Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:14

Aqua8horse schreef:
Aimee: ontspannen inspanning, heb ik al vaker gebrukt hoor! Dus ik weet niet wat je bedoelt met hokje?

Dan moet je je situatie-schets aanpassen en ontspannen inspanning daar ook in voor laten komen.... Pling
Vooralsnog is de situatie zo dat jij ontspannen inspanning niet erkent, dan wel dat jij tijdens het rijden je paard niet (wil) laten ontspannen tijdens de inspanning. Dus niet alleen ervoor en ook niet alleen erna, of ervoor én erna, maar ontspannen én aanspannen tegelijkertijd. M.a.w. oprekken en krachttraining tegelijkertijd..... Pling
Zoek dat nou nog eens op in mijn eerdere uitleg over LDR véle topics geleden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:17

Aqua8horse schreef:
Wouter: spanning is wat anders dan inspanning!

Hoezo? Spanning is het aantrekken van spieren, ze sterk maken. Dat kan ongewenst en dat gewenst..... Pling

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:19

Aqua8horse schreef:
Betteke: ik heb die inspiraties niet!

Aspiraties bedoelde je zeker, je geeft wel telkens aan dat je de aspiraties hebt om Olympische ruiters wat te kunnen leren.... iets wat zij dus nog niet kunnen of volgens jou niet goed doen en met jou aanwijzingen kunnen ze volgens jou hoger scoren en/of meer medailles halen. Dus zekere medaille-aspiraties heb je zeker wel!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:38

Jongens ik kap met dit ge-o.h. Het zou fijn zijn als Aqua eens wat toegaf i.p.v. alle LDR ruiters te veroordelen. Ik blijf afwachten of ik in de toekomst nog eens wat duidelijks te horen krijg van Aqua.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:50

Aanspannen is het aantrekken van spieren. Spanning is dat wat er ontstaat na aanspannen. Wat willen jullie dan extra los hebben met LDR?

Ja, natuurlijk dat moet aspiraities zijn Aimee. Het is maar zoals je het zien wil. Ik ben ervan overtuigd dat ruiters meer uit hun paard kunnen halen als ze geen LDR zouden gebruiken. Dat zegt niets over wat ik zelf kan!!

Vind jij een piaffe waarbij de voorbenen sneller gaan dan de achterbenen en diezelfde voorbenen tov elkaar niet regelmatig zijn en waarbij de achterbeen dus langzamer gaan dan de voorbenen en deze achterbenen zelfs haperen tov elkaar, uitgevoerd door wie dan ook, mooi om naar te kijken?

Of zie je toch liever een piaffe zoals hij bedooeld is, waarbij de 4 benen in harmonie en tact bewegen?

Ja, ik weet zeker dat ik, wie dan ook, zou kunnen helpen met dat kleine stukje balans wat er mist.

Ik haal die medailles toch niet als het inderdaad waar is wat ik beweer?

Ik veroordeel helemaal geen LDR ruiters Betteke, ik zeg alleen dat ze meer uit hun paard kunnen halen als ze dat LDR in de wilgen zouden hangen. Nemen ze genoegen met minder dan is dat toch prima, dat is hun keus.

Ik heb helemaal geen Foie lijst....dus kan jij er ook niet opstaan RK!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 18-06-05 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:06

volgens mij heeft die piaffe weinig te maken met de LDR, maar met de onervarenheid van die paarden. er wordt toch immers gezegd dat een echt goede piaffe pas na een viertal jaren komt?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:10

Dat weet ik niet. Maar ik heb het over de piaffes die onlangs op de tv te zien waren. Ik denk wel dat dat kleine stukje tact wat mist wel te maken heeft met LDR trainen. De paarden die aan deze grote evenementen deelnemen, hebben volgens mij genoeg ervaring.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:25

Aqua8horse schreef:
Aanspannen is het aantrekken van spieren. Spanning is dat wat er ontstaat na aanspannen. Wat willen jullie dan extra los hebben met LDR?

Je hebt dus niet gelezen wat ik eerder heb geschreven over LDR. Namelijk dat je daarmee spieren kunt laten aanspannen én oprekken, voor gehele uitleg moet je even zoeken in mijn posts van zeker een jaar geleden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:30

Ik zal eens kijken.

Het idee wat ik krijg bij oprekken van spieren is geen plezierig beeld. Meteen zie ik dan de foto's die gepubliceerd zijn in dat onderzoek van Weiler, op mijn netvlies.

Maar vind jij dat oprekken valt onder de definitie gymnastiseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:41

Hey, antwoord van Aqua, joepie!! Clown

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:44

Aqua8horse schreef:
Ik zal eens kijken.

Het idee wat ik krijg bij oprekken van spieren is geen plezierig beeld. Meteen zie ik dan de foto's die gepubliceerd zijn in dat onderzoek van Weiler, op mijn netvlies.

Maar vind jij dat oprekken valt onder de definitie gymnastiseren?

A8h, weet je wat pas een onplezierig beeld is? Een paard dat géén opgerekte spieren heeft en toch naar aanspanning wordt gereden!

Oprekken is een onderdeel van gymnastiseren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:53

Weet je A8h, wat je eens voor de gein moet gaan doen; eens een serie jazz-balet lessen volgen, of turnen of van mijn part klassiek ballet, of videoclip-dance.... what ever.
Je zult zien dat de lerares eerst stretch en flex oefening doet met de groep, plus wat andersoortige opwarm-oefeningen. Pas daarna begint ze met het daadwerkelijke dansen, waarmee zowel op conditie, kracht als lenigheid getraind wordt. Vervolgens is er weer een cooling down.
Kom nu eens een les te laat en spring in als de rest van de groep de stretch en flex fase al achter de rug heeft.....
wat denk je dat het resultaat is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 16:41

Aqua8horse schreef:
........ik heb het over de piaffes die onlangs op de tv te zien waren. Ik denk wel dat dat kleine stukje tact wat mist wel te maken heeft met LDR trainen........

Aqua8horse schreef:
Ja, ik weet zeker dat ik, wie dan ook, zou kunnen helpen met dat kleine stukje balans wat er mist.

boeiend....... Je verwijst nu naar de uitzending van studio sport van het NK te Nijmegen neem ik aan. Ik heb daar trouwens niet zo veel piaffe van gezien op TV, maar gelukkig zat ik er live bij!

Mag ik vragen naar jouw concrete ervaring mbt het trainen van piaffe bij paarden? Heb jij wel eens paarden leren piafferen die aanvankelijk LDR getrained waren? Kun je eens uitleggen hoe jij te werk gaat bij het leren piafferen van een paard en warin verschilt dat met de aanpak in het LDR trainen van een piaffe.

Als jij kunt laten zien dat de door jou getrainde paarden beter piafferen dan de paarden van tv die LDR getrained worden dan ben ik direct OM! Maar natuurlijk wil ik graag een aantal referenties en namen van je.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:23

Ik vraag me af wat een zekere 2 voudig olympisch, tig voudig nederlands en tig voudig wereld kampioen nog meer zou kunnen bereiken zonder LDR.....
Wat hebben we nog meer...
ehhhh
WK, OS, NK, EK, ehhhh
geen flauw idee...
Iemand nog iedeeën???
o wacht Europees kampioen toch??? of was ze dat al...
Ik ben even nadenken...
Ben blond dus dat duurt wel even...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:36

12 Nederlandse titels
2 individuele zilveren europese medailles (1995, 1997)
1 europese titel (1999)
1 individuele zilveren medaille op WK (1998)
1 individuele wereldtitel (1994)
1 individuele zilveren olympische medaille (1996)
2 individuele olympische titels (2000, 2004)
7 wereldbekers

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:36

Aimee schreef:

Je hebt dus niet gelezen wat ik eerder heb geschreven over LDR. Namelijk dat je daarmee spieren kunt laten aanspannen én oprekken, voor gehele uitleg moet je even zoeken in mijn posts van zeker een jaar geleden.

Wat Aimee hiermee bedoelt is volgens mij het excentrisch contraheren van een spier.
Oftewel een spier in verlengde toestand laten aanspannen.
In de fysiotherapie een zeer veel gebruikte methode om spieren te versterken.
Deze methode is veel efficienter en de spieren worden veel sterker dan wanneer je zou spierversterken op de conventionele manier. Nl het isometrisch of concentrisch spierversterken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 19:20

Klopt helemaal Barco! OK dan!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 20:24

Ik ga voor nu even helemaal achter de post van Jippie staan.. een mooie theorie bedenken en je bezig houden met de manier van trainen is één ding..

Maar ik als trouwe meelezer ook erg benieuwd naar de parktijk ervaring van Aquehorse..

En nee .. weten alleen is voor mij niet genoeg.. en ja hoe je zelf deze methode ervaart en toepast is wel degelijk van belang. Het is pas goed als je wat je weet ook in praktijk kan brengen .. kennis an sich in de paardenwereld daar hebben we blikken van vol, tig boeken over geschreven etc.

Ik kan van een piaffe vertellen wat ik zie en ook wat ik graag wíl zien ..

Maar ik heb het nog nooit fatsoenlijk mogen doen, laat staan een paard op dat niveau getraind, dus verder houd ik me lekker stil Bloos

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 22:00

Barco schreef:
In stilstand of ook in beweging??

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 22:03

Citaat:
Vind jij een piaffe waarbij de voorbenen sneller gaan dan de achterbenen en diezelfde voorbenen tov elkaar niet regelmatig zijn en waarbij de achterbeen dus langzamer gaan dan de voorbenen en deze achterbenen zelfs haperen tov elkaar, uitgevoerd door wie dan ook, mooi om naar te kijken?

een goede piaff-passage rijden kun je pas als je paard helemaal in balans is. dat klinkt vrij logisch. dat is hetzelfde als een driejarige die een van de eerste keren onder het zadel is, hij gaat alle kanten op behalve rechtuit. Hetzelfde geld voor de piaffe, het duurt een hele tijd voordat een paard begrijpt wat precies de bedoeling is. op het nk was er wereldtop (anky, edward) de piaffes daarvan waren natuurlijk vloeiend, die van jazz en ollright trouwens ook. maar er waren een heleboel combi's met paarden die nog in opleiding zijn. hoe kun je dan die perfecte piaff rijden??

Citaat:

kleine stukje balans?? helpen?? wat is dat voor rare taal.. hoe kun je een paard nou helpen met zijn balans.. een kind dat leert lopen heet ook geen balans en die houd je toch ook niet de hele tijd vast.. balans is iets wat vanzelf komt hoor. net als je evenwicht op de fiets.

Citaat:
Ik veroordeel helemaal geen LDR ruiters Betteke, ik zeg alleen dat ze meer uit hun paard kunnen halen als ze dat LDR in de wilgen zouden hangen.

hoe kun je dat nou zeggen?? de enigen die ldr PERFECT kunnen uitvoeren, zijn de mensen die daar reden op het nk en die een topscore behaalden. de rest die ldr probeert te rijden, is OF hard op weg om beter te worden, OF hard op weg om zijn paard te verknallen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 22:44

ART_UMA schreef:
Barco schreef:
In stilstand of ook in beweging??

Het aanspannen van een spier zorgt veelal voor een beweging.... Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 08:10

Aimee schreef:
Het aanspannen van een spier zorgt veelal voor een beweging.... Knipoog

Whoosh!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 08:29

precies.
Je brengt de spier in verlenging en in de verlenging vraag je een contractie. Dus als je het vertaalt, breng je de spieren van een paard in verlengde toestand. LDR om in die positie kracht te trainen. Je kan alleen niet zeggen ik plaats zijn hoofd/hals ontzettend diep om vervolgens een actief en ondertredende achterhand te vragen.
Dat kan niet dan is het de omgekeerde wereld. Dan rijd je weer van voor naar achteren ipv andersom.
Dus ga je met kleine stapjes steeds iets verder om zo tot je 'doel' te komen (weet even niet zo goed te beschrijven).
Ik hoop dat dit een goede uitleg is. Zelf ben ik geen LDR ruiter, want daar is mijn paard totaal niet geschikt voor. Maar ik heb een (humane) fysiotherapeutische achtergrond, en zo vertaal ik dus hetgeen wat hier bij dit topic is ingebracht.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 08:52

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:06

schreef:
Meteen zie ik dan de foto's die gepubliceerd zijn in dat onderzoek van Weiler, op mijn netvlies.

Weiler heeft een verdeling gemaakt tussen de paarden uit verschillende takken van paardensport in Duitsland. Binnen dressuur / springen heeft hij geen onderscheid gemaakt in de manier van training of rijden. Je kan de resultaten van dat onderzoek niet verbinden aan de Rollkür zoals ze die in Duitsland gebruiken, maar ook niet aan LDR.

Of je nu voor of tegen LDR, Rollkür of Klassieke Dressuur bent, of wat dan ook, het is onverstandig om resultaten van onderzoeken te pas en te onpas te gebruiken, vaak uit context (uit verband gehaald) op het moment dat het in je straatje past.

Van het onderzoek van Weiler heb ik geen foto's gezien, wel veel tekst en tabellen. Er staat wat dat betreft niets op mijn netvlies gebrand.