Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superwoman schreef:Mloulou schreef:Vraagje: ik heb laatst een lange rit gemaakt met veel rechte stukken draf en galop. Ik oefen het nageven steeds met Fralla, maar het blijft lastig. Ze staat vooral voor de koets en ik rij haar een a twee keer in de week. Ze strekt wel de hals uit zichzelf, maar haar hoofd is niet vertikaal. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze toch uit zichzelf gaat nageven? Als ik wat kneepjes maak in de teugel dan knikt ze haar hals wel iets, maar als ik niks doe blijft haar hoofd naar beneden en naar voren. Of is dit misschien al wel voldoende voor het ontspannen van de rug?
Met kneepjes geven,doe je het dus niet goed. Er staat hier behoorlijk vaak een herhaling hoe het wel moet. Verder heb je gewoon les nodig en moet je niet denken dat je het paard kan trainen/verbeteren zonder les. Mijn ervaring is dat de parden dan eerder "vast en scheef" worden..
Mloulou schreef:Met kneepjes geven,doe je het dus niet goed. Er staat hier behoorlijk vaak een herhaling hoe het wel moet. Verder heb je gewoon les nodig en moet je niet denken dat je het paard kan trainen/verbeteren zonder les. Mijn ervaring is dat de parden dan eerder "vast en scheef" worden..
kr1985 schreef:dat wordt dus weer lastig, ben vaak in mn eentje en overdag zit ik op mn werk (nu dus ook, ssst)
ik kan is kijken wat ik kan regelen..
ik snap wat je bedoelt, is lastig zo te beoordelen van een verhaal zonder ondersteunend materiaal. je kan dan al gauw verkeerd advies geven, krijgen. Als ik mijn verhaal zo terug lees lijkt het net alsof ik de wijsheid in pacht heb en weet waar ik mee bezig ben, maar voor mij is het nog steeds een kwestie van groeien, uitproberen, falen en opnieuw beginnen. ik probeer mijn weg te vinden in diverse scholingsrichtingen en daar uit te pikken wat het beste is voor mij en mn paard. d
wat ik trouwens niet snap en wat veel mensen mij niet kunnen uitleggen: waarom zie je vaak de wat hogere klasse-ruiters bij elke stap het paard "ondersteunen"met hun kuit en vaak spoor (bij ons op stal rijd bijna niemand zonder spoor) ook in de galop krijgen deze paarden constant bij elke pas een been. ik rijd niet hoog genoeg om te weten of dit hoort, of dat het gemak is..ik weet wel dat als ik dat bij mijn paard doe ze me alle hoeken van de bak zal laten zien..
misschien dient het wel een hoger doel, het begeleiden van het tempo en als je dus een middengalop wil, je beenhulp sneller geven en zodra je weer een arbeidsgalop wil je beenhulp minder snel achter elkaar geven.
hopelijk snap je mn verhaal, ben niet zo'n goede uitleggever.
Mloulou schreef:@superwoman Al goed!
De stelling oefen ik als ze nageeft. Maarja, op dit moment lukt dat dus alleen met kneepjes in de teugel. En daar wil ik wel graag vanaf. Misschien moet ik het kneepjes geven inzetten als 'aansporing' om na te geven en zodra ze dat doet, er gelijk mee ophouden. En als ze dan weer omhoog komt, een paar kneepjes totdat ze weer netjes loopt. Totdat ze het uit zichzelf gaat doen. Misschien niet helemaal goed, maar als we daarmee het doel bereiken (zonder kneepjes nageven) is het het wellicht waard.
Ik heb af en toe wel wat spierpijn achter mijn schouderbladen, dus het zou goed kunnen dat ik daarin nog niet helemaal ontspan. Ik let er wel telkens op, maar het blijft lastig. Ik blijf in ieder geval werken aan ontspanning. En ik zal ook eens aan mijn instructrice vagen hoe zij denkt over nageven, rechtrichten en kneepjes geven. Bedankt voor je analyse
lelberse schreef:Nou mijn zadel ligt met een bontje blijkbaar dus wel goed. Verder ging de les van afgelopen zaterdag echt voor geen meter. Hij was gewoon niet vooruit te krijgen. Ik geef been. Geen reactie ik geef flink been geen reactie ik geef een tik met mijn zweep heel even vooruit en dan weer langzaam en zo ging heT door. Terwijl als ik in een andere bak rijd ik mijn been iets naar achter leg en iets druk dat hij dan in galop zit. Hoe kan dit? En hoe kan ik zorgen dat hij echt voorwaards word? Ik hoop dat jullie mijn uitleg snappen.
maralyn schreef:Goed je benen sluiten, de kant waar ze op wil bij de schouders blokkeren, dan kunnen ze er niet meer schuin over lopen.
Mijn fjordenkruising deed dat met alles wat hij niet wou, zelfs met hoeken draaien, nee hoor over de schouder weg lopen. Hoofd de kant op waar jij heen wilt, been aansluiten aan de schouder en drukken. Andere been iets achter de singel ontspannen laten en dan kan ze daar niet over weg lopen.
Mijn keroltje deed dat ook.
kim_dura schreef:Ik zat zaterdag op een goed paard (dat meestal nageeflijk rijd en uiteindelijk mooie grote passen neemt) MAAR...
Ze moest over balkjes en dat wou ze totaal niet(terwijl het een springpaard is geweest...) ze liep weg over de schouder: we gingen over de hoefslag afwenden bij A of C, in draf of galop, maar mevrouw wou het echt niet. Mijn buitenbeen had ik er bij, en mijn teugels waren zeker niet te lang en ik ga niet trekken ofzo; dat helpt tich niets en vepest je het contact alleen maar. Alleen haar hoofd ging steeds weer omhoog en ze wou niet meernageven en ga zo maar door.
WIE WEET WAT IK VOLGENDE WEEK KAN DOEN WANT IK MOET WEER OP HAAR...
Ze moet gewoon niet die balkjes ontwijken!!! Maar hoe???