Angstige ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:16

Ja dat doe ik ook :) Maar rijd dus ook op brave paardjes allemaal gelukkig :)
Maar ik heb nu ook toetsweek op school en dat weekend daarvoor heb ik hond doodgereden van mijn tante... hij was weggelopen en schoot opeens de hoofdweg op toen ik net om de bocht kwam, ik kon geen kant meer uit en keihard op de rem maar het was al te laat |(
Kortom een stressvolle week, en dan komen ineens die angsten voor het paardrijden ook weer opzetten :(

En ja die filmpjes kijken is inderdaad niet slim dan wordt ik nog veel banger! Of van die artikelen over ongelukken oh verschrikkelijk maar ja, met de auto of fiets of wat dan ook kunnen ook zulke dingen gebeuren.
En zoals ze zeggen: iedereen gaat dood, maar niet iedereen leeft.
Dus ik wil gewoon genieten van het leven, en alles heeft risico's! Leven gaat nooit zoals je het wilt dus je moet gewoon accepteren wat er nu is.
Ben dus ook met cursus mindfulness bezig en dat helpt me ook heel erg bij mijn angsten :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:35

Ja alles heeft risico's,heb je gelijk in.
Mn moeder wou toen ik klein was absoluut niet dat ik ging paardrijden vanwege de risico's (ze heeft zelf het een en het ander meegemaakt met de paarden van mn opa) maar toen ik eenmaal toch er op zat en dat bleek dat het echt geen bevlieging was heeft ze het geaccepteerd en toen zei ze precies hetzelfde al wst jij zei!
Jeetje,dat van die hond moet een grote schok geweest zijn. Sterkte!
en fijn dat je veel aan de cursus hebt,ga zo door :D

Oh vanmiddag weet de proefjes geoefend. Ging goed en ein-de-lijk heb ik mn houding kunnen vinden met doorzitten.dat was eerst echt een grote ellende.haha

Ze sprong zo aan in galop,normaal zaten we heel erg te kl*ten voordat we de galop in gingen.
Een ding wat nog wel geoefend moet worden: niet in draf gaan als de voorlezer zegt 'tussen A en F overgang arbeidsdraf' terwijl wij nog op de volte in galop zitten _O-

Door zo'n goede/leuke les worden de zenuwen ook weer minder. Maar zodra ik val begin het weer te kriebelen helaas.
Zou ik er ooit van af komen? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:47

Mooi dat het oefenen zo goed ging! Heel veel succes met je proefjes wanneer heb je ze? Zaterdag zeker? Bij ons op de manege zijn er zaterdag ook proefjes maar heb deze keer niet ingeschreven vanwege drukte met toetsweek enzo.

Je zenuwen worden vast minder! Zeker als je lessen gewoon leuk en goed gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:49

Geld angstig ook voor onzeker?

Anders meld ik me graag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:51

Hoe bedoel je precies? Waar ben je onzeker mee?
En natuurlijk mag je je hier melden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:57

Nou hier mijn 'probleem'

Ik rijd sinds kort een 4jarig beestje, liever lui dan moe en is super braaf!
Kwa gedrag heb ik hem helemaal onder mijn duim zitten, meneer bijt niet. Zeurt niet om snoepjes en met zn hoef over de grond schrapen denkt ie niet eens aan.
Maar met het rijden is hij zo sloom als wat, waar ik heel onzeker van word.. En dit is gewoon paard eigen hoor, bij de eigenaar doet hij dit ook. Maar hij luistert voor geen 5centen meer naar mijn benen en blijft gewoon sloom stappen. Zweep werkt wel, maar het moet anders naar mijn idee.
Hetzelfde is het met de teugels korter nemen, als ik ze vast pak zodat ik gewoon goed contact heb met zijn mond word meneer kwaad en komt hij omhoog... Omdat hij niet aan het werk wil. We hebben alles netjes na laten kijken, dus dit is gewoon lekker puberen en uit proberen..
Geeft niks, alleen ooh ik word er zo onzeker van. 3 dagen geleden was het huilen omdat ik zelf ook dondersgoed in zie dat het aan mij ligt.. Bij de eigenaar probeert hij niet omhoog te komen en etc ;)
Vandaag hebben we voor de eerste keer les samen, ben benieuwd hoe dat zal gaan.
Maar heel de big family van mij komt kijken, en daar heb ik het niet zo op..
We zullen zien.

En ohja, mijn grootste probleem van vandaag... Alleen met hem naar buiten naar mij thuis rijden. Het is pak m beet 20minutjes stappen maar meneer heeft het niet zo op takjes staan dieop het zandpad liggen, of stukjes plastic aan de kant van de weg.. Brr, dat vind ik denk ik wel het engst van vandaag.. Dat er geen ander paard mee kan.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:28

fresley schreef:
Vandaag hebben we voor de eerste keer les samen, ben benieuwd hoe dat zal gaan.
Maar heel de big family van mij komt kijken, en daar heb ik het niet zo op..
foute boel..... dit moet je samen gaan oplossen met je instructeur, liefst alleen in de bak.

Kijken doen ze maar mooi als je weer lekker kan doorrijden en het voor je gevoel vanzelf gaat.
Ik zou of de les verzetten en aan niemand zeggen wanneer of je "publiek" afzeggen.

Succes.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:38

Ik heb laatst een kleine rodeo uitgezeten, hoe ik het gedaan heb weet ik niet, maar ik bleef vrij kalm. Even later stond dit paard stijgerend voor mijn neus, ze wilde mij niet raken, want dan had ze haar voorbenen maar moeten uitsteken. Ik heb mij niet laten kennen en ben er gisteren weer even voor een kwartier opgekropen (wel in de binnenpiste deze keer)
Ik vond het wel wat spannender, maar echt angst voelde ik niet

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:41

Ohha publiek erbij,dan word ik ook nerveus. Want ik val er bijna altijd af als mn ouders komen kijken.hahasucces met de rit naar huis!gaat em helemaal goedkomen.

@TessaKaizoku dankje! nee de 14e moet ik. Ze hebben me expres als laatste ingedeeld zodat ik nog even wat langer mag losrijden om de galopknop te vinden(en natuurlijk ook de stap en draf gewoon),daar ben ik wel blij mee dat ze daar aan denken.

Aw jammer dat je zelf niet kan mee doen met de wedstrijd. Maar ze zullen het toch vast wel meer doen?of zit je ook op een privéstal waar ze het maar 1x in het half jaar organiseren? :P

Goed gedaan debravanesch!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:45

In juni is er weer een wedstrijd en daar ga ik wel aan meedoen :) Ze organiseren zo rond de 3 maanden. Maar volgend jaar ga ik op kamers dus dan komt er niks van wedstrijden denk ik :(

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:10

Ooh oke!
Jammer dat je er volgend jaar dan geen tijd voor heb.
Hou me op de hoogte van je eerst volgende wedstrijd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:09

Familie mag niet meer komen kijken van mij. Helaas zijn ze nu boos.. Maarja, PEG voor hun!
Nu komt de eigenaar nog kijken met haar vriendin erbij, maarja kan moeilijk zeggen dat ze niet mee mag..

Ik ga mijn les niet afzeggen, ik MOET vanavond gewoon gaan. Niet aanstellen alleen word gewoon erg onzeker en dan ga ik huilen (jaa dat doe ik ook makkelijk, maar dat had ik geloof ik al gepost)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:15

fresley schreef:
Familie mag niet meer komen kijken van mij. Helaas zijn ze nu boos.. Maarja, PEG voor hun!
Nu komt de eigenaar nog kijken met haar vriendin erbij, maarja kan moeilijk zeggen dat ze niet mee mag..
Goed gehandeld & succes ;)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:46

fresley, vertel je hoe het is gegaan vanavond?
Goed dat je hebt gezegt dat ze niet mogen komen.
En ja dat huilen ken ik wel,als ik zo hard moet werken zonder succes laat ik ook wel eens traantjes vallen omdat ik zo graag wil dat alles goed gaat,maar ik heb gelukkig nog nooit opgegeven.
Dus je bent in ieder geval niet de enige!!
Succes vanavond.je kan het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:12

De les ging redelijk.. Het er heen rijden ging niet, meneer schrok overal van en ik kon amper blijven zitten. Heb daarna geruilt met de eigenaar. Toen we bij les aan waren gekomen was meneer bang van de witte bordjes. Sprong heel de tijd weg en kreeg hem maar half onder controle. Natuurlijk is het spannend maar dit had ik niet verwacht.
De les duurde ook maar een halfuur. Maar dat was lang genoeg, pff.
Volgende week weer, hopelijk gaat het iets beter.
Ik wilde zelf niet galloperen want ik vond het echt spannend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:46

Kan het me voorstellen Fresley , maar dan gallopeer je toch voorlopig niet :) Al knap dat je er gewoon op bent blijven zitten in de les! Het moet wel leuk blijven en als jij op dit moment niet wil galloperen gewoon niet doen! Dat is ok :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:58

Goed gedaan hoor,ik had al 10x afgestapt al deed de mijne dat.
En niet galopperen als je niet wilt.goed dat je het niet hebt gedaan!dat komt nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:26

Hihi dankjewel voor jullie positieve reactie's!!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:52

Als je er klaar voor bent om te galopperen fresley dan voel je dit wel. Ik spreek uit ervaring, die dag komt, maar opbouwen is de boodschap.

Vandaag solo gereden en geen les, de mama zat er wel bij voor de veiligheid. Ik heb zelfs wat gegaloppeerd. Nog geen voltes, maar dat is de volgende stap

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:23

Ja ik galoppeer ook altijd alleen in de hoeken aan en dan gewoon over de hoefslag maar nu ben ik aan het oefenen op de volte omdat dat gevraagd word in de proef. Is nog een hele klus voor mij. Maar de laatste keer ging het wel goed dus we houden de moed er in.

Maar inderdaad fresley, lekker er mee wachten. Het kan heel lang duren voordat je weer durft (bij mij het geval,ik heb zo vaak bijna opgegeven) maar echt,ik ben er zelf het bewijs van,na een tijdje heb je zo het vertrouwen terug dat je denkt'waarom niet die galop?t is ook maar een gang'.

Het komt echt goed! Hou ons op de hoogte.dat helpt ook,je verhalen hier vertellen want hier doet niemand er raar over. *\o/*

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:25

Het is zoizo even een punt waar je overheen moet fresley, maar dat moet je op je eigen tempo doen. veel succes allesinds!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:32

debravanesch schreef:
Vandaag solo gereden en geen les, de mama zat er wel bij voor de veiligheid. Ik heb zelfs wat gegaloppeerd. Nog geen voltes, maar dat is de volgende stap
hoe doe je dat, want in elke bak zul je toch de kwart volte moeten maken om de hoeken door te komen ?
Wat is het verschil dan om er een halve volte c.q. complete volte van te maken ?
Lees er denk ik overheen, want je zult het wel anders bedoelen.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:35

Ik denk gewoon over de hoefslag?
Als ik het goed heb begrepen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:37

ik heb vorige week tijdens mijn (prive)les geoefend met de galop (vind ik namelijk nogal eng). Ik heb er zo verkrampt opgezeten, ik had de dag daarna enorme spierpijn van mijn nek tot aan mijn stuitje! Echt ontspannen was ik dus niet bepaald!
Probleem is dat mijn paardje nogal hard gallopeerd en ik haar moeilijk terug krijg in tempo. Daanaast vindt ze het erg leuk, waardoor ze van plezier nog wel eens een bokje geeft.

Desondanks ben ik gewoon blijven zitten, er is niks gebeurd, maar nu moet ik het nog durven als er geen instructrice bij is....

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:41

Komt goed max66

Goed dat je bent blijven zitten!