Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 07:08

Ik zie op dit filmpje dat ze continu in zijn mond zit ,,ze heeft geen rustige hand

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:17

ik kan het filmpje niet zien, helaas.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:53

Anoniem schreef:
Dat is toch hopelijk een grapje Arie? :')
Ik zie hier een reliëf waar het paard de neus op de borst heeft en een open mond. En de nek niet als hoogste punt . En in welke gang wordt dit paard gereden?

Ze hadden in die tijd nog geen verkeerde horizontale Volbloedhalzen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:17

arie53 schreef:
Dit wordt tegenwoordig voor rijkunst versleten terwijl het paard zwaar op de voorhand gaat

arie53 schreef:
e hadden in die tijd nog geen verkeerde horizontale Volbloedhalzen.

Eh... dus als ik jou goed begrijp ligt het niet aan de ruiter maar aan de verkeerde volbloedhals? Dus dan valt het met de rijkunst van tegenwoordig gelukkig wel mee :) :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:23

Deze reactie is een reactie op de discussie zoals deze al een tijdje gaat binnen dit topic. Mijn opvattingen over aangeraakte punten zitten verweven in deze post.

Als ik moet kiezen tussen AR c.q. modern dan kies ik voor AR. Er gebeurt wellicht niet zoveel maar volgens mij wordt er ook niets beschadigd bij het paard. Bij de moderne rijderij ervaar en zie ik dat anders.

Zelf heb ik pas sinds drie jaar Duits klassiek les en ben overgestapt van modern naar Duits Klassiek. Groene sneeuw een schier onmogelijke opgave leek het me om mijn paardje correct te leren rijden. Inmiddels paar jaar verder is mijn paard in de hand gesteld en kan ik uren rijden met haar hetzij op de wei hetzij in het bos op een fijne sterke swingende rug. Ook heeft ze een echte dressuur kont gekregen ipv iel kontje. Heerlijk paard.

Op moderne ver opgeleide paarden heb ik mogen rijden. KWPN dus vele malen beter gefokt als mijn merens (Frans pyrenees bergpaardje). Onder begeleiding van mijn moderne instructrice indertijd een passage en piaff mogen rijden op haar grand prix george paard. Wat mij opviel was dat ik op een stijve klaas zat. Amper of niet op door te zitten. Maar zo ervoer ik het toen, huppelen op de plaats deed hij geweldig evenals met swingende huppels door de baan. Begreep er niets van hoe dit kon. Ik zat op een echte houten klaas die passage en piaff deed. -O-

Later toen ik paar jaar Duits klassiek les had gehad, heb ik onder begeleiding van mijn Duits klassieke instructrice (Murphy hier van BOKT wiens identiteit ik niet bekend maak) een warmbloed paard mogen rijden van mensen. Een paard, die St Prix George start gerechtigd was. Ik was zeer dankbaar dat ik dit paard mocht rijden, maar toen ik hem zag en er op ging zitten voelde ik gelijk dat dit hele ernstige foute boel was. Of anders gezegd, een verreden “steets “ paard. Dat was er niet bij verteld dat dit paard bijna niet meer te rijden was.
Zodra ik iets dieper ging zitten of benen gaf begon hij te huppelen op de plaats. Maar eenvoudige oefeningen als wijken, wending om de voorhand was onmogelijk. Dan kwam hij gelijk omhoog. Zodra ik aan de teugels kwam liep hij achter de teugel en verbrak alle contact. Wat was dat paard boos op zijn ruiters, dat werd me gelijk heel erg duidelijk. Dit paard heb ik drie keer per week onder begeleiding gereden (wouw wat miste ik mijn eenvoudige merens paardje waar vaak zo neerbuigend over gedaan word maar die qua opleiding zoveel verder was en beter voelde als dit dressuur gefokte paard dat zo hoog al mocht starten). Enfin na drie weken waren we zover dat paard het toeliet dat ik hem correct kon rijden met vallende stellinghals. Het staken, omhoog komen, boosheid werd minder en minder, en tot verbazing van zijn omgeving accepteerde hij mij , was lief en aardig voor me en deed meer en meer zijn best, zijn rug werd soepeler en soepeler. Ik was met dit hoog opgeleide paard terug gegaan naar de basis B - L. want het leek wel of dat overgeslagen was. Zijn onder hals begon na zes weken te verdwijnen en toen moest ik met hem stoppen want we gingen naar Frankrijk terug (daar woon ik).

Ander voorbeeld:
Laatst op TV Isabel Werth zien rijden. Ik schrok heel erg. Wat een houten Klaas van een paard. De verslag gever, een man met veel verstand van zaken gaf aan dat het een minder gefokt paard was vergeleken met Damon Hill die later met Helen Langenhanenbergh in de ring zou komen. De presentator werd enthousiast toen Helen kwam: “Wat een mooi gefokt paard. Kijk eens hoe soepel hij door de baan gaat”. Op geen enkele manier werd vermeld dat we keken naar een correct getraind paard (Duits Klassiek) in tegenstelling tot het paard van Isabel dat een modern getraind paard is dat ik als niet correct getraind paard ervaar zoals zoveel modern getrainde paarden (helaas).

Een paar opmerkingen over vragen die gesteld zijn binnen dit topic. Dressuur is voor mij een middel en geen doel. Iedereen die op een paard klimt heeft in mijn ogen de verantwoordelijkheid om correct te rijden zodat paard zijn rug goed gebruikt. Geen enkel probleem om dit in wedstrijdverband te laten jureren. En dat met minder dressuur matig gefokte paarden je op een gegeven ogenblik de keuze maakt om te stoppen vind ik in het belang van het paard logisch.
Met onze merens zijn wij vroeger gestopt toen hij M2 start gerechtigd was. Hij vond er gewoon niets aan dus zijn we gestopt.
Helaas met mijn jongste merens moeten stoppen L1 vanwege emigratie. Jammer zij heeft zoveel ijver en aanleg, zij had zeker tot en met Z kunnen halen.

Een tinker zul je inderdaad niet in de grand prix zien. Tenminste ik vind dat niet wenselijk. Maar is dat niveau dan zo belangrijk? Een tinker moet wel geleerd worden om zijn rug goed te gebruiken dus correct rijden is voor alle paarden belangrijk. Met andere woorden, dressuur wordt binnen dit topic gekoppeld aan wedstrijd rijden en is doel geworden en geen middel om paard correct te laten gaan.

Welk paard is nu werkelijk het best gaande paard?

In mijn ogen is mijn kleine merens een beter correct opgeleid paard (L1 niveau) als het paard die ik mocht rijden dat zijn punten had gereden en Grand prix George mocht starten. Voor het gemak was de basis overgeslagen.
Met andere woorden in mijn ervaring gebeurt het nogal eens dat paarden toch hoog rijden terwijl ze zo stijf als een plank zijn. De dürchlassigheid van het SKALA is daar ver te zoeken. Dus de hele discussie hier binnen dit topic over hoogte niveau en of plaatsen van filmpjes waardoor er recht van spreken en posten zou zijn, zie ik toch wel wat anders.

Eens met Terpetijn als het gaat om de toonzetting binnen dit topic. Jammer.

Eens met Arie e.a. dat veel paarden zich niet verzameld tonen op hoog niveau en dat dit het normale beeld is geworden.

Als het gaat om de vraag van filmpjes te plaatsen vind ik dat dit niet zoveel toevoegt in de discussie. Zeker niet als ik een filmpje van mezelf zou plaatsen. XMarliez heeft filmpjes van I. Klimke geplaatst op BOKT zonder de naam te vermelden (ik meen in het begin van dit topic) en daar werd van verschillende kanten nogal negatief over gedaan. Waarom zou ik dan meer van “minder” plaatsen? Net als Helen L. Is ook Ingrid Klimke in mijn ogen een amazone die correct haar paarden traint. Zij zijn mijn voorbeelden en ik ben lang zover niet. Ik heb nav een aantal negatieve post over Klimke, de conclusie getrokken dat het correcte gaan van paarden op welk niveau dan ook en het correct rijden vaak niet meer herkend wordt binnen Nederland. Maar dat is mijn persoonlijke en bescheiden opvatting.

Dus als het gaat om Klassieke dressuur of AR gaat mijn voorkeur naar Klassieke dressuur uit en als we modern rijden erbij pakken dan volgt na Klassiek de AR en dan MR. In die paar jaar dat ik klassiek les heb gehad heb ik meer geleerd over correct rijden dan in al die jaren ervoor. Het is erg jammer dat die kennis, die zoals ik begrepen heb, al eeuwen lang is uitgezocht opgebouwd en beschreven vaak als not done of minder belangrijk, of star ouderwets, conservatief niet flexibel genoeg, argeloos opzij wordt geschoven.

Voor alle ruiters op elk niveau, voor alle paarden ongeacht hun aanleg en leeftijd, wijst Klassieke Dressuur nog steeds de juiste en correcte weg is mijn bescheiden mening. Boek van Radke e.a. liggen bij ons op tafel en worden regelmatig gelezen, want zijn zeer leerzaam. Sleutelwoorden binnen de klassieke dressuur zijn goed loswerken middels loswerkende oefeningen als wijken, wending om de voorhand (jonge paarden), juist gebruik van de halve en hele ophouding waardoor je ook werkelijk van achter naar voren kunt rijden met juist rug gebruik, recht richten afwisselen met voorwaarts rijden, en vooral heb geduld en pas je aan het niveau en kwaliteit van je paard aan. Als je dan correct met geduld jaren traint krijg je de echte verzameling, maar dat is niet iets wat “je maar even doet”.

Klassieke Dressuur is niets ouderwets aan. Dat is mijn stellige opvatting waarvan ik weet dat ik helaas hoor bij nog een heel klein groepje mensen binnen NL. Met name voor de paarden vind ik dat jammer.

Zo, dit moest me van het hart voordat ik weer in de mee lees modus ga.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:08

[pien_2010] schreef:
Als ik moet kiezen tussen AR c.q. modern dan kies ik voor AR. Er gebeurt wellicht niet zoveel maar volgens mij wordt er ook niets beschadigd bij het paard.

Hoe kun je dat zo zeker weten? Je ziet bij de AR paarden ook sporen van spanning etc. En overal waar men paarden gaat trainen, ongeacht discipline, loop je het risico op blessures. Van een uitgestrekte draf krijgt een paard heus niet direct een peesblessure. En gaan verzamelen zonder dat er sprake is van horizontale balans vind ik eerder een risico tov blessuures. En in beide stromingen heb je prutsers.

[pien_2010] schreef:
Onder begeleiding van mijn moderne instructrice indertijd een passage en piaff mogen rijden op haar grand prix george paard. Wat mij opviel was dat ik op een stijve klaas zat. Amper of niet op door te zitten. Maar zo ervoer ik het toen, huppelen op de plaats deed hij geweldig evenals met swingende huppels door de baan. Begreep er niets van hoe dit kon. Ik zat op een echte houten klaas die passage en piaff deed.

Misschien lag het wel aan jou fysieke toestand dan je niet mee kon komen in de beweging? Een paard wat met afdruk loopt heeft nu eenmaal een grotere bewegingsafloop dan eentje die vlakjes en lafjes draaft. Dus de laatste zit lekkerder, zeker voor fysiek ongetrainde ruiters.

[pien_2010] schreef:
Een paard, die St Prix George start gerechtigd was. Ik was zeer dankbaar dat ik dit paard mocht rijden, maar toen ik hem zag en er op ging zitten voelde ik gelijk dat dit hele ernstige foute boel was. Of anders gezegd, een verreden “steets “ paard. Dat was er niet bij verteld dat dit paard bijna niet meer te rijden was.
Zodra ik iets dieper ging zitten of benen gaf begon hij te huppelen op de plaats. Maar eenvoudige oefeningen als wijken, wending om de voorhand was onmogelijk. Dan kwam hij gelijk omhoog. Zodra ik aan de teugels kwam liep hij achter de teugel en verbrak alle contact. Wat was dat paard boos op zijn ruiters, dat werd me gelijk heel erg duidelijk. Dit paard heb ik drie keer per week onder begeleiding gereden (wouw wat miste ik mijn eenvoudige merens paardje waar vaak zo neerbuigend over gedaan word maar die qua opleiding zoveel verder was en beter voelde als dit dressuur gefokte paard dat zo hoog al mocht starten). Enfin na drie weken waren we zover dat paard het toeliet dat ik hem correct kon rijden met vallende stellinghals. Het staken, omhoog komen, boosheid werd minder en minder, en tot verbazing van zijn omgeving accepteerde hij mij , was lief en aardig voor me en deed meer en meer zijn best, zijn rug werd soepeler en soepeler. Ik was met dit hoog opgeleide paard terug gegaan naar de basis B - L. want het leek wel of dat overgeslagen was.

Tsja.... als je niks van een paard verlangd, geen noemenswaardige inspanning... dan worden ze uiteindelijk allemaal wel mak/rustig. De kunst is om juist in maximale aanspanning mentale ontspanning en losgelatenheid te behouden. DAT is de kunst van het rijden. Als je dat lukt, dan heb je het goed gedaan. Dus jouw verhaal zegt mij weinig. Hooguit dat het paard bij jou zich niet in hoefde te spannen. Dat jij een PrixStGeorge paard op BL niveau kunt laten lopen... Ik zou het toch liever andersom zien.

Het is makkelijk afgeven op mensen die zich als ruiter maximaal proberen te ontwikkelen (en daarbij wellicht fouten maken) als je zelf voor de makkelijke weg kiest en niks moeilijks probeert...Dan weet je zeker dat je nooit een keer vast zal lopen...

[pien_2010] schreef:
Laatst op TV Isabel Werth zien rijden. Ik schrok heel erg. Wat een houten Klaas van een paard. De verslag gever, een man met veel verstand van zaken gaf aan dat het een minder gefokt paard was vergeleken met Damon Hill die later met Helen Langenhanenbergh in de ring zou komen. De presentator werd enthousiast toen Helen kwam: “Wat een mooi gefokt paard. Kijk eens hoe soepel hij door de baan gaat”. Op geen enkele manier werd vermeld dat we keken naar een correct getraind paard (Duits Klassiek) in tegenstelling tot het paard van Isabel dat een modern getraind paard is dat ik als niet correct getraind paard ervaar zoals zoveel modern getrainde paarden (helaas).

Isabel rijdt ook vaak op wat ouderwetse paarden. Damon Hill is een gummibal van nature. En het zijn beide wereldamazones. Dus wat is je punt? De kwaliteit en aanleg van het paard is uiteindelijk wel van grote invloed op hoe het totaalplaatje eruit komt te zien. Op jouw merens kun je oud duits klassiek loslaten wat je wil, maar die gaat NOOIT als Damon Hill lopen. Die kwaliteit heeft ie niet.

[pien_2010] schreef:
Helaas met mijn jongste merens moeten stoppen L1 vanwege emigratie. Jammer zij heeft zoveel ijver en aanleg, zij had zeker tot en met Z kunnen halen.

Ja en zo zijn er nog honderden; Klassering L maar thuis in de achtertuin natuurlijk Z of GP.... Of redder van arme paarden die door die slechte wedstrijdruiters helemaal verreden zijn. En maar van alles roepen over hoe het zou moeten, en anderen afkraken die qua rijden wel met hun kop boven het maaiveld uitkomen.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 07-11-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:17

Er zijn er mijns inziens maar weinigen die met hun kop boven het maaiveld uitkomen, de neerkijkers op niet-wedstrijdruiters zijn negen van de tien keer ook van het slag ik weet en kan alles beter. Bij nader tot u blijken ze dan zelf helemaal geen wedstrijden (meer) te rijden.
Zitten dit soort topics voortdurend vol van.

Ben het volkomen met pien_2010 eens: hoezo wordt goed dressuren gelijk gesteld aan wedstrijdrijden?

Doe je niet aan die hijgende eerzucht en competitiedrang mee (om wat voor reden dan ook) kun je niet paardrijden.

Dan is het ineens een "achtertuintjes"-gebeuren.

Ongeacht met welk soort van paard, ongeacht welk niveau, ongeacht van wie je (prive)les krijgt, zo lang je niet in officiele wedstrijden uitkomt ben je dus samen met je paard "een niks".

Allemachtig wat een stompzinnige kortzichtigheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:30

jasmijn78 schreef:
. En maar van alles roepen over hoe het zou moeten, en anderen afkraken die qua rijden wel met hun kop boven het maaiveld uitkomen.

Als mijn toonzetting van dien arrogantie is en af krakerij zoals jij blijkbaar heb opgepakt Jasmijn dan bied ik je daarvoor mijn oprechte excuses aan. Was niet de bedoeling.

Gezien de andere reacties herhaal ik mijn eerdere post aan jamijn: als mijn toonzetting van dien arrogantie is en af krakerij zoals blijkbaar door velen wordt opgepakt dan bied ik daarvoor mijn oprechte excuses aan. Was namelijk totaal niet de bedoeling. Wilde een ander geluid laten horen. Ik heb totaal niet de pretentie om mezelf op de borst te kloppen.
Of anders gezegd, 14 jaar geleden toen ik modern reed dacht ik dat ik goed kon rijden. Tegenwoordig na veel goede lessen en zeer bewust rijden veertien jaar later denk ik dat ik vooral nog heel veel heb te leren en dat ik daarmee in goed gezelschap verkeer met veel mensen hier op BOKT. Leren van mensen hun ervaring en mensen laten leren van mijn ervaring is altijd mijn insteek als het gaat om mijn Posten op BOKT.

Dus mezelf op de borst kloppen was met mijn post absoluut niet de bedoeling. :(:) Gossie wat een reacties.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-11-13 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:33

pien_2010, bedankt voor je bijdrage.
Ik vraag me af waarom je denkt dat ar weinig schade kan aanrichten? Ik denk hier anders over.
Ik denk namelijk dat je het paard behoorlijk scheef kan maken en dat is natuurlijk niet goed voor een paard.
Hoe denk jij daar dan over?

Ik moet zeggen dat ik het houten klaas gevoel samen met jouw L niveau niet echt serieus kan nemen, sorry.
Heb ook jaren op L niveau gehobbeld en ben sinds dien wel dingen anders gaan zien en voelen dan toen. Juist door meer paarden te voelen en doordat mijn eigen niveau die beter werd.
Juist op een lager niveau is het moeilijk om een paard die scherp aan de hulpen staat te rijden. je geeft immers onbedoelde hulpen, gewoon omdat je minder ervaren bent. Juist het "hupelen" toen je iets doeper ging zitten geeft me daarin wat bevestiging.
Maaaaaar ik ben er niet bij geweest en ken het paard En jou niet - tis dus een stukje eigen ervaring en dus ook aannames wat ik meeneem bij het lezen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:38

terpentijn schreef:
Doe je niet aan die hijgende eerzucht en competitiedrang mee (om wat voor reden dan ook) kun je niet paardrijden.

Ongeacht met welk soort van paard, ongeacht welk niveau, ongeacht van wie je (prive)les krijgt, zo lang je niet in officiele wedstrijden uitkomt ben je dus samen met je paard "een niks".

Hmm, ik moet zeggen dat ik van de wedstrijden erg veel geleerd heb. Oefeningen waarbij ik dacht dat ik ze "onder controle" had, zijn op een wedstrijd soms veel moeilijker.
Stukje spanning van ruiter en paard maakt het duidelijkEr waar er nog verbeterpuntjes zijn. Daarbij moet je de oefeningen rijden op het juiste moment.
Ook ik reed gewoon voor mijn plezier.
Vibd de kortzichtigheid

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:40

Vind dus de opmerking kortzichtig niet op zijn plaats, want vind het juist een eye-opener geweest.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:41

@pien_2010: heerlijk om jezelfs een lekker op je schouders te kunnen kloppen :D Fijn hoor, dat jij het allemaal zo goed weet, en zo goed ziet. Dat jouw merens makkelijk Z kunnen lopen, dat je een compleet verreden paard weer op B-L niveau kan krijgen, en dat jij zó goed kan zien dat een deel van de GP paarden maar houten planken zijn.

Maar voor mij voegt dit weinig toe aan de discussie over de voor- en nadelen van AR en KR, dé reden waarom ik in dit topic meelees, om iets te leren. En natuurlijk is ook op geen enkele manier te controleren of al jouw beweringen waar zijn...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:51

Doe toch eens een beetje vriendelijker en geduldiger allemaal dat maakt het leven aangenamer.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:57

Simpelman schreef:
Doe toch eens een beetje vriendelijker en geduldiger allemaal dat maakt het leven aangenamer.

Helemaal mee ens !!!! _/-\o_

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:05

pien_2010 schreef:
jasmijn78 schreef:
. En maar van alles roepen over hoe het zou moeten, en anderen afkraken die qua rijden wel met hun kop boven het maaiveld uitkomen.

Als mijn toonzetting van dien arrogantie is en af krakerij zoals jij blijkbaar heb opgepakt Jasmijn dan bied ik je daarvoor mijn oprechte excuses aan. Was niet de bedoeling.

Gezien de andere reacties herhaal ik mijn eerdere post aan jamijn: als mijn toonzetting van dien arrogantie is en af krakerij zoals blijkbaar door velen wordt opgepakt dan bied ik daarvoor mijn oprechte excuses aan. Was namelijk totaal niet de bedoeling. Wilde een ander geluid laten horen. Ik heb totaal niet de pretentie om mezelf op de borst te kloppen.
Of anders gezegd, 14 jaar geleden toen ik modern reed dacht ik dat ik goed kon rijden. Tegenwoordig na veel goede lessen en zeer bewust rijden veertien jaar later denk ik dat ik vooral nog heel veel heb te leren en dat ik daarmee in goed gezelschap verkeer met veel mensen hier op BOKT. Leren van mensen hun ervaring en mensen laten leren van mijn ervaring is altijd mijn insteek als het gaat om mijn Posten op BOKT.

Dus mezelf op de borst kloppen was met mijn post absoluut niet de bedoeling. :(:) Gossie wat een reacties.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:14

En ...net zo min voegen voor mij de beweringen van (willekeurige) anderen in dit soort topics iets toe.... het is voornamelijk een staaltje arrogante betweterigheid van hier tot daar, en WAS het maar eerste hands eigen kennis, overigens, maar dat ook niet eens, er wordt helaas voortdurend boekjeswijsheid aangehaald, tot en met de illustraties aan toe.. Er komt niets van "zo doe ik het" in woord of beeld aan te pas.
Dat zal men niet meer durven, want azijnpissers en piskijkers (foutenkijkers dus) staan al in rijen van 10 aan de zijlijn om een ieder die het waagt af te kraken.

Een rug kan wel/niet/gedeeltelijk bollen, zo ja/nee/welk deel dan wel of niet: vragen er over van pagina's lang en topics lang.... als men het na zo veel voorbeelden nog niet mee gekregen heeft... pffttt, zoek eens op Internet, of neem een goede instructeur, die deze kennis heeft en het uit kan leggen hoe dat zit...waar gaat dit over?
Bovendien zou dit toch echt elementaire basiskennis dienen te zijn voor iedereen die op een paard rijdt.

Blijkbaar is het dat niet, ook niet voor de zogenoemde of zelfbenoemde wedstrijdruiters, maar eerder een aanleiding om er een oeverloze ja-en-nee discussie over te starten. Dat niet eens over een rijmethode, maar over een onderdeel er van.

Men neemt mekaar daarin blijkbaar liever in negatieve zin en liefst ook nog persoonlijk de maat.

Daar valt niks uit te leren... nu ja, wel, hoe mensen met paarden blijkbaar met elkaar om gaan, maar althans niets over het aangesneden onderwerp op zich.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:18

Mooi en eerlijk verhaal pien_2010.
Voor mij zeker herkenbaar .
Ik ben vorige week nog op een wat ouder GP paard gestapt, beheerste alles, maar owowow, wat zat dat paard vast in zijn lijf en rug en scheef.....
Wat jij zegt ervaar ik idem. Die paarden terug naar basis, (wordt trouwens veelal vergeten door het merendeel van de hogere ruiters) en vandaar uit kijken of je het weer los kunt krijgen.
Ik wil een verende rug, geen blok beton onder me
iedereen die beweerd dat dit bij de huidige paarden hoort? mag eens een ritje gaan maken op een goed gereden GP paard om het verschil eens te voelen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:34

@pien_2010, ik kan me helemaal vinden in je bijdrage, duidelijk een eerlijk, waargebeurd en niet-pretentieus verhaal, gebaseerd op je eigen ervaringen. En de mensen die hier het hardst op jou zitten af te geven, niets van aantrekken, zijn meestal de mensen die modern rijden, en eigenlijk in deze discussie over KR en AR niet eens thuishoren.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:50

Daar heb je helemaal gelijjk in hwn.
Ik zou het fijn vinden als hier echt ervaringen en meningen uitgewisseld worden in plaats van elkaar af te kraken. Ik durf mijn ervaringen bijna niet te posten... heb vele stromingen mee gemaakt. Goede en slechte instructeurs, super en verredene paarden... alles in meer dan 30 jaar... en heb nu "dressuur" les van een westerntrainer... gewoon oud klassiek:-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:23

[pien_2010] schreef:
Onder begeleiding van mijn moderne instructrice indertijd een passage en piaff mogen rijden op haar grand prix george paard. Wat mij opviel was dat ik op een stijve klaas zat. Amper of niet op door te zitten. Maar zo ervoer ik het toen, huppelen op de plaats deed hij geweldig evenals met swingende huppels door de baan. Begreep er niets van hoe dit kon. Ik zat op een echte houten klaas die passage en piaff deed.

jasmijn78 schreef:
Misschien lag het wel aan jou fysieke toestand dan je niet mee kon komen in de beweging? Een paard wat met afdruk loopt heeft nu eenmaal een grotere bewegingsafloop dan eentje die vlakjes en lafjes draaft. Dus de laatste zit lekkerder, zeker voor fysiek ongetrainde ruiters.

[pien_2010] schreef:
Een paard, die St Prix George start gerechtigd was. Ik was zeer dankbaar dat ik dit paard mocht rijden, maar toen ik hem zag en er op ging zitten voelde ik gelijk dat dit hele ernstige foute boel was. Of anders gezegd, een verreden “steets “ paard. Dat was er niet bij verteld dat dit paard bijna niet meer te rijden was.
Zodra ik iets dieper ging zitten of benen gaf begon hij te huppelen op de plaats. Maar eenvoudige oefeningen als wijken, wending om de voorhand was onmogelijk. Dan kwam hij gelijk omhoog. Zodra ik aan de teugels kwam liep hij achter de teugel en verbrak alle contact. Wat was dat paard boos op zijn ruiters, dat werd me gelijk heel erg duidelijk. Dit paard heb ik drie keer per week onder begeleiding gereden (wouw wat miste ik mijn eenvoudige merens paardje waar vaak zo neerbuigend over gedaan word maar die qua opleiding zoveel verder was en beter voelde als dit dressuur gefokte paard dat zo hoog al mocht starten). Enfin na drie weken waren we zover dat paard het toeliet dat ik hem correct kon rijden met vallende stellinghals. Het staken, omhoog komen, boosheid werd minder en minder, en tot verbazing van zijn omgeving accepteerde hij mij , was lief en aardig voor me en deed meer en meer zijn best, zijn rug werd soepeler en soepeler. Ik was met dit hoog opgeleide paard terug gegaan naar de basis B - L. want het leek wel of dat overgeslagen was.

jasmijn78 schreef:
Tsja.... als je niks van een paard verlangd, geen noemenswaardige inspanning... dan worden ze uiteindelijk allemaal wel mak/rustig. De kunst is om juist in maximale aanspanning mentale ontspanning en losgelatenheid te behouden. DAT is de kunst van het rijden. Als je dat lukt, dan heb je het goed gedaan. Dus jouw verhaal zegt mij weinig. Hooguit dat het paard bij jou zich niet in hoefde te spannen. Dat jij een PrixStGeorge paard op BL niveau kunt laten lopen... Ik zou het toch liever andersom zien.

Dit was vooral ook het deel van jouw antwoord dat mij opviel [pien_2010]. Het rijden op dat soort hoogopgeleide paarden vergt ook een ruiter op een vergelijkbaar niveau; anders krijg je communicatiestoornissen. Dat soort paarden staan zoveel scherper aan de hulpen dat een B/L ruiter bij zo'n paard ook heel wat stress en spanning en dus strakheid kan opleveren. Stel, al zit je maar iets tegen de beweging in, dan kan dat al gespannenheid opleveren bij sensitieve paarden. Dat is echt niet iets om zomaar ter zijde te schuiven.
Zelf ook jaren geleden op een hoger opgeleid paard mogen "voelen". Dat was gelukkig een "coole" kikker. Die ging toch heel wat anders doen dan ik van plan was _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:32

terpentijn schreef:

superwoman schreef:
Hmm, ik moet zeggen dat ik van de wedstrijden erg veel geleerd heb. Oefeningen waarbij ik dacht dat ik ze "onder controle" had, zijn op een wedstrijd soms veel moeilijker.
Stukje spanning van ruiter en paard maakt het duidelijkEr waar er nog verbeterpuntjes zijn. Daarbij moet je de oefeningen rijden op het juiste moment.
Ook ik reed gewoon voor mijn plezier.
Vibd de kortzichtigheid

Dat ben ik met je eens hoor Superwoman. Ook ik heb veel geleerd van wedstrijd rijden (al rij ik nu niet meer zoveel, ik start nog wel een paar keer per jaar). Heeft niets met competitiedrang te maken, anders zou ik dat wel vaker doen. Ik heb ervan geleerd om ook thuis mezelf serieus aan het werk te zetten. Wedstrijden zijn een goed meetmoment om te beoordelen of die controle en ontspanning er daadwerkelijk is. In de thuissituatie ben je toch altijd geneigd om water bij de wijn te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:37

nombrado schreef:
Ik ben vorige week nog op een wat ouder GP paard gestapt, beheerste alles, maar owowow, wat zat dat paard vast in zijn lijf en rug en scheef.....

Eens GP is niet altijd GP; althans, wel op papier maar niet fysiek. Een ouder paard kan natuurlijk ook mankementen hebben, waardoor ze stijf of scheef zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:10

Ieder voorjaar op een mooie dag in maart als het eerste gras begint te groeien en de zon wat warmte geeft dan gaan de paarden die bij mij grotendeels buiten leven uitbundig spelen.
Ze begroeten het voorjaar met veel spierballen vertoon en laten aan hun kudde zien hoe fit en sterk ze zijn.

Ze doen uitgestrekte galop, middendraf, halve galop pirouettes, levades, verzamelde draf en passages.
Al hun natuurlijke bewegingen, losgelaten, met kracht en souplesse, ze zweven.
Er is voor mij niets mooiers om te zien, dit is schoonheid.

Wat nu kenmerkend is is dat de paarden hier niet naar het uiterste van hun kracht gaan maar zeg maar wat, naar 70% daar van.
Het is die reserve die bij ons de indruk wekt dat het ze geen enkele moeite kost, die het tot schoonheid maakt.

Het typerende aan wedstrijdsport is dat de deelnemende paarden om te kunnen winnen tot het uiterste van hun krachten moeten gaan.
Wat we dan te zien krijgen is een paard met een enorme stress, onnatuurlijk actief, tegen de grens van verzet.
Alle bewegingen zijn opgeblazen tot het uiterste en missen daarmee alle elegantie.
Het is sport en als het topsport is dan is het grotendeels commercie.

Heel veel mensen vinden dit niet mooi, mede ook doordat velen er zich ervan bewust zijn op welke manier dit uit de paarden geperst is.
Denk o.m. aan de nu niet meer toegestane rollkur.
Veel mensen zien liever een paard in zijn natuurlijke (70%) doen al dan niet onder een ruiter.
Zij zijn op zoek naar een mooi bewegend paard in losgelatenheid, met souplesse, in harmonie, met vriendelijkheid.
Binnen dit kader zoeken ze hun best mogelijke middendraf en misschien zelfs wel een passage.
Daar hebben ze geen wedstrijden en geen jury voor nodig, dat kan gewoon in de achtertuin.

Paarden zijn in staat voor ons te werken mét inzet, met een relatief plezier in het samen doen, als van zelf sprekend.
Resultaten halen in de wedstrijdsport is voor sommigen een maatstaf, voor anderen is het de harmonie die ze vinden met hun paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:12

precies simpelman.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:18

Mooi stukje proza Simpelman, maar dat blijft het dan ook.... proza.