Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:24

Maar Zooist, stel ik ben aan het rijden en heb niet het gevoel dat ik opwaarts-voorwaarts ga, wat moet ik dan doen? Of is de voorbereiding dan al slecht? Dus: stel mijn paard heeft de neiging om 'vlak' voorwaarts te gaan, hoe krijg ik dat dan beter?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:31

Kleinere stukjes denk ik. Is je paard nog niet sterk genoeg om de draagkracht over te nemen op het achterbeen.

Chee gaat ook horizontaal naar voren. Ik ben nu aan het spelen met het tempi rijden. Dus begin met ontspanning in arbeidsdraf. Als dat er is (horizontale halshouding even hoog als schoft zeg maar) ga ik eens kijken of ik reactie heb voor mijn been. Zo ja, dan gaat hij meer naar voren en zo nee dan krijgt tie de vraag nog eens en dan komt er zeker reactie (zo niet dan krijgt tie een skup maar dat hoeft eigenlijk nooit) Ik blijf dan wisselen tussen arbeidsdraf en een klein beetje verruiming. Middendraf zeg maar.

Wanneer ik kleine stukjes doe komt hij vanzelf wat meer omhoog van voren omdat achter meer activiteit en draagkracht ontstaat.

Mocht dit niet gebeuren dan rij ik ook een beetje terug. Ik wil eigenlijk niet over versnellingen hebben maar om het duidelijk te maken is arbeidsdraf 3 en middendraf 4. Ik ga dan ook naar 2 wat dan net wat meer verzameld is.

Alles maar hooguit een pas of 5 terug of naar voren. Op die manier maak ik ze sterker en merk ik dat het makkelijker gaat worden omdat ze sterker worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:25

Zoals Zoo het doet, doe ik het ook. :j
Mits hij fijn ontspannen aanvoelt in arbeidstempo, anders begin ik er niet aan, want dan werk ik juist het stuwen in de hand.
Dan wordt hij wel vlug achter, maar niet dragend.

Gister wel okee gereden. Voor het rijden even neus gecheckt en dat zag er rustig uit.
Dus ben er op gestapt. Veel gestapt, wat rondjes gedraafd en even galop mee gepakt. Hooguit 20 minuten gereden.
Hij schudde niet zo veel gelukkig.
Na het rijden weer zijn neus bekeken en was toch weer iets geïrriteerd.
Nu een droge en zonnige dag... Dat wordt er meestal niet beter op :n

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:34

Ik ben natuurlijk niet een enorme dressuurcrack ;)
Maar de oefening die ik gebruik om ze meer op het achterbeen te krijgen is achterwaarts, keertwending linksom en daarna rechtsom. Paar passen achterwaarts en van daaruit aandraven. Door het achterwaarts en de keertwendingen zakt het sacrum.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:02

Zeker een westernjuf :D Zo doe ik het ook ongeveer, ik maak van de keertwending een hele gebogen cirkel waarbij de schouders moeten bewegen en het paard dus meer op de achterhand steunt.
En ik draaf nooit rechtstreeks vanuit achterwaarts weer naar voren.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:05

;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:10

Keertwending en achterwaarts is bij ons nog niet voldoende bevestigd. Dat pak ik alleen nog spelenderwijs mee, maar nog niet zo dat ik dat op die manier kan gebruiken.

Interessant zadel trouwens, die MSFC. Heb ik ook geprobeerd voor Jim, toen met zadels passen.
Maar ik zat er voor geen meter op :+
Is uiteindelijk de MSFC Xtreme geworden. Ook 18 inch, met 17,5 kussens.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:12

Japeloup schreef:
Navanja schreef:
@japeloup, dat klopt!! :) Doe jij nog steeds? Of niet meer? Ik moest even naar je foto's spieken, maar dat klopt inderdaad, wat grappig :) Kleine wereld zo.

Nee ben er mee gestopt, kon het niet vinden met Swaab en zijn ideeën, niet dat ik niets bij hem geleerd heb, maar voelde gewoon niet meer fijn.

Ja, zoiets kan ik mij herinneren ja.. En wat zijn de dingen waar jij je niet in kan vinden. (echt puur interesse hoor!) Ik ga weer eens naar hem mailen. Ik had ook toevallig een hele goede klik met Sharon. Ik heb daar wel echt veel geleerd, ben het ook niet met alles eens, maar jeetje wat heb ik daar leren zitten.. Ik mis het nu ook echt! Heb nog 5 lessen staan..

Ik heb helemaal geen tijd gehad om te rijden, en vanmorgen weer niet... :( M'n auto is stuk en die moet naar de garage... bah.

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor weer wat lesjes dubbele longe/lijnen. Iemand een goed idee. Had nu contact met Bianca koevoets. Ik heb haar 1x zien lesgeven. Zag er op zich goed uit.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:33

Om te beginnen is hij mijn bloed groep niet, kan niet met hem door 1 deur (zeker niet na zijn opmerking dat ik maar 1 paard moest verkopen). Sharon vind ik een prima meid en kon ik het goed mee vinden.
Wat ik erg gemist heb in de zitlessen is hoe het paard op jou als ruiter reageert. Voorbeeld: als een paard niet aan wilde springen in galop, dan moest je hem maar een schop geven, want hij luistert niet. Terwijl ik dan denk: dan zal de ruiter wel de hulp verkeerd geven of hem in de weg zitten, waardoor hij niet kan reageren.
Verder was ik het niet eens met de wijze van teugelvoering, mij veel te steng en stug. Ieder zijn ding en wat hij kan doe ik hem niet na, maar het past me niet.
Heb er zeker dingen geleerd waar ik wat mee kan en ook gebruik, maar vond het na 1 serie genoeg.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:42

Japeloup schreef:
Om te beginnen is hij mijn bloed groep niet, kan niet met hem door 1 deur

Had er nog nooit van gehoord, maar leuke uitspraak :))

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:56

Doubtless schreef:
Japeloup schreef:
Om te beginnen is hij mijn bloed groep niet, kan niet met hem door 1 deur

Had er nog nooit van gehoord, maar leuke uitspraak :))

+1 :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:10

Gaat ff tussendoor...

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:11

Vertel! Welke welke welke?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:12

Kinke schreef:
Gaat ff tussendoor...

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Zo'n berichtje maakt natuurlijk enorm nieuwsgierig.......!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:12

Ohja, dat weet ik nog! hahaha.... dat was echt een bizar momentje ja.. Hij heeft een hele sterke mening.

Ja, ik heb dat niet zo gehad, Maar misschien had ik juist andere dingen die niet gingen... Ik reed vaak op die jonge merrie, en die 007. En dan nog dat oudere hengstje. Die waren juist heel voorwaarts en redelijk op de hulpen, Dat hengstje wat minder, maar die had weer hele vlakke gangen, wat voor mij heel goed was.
Jij zat denk ik veel op die grote, die zo kon telgangen? Die was ook echt al verprutst door al die zitlessen... net als dat hengstje, die was dat ook al een beetje.

Hehe, moet ook erg lachen om je uitspraak... Maar dat is wel zo met Swaab, het gaat, of het gaat niet :P

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:20

Meiden...wat was het een moeilijke keuze. Heb zo enorm zitten dubben maar uiteindelijk toch besloten om de verstandige beslissing te nemen. Gisteren een bod uitgebracht wat echt heel veel lager lag dan de vraagprijs, had eigenlijk ook niet verwacht dat we tot overeenstemming zouden komen :o :D
Het is dus geworden...Lucia, 12 jaar oud....megaveel ervaring met buitenrijden, ook op feria's en romeria's. Bomproof, superbraaf (ook bij de hoefsmid etc.) Het enige paard wat ik daar heb gezien die te dik is :D
Dus ik ga van een dikke zwarte kont naar het andere uiterste...een spierwitte dikke kont :9
Kan het nog niet geloven maar ik heb een nieuw paard!!! *\o/*
http://www.youtube.com/watch?v=JDkiMDLjb34

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:22

Jeeeeej!!! :):) :):)

Van harte gefeliciteerd!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:22

Ze is prachtig,van harte!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:23

snotter....

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:23

Gefeliciteerd :D !

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:24

Gefeliciteerd!!!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:24

Van harte gefeliciteerd!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:25

Gefeliciteeeeerd!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:27

Wat een knapperd!!! Leuk hoor, gefeliciteerd!

Krijg helemaal de kriebels van dat filmpje, ooit ga ik ook...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:30

Navanja, doen!! :)
Is zo gaaf om daar eens rond te kijken :)