ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:53

Wendy_Komen Gefeliciteerd! Geweldig he, dat gevoel :) .

ju1982 Ik zou het ook erg moeilijk vinden om zoiets om me heen te zien. Onze bak is naast de bak van de rijvereniging, daar is ook veel ellende te zien. Maar ik sluit me daar voor af anders word ik gek. Wat wel heel grappig is is dat het paard van mijn dochter vreselijk reageert op paarden die een probleem hebben (bijv pijn van een niet passend zadel ofzo), daar gaat ze dan langs compleet met de oren in de nek en dan gaat ze dribbelen, heel maf.

Mijn dochter is in Tilburg op kamers gegaan, ze studeert diergeneeskunde in Utrecht maar in utrecht is geen fatsoenlijke betaalbare kamer te krijgen. En nu woont ze op loopafstand van het station. Wij wonen 45 min fietsen (bus rijdt niet vroeg genoeg) van het station van Tilburg af en dat is dus helemaal niet te doen qua reistijd. Dus vandaar de keuze Tilburg. Maar haar paard hier laten staan was qua tijd ook niet haalbaar. Nu staat het paard vlak bij het station van Den Bosch, in Tilburg of Utrecht hebben we niks kunnen vinden waar de paarden veel naar buiten kunnen en dat is voor ons nou eenmaal een vereiste. Ze heeft nu haar fiets op het station van Den Bosch in de bewaakte stalling staan en het gaat prima zo. Waar een wil is is een weg, zelfs voor een 18-jarige :) .

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:15

Odeale schreef:
enny schreef:
Ik hou idd ook niet zo van die instelling, merkte gisteravond al dat Sos er helemaal klaar mee was. Moest van mijn instructrice afwenden bij A/C en dan oversteken in een 'rechte' lijn.

Kan me voorstellen dat dat lastig is Enny. Het is niet voor niets uit de B dressuurwedstrijden gehaald. Maar goed, het moet wel geoefend worden natuurlijk :) En wat doe je dan als hij stil gaat staan? Ben wel benieuwd hoe je dat oplost. Heb gelezen dat je ze dan een pasje opzij kan zetten dan zijn ze in onbalans en stappen weer naar voren. Kan nog niet zeggen of het werkt ;) .

Wij hebben gisteren nog gewandeld met Deamen. Hij is lekker wakker := . Koeien zijn heeel spannend.

Zijn ook héél eng.... ;)
Maar als Sos stil gaat staan is er maar één ding wat helpt en dat is een tik op zijn kont, maakt (tot nu toe) nog niet uit of het met de hand of met de zweep is.
Wendy_Komen schreef:
Ik ga zo op de laptop op jullie reageren, maar wilde toch alvast even kwijt:

Net in mijn eentje op Dalica gestapt, en door de bak geen gestapt!! Helemaal alleen! :-)

Goed bezig!!! Lekker gevoel is dat dan hè :D

Wendy_Komen schreef:
enny, misschien aan de instructrice aangeven dat de basis nog niet voldoende is, en die eerst verbeterd moet worden? Want het was nu eigenlijk een stap te ver voor hem.

Vond het ook wel een beetje raar, aangezien zij er vanaf het begin al bij is. Als ik straks alleen met hem ga rijden hou ik het even alleen bij voltes en misschien wat slangenvoltes. Maar ligt er net aan hoe hij dan loopt. Achteraf gezien was deze oefening op dat moment niet goed, ga toch liever aan de voltes werken. Die gaan ook nog niet altijd super.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:53

@melrovers, ja klopt maar is wel moeilijk om je er voor af te sluiten hoor :o

Ja dat idee had ik ook dat die van mij wat frisser is haha. Hij is lekker voorwaarts maar nog wel braaf. Gisterenavond eerst even in de binnenbak gereden en toen dacht ik, ach kom ga gewoon naar de buitenbak (die is veel groter dus rijdt veel fijner). Hij was wel erg voorwaarts maar verder best braaf. En dat ondanks het donker en de harde koude wind. Ik was zelf volgens mij zenuwachtiger dan hij :') . Rijden vaker buiten natuurlijk maar niet echt als het donker is en helemaal niet met die wind. Maar wil straks toch lekker vaak buitenbak rijden dus dan moet ik het ook nu oefenen...dus best een beetje trots :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:34

Ruiters vinden het vaak ook spannender dan de paarden, als de paarden ten minste buiten lopen de hele dag, weersomstandigheden zijn ze dan aan gewend. 8-)
Melrovers, Goede stallen zij in onze buurt vaak ook snel vol, vooral als ze veel buiten lopen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:25

Mijn oudere paarden worden er ook niet echt anders van. Hooguit als het de eerste keren vriest, dan zijn ze vaak wel wat frisser. En als het regent vinden ze dat niet prettig, proberen dan steeds met de kont tegen de regen in te gaan. Maar als het gaat regenen als ik al aan het rijden ben stop ik er niet om (of het moet al heeeel erg tekeer gaan). Als je wedstrijd hebt dan moet de proef ook verder :)

Hoe lang zijn jullie paarden eigenlijk weg geweest voor het zadelmak maken, als je het niet zelf hebt gedaan? En wat hadden ze dan geleerd?

Donna_

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:39

Hier lopen ze gewoon 24/7 buiten, dus gekkigheden zoals frisheid ed. geloof ik niet zo meer in haha.
Voorheen op de pensionstal gingen ze halve dagen naar buiten en toen er regen gevallen was met die vorst erachteraan helemaal niet meer naar buiten... toen waren ze net bommetjes! Was ook echt niet verantwoord hoor, dus het was gewoon niet anders...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:25

Ik vind ze hier wel springeriger met wind. Dan moet ik goed opletten als ik ze binnen zet want ze staan dan echt te trappelen. Merrie is ook veel schrikkeriger met wind en helaas heb ik dat overgenomen. IK krijg nu bijna hartkloppingen als het hart waait.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:27

Ikke ook hoor :j. De meeste paarden worden toch echt wel frisser met kouder weer en hardere wind.

Pff dinsdag niet geweest op stal en gisteren maar een kleine 1,5 uur. Dus vandaag maar weer eens wat grondwerk doen (free style) en morgen weer rijden *\o/* . Rijden gaat zo goed en lekker en dan kan je er echt naar uitkijken om weer op te stappen :D . Zondag weer lekker een bosrit maken :P

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:18

DendroFleur schreef:
Ik vind ze hier wel springeriger met wind. Dan moet ik goed opletten als ik ze binnen zet want ze staan dan echt te trappelen. Merrie is ook veel schrikkeriger met wind en helaas heb ik dat overgenomen. IK krijg nu bijna hartkloppingen als het hart waait.

ju1982 schreef:
Ikke ook hoor :j. De meeste paarden worden toch echt wel frisser met kouder weer en hardere wind.

Pff dinsdag niet geweest op stal en gisteren maar een kleine 1,5 uur. Dus vandaag maar weer eens wat grondwerk doen (free style) en morgen weer rijden *\o/* . Rijden gaat zo goed en lekker en dan kan je er echt naar uitkijken om weer op te stappen :D . Zondag weer lekker een bosrit maken :P

Mijn andere paard reageert er heel erg op maar de driejarige bijna niet. Ik heb blijkbaar meer spanning dan zij :=
Ze reageert wel heel erg op de paarden in de paddock helaas, Altijd als ik de bak in kom beginnen ze te etteren. Ik was er vanochtend zo zat van dat ik ze naar binnen heb gebracht. Dat hielp! Al ging het rijden niet zo.... Ze had moeite met nagevelijkheid. Nouja, morgen ff longeren met bijzet en dat is er zaterdag weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:28

Met dit koudere weer merk ik ookwel dat mijn 3jarige erg fris in zn koppie is haha. 8)7 Bij iedere ritseltje gaat zn hoofd al omhoog, nek gespannen en alstie dr zin in heeft ook nog wild gehinnek er achteraan haha. Voordat ik ga rijden doe ik hem ook ff 10 minuutjes longeren zodat de meeste frisheid eraf is, meestal gaat het rijden dan wel prima.

@ odeale: Ik heb mijn 3jarige zelf zadelmak gemaakt, ben nu bezig met doorrijden wat ie super oppakt! :D

Ben eerst begonnen met grondwerk: longeren, aan het bit halt houden, paar stappen achteruit, paar stappen voorruit, wijken voor druk etc.

daarna ben ik begonnen met het zadel op zn rug te leggen en dr mee te gaan wandelen. daarna ben ik begonnen met hangen aan beide kanten, erop zitten en dr weer af, overal kriebelen terwijl ik erop zat net zolang tot ie ontspannen was en toen er weer af. Af en toe een stapje naar voren lopen zodat ie de druk van mijn benen begonnen te snappen.

Daarna heb ik een instructrice gezocht om mij verder op weg te helpen en zo zijn we eerst aan de longe begonnen met stap-draf-galop en toen los in een halve bak, toen los in een driekwart bak (hij werd onzeker als we in een keer de gehele bak zouden gebruiken, nu "leek" het nog een beetje op longeren), toen die wat zekerder werd over alles wat er van hem gevraagd werd gebruikte we de gehele bak. ondertussen leren sturen door je gehele gewicht te verplaatsen en druk met je benen te geven en dergelijke. Bij het goede antwoord dat ie gaf, gelijk alle druk los en als een gek belonen en zo is het eigenlijk zonder enige problemen verlopen! :o

Zolang je alles net zoveel herhaald als nodig, de tijd ervoor neemt, een stapje terugzet wanneer je merkt dat het te moeilijk wordt, en als een gek beloond bij ieder goed antwoord dan geloof ik 100% dat het gehele zadelmak maken zonder stress kan verlopen. :D *\o/*

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:42

Hallo,
ik ben ook bzig een pony in te rijden.
zou ik hier mee mogen praten?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:46

@ mistymuis; maar natuurlijk! welkom.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:02

Hallo Mistymuis!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:43

welkom mistymuis!

Ik ben ook aan de longe begonnen, maar omdat ik merkte dat ik er een beetje duizelig/misselijk van werd heb ik aan de lijn het grootste deel van de bak gebruik, ipv een cirkeltje.

Inmiddels ben ik 7 maanden verder en er is een hoop veranderd. Ik ben haar wezen inrijden toen ze 4 werd en na een paar weekjes was ze lekker aan het puberen. Niet willen stilstaan, maar desnoods een halve bak achteruit. Gelukkig met veel geduld is het overgegaan en heeft het weer plaats gemaakt voor het ongeduldig zijn met opstappen. Ook dat is over gegaan en nu is het een spurt zodra er iemand richting de bak loopt hihi. De eigenwijs.
Verder ben ik wel aan het lessen en dat is goed ook. Ik kan immers niet naar mijzelf kijken en een ervaren oog erop is altijd goed, ook al denk je (of kun je) goed te rijden, kun je niet altijd zien wat er beter kan.

Met het weer valt het mee. Heb er geen last van. Heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking, maar van een fris windje draait ze haar hoef niet om haha.

Succes allemaal!

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:51

Dan zal ik mijn verhaaltje maar delen:P

Ik ga een kwpn-er inrijden van 6 jaar.
Je kunt er al opzitten en stappen. ook kun je al sturen
Ik ga hem 2x in de week longeren en 1x in de week erop zitten,
maar alleen nog maar stappen.
Omdat hij nog wel wat spieren moet krijgen en ik het allemaal niet wil overhaasten.
Alleen lopen we nu tegen een probleempje aan,
Hij is dus een maand ruin en is nog wel een beetje dominant.
Zo wil hij dus niet rechts longeren en dan komt hij dreigend naar voren en
als je naar het zadel wil lopen gaat die achteruit.
Dus als iemand tips heeft?
Ik krijg wel goede begleiding alle keren, maar ik was hier ook nieuwsgierig naar jullie ideen

Ik weet niet of je een foto erbij mag doen maar bij deze
Afbeelding

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:03

Mistymuis, welkom. Bij het longeren de longeerzweep richting zijn hoofd doen als hij naar binnenkomt, en heeft hij daar geen gezag voor een tik met de zweep op de hals.
Bij het naar het zadel lopen zou ik de teugels zo nemen dat zijn hoofd richting het linkerkant van het zadel is (bij jou zeg maar) waardoor hij niet meer recht naar achteren kan lopen, maar rondjes. Dan net zo lang ter hoogte van het zadel blijven staan/ lopen tot hij stil staat.
Succes ermee iig!

Ik ga morgenochtend weer naar de mijne toe. Hoop dat het weer een beetje meewerkt, en ik wat langer erop kan gaan zitten en stappen morgen! Ik laat het jullie weten ;-)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:44

Misty, ik weet niet of het verstandig is om alleen te stappen. Zou juist ook gaan draven, anders bestaat de kans dat het te saai wordt en hij zelf spelletjes gaat verzinnen. Denk dat draven niet echt een belasting is, gewoon niet te lang rijden.

Vanavond na een dip weer zelf op Pedro gestapt. Het ging met mijn andere paard niet lekker (onverklaarbaar wegvliegen) en dat hakte er goed bij me in. Gelukkig kon ik met Peet deze week lessen en dat ging goed. Hij bleef normaal met het longeren en dus opgestapt. Soms maakte hij zich iets sterk maar ik kon hem daar weer doorheen rijden. Uiteindelijk ook weer gegalopperd en middendraf oid gereden. Voelde vertrouwd aan. Ben daar dus erg blij mee.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:19

[quote="Wendy_Komen"]Mistymuis, welkom. Bij het longeren de longeerzweep richting zijn hoofd doen als hij naar binnenkomt, en heeft hij daar geen gezag voor een tik met de zweep op de hals.
Bij het naar het zadel lopen zou ik de teugels zo nemen dat zijn hoofd richting het linkerkant van het zadel is (bij jou zeg maar) waardoor hij niet meer recht naar achteren kan lopen, maar rondjes. Dan net zo lang ter hoogte van het zadel blijven staan/ lopen tot hij stil staat.
Succes ermee iig!quote]
Ik doe de zweep dan meestal naar zijn schouder en of voorbeen, vorm van aanvallen, kan je hem ook gelijk een tik geven als het nodig is.
Als hij stil staat en je ben bij het zadel even er aan rommelen, weer weg lopen en opnieuw doen tot hij echt blijft staan als je er naar toe loopt. *\o/*

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:00

Welkom Mistymuis. Een van onze paarden wil ook een kant op niet gelongeerd worden maar dat paard is ook vreselijk scheef. Ik denk dat bij ons paar daar de oorzaak ligt. Ik hou ook de zweep richting de schouder en probeer zelf met mijn eigen lijf ook de goede kant in te sturen en op de juiste plaats te staan zodat ik het paard ook niet in de weg sta/loop. Als je de verkeerde of dubbele signalen afgeeft kunnen ze daar behoorlijk boos van worden (sommige paarden gaan dan stil staan maar andere worden juist boos en proberen zelf het heft in handen te nemen). Succes ermee.
Let bij het naar het zadel toe lopen ook op je eigen signalen (positie van je armen, je ademhaling, waar kijke je naar etc.) want onbewust kan je een hoop signalen geven waar je paard op reageert.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:20

Bedankt voor de tips,
hier ga ik zeker wat aan hebben ik zal het zondag proberen toe te passen:D

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:56

@ mistymuis; ik zou idd ook beginnen met kleine stukjes te draven, dit helpt ook meer met het kweken van spieren dan alleen stappen. Je hebt anders, zoals DendroFleur ookal aangaf, een grote kans dat je paard zich gaat vervelen en echte paarden streken met je gaat uithalen. :') Probeer hem altijd met zn gedachtte bij je te houden door hem nieuwe uitdagingen te geven. Zolang de trainingen in het begin niet langer dan 15 a 20minuten duren wordt de kans op mentale uitputting bij je paard klein en de training zelf effectiever. :))

morgenochtend heb ik mijn 8e les! :o ben benieuwd hoe het verloopt, aangezien ik de afgelopen week weinig kans heb gehad om hm op te pakken.. ;(

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:54

Hoi hoi weer iedereen,

Nou, maandag dus er voor het eerst alleen opgestapt. Nu was ze aan de balk al wat wakkerder, en door de wind (denk ik) wat springeriger. En was ze dus onder het zadel flink gespannen, maar deed geen stap verkeerd.

Vervolgens ben ik er vrijdagochtend dus weer mee bezig geweest. Er was toen een stalgenoot al in de bak aan het rijden, dus moest van mijn gebruikelijke routine afstappen. Dus voor het eerst gelongeerd in de bak zonder een draadje door de midden van de bak. Het hoeveelheid trekken viel me nog mee. (ik longeer aan een halster, wat ik dan over haar hoofdstel heen doe, zodat ze geen onnodige druk op het bit krijgt). Net toen ik klaar was met longeren (klinkt heel lang zo, maar denk dat het 5 min. was) ging mijn stalgenootje uitstappen in de bak. Daar dus mooi misbruik van gemaakt, en ben erop gestapt en mooi naast mijn stalgenoot gaan stappen. Tussendoor nog een keer gevraagd of we even de andere kant op zouden gaan. En zo heerlijk kleppend door de bak heen gesjokt.

Het ging zo lekker, dat ik er gister weer op ben gestapt. Voor het eerst in de gehele bak, zonder een ander erbij. En ze was ZOOOOO braaf! Heb een kwartier door de bak heen gestapt, halthouden, wegstappen, volte maken, van hand veranderen. En och wat deed ze dat allemaal super! Mijn ouders kwamen nog even kijken, wat ik erg leuk vond. Ben echt helemaal trots! Enkel gestapt, want wil met de eerste paar keren draf, toch nog even iemand ernaast hebben voor de zekerheid. (zeg ik nu wel, maar wellicht dat ik de volgende keer gewoon even kijk of ik haar zelf makkelijk in draf kan krijgen, en dan na een paar stappen draf weer terugpakken. ;-) )

Maar ben ZOOO trots. Trots op haar dat ze alles zo super oppakt. En stiekum toch ook een beetje trots op mezelf, dat het allemaal gelukt is. Heb wel meerdere paardjes ingereden, maar dat waren allemaal tinkers. En das toch andere koek dan een KWPN'er natuurlijk ;-)

Sorry voor het lange verhaal, maar moest het gewoon even kwijt ;-) ;-) Fijne zondag nog allemaal!!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:15

Leuk hoor, klinkt goed! Het alleen opstappen lijkt mij nog het meest spannend.
Wij gaan vanmiddag weer wat met Deamen doen.

Gisteren hebben we gelongeerd. Was heel benieuwd hoe het zou gaan op rechts. En wonderwel, hij begon helemaal goed. Maar opeens, na een paar rondjes leek hij te denken, oh ja, dit deden we anders. En hij wilde weer omdraaien. Nou ja, als het er eenmaal in zit zal het ook wel gewoonte zijn. We hebben het wel kunnen oplossen en dat is het belangrijkste. Het is zo belangrijk bij zijn achterhand te zijn, je kan geen moment verslappen om even het touw anders vast te pakken dan probeert hij het alweer.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:32

Odeale schreef:
Leuk hoor, klinkt goed! Het alleen opstappen lijkt mij nog het meest spannend.
Wij gaan vanmiddag weer wat met Deamen doen.

Gisteren hebben we gelongeerd. Was heel benieuwd hoe het zou gaan op rechts. En wonderwel, hij begon helemaal goed. Maar opeens, na een paar rondjes leek hij te denken, oh ja, dit deden we anders. En hij wilde weer omdraaien. Nou ja, als het er eenmaal in zit zal het ook wel gewoonte zijn. We hebben het wel kunnen oplossen en dat is het belangrijkste. Het is zo belangrijk bij zijn achterhand te zijn, je kan geen moment verslappen om even het touw anders vast te pakken dan probeert hij het alweer.

Denk dat die Spielbergjes ook wel een tikkeltje eigenwijsheid hebben meegekregen ;) Ik heb gisteravond voor het eerst alleen opgestegen, dat doe ik nu gewoon altijd met een bankje. Ik ben namelijk zo stijf dat het anders veel te onrustig voor hem is :o Nu ook rustig aangedaan, veel belonen als hij stil bleef staan. Alleen toen ik eenmaal zat liep hij wel weg, dus dat moet nog even geoefend worden. Instappen ging ook erg lekker, met afwenden hoefde ik eigenlijk nauwelijks mijn benen te gebruiken. Met alleen de gedachte al reageerde hij al :D Helaas galoppeerde er in de wei naast de bak een paard heel hard voorbij en aangezien het donker was konden we die niet zien. Dus toen zat meneer helemaal in de stress, kon hem ook niet meer fatsoenlijk vooruit krijgen, want hij wou alleen maar kijken naar waar hij dat geluid had gehoord. Dus voordat hij het gekke idee zou krijgen ook maar lekker te gaan sprinten ben ik er maar afgesprongen en heb ik hem aan de hand er langs geleid een paar keer. Spanning werd minder, maar vond het toch niet lekker om er weer op te stappen. Dat gaan we vandaag maar weer doen als het nog licht is.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:49

Ik dacht dat hij die eigenwijsheid van zijn moeder had geërfd :') . Wat hij niet van zijn moeder heeft geërfd is dat hij best brutaal is. Nergens bang voor (behalve voor zijn moeder 8-) die is nogal dominant). Maar zijn moeder zal je nooit omver butsen of op je voeten gaan staan. Of is dat typisch ruinengedrag.....?

Sos is niet zo lang weg geweest om zadelmak gemaakt te worden of niet? Hij heeft echt alleen de basis geleerd?