[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:36

kim_dura schreef:
Mijn instructrie zei ook dat ik teveel binnenteugel gaf, maar daarna dat ik te weinig buitenbeen gaf. Ik kon er niets van snappen. Misschien was ik te soft. Mijn instructrice zei ook dat ik mijn teugels soms te lang hsd, maar dat was in galop op het rechte stuk. Maar ik vind vann die gladde teugels ook niet fijn rijden. Mijn instructrice heeft meestal wel gelijk. Ze rijd zelf ook wedstrijden enzo, maar ze rijd ook goed.
Terug op de teugels: superwoman, het is toch niet goed als je teveel trekt aan de teugels? En dan heb ik het niet over het nageeflijk rijden. ?

Nee, ik verwacht niet dat je te soft was, maar alleen dat je timing nog niet klopt en dus ook op de verkeerde tijdstippen "trekt" aan de verkeerde teugel <<)
Het is idd niet goed om veel aan de teugels te trekken, ongeacht wat je wil bereiken.

Sturen doe je voornamelijk met je buitenteugel, niet met je binnenteugel. BinnenHAND NIET richting je lichaam trekken (zoals op de fiets wanneer je stuurt), maar deze juist naast de buitenhand houden. Wel breng je die hand van de hals (dus je handen uit elkaar, met je buitenhand op de normale plaats) , zonder aan die binnenteugel te trekken. Met korte en kleine hulpen (iets meer aanleuning) stuur je hem met de buitenteugel de bocht om.

kim_dura

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:41

Dat van de hals begreep ik. Misschien moet ik mijn timing aanpassen. Vlak voor de wending?en alle hulpen te gelijk?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:47

kim_dura schreef:
Dat van de hals begreep ik. Misschien moet ik mijn timing aanpassen. Vlak voor de wending?en alle hulpen te gelijk?

Ga eens oefenen zonder dat je ergens naar toe moet, maar leer aan te voelen, wat je hulpen doen.
in princiepe moet je niet alle hulpen tegelijk geven, dan kan het wel eens onduidelijk worden. :P
Zorg er iig voor dat je hulpen kort zijn (korter dan 1 tel) en ontspan daarna hélemaal, dat laatste is moeilijk, want automatisch zet je vaak toch je schouder nog vast of je hand bijv.Je binnenhand mag je soms best helemaal los laten. teveel aan de binnenteugel trekken is echt niet goed. En verder is het voelen,voelen en nog eens voelen.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:50

Ja. Ik heb altijd al een beetje moeite gehad met wanneer je nou je hand moet sluiten en openen. Dat is fout gegaan bij een eerdere instructrice. Die basis mis ik dan weer een beetje. Verder rijd ik veel op gevoel. Als een paard gespannen is voel ik dat wel goed aan. Dan probeer ik hem ook weer te ontspannen door bijvoorbeeld een oefening te doen. Alleen die teugels... Dat is altijd een geklooi :?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:55

kim_dura schreef:
Ja. Ik heb altijd al een beetje moeite gehad met wanneer je nou je hand moet sluiten en openen. Dat is fout gegaan bij een eerdere instructrice. Die basis mis ik dan weer een beetje. Verder rijd ik veel op gevoel. Als een paard gespannen is voel ik dat wel goed aan. Dan probeer ik hem ook weer te ontspannen door bijvoorbeeld een oefening te doen. Alleen die teugels... Dat is altijd een geklooi :?

die teugels zijn toch wel heel belangrijk :P
Je hand half sluiten is een halve ophouding (afremmen). geheel sluiten is een blokkade (stoppen) Deze hulpen, moeten héél kort zijn.
Ook kun je dus de aanleuning verzwaren door IETS minder met de beweging van het paard mee te gaan (je gehele arm) Zo stuur je dus ook (met je buitenhand).
Laatst bijgewerkt door superwoman op 26-11-12 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:01

Ooow! Echt superbedankt! Maar je moet je teugel dan wel ietsje 'strak' hebben zegmaar?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:04

kim_dura schreef:
Ooow! Echt superbedankt! Maar je moet je teugel dan wel ietsje 'strak' hebben zegmaar?

hele korte momentjes. echt minder dan een tel (seconde)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:16

vaak wel de timing ja, maar gewoon oefenen en dan kijken wat het beste helpt denk ik dan. Heb ik met mijn fries ook gehad, soms wou ze gewoon geen kant op. het gaat nu stukken beter

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:19

Maar nog even een vraagje,
een paard gaat dus nagevelijk lopen als je de goede hulpen gebruikt en het achterbeen goed actief hebt?
Zo ja hoe krijg je het achterbeen goed actief? overgangen rijden en figuren enzo?

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:46

ik weet het ook niet allemaal helemaal. maar ik weet wel dat als je ze lekker actief hebt dat ze dan heel soepel gaan lopen en op een duur vanzelf heel nageeflijk. vaak rijd ik eerst los met een los teugeltje, wel moeten ze flink doorstappen, en pak ik de teugels op en ga ik langzaam oefeningetjes doen zoals voltes en halthouden. daarna zijn zze meestal zeer ontspannen en kun je veel meer van ze vragen da dat je direct als je erop zit ze meteen aan de teugel 'trekt' en grote oefeningen gaat doen.
dat vind ik, tenminste.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:56

Als ik springles heb heeft Fralla altijd haar hoofd omhoog, ze wordt dan ook vreselijk enthousiast ;-)
Overigens heb je het over korte, hoge galopsprongen bij het afwenden. Kan het zijn dat ze op de verkeerde hand galoppeerde en dus in de bocht over moest springen? Dat voelt een beetje alsof ze hapert, heb ik ervaren.
En als laatste een tip, leg twee dwarsbalkjes neer, dat dient als hulpmiddel om het paard niet weg te laten lopen vlak voor de hindernis.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:36

kim_dura schreef:
ik weet het ook niet allemaal helemaal. maar ik weet wel dat als je ze lekker actief hebt dat ze dan heel soepel gaan lopen en op een duur vanzelf heel nageeflijk. vaak rijd ik eerst los met een los teugeltje, wel moeten ze flink doorstappen, en pak ik de teugels op en ga ik langzaam oefeningetjes doen zoals voltes en halthouden. daarna zijn zze meestal zeer ontspannen en kun je veel meer van ze vragen da dat je direct als je erop zit ze meteen aan de teugel 'trekt' en grote oefeningen gaat doen.
dat vind ik, tenminste.

Ten eerste hoor je een paard niet aan de teugel te trekken. En wil graag een toevoeging maken dat je met "flink doorstappen" niet de bedoeling is om het paard over z'n tempo te jagen. Actief is niet hetzelfde als snel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:38

nynkehielkje schreef:
Maar nog even een vraagje,
een paard gaat dus nagevelijk lopen als je de goede hulpen gebruikt en het achterbeen goed actief hebt?
Zo ja hoe krijg je het achterbeen goed actief? overgangen rijden en figuren enzo?

heb je de laaste pags gelezen,ik denk het niet namelijk.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:38

Yamcha schreef:
@ lelberse:
ik heb het idee dat je je paard echt ontzettend graag aan de teugel wil krijgen, klopt dat?

zou je eens wat foto's willen plaatsen van hoe je rijdt? hoe het paard loopt maakt me neit uit, gewoon wat een goed plaatje is van hoe jij op een paard zit :)
Ben je trouwens al bij een zadelmaker geweest, omdat je eerder schreef dat je dat zou doen?

Ja ik ben al bij de zadelmaker geweest. En ze zij dat ik het beste mijn oude zadel kon houden. Omdat hij achter iets hoger moet liggen heeft ze gezegt dat ik er een bontje onder moet doen. Ik zou heel eerlijk zeggen toen ik net op bokt kwam toen wou ik het echt heel graag. (aan de teugel) maar nu wil ik eerst dat hij voorwaards is. Want als hij met zijn hoofd omlaag loopt en dan niet vooruit te krijgen is dan heb ik er ook niet veel aan. Ik heb terug al wat foto's geplaatst. Maar ik zal er nog een paar opzetten binnenkort. lleen lukt het me alleen via hyves en dat is een beetje lastg voor sommige mensen. Superwoman: ik doe indd sowieso iets verkeerd. Alleen weet ik niet precies wat. En dat kunnen jullie ook niet weten. Ik zal het er eens met mijn instructrice over hebben. Ik ga ook proberen om een filmpje op bokt te zetten maar ik heb dat al eens gedaan. Correctie geprobeert haha is niet gelukt geen idee hoe dat moet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:46

lelberse schreef:
Ja ik ben al bij de zadelmaker geweest. En ze zij dat ik het beste mijn oude zadel kon houden. Omdat hij achter iets hoger moet liggen heeft ze gezegt dat ik er een bontje onder moet doen..

Heel raar :? . Maar heb je wel butget voor een goed nieuw zadel dan? ik zou toch echt naar een andere zadelmaker gaan.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:27

superwoman schreef:
kim_dura schreef:
dat vind ik, tenminste.

Ten eerste hoor je een paard niet aan de teugel te trekken. En wil graag een toevoeging maken dat je met "flink doorstappen" niet de bedoeling is om het paard over z'n tempo te jagen. Actief is niet hetzelfde als snel.

Ik trek niet aan de teugels hoor maar sommige... Die willen ze vanaf het begin krom hebben, en dat ziet er dan meteen zo onnatuurlijk uit. Niet raar bedoelt ofzo voor mensen die dat wel doen want er zijn altijd uitzonderingenm.
Toevoeging: ik wil ze idd actief houden en niet in een razendsnelle pas laten lopen, ikbedoel gewoon dat ze niet sjok sjok doen en wat ruimere passen gaan nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:01

Als je ze van af het begin krom wilt hebben, rijd je ze letterlijk krom.......

heb wat moeite met de uitdrukking 'krom willen hebben' , en dat is eigenlijk niet naar jou toe, want je zegt het goed: dat is wat er in veel gevallen gebeurt, denk ik, en het gaat echt ten koste van het paard.
wat idd belangrijk is, is je paard actief hebben, en dan meer nog in de zin van 'aan je been' en niet slenteren, maar actieve, energieke passen.

@ lelberse: tot mijn spijt ben ik geen zadelmaker, helaas, dus ik kan onmogelijk weten of je zadel nu wel goed ligt, ik ga mee met sw in die zin dat ik het ook wat onlogisch vind klinken dat je zadel nu opeens wel goed ligt met een bontje. Maar nogmaals, ik kan er niet over oordelen.

Je hebt gelijk dat het idd voor ons echt heel moeilijk is om te weten wat je nu verkeerd doet :j
een algemene tip die ik je wel kan geven is dat het goed is om aan jezelf te werken als ruiter. Aan je zit, aan je technieken (sturen bv, gebruik van binnen- en buitenteugel), je paard netjes aan je hulpen zetten, en je zal zien dat rijden dan een stuk makkelijker is. En wie weet, heeft je paard dan wel een kadootje voor je :D

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:13

@ yamcha ja, bedankt! Ik ben het er ook niet mee eens hoor. Het is meer zo van moeten. En ik vind het niet erg goed als je je paard vastzet om hem direct krom te trekken en dat is niet nageeflijk. Je ziet het verschil ook meestal. Ik vind dat je paard hoe dan ook wel ruimte moet houden, en dan bedoel ik geen losse(re) teigels maar een vloeiende meewerkende beweging van de hand en als je je paard niet te veel in de mond 'trekt' loopt hij vanzelf vaak al ontspannen (en meestal ook nageeflijk)
Punt1 Alleen als je in de draf naar de middendraf wil dan verruim je zijn passen. Dan geef je toch halve hand? En iets meer je zit verzwaren? En om ze juist kortere passen een halve hand terug?
En punt twee En als ik ze sneller wil laten lopen doe ik meestal meer been, en voor grotere passen meestal iets meer teugel (hand iets openen)en been. Is dit goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:08

Als ik wil verruimen, ga ik niet verzwaren, maar ik geef meer ruimte aan de voorkant, en ik ga met mijn heupen echt meeswingen met de beweging, waardoor mijn paard groter gaat bewegen.

Als ik m weer korter wil, span ik mijn buikspieren aan, geef been, denk aan een gang langzamer, en adem diep uit, geef een klein kneepje in de buitenteugel, maar ik hou mijn been erbij, omdat ik de activiteit wil houden. Ik geef pas been als mijn paard minder actief word. Dan als hij weer korter wordt, pak ik mijn teugels weer op maat.
Ik rijd dus eerst mijn paard bij elkaar, dan pas ik mijn teugellengte aan :)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:21

Oke bedankt. Maar als je ze wil verruimen heb ik vaak dat dat niet echt lukt, want ze gaan dan meestal sneller draven ipv ruimer.(dan heb ik het over de draf) wat doe ik dan waarschijnlijk fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:40

Je timing klopt dan niet. Probeer het eerst eens in stap. En dan vragen of je instructie ook ziet of het paard ruimer wordt. En mss teveel been. Je paard moet niet sneller gaan, geen been dus.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:57

Hoi! Ik wil me hier ook even melden als stille meelezer en dan meteen met een vraag.
Sinds kort hebben we op onze stal een meisje dat wat komt helpen, in ruil daarvoor mag zij mijn paardje rijden. Zij rijd nog zeer basis, waarmee ik bedoel dat ze kan op en neer gaan, haar handen stil houdt, niet zit te schoppen of te trekken. Gewoon een vriendelijke maar onervaren rijstijl.
Wat is in jullie opzicht de impact hiervan op het correct, ontspannen laten lopen van het paard?

Evt. wil ik wel delen wat ik erover denk en wat ik denk te merken en te voelen. Maar zou liever eerst jullie mening horen.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:59

Ik snap :? niet helemaal wat je bedoeld?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:30

Yamcha schreef:
Als je ze van af het begin krom wilt hebben, rijd je ze letterlijk krom.......

heb wat moeite met de uitdrukking 'krom willen hebben' , en dat is eigenlijk niet naar jou toe, want je zegt het goed: dat is wat er in veel gevallen gebeurt, denk ik, en het gaat echt ten koste van het paard.
wat idd belangrijk is, is je paard actief hebben, en dan meer nog in de zin van 'aan je been' en niet slenteren, maar actieve, energieke passen.

@ lelberse: tot mijn spijt ben ik geen zadelmaker, helaas, dus ik kan onmogelijk weten of je zadel nu wel goed ligt, ik ga mee met sw in die zin dat ik het ook wat onlogisch vind klinken dat je zadel nu opeens wel goed ligt met een bontje. Maar nogmaals, ik kan er niet over oordelen.

Je hebt gelijk dat het idd voor ons echt heel moeilijk is om te weten wat je nu verkeerd doet :j
een algemene tip die ik je wel kan geven is dat het goed is om aan jezelf te werken als ruiter. Aan je zit, aan je technieken (sturen bv, gebruik van binnen- en buitenteugel), je paard netjes aan je hulpen zetten, en je zal zien dat rijden dan een stuk makkelijker is. En wie weet, heeft je paard dan wel een kadootje voor je :D

Ja zonder bontje lag hij niet goed en met bontje wel. Dat zij zij. Ik heb wel wat geld voor een nieuw zadel. Maar ik weet dat aan een goed zadel komen echt een hel is. Of ik moet hem op maat laten maken. Maar daar heb ik het geld niet voor. Ik ben de laatste tijd wel veel meer op mezelf aan het letten. Ik heb ook ondekt dat ik uit mezelf met mijn tenen aan het knijpen ben maar toen heb ik er de hele weg op gelet en voogendsmij doe ik het nu niet meer.
Ik rijd ook 1 keer per 2 weken op een manege. Dat gaat uit vanuit school. En daar zij de insteuctrice dat ik bij dat paard echt een druk op de teugels alsof ik een zware tas vast had moest geven. Dit leek mij nou niet echt goed. En ik weet van mijn eigen pony dat als ik dat zou doen dat hij dan heel moeilijk gaat lopen. Dus dat doe ik niet. Er werd een tijdje geleden gevraagd of mijn gewone instructrice een diploma had en ik dach van wel maar nu weet ik het zeker. Maar hoe moet ik mijn pony echt voorwaards krijgen want buiten loopt hij wel voorwaards maar in de bak niet. En het is niet dat ik weinig been geef want ik geef echt de heletijd been maar bij een zacht schopje regaeerd hij niet eens.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:22

lelberse schreef:
Maar hoe moet ik mijn pony echt voorwaards krijgen want buiten loopt hij wel voorwaards maar in de bak niet. En het is niet dat ik weinig been geef want ik geef echt de heletijd been maar bij een zacht schopje regaeerd hij niet eens.

Dat betekent dat ze dus dood voor het been is. Als jij been geeft wil je reactie. Komt die niet dan geef je je hulp feller door harder been te geven. als er dan nog steeds geen echte reactie komt moet je gelijk ene tik geven. Als je dit een paar keer echt consequent doet, snapt het paard al heel gauw wat er na de eerste keer been komt als ie niet reageert en gaat ie op steeds kleinere hulpen reageren. Je moet de hulpen wel kort na elkaar geven anders is er geen verband.