[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:09

Daarom vroeg ik je ook op welk niveau je rijdt. Rijd je in de Nederlandse B of L is dat geen punt, dan moet dat allemaal nog komen (al is dat achter de ll rijden op ieder niveau onzin), maar jij rijdt met soms met S&T zeg je, en dan moet dat allemaal al in orde zijn. Die mate van fijnafstelling die je kunt bereiken met S&T is waardeloos als je paard nog meer moet komen van achter. Dan zou ik lekker doortrainen en de S&T lekker in de kast laten.

Maar jij meldt dus dat je de S&T gebruikt als je kracht te kort komt. Dat vind ik dus enge gedachte, daarbij rijdt je op de ANKY manier terwijl je naar mijn idee geen benul heb van wat je daar meer bereikt. Lang en laag rijden daar krijg je een ontspannen rug mee, maar voor het gymnastizeren heeft het geen enkel nut.

Het lang, diep en rond rijden is een vak apart waar je je als amateur beter verre van kan houden. (Naar mijn idee de pro's ook, maar dat is een andere discussie). Wat jij doet met het rijden op de ANKY manier is er voor zorgen dat achter niet voldoende doortreed. Het hoofd is een hefboom voor de achterbenen en doordat je het hoofd naar beneden trekt, gaan de achterbenen niet meer onder de massa, maar er onder weg...

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:05

jij moet eens leren kijken wat ik typ!! deze foto's waren een jaar geleden.. toen reed ik E/A nu A/L toen was de balans misschien niet optimaal toen was ik namelijk ook net overgegaan van pony naar paard en moest nog veel leren, nu heb ik al heel veel bijgeleerd en is alles weer heel erg vooruit gegaan (ook de balans aanleuning en houding enzz) NU rijd ik af en toe met S&T omdat ik op een Niveau rijd waar dat namelijk is toegestaan !! en als ik niet wist waar ik mee bezig ben en als ik geen gevoel zou hebben volgens jullie was ik nooit zo ver gekomen en had ik lang niet bereikt wat ik nu al allemaal heb bereikt..duss ( en als ik mijn foto's vergelijk met die van jou denk ik niet dat je zo veel meer verstand hebt want mijn paard loopt er wel wat ontspanneder bij dus alsjeblieft...) Dus ik ga nu stoppen met deze discussie want dit leid tot nergens en ik denk dat ik wel een hele goede begeleiding heb die ECHT weet waar ze het over heeft!!!

Sjoeske

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:59

Bienotje schreef:
Er zijn toch al oneindig veel topics geweest waar alle antwoorden al zijn genoemd, deze zijn te vinden onder FAQ: Veel voorkomende rijtechnische problemen. Vraag me af of dit dan ook nog nodig is Lachen

Ja, dat is ook, theoretisch kan je heel veel zeggen, terwijl je er in de praktijk misschien niks aan hebt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:45

Aan de andere kant: Dit is niet voor niets een CENTRAAL topic.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:09

Beetje theorie is wel nuttig hoor.

Altijd fijn om te weten waar je mee bezig bent Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:55

gazzetta schreef:
ik heb ook een groot probleem met het aan de teugel rijden,, gister in de les ging hij helemaal tegen de teugel en als ik maar een beetje mn houden sloot ging ze al met het hoofd omhoog..enz enz

gazzetta schreef:
jij moet eens leren kijken wat ik typ!!

hmm, ik denk dat je zelf eens moet gaan kijken wat je heb getypt...
Welk niveau je rijdt, zegt geen bal en ook niet wat een ander rijdt.
Wanneer je goed wil rijden, wíl je leren, dat mis ik bij het lezen van jouw reacties.
Waarom rij je? Waarom stel je de vraag?
Wil je horen dat het aan je paard ligt?
- alles wat niet goed gaat ligt aan je paard en alles wat wel goed gaat en welk niveau je rijdt, komt helemaal door jou!
Nu tevreden????? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:26

Yamcha schreef:
Beetje theorie is wel nuttig hoor.

Altijd fijn om te weten waar je mee bezig bent Lachen

Blijft handig Haha!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:26

superwoman schreef:
Wanneer je goed wil rijden, wíl je leren, dat mis ik bij het lezen van jouw reacties.
- alles wat niet goed gaat ligt aan je paard en alles wat wel goed gaat en welk niveau je rijdt, komt helemaal door jou!
Nu tevreden????? Verward

Goed gezegd! Alles wat je doet moet een doel hebben, en als je die niet hebt moet je het gewoon niet doen. Als iemand de vraag stelt: Waar doe je het zo?, dan moet je die vraag kunnen beantwoorden zonder een IK-persoon te gebruiken!!

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:55

superwoman schreef:
gazzetta schreef:
ik heb ook een groot probleem met het aan de teugel rijden,, gister in de les ging hij helemaal tegen de teugel en als ik maar een beetje mn houden sloot ging ze al met het hoofd omhoog..enz enz

gazzetta schreef:
jij moet eens leren kijken wat ik typ!!

Nu tevreden????? Verward

nee tuurlijk niet,, dat slaat echt helemaal nergens op. alles wat niet goed gaat ligt aan je paard Nors opkijken sorry hoor maar waar heb je dat vandaan gehaald ??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:38

gazzetta schreef:
nee tuurlijk niet,, dat slaat echt helemaal nergens op. alles wat niet goed gaat ligt aan je paard Nors opkijken sorry hoor maar waar heb je dat vandaan gehaald ??

Omdat je nergens goed op een advies in gaat. Nergens sta je open voor commentaar.
En je komt steeds met excuses aan.

Toch heb JIJ een probleem met aan de teugel rijden, heb je geschreven. Dan lijkt het mij duidelijk dat jij o.a nog niet toe bent aan stang en trens. Jij mag dan wel aardig vooruit komen op de wedstrijden, toch heb jij een groot probleem in je basis!

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:53

superwoman schreef:
gazzetta schreef:

Omdat je nergens goed op een advies in gaat. Nergens sta je open voor commentaar.
En je komt steeds met excuses aan.

Toch heb JIJ een probleem met aan de teugel rijden, heb je geschreven. Dan lijkt het mij duidelijk dat jij o.a nog niet toe bent aan stang en trens. Jij mag dan wel aardig vooruit komen op de wedstrijden, toch heb jij een groot probleem in je basis!

dan heb ik het verkeerd omschreven..die dag had ik een probleem. maar nu gaat alles weer Lachen fijn .. en ik kom niet altijd aan met excuses de dingen zijn gewoon waar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:09

gazzetta schreef:
dan heb ik het verkeerd omschreven..die dag had ik een probleem. maar nu gaat alles weer Lachen fijn .. en ik kom niet altijd aan met excuses de dingen zijn gewoon waar.

Zal best waar zijn Ja

Maar als je eerst foto's plaatst om iets te bewijzen (Waarom plaats je hier anders die foto's) en wanneer er commentaar op is, zijn de foto's ineens oud, tja.
Je kan gewoon de fouten toegeven ipv te roepen dat ze oud zijn. Daarbij had je bij de foto ook kunnen zeggen dat hij wat ouder is.......

Dat is 1 voorbeeld!

Jij begon met een probleem, je kreeg commentar op je oplossing en daarna kwam je met allemaal bijzaken die er helemaal niet toe doen.....(oude foto's, niveau wedstrijden etc etc)

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:16

superwoman schreef:
gazzetta schreef:

Zal best waar zijn Ja

Maar als je eerst foto's plaatst om iets te bewijzen (Waarom plaats je hier anders die foto's) en wanneer er commentaar op is, zijn de foto's ineens oud, tja.
Je kan gewoon de fouten toegeven ipv te roepen dat ze oud zijn. Daarbij had je bij de foto ook kunnen zeggen dat hij wat ouder is.......

Dat is 1 voorbeeld!

Jij begon met een probleem, je kreeg commentar op je oplossing en daarna kwam je met allemaal bijzaken die er helemaal niet toe doen.....(oude foto's, niveau wedstrijden etc etc)

dr zijn ook dingen die ik wel heb toegegeven zoals achterhand moet ze meer gebruiken, en moet iets meer opwaarts lopen.. daar ben ik het ook gewoon mee eens. alleen ik ben het er niet mee eens dat ze gespannen loopt, ik denk dat je dat ook pas echt voelt als je erop zit en niet alleen maar van een foto (maar dat is mijn mening). dat is alles Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:16

gazzetta schreef:
dr zijn ook dingen die ik wel heb toegegeven zoals achterhand moet ze meer gebruiken, en moet iets meer opwaarts lopen.. daar ben ik het ook gewoon mee eens. alleen ik ben het er niet mee eens dat ze gespannen loopt, ik denk dat je dat ook pas echt voelt als je erop zit en niet alleen maar van een foto (maar dat is mijn mening). dat is alles Knipoog

Ik hoop maar dat je bent gaan nadenken over je oplossing van toen en dat zo nooit meer zal doen. Rolleyes

sterkte verder Doei, doei

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:33

superwoman schreef:
gazzetta schreef:

Ik hoop maar dat je bent gaan nadenken over je oplossing van toen en dat zo nooit meer zal doen. Rolleyes

sterkte verder Doei, doei

kheb geen sterkte nodig.. het gaat alleen maar vooruit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:02

Zo te horen behoefte om het laatste woord te hebben Clown ?
Je wil niks leren, dat is nu duidelijk. Klaar. Op naar het volgende probleem!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:27

hoi,

je kunt hem het beste omhoog rijden, opwaarts rijden. handen op de plaats houden en flink benen. veel overgangen maken, opsluiten en voorwaarsts en opsluiten...

groetjes wendy

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:41

Citaat:
ik heb ook een groot probleem met het aan de teugel rijden,, gister in de les ging hij helemaal tegen de teugel en als ik maar een beetje mn houden sloot ging ze al met het hoofd omhoog.. ik ergerde me kapot maar dat heeft natuurlijk g3een zin. toen heb ik dr eens ff flink aangepakt: teugel kort en links rechts inbuigen . En dit hielp!! het laatste kwartiertje in de les ging ze naar mijn gevoel veel meer ontspannen

Rug? Gebit? Pijn?

Citaat:
zagen en links rechts inbuigen is een heel verschil, kken mn merrie en die probeert me gewoon eens uit.. het was gewoon een kwestie dat ze zich moest overgeven en toen ze dat eenmaal gedaan had hoefde ik alleen nog maar een lichte aanleuning te houden ..en geen hoop geschop, dan zie je toch een heel verkeerd beeld voor je hoor ! AF en toe moet je gewoon laten zien wie de baas is en dit heeft niets te maken met een hoop geschop hoor, gewoon ff te teugels korter nemen en veel buigen en niet met zagen, gewoon f doorzetten

wat dacht je van de rest van het lijf? voor vast=achter vast en andersom. Wie zegt dat het uitproberen is. Het is ook nog een merrie. Kan me voorstellen dat zij net als ons vrouwen wel eens last heeft van onderrug etc wat daar allemaal zit. Of misschien zit ze wel altijd vast in haar bekken/rug.
Nagevelijk komt uit het lijf niet uit de hals. inbuigen in het lijf dmv 8tjes, slangevoltes, etc kan idd helpen maar links en rechts inbuigen in de hals gaat toch echt meer naar in de krul toe.
Teugels korter=meer spanning hoe wil je dat op deze manier omzetten in ontspanning. voor aan de teugel zetten en de rest komt vanzelf?

Citaat:
voor het paard ook ! de gebruikt ze dr ruig. de laatste minuten heb ik dr de teugel uit de hand laten kauwen en dat deed ze , en dit is toch echt een teken dat een paard los in de rug is !!

als mijn konik lang loopt hoor je ieh ieh ieh. Kauwt en speelt voldoende met het bit maar nageven gaat niet door teveel spanning in de hals en achterhand/rug waarschijnlijk door geen goed gebit en gaat dus ook naar een tandheelkundige. Mijn fjord kauwt helemaal niet, maar geeft wel echt na nu. Hij kon ook wel een beetje aan de teugel lopen, maar nu, zo'n verschil!

Citaat:
ik voel echt wel aan of mn paard aan het einde van de les goed door de rug loopt hoor, en als die al die weken aan de teugel loopt en dan een les niet,, dan zit ze me gewoon uitteproberen en dan moet je nou eenmaal ff consequent zijn totdat ze zich nageeft!!

Dan ga je eerst na waar het vandaan kan komen, verzet komt er niet voor niets als ze ontspannen lopen zo lekker vind waarom zou ze zich dan moeten verzetten?

ga nu eerst paardjes voeren en zal dan eens verder kijken

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:08

ik heb geen zin meer in deze discussie... we hebben gewoon een andere mening al denk ik dat het uiteindelijk wel op hetzelfde neerkomt, gewoon rijden benen erbij aanleuning en veel oefeningen rijden zodat ze door heel het lijf zich gaat ontspannen en nageeft..dit is ook wat ik doe hoor

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:16

maar veel dingen die jij noemt wijzen op dat je paardje niet helemaal lekker in haar lichaam zit en dan zie je ook op foto's de lippen opgetrokken dat is allemaal spanning. Ikm heb zo'n vermoede dat het uit haar gebit komt....

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:26

nee dat controleren we het geregld op haken enzz

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:32

vijlt de tandheelkundige met de hand of electrisch. wordt er ook gekeken naar bespiering van het kauwen? bewegelijkheid van de kaak? nageven is ook onderkaak laten afhangen maar met hobbelkbobbel gebit lukt dat niet zonder mond te openen en als mensen dan een strakke neusriem eraan hangen wordt het er niet beter op. voor mijn fjord zijn gebit gedaan was moest ik ook nog ff aanhoren dat ik me neusriem moest aansnoeren en sperriem gebruiken... nu hoeft dat niet meer, alleen nog een goed bit en goed zadel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:44

gazzetta schreef:
misschien moet jij eens wwat foto´s van JOU laten zien hoe het dan wel moet

hier mijn vuilnisbakkie pony...
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b6 ... Cat2jly5cY

onder zadel:
http://groups.msn.com/_Secure/0RgCXAvcT ... 5855108246
loopt hij niet mooi aan de teugel (oke ontwijkt een beetje het bit)

nu is dit extreem voorbeeld maar ik bedoel maar hoeveel inwerking een ruiter zadel en bit kunnen hebben. nu was dit ook nog in mijn pennytijd. inmiddels ga ik met dezelfde pony deelnemen aan een lange teugel clinic en begint hij super zijn lichaam te gebruiken zolang je maar geen bit gebruikt. en dat ga ik ook niet doen voor de tandarts is geweest.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:25

Esperanza schreef:
gazzetta schreef:
Afbeelding

Ik zie een paard dat afgebogen loopt met een valse knik (achter de loodlijn), echt mooie foto´s van een goed aan de teugel lopend paard zijn dit niet.

Daarnaast zie je duidelijk dat dit paard op de voorhand loopt (paslengte voor groter dan achter). Ook horen hier (in draf) de beide diagnoale benenparen precies hetzelfde te doen. Dat is bij jou op meerdere foto´s niet het geval. Jouw paard steunt hier alleen op het voorbeen, terwijl het achterbeen niet meer steunt. Het voorbeen had ook al los van de grond moeten zijn.

Misschien foto´s om niet zo heel trots op te zijn?

http://im1.shutterfly.com/procserv/47b7 ... Cat2jly5cY
oef dan valt die van mij op de achterhand (kon het even niet laten)
Wat betreft het dieper laten lopen. De bovenlijn van de pony is een soort iets rekbaar touw. als je dat touw voor veel opkrult (achter de teugel) is er niet veel meer over voor de achterhand en zal ondertreden minder mogelijk zijn. Andersom ook als je het touwtje achter veel opkrult (piaffe/levade) dan zie je de paarden meestal voor de teugel lopen.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:41

sorry hoor maar waarom altijd die voorbeelden als niemand erop zit als een paard los in de bak/wei loopt rent weetikveel is het anders dan dat hij/zij onder het zadel moeten lopen dus ik zou zeggen of fatsoenlijke voorbeelden of geen :s