze juist voorzichtig moeten springen. Om een paard dat verschil te leren is bijna onmogelijk.

Ben benieuwd of schoentje het hier ook mee eens is aangezien zij beidde disiplines rijdt.
ik zelf vraag me af of dat zo is maar kan niet met zekerheid beweren dat het niet zo is.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:32

mo_van_dijk schreef:
Marcel, ik vind de echte crosspaarden verschrikkelijk springen. Is jou dat wel eens opgevallen?
Misschien dat ik toch mijn vraag bij Mech neerleg. Met de meeste paarden doet zij het allebei. Alleen dit jaar ga ik waarschijnlijk niet bij haar trainen.

Volgens mij komt dat door dat ze inderdaad in zo'n cross een economische manier van springen aanwennen. En het hoge grondtempo verandert een sprong ook.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:33

Ik spring en SGW ook, maar ik heb niet zoveel moeite met het verschil qua grondtempo. Toen ik in mijn 1e seizoen cross zat wel, maar toen vond het paard het sgwtempo ook nog erg lastig, ik was altijd te laat, toen we er echt lekker inzaten kwam het tempo goed en kon ik op de tijd gaan rijden. Met de overgang naar het L sgw hetzelfde, in het begin telkens te langzaam en daarna ging ze zelf het juiste tempo oppakken. Iets waar ze aan toe moeten zijn denk ik, ik hoef nu zelf geen gas te geven/remmen in de sgw en ze loopt goed op de tijd. In het springparcours weet ze dat dat geen sgw is, en gaat ze dus ook niet hard.. Op een of andere manier weet ze precies wanneer ze op spring of op sgw wedstrijd is :P Ook ik spring 's zomers bijna nooit.. En paard springt laatste tijd alleen maar beter! En ben niet anders gaan trainen. Maarja, die van mij is sowieso niet de geweldigste springer. Maar ookal moeten de paarden in SGW economisch springen, hindernissen raken mogen ze eigenlijk net zo min, dus waarom zouden ze dat dan in het parcours wel doen? Ik ben er wel benieuwd naar..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:35

sas1965 schreef:
MarcelDufour schreef:
Daarbij is het ook zo dat hoe meer een paard cross loopt des te meer moeite zal het je kosten om een springparcours foutloos te rijden. Over het algemeen leren SGW paarden dat ze een economische manier van springen moeten hanteren, terwijl de regels in een parcours ineens zijn dat ze juist voorzichtig moeten springen. Om een paard dat verschil te leren is bijna onmogelijk.

Ben benieuwd of schoentje het hier ook mee eens is aangezien zij beidde disiplines rijdt.
ik zelf vraag me af of dat zo is maar kan niet met zekerheid beweren dat het niet zo is.

Ja, dat is echt zo...heb het vaak gezien. Is ook geen diskwalificatie van die paarden, maar het is juist goed om economisch te springen in een cross. Vandaar dat je ook ziet dat in het afsluitende parcours zoveel van de paarden die de cross makkelijk foutloos lopen, de grootste moeite hebben om het springparcourtje van 1.10/1.20 foutloos te springen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:38

Jolienn schreef:
Ik spring en SGW ook, maar ik heb niet zoveel moeite met het verschil qua grondtempo. Toen ik in mijn 1e seizoen cross zat wel, maar toen vond het paard het sgwtempo ook nog erg lastig, ik was altijd te laat, toen we er echt lekker inzaten kwam het tempo goed en kon ik op de tijd gaan rijden. Met de overgang naar het L sgw hetzelfde, in het begin telkens te langzaam en daarna ging ze zelf het juiste tempo oppakken. Iets waar ze aan toe moeten zijn denk ik, ik hoef nu zelf geen gas te geven/remmen in de sgw en ze loopt goed op de tijd. In het springparcours weet ze dat dat geen sgw is, en gaat ze dus ook niet hard.. Op een of andere manier weet ze precies wanneer ze op spring of op sgw wedstrijd is :P Ook ik spring 's zomers bijna nooit.. En paard springt laatste tijd alleen maar beter! En ben niet anders gaan trainen. Maarja, die van mij is sowieso niet de geweldigste springer. Maar ookal moeten de paarden in SGW economisch springen, hindernissen raken mogen ze eigenlijk net zo min, dus waarom zouden ze dat dan in het parcours wel doen? Ik ben er wel benieuwd naar..

Ze raken ze toch best wel vaak, in de cross. Maar altijd met een slepend voorbeen. Vandaar ook dat er vaak zeep of vet op de voorbenen gesmeerd wordt. Maar, het is tegenwoordig wel iets minder dan vroeger, omdat toen de cross hoger was dan tegenwoordig. Na enige doden en protesten is de hele cross op de schop gegaan, en is het minder hoog en bestaan gevaarlijke hindernissen nu uit meerdere onderdelen. Als ik het goed begrepen heb, tenminste. Als het niet zo is, word ik graag gecorrigeerd.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:42

Marcel, dat heet eventing crème ;)
Op de schop vind ik persoonlijk nog wel meevallen. Met name de breekboom is een grote stap geweest.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:48

mo_van_dijk schreef:
Marcel, dat heet eventing crème ;)
Op de schop vind ik persoonlijk nog wel meevallen. Met name de breekboom is een grote stap geweest.

Hahaha...wat de cross betreft ben ik echt een leek, dus vandaar mijn onbeholpen taalgebruik. :D
Gebruikten ze daar niet groene zeep voor, vroeger?
Er is inderdaad veel ten goede veranderd aan het SGW omdat je eigenlijk zelden tot nooit meer iets hoort over doden of zware ongelukken. In ieder geval niet vaker dan ik in de springsport hoor of zie.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:44

Ik ben net terug van mn springwedstrijd, ik dacht dat ik er nu wel klaar voor was.
Laatste springwedstrijd is in mei geweest en toen er een tijdje uitgeweest omdat ze zoveel stopte.
Thuis springt mn pony alles, nooit meer weigeren, amper balkjes en telkens wat hoger gaan bouwen. Dus ik me maar inschrijven voor wedstrijden.
Bij het inrijden ging alles goed, sprong alles netjes. Toen ik het parcours in moest was ze erg kijkerig en ja hoor 3 weigeringen bij de eerste hindernis.
Dus als ze in het parcours komt begint ze weer met weigeren zoals ze vorig jaar ook heeft gedaan. Wat kan ik hier nou tegen doen?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:01

Hoi, mijn vraag:

Na de sprong val ik altijd een beetje naar voren (dat wil zeggen, mijn balans is dan niet helemaal goed meer, en ik blijf dus in de verlichte zit inplaats van dat ik weer ga zitten). Ook heb ik het idee dat ik mijn handen nooit op de goede plek heb. Moet je je handen nou naast de hals houden, boven de hals, iets naar voren, of juist beter bij jezelf??

Alvast bedankt :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:08

sas1965 schreef:
MarcelDufour schreef:

Als ik om me heen kijk bij de SGW zie ik de paarden vaak catastrofaal springen ja. zowel op landelijk als op internationaal niveau. Zelf ben ik nog maar een beginner in het hele SGW gebeuren, maar ik vind dat je idd een goed springpaard moet hebben om een goede cross te rijden. Neem Owaola, maakt weinig fouten in de springproef, heeft dan ook 1.50m gelopen. Natuurlijk gaan de paarden wat platter springen van een cross, daarom is het denk ik heel belangrijk om veel te trainen op het springen. Veel in-uitjes bijvoorbeeld, laat ze weer terug springen. Zo is hoe ik het combineer.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:14

MarcelDufour schreef:
Ze raken ze toch best wel vaak, in de cross. Maar altijd met een slepend voorbeen. Vandaar ook dat er vaak zeep of vet op de voorbenen gesmeerd wordt. Maar, het is tegenwoordig wel iets minder dan vroeger, omdat toen de cross hoger was dan tegenwoordig. Na enige doden en protesten is de hele cross op de schop gegaan, en is het minder hoog en bestaan gevaarlijke hindernissen nu uit meerdere onderdelen. Als ik het goed begrepen heb, tenminste. Als het niet zo is, word ik graag gecorrigeerd.

Toch leuk dat ik dan SGW ruiter ben, en mijn paard in het parcours als ik een balk hebt, m er 9 vd 10 keer met haar achterbeen afgooit :P Vroeger deed ze het wel met het voorbeen, maar wat dat betreft is ze een stuk beter gaan springen. 1x op een sgw bleef ze maar balken afgooien met het achterbeen terwijl ze ontzettend goed sprong, beschermers achter eraf gehaald en toen liet ze alles liggen, zelfs in het parcours terwijl ze toch een aantal keer (door slechte bodem) heel vervelend uit kwam en mij ontzettend redde, want van mij had ze mogen stoppen met zo'n afstand, maar ze redde me iedere keer weer, dat was een beetje het omslagpunt voor haar dat ze foutloze springrondes ging springen. Tegenwoordig voor mij dus geen achterbeschermers meer met het springparcours :)

En mijn paard raakt ook wel regelmatig iets in de cross, maar echt STUKKEN minder dan vroeger, blijkbaar is er ergens toch een lampje gaan branden. En die eventingcreme oid gebruik ik niet, als ze een hindernis raakt doet ze dat met haar bescherming/springschoen en met met dr hele been dus ik vind het niet zo nodig.

En hoe harder je tempo is hoe vlakker ze worden natuurlijk, ik ga ook altijd even zitten een paar galopsprongen van tevoren in de cross, dan komt ze mooi terug en kan ze kijken en "netjes" springen en daarna trekt ze vanzelf weer op naar het goede tempo. Ik post ook wel eens bij de cross en als ik dan af en toe zie hoe mensen op de sprong afracen (de onervaren amateurs heb ik het dan dus over) dan vraag ik me echt af hoe die elke sprong weer overleven, dat die niet over de kop vliegen. Teveel terug is natuurlijk ook niet goed, maar even gaan zitten zo van hee let je op we gaan weer kan nooit kwaad volgens mij.

En eventing kwam vroeger eigenlijk alleen maar in het nieuws als er weer eens een ernstig ongeluk was gebeurd... Daardoor denkt/vindt iedereen SGW/eventing/millitary ook zo 'gevaarlijk' omdat het eigenlijk altijd alleen maar als gevaarlijk en dodelijk en ernstige ongelukken in het nieuws was, en het een onbekend iets was. Tegenwoordig komt het ook positief in het nieuws en steeds meer mensen gaan naar mijn idee starten in de SGW. Maar de breekboom is inderdaad een goed initatief. (Ik geloof ook dat er laatst ergens een bijeenkomst was, met een heleboel landen, en dat ze dit vanuit nederland een erg goed initiatief vonden, en ook hoe het opgelost werd met de kosten door de breekboomtoeslag van 2,50 op het startgeld.) Ze zijn de laatste tijd goed met de veiligheid bezig.

*en nu weer terug naar het springen :P *

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:14

loveidefix schreef:
Hoi, mijn vraag:

Na de sprong val ik altijd een beetje naar voren (dat wil zeggen, mijn balans is dan niet helemaal goed meer, en ik blijf dus in de verlichte zit inplaats van dat ik weer ga zitten). Ook heb ik het idee dat ik mijn handen nooit op de goede plek heb. Moet je je handen nou naast de hals houden, boven de hals, iets naar voren, of juist beter bij jezelf??

Alvast bedankt :D

Ik heb m'n handen altijd naast de hals, richting de mond dus. Het is mij zo geleerd, omdat je dan je paard het minste in de mond stoort. Dat je na de sprong in de verlichte zit zit is niet erg, beter dat dan dat je in het zadel ploft in de landing.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:18

I_Moondance schreef:
Ik ben net terug van mn springwedstrijd, ik dacht dat ik er nu wel klaar voor was.
Laatste springwedstrijd is in mei geweest en toen er een tijdje uitgeweest omdat ze zoveel stopte.
Thuis springt mn pony alles, nooit meer weigeren, amper balkjes en telkens wat hoger gaan bouwen. Dus ik me maar inschrijven voor wedstrijden.
Bij het inrijden ging alles goed, sprong alles netjes. Toen ik het parcours in moest was ze erg kijkerig en ja hoor 3 weigeringen bij de eerste hindernis.
Dus als ze in het parcours komt begint ze weer met weigeren zoals ze vorig jaar ook heeft gedaan. Wat kan ik hier nou tegen doen?

Eerst oefenparcoursen gaan rijden, totdat ze het weer doet. Op woensdag kun je naar Asten-Heusden, daar is het niet druk en heb je dus tijd genoeg om rond te springen. Als dat goed gaat ga je op donderdag naar Asten, daar is het wat kijkeriger.

Het is belangrijk dat je brutaal rijd, je moet zelf naar de andere kant willen. Neem anders je instructeur mee als je gaat oefenen.

Zo, nu ga ik weer vakantie vieren!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:36

An1985 schreef:
Ik vraag me sinds dit topic gestart is al af wat dit betekent;

DIT IS GEEN TROLLEN VOEDER PLAATS!!!

?????

Dat zijn mensen die het leuk vinden om anderen op stang te jagen door hele rare dingen te vragen.
Bij voorbeeld : Hoe kan het dan als ik spring met sporen en ik leg mijn benen naar achter dat mijn paard erdan vandoor vligt?? ik word dan heel boos op hem maar dat help helemaal niet''

Zulke dingen bijvoorbeeld :+

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:39

Erg interessant om te lezen, al ben ik dus nu tot de conclusie gekomen dat mijn paard gewoon gek is.
Ik ga als ik tijd heb steeds een stukje lezen om te kijken of mijn vragen er al bij staan en anders stel ik ze later :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:40

mo_van_dijk schreef:
Vivana, springen (of i.i.g. balkjes lopen) is ook voor het dressuurpaard een goede oefening-afwisseling!

Elk paard moet over hout gaan en het aller belangrijkste is AFWISSELING in het werk (daar hoord ook bosritten bij of gewoon over de weg).
Mijn motto was vroeger "Geen gel*l in de krul,en elke pony of paard móesten een parcourtje lopen en het liefst al na een week of 3 zadelmak zijnde (gewoon laag maar wel rond lopen)!"

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:03

I_Moondance schreef:

Ben bang dat jij een stoute pony hebt. Vanaf hier is het moeilijk om een advies te geven hoe je dat op moet lossen.
In eerste instantie zou ik zeggen dat er een ruiter een parcourtje mee moet springen die wat meer natuurlijk gezag heeft, want jou neemt ze in de maling.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:10

MarcelDufour schreef:

dan heb ik geluk gehad met mijn extreem voorzichtige crosser ;-) In de cross sprong ze altijd fijn en zonder al te veel lucht (maar wel voldoende :+ ) In de 2,5 jaar dat ik haar heb gehad heeft ze 2 balken gesprongen in een jumpingparcours ;-)
Ik denk toch echt dat het van paard tot paard ligt, ik heb liever ook een springer die kan dienen voor de cross dan een springpaard die bestempeld wordt als "te slecht voor de jumping", we steken die maar in de cross..

En dat zie je maar al te vaak en daarom denk ik ook dat crosspaarden soms als onvoorzichtig worden gezien terwijl ze voor hun crosscarrière al lang "buitengeschopt" waren in de jumpingwereld omdat ze te weinig respect hebben voor het hout ;-)
Kijk maar naar mijn profielfoto's van mijn vorig paard, ze sprong altijd zo in de cross :j

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:16

Oja Marcel! Ik wil nog even zeggen dat ik deze week veel van je balkjes werk heb gedaan, gisteren kwam een vriend me nog even helpen met springen en hebben we ook een fijn lijntje gesprongen (met wat balken ervoor ;-) ) en vandaag op jumping liep hij zo fijn rond!
Hij krijgt veel meer coordinatie en loopt voor een 4 jarige echt plezant!
De bakjes enzo onder de hindernissen hadden we thuis niet kunnen oefenen maar dat vond hij niet echt een probleem!

Ik merk in ieder geval wel verschil in zijn handigheid. Héél veel heeft hij natuurlijk nog niet gesprongen en met de juiste oefeningetjes wordt hij zoveel handiger.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:25

Shanna_W schreef:
Oja Marcel! Ik wil nog even zeggen dat ik deze week veel van je balkjes werk heb gedaan, gisteren kwam een vriend me nog even helpen met springen en hebben we ook een fijn lijntje gesprongen (met wat balken ervoor ;-) ) en vandaag op jumping liep hij zo fijn rond!
Hij krijgt veel meer coordinatie en loopt voor een 4 jarige echt plezant!
De bakjes enzo onder de hindernissen hadden we thuis niet kunnen oefenen maar dat vond hij niet echt een probleem!

Ik merk in ieder geval wel verschil in zijn handigheid. Héél veel heeft hij natuurlijk nog niet gesprongen en met de juiste oefeningetjes wordt hij zoveel handiger.

Geweldig leuk om te horen! Ben ik echt blij om, want ik kan wel wat roepen, maar de feedback van de ruiters is zeker zo belangrijk.
Is trouwens ook een leuke oefening om te doen, he? Vind ik tenminste.