Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:11

De laatste oefening weet ik niet of dat kan met het gemiddelde paard.

Kid is heel wendbaar maar wil graag haar schouders in eigen beheer houden.
Ze moet de schouders los hebben en bewegen als ik dat wil.
Vooral met stoppen moet ze eigenlijk van voor wat omhoog komen en doorlopen.
Dus voor paarden die wel soepel zijn maar hun schouders niet willen geven deze.

Paard stapt, je haalt je binnenhand opzij naar je toe en uiteindelijk achter je zadel.
Ik heb split reins ik weet niet of het met gewone teugels kan misschien zijn die wel te kort.
Het paard moet zijn hoofd dus helemaal opzij doen (dus wees voorzichtig, je paard moet dit wel kunnen)
tegelijkertijd geef je met je buitenbeen aan dat ze moet bewegen/ opzij moet gaan.

Je kunt nu heel goed zien wanneer de schouders gaan bewegen en opzij stappen.
Kid houdt eerst vaak het bit vast en wordt heel boos :( ze loopt dan wel een heel klein rondje maar de schouders blijven stijf.
Ze kan het echt makkelijk maar vindt het makkelijker om op de voorkant te blijven leunen.
Ik draai dan gewoon door, na een of twee rondjes laat ze dan ineens het bit los en dan zie je de schouders opzij gaan
Meteen stoppen als ze dat doen.

Ik gebruik dit vaak als ik vanuit galop stil sta, dan doe ik een aantal passen achteruit en draai zo een keer rond.
Ik wissel de kant die ik draai af.
Daarna galoppeer ik weer verder, stop, achteruit, rondje draaien etc
Ze vindt het echt niet moeilijk en wordt er wel heel los van.
Het is meer iets mentaals.

(ik weet niet of deze oefening boktproof is :P )

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:46

Japeloup schreef:
Rhys,
Ik zou op de rechterhand geen stelling, buiging etc rijden, althans voorlopig niet. Als ik het zo lees valt je paard weg over de buitenschouder, en loopt als een soort komma door de bocht. Hou maar eens de hals recht tussen de schouderbladen van je paard en probeer dan juist door je binnenbeen heen te laten vallen. Elke keer als een paard te veel druk/gewicht op een teugel(s) neemt, laat je dit los. Ongeacht wat je aan het doen bent.
Ga nu ff eten, kom er later nog wel even op terug

Dat door m'n binnenbeen laten vallen is makkelijk, ik voel op rechts nog te vaak die dikke buik (paard heeft een beetje veel gras gegeten toen ik op vakantie was) tegen mijn binnenbeen :+. Maar waarom juist door het binnenbeen heen laten vallen?

Na de opmerking van Justkid van 'ik heb nooit druk op de teugels' heb ik vanavond al steeds losgelaten als zij vastpakte, en dat wil eigenlijk best goed. Vasthouden doe je altijd met z'n tweeën! Zo cliché maar wel waar.
Eigenlijk liep het sowieso wel fijn vanavond, ondanks dat er op de weg iemand aan het oefenen was met zijn klavertje-drie (mijn paard vond het geluid van hoefijzers op de straat de hele tijd wel machtig interessant). Maar zolang ik haar maar aan het werk houd gaat het goed, pas als ik ga stappen aan de lange teugel gaat ze echt spoken :D.

justkid

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:28

Aaaa ik vind dit topic zooooo <3
Soms zijn gewoon hele kleine dingetjes genoeg om weer een stapje verder te komen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 06:54

Rhys, ik ben je ff kwijt. Klopt het dat je paard op de rechterhand teveel stelling en geen correcte buiging aanneemt? Dus een rechtsgebogen paard?
In de meeste gevallen van links meer druk aannemen is dat namelijk het geval.

Mooi hè dat loslaten, niet makkelijk wel effectief.
Justkid ik moet nog ff de tijd nemen jou oefeningen goed door te lezen, maar eerste gedachte erover: top!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:46

Hoeksche Waard is Zuid-Holland inderdaad :j

Loslaten. Oh, dat is zo moeilijk :j
Zeker als je er 1 hebt die ook vasthoudt. Jim houdt zich makkelijk vast in de kaak en zoekt druk op de teugels op. Ik geef die druk wel eens ongemerkt en dan kan hij er lekker in gaan hangen.
Het is zo moeilijk om bij zoveel spanning toch los te laten.
Terwijl het wel het beste werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:48

@Justkid: Die laatste oefening he, hoe ver wil je je paard dan met zijn hoofd opzij houden? Zoals ik het nu voor me zie blijft het hoofd van je paard tijdens het rondje bij de teen van de ruiter in de buurt...? Of snap ik het niet?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:17

@Japeloup :D
Nee, ze pakt op de rechterhand druk op links hebben zodat ze juist niet hoeft te buigen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:43

Zo, hier is alweer heel wat afgebabbeld gisteren!
Ik doe nu nog maar even niets met alle tips en tricks die hier gedeeld worden, heb mijn hoofd en handen voorlopig vol aan de oefeningetjes die ik nu probeer netjes voor elkaar te boksen! ;-)

Ik realiseer me nu dat de kans heel groot is dat de conditietraining in het bos niet goed lukte door mezelf :o
Kijk... ik heb Saela poepiescheef gekocht en ben toen gaan rechtrichten aan de hand. Daar ben ik nu redelijk handig in, maar diezelfde handigheid heb ik niet ohz.
Toen ze redelijk 'voor elkaar' was, ben ik middels een intervalschema conditie gaan trainen. Maar ik was bang dat ze 'stuk' zou gaan wanneer ze niet 'rond' genoeg zou lopen.
Ik heb ongemerkt denk ik teveel op de rem gereden, en teveel dankbaar gebruik gemaakt van de motor die je minder hoeft aan te drijven omdat die buiten gewoon vanzelf meer 'aan staat'.
Maar ook die motor denkt een keer: "doe het lekker zelf'.
Toen begon het scheeflopen/ slingeren..... en ik heb dat maar zitten corrigeren en proberen te controleren.... Met als gevolg dat ik van alles liep te doen met benen/ handen/ etc.... en dus nog meer geslinger, gas erop, gas eraf... wegknallen, inkakken.... ik was maar ah werk....

Toen maar bedacht dat ik beter kon focussen op 'balletten' en met een beetje geluk ooit nog eens dat schema oppakken....
Laatst een boek gekocht van Linda Tellington, en toen toch voor de gein met een halsring buiten gaan rijden... simpel, rechtuit. En wat schetst mijn verbazing: focus bij mij, piepkleine correcties door summier mijn been aan te leggen, bijna instant ontspanning, en gewoon netjes 'sporen'.
Conclusie: "jij brengt haar zelf uit balans, gekke muts... je wil teveel".

Vervolgens de eerste les van Japeloup: dit gegeven heeft zij direct getest... uit zichzelf, puur op basis van wat zij zag gebeuren... En ja hoor, hetzelfde euvel... ik wil teveel, ik doe teveel, ik breng haar uit balans en ga dat zitten redderen met allerlei overdreven ingrepen waardoor ze JUIST niet ontspant, JUIST niet spoort, JUIST over de schouder wegdondert.....

En dus: MINDER = MEER!
Ik ga EN lekker veel lessen, EN dit lekker oefenen in de bak, EN JUIST ook buiten met deze wetenschap verder met mijn schema.... waarom niet bedacht ik mij later....? Je kunt dit feitelijk toepassen in alles....
Dus ik zie weer lichtpuntjes en laat de gedachte dat ik beter een bijrijder voor beide paarden kan gaan zoeken en zelf maar postzegels moet verzamelen lekker varen! *\o/* *\o/* *\o/*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:47

Even een vraag aan jappeloup en knollentuin: hoe ver rijden jullie voor een les? Weten jullie eventueel iemand anders in de omgeving Rotterdam/Dordrecht?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:51

knollentuin schreef:
:oo zooow wat gaan jullie hard!!

Nou inderdaad! Ik was al bezig met bijlezen, ooit voordat ik hier instapte maar nu ben ik alweer achter bij mijn laatste keer! _O-

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:55

he Ninx wat een fijn bericht. Heerlijk hé dat stukje besef.. en vooral de hoop om weer aan de slag te kunnen met positieve energie.

ja ja beetje doorlezen dames... lees me hier suf en voordat ik antwoord kan geven zijn we alweer een blz verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:22

De laatste pagina's gaan ook wel belachelijk hard :')

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:34

Ben trouwens dinsdagavond op barebackpad met suus naar buiten gegaan samen met haar vriendje en zijn ruitertje.
Vorige keer was suus heel rillerig als ik bewoog op haar rug zonder zadel. Nu vond ze het minder eng.
Maar merkte wel dat ik meer naar rechts zit blijkbaar, want het dekje ging iedere keer naar rechts :o
Ze was in de galop zelfs fijn uit te zitten en ze kwam iets terug op mijn zit dus was leuk om te doen.
Ga dit maar eens vaker doen mss met oefeningetjes in de bak.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:39

Ik ga straks weer rijden.
Zondag en maandag was hij braaf. Zondag gewoon heel basic 20 minuten gereden. Veel rechte lijnen, wat grote voltes.
Maandag hetzelfde, maar dan met balkjes bij E en B en dat ging ook heel fijn.
Wel moeilijk in galop, maar uiteindelijk wel fijn op kunnen lossen.

Dinsdag had ik geen zin om te rijden, toen hebben we lekker gespeeld en gerommeld en woensdag is altijd zijn vrije dag.
Vandaag dus gewoon weer een beetje basis. Als het goed gaat wil ik hem wat meer oppakken.
Zaterdag gaan we stoppelveld crossen. Even hoofd leeg maken en gewoon lekker gaan met die banaan.
We hebben dat nog nooit gedaan, dus ben heel benieuwd hoe hij zich gedraagt en wat hij er van vindt :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:41

stoppelveld crossen?

Suus heeft ook altijd op woensdag vrij en ik dus ook :D
Vanaaf ga ik braaf oefeningen doen die ik van juf als huiswerk opgekregen heb. O:)
want morgen komt KT ons weer helpen *\o/*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:44

Ja, dat zijn de velden waar het tarwe vanaf gehaald is.
Vader van het meisje wat af en toe wat met Jim speelt heeft eigen land en daar mogen we op crossen.
Oftewel, gewoon even hard overheen scheuren.
Na de nodige keren in stap en draf bodem checken natuurlijk.
Maar als het gaat en hij voelt goed, dan gaan we toch mooi even in galop over het veld :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:02

oh wil ik ook!! ff knallen over het land
Maar soms pak ik ff de trailer en rijd naar het strand en ga dan ff lekker gallopperen.
Suus kan niet goed draven op het strand }:) die galopperd daar het liefste lekker door en na de ergste energieboost kwijt te zijn dan lekker stappen door het water :))

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:04

Ohh dat deed ik ook altijd als bij ons achter de maïs er af was. Helaas, dit jaar hebben er worteltjes op gestaan en kan ik niet crossen ;(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:08

Jim gaat de trailer niet op...
Ben 1x naar het strand geweest en op de terugweg konden we hem na 2,5 uur vechten plat laten spuiten. En toen ging hij nog vol in de ankers :\
Maar dit is wel een leuk alternatief :D :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:10

Ik sta nu aan de rand van het bos :):) Dus over paar dagen maar eens buitenritje maken. Hoe heet hij in de bak is, hoe relaxed buiten :+:

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:56

Blijheid schreef:
@Justkid: Die laatste oefening he, hoe ver wil je je paard dan met zijn hoofd opzij houden? Zoals ik het nu voor me zie blijft het hoofd van je paard tijdens het rondje bij de teen van de ruiter in de buurt...? Of snap ik het niet?

Ja :j en de teugel moet opzij niet omhoog.
Buitenteugel er wel bij houden, ze moet weg van de teugel dus opzij.
Laatst bijgewerkt door justkid op 01-09-11 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:57

Ik was van plan om vandaag te gaan oefenen in de piste, maar toen ik op de manege kwam vroeg er iemand om te gaan wandelen. En aangezien ik daar niet vaak de kans toe krijg (Ik wil/kan niet alleen gaan met hem) ben ik mee gegaan. We waren heel goed begonnen, hij ging zelfs braaf langs de super enge ezels! Maar een beetje verder midden in de galop stopt het andere paard ineens en kop in de grond, en daar ging de ruiter tegen de grond... Gelukkig bleef paard staan. Oke niets aan de hand, terug op gestap en verder gegaloppeerd. Een beetje verder was een plas, en ik dacht daar gaat hij wel gewoon door gaan. Tja niet dus.. Abra wou eerst inhouden dus ik geef wat extra benen. Besluit hij om er over te springen! 8)7 . Had ik natuurlijk niet verwacht, en daar lag ik op zen nek, en Abra rustig door gaan.. ik weet niet hoe maar ben terug in het zadel geraakt, maar het is gelukt. Daarna hebben we besloten maar rustig terug te stappen ;) dan kon er toch niets meer gebeuren . Maar het was toch wel leuk om eens te gaan wandelen!
Dan zal ik morgen maar eens wat oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:04

Vind het wel een briljant verhaal :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:06

justkid schreef:
Blijheid schreef:

Ja :j en de teugel moet opzij niet omhoog.
Buitenteugel er wel bij houden, ze moet weg van de teugel dus opzij.

Oke, ik snap m, dankjewel!

Kom net terug van het rijden. M'n moeder (die me ook af en toe lesgeeft) was mee, die heeft ons al een tijdje niet zien rijden. En wat gebeurt er dan, ik wil laten zien wat er kan, ga teveel mijn best doen en dan het lukt voor geen meter >;) Nouja, gelukkig wel met een fijn stukje kunnen afsluiten en morgen weer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:06

Abra_ schreef:
Ik was van plan om vandaag te gaan oefenen in de piste, maar toen ik op de manege kwam vroeg er iemand om te gaan wandelen. En aangezien ik daar niet vaak de kans toe krijg (Ik wil/kan niet alleen gaan met hem) ben ik mee gegaan. We waren heel goed begonnen, hij ging zelfs braaf langs de super enge ezels! Maar een beetje verder midden in de galop stopt het andere paard ineens en kop in de grond, en daar ging de ruiter tegen de grond... Gelukkig bleef paard staan. Oke niets aan de hand, terug op gestap en verder gegaloppeerd. Een beetje verder was een plas, en ik dacht daar gaat hij wel gewoon door gaan. Tja niet dus.. Abra wou eerst inhouden dus ik geef wat extra benen. Besluit hij om er over te springen! 8)7 . Had ik natuurlijk niet verwacht, en daar lag ik op zen nek, en Abra rustig door gaan.. ik weet niet hoe maar ben terug in het zadel geraakt, maar het is gelukt. Daarna hebben we besloten maar rustig terug te stappen ;) dan kon er toch niets meer gebeuren . Maar het was toch wel leuk om eens te gaan wandelen!
Dan zal ik morgen maar eens wat oefenen!

Oeps :+