[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:28

Gewoonte, en veel ruiters schijnen te denken dat een paard niet correct ondertreedt als je niet elke pas begeleidt. En ze zijn bang dat het paard terugvalt als ze geen been geven.

Wat het in wezen doet is het paard dood maken voor het been.
Omdat je geen reactie verlangt op je been, alleen maar vraagt om hetzelfde te doen, leer je je paard dat je beenhulp niets betekent. het is ongeveer zoiets als mijn hond de opdracht "zit" te geven op het moment dat hij zit.

Dé manier om te voorkomen dat je zo gaat rijden, is cruise-control installeren op je paard. Ofwel je geeft been, beloont hem als hij reageert, en corrigeert pas als hij daadwerkelijk terugvalt op eigen initiatief (dus niet door een ruiterfout). Niet voor die tijd, en ook niet je paard willen behoeden voor 'fouten'. Op dat moment geef je aan dat dat niet is wat je bedoelde, dus een streng "nee" en been geven, en dan je been weer los en lang gewoon aan laten liggen, niet van je paard af halen, gewoon ontspannen ertegenaan.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:12

superwoman schreef:
Mloulou schreef:
Vraagje: ik heb laatst een lange rit gemaakt met veel rechte stukken draf en galop. Ik oefen het nageven steeds met Fralla, maar het blijft lastig. Ze staat vooral voor de koets en ik rij haar een a twee keer in de week. Ze strekt wel de hals uit zichzelf, maar haar hoofd is niet vertikaal. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze toch uit zichzelf gaat nageven? Als ik wat kneepjes maak in de teugel dan knikt ze haar hals wel iets, maar als ik niks doe blijft haar hoofd naar beneden en naar voren. Of is dit misschien al wel voldoende voor het ontspannen van de rug?

Met kneepjes geven,doe je het dus niet goed. Er staat hier behoorlijk vaak een herhaling hoe het wel moet. Verder heb je gewoon les nodig en moet je niet denken dat je het paard kan trainen/verbeteren zonder les. Mijn ervaring is dat de parden dan eerder "vast en scheef" worden..

@superwoman Ik heb het hele topic doorgelezen. Evenals de website over het rechtrichten die eerder als tip gegeven is. Ik weet dat ik het met kneepjes niet goed doe, ik geef hiermee alleen aan dat het zonder kneepjes niet lukt. En ik heb ook les, en ik denk helemaal niet dat ik het paard kan trainen zonder les. Vanwaar die aannames? Ik vraag dit niet als ik er met al deze informatie en mijn instructrice zelf uit zou komen ;-)

Als ik het goed begrijp, moet je je paard van achteren actief maken met behulp van tempowisselingen en veel figuren. Ik oefen daarnaast ook veel met stelling aannemen. Met de teugel houd ik contact met de mond maar verder ontspan ik in mijn handen en zet deze ook niet vast. Dit doe ik constant. Daarnaast heb ik ook gewoon les, maar mijn instructrice geeft aan dat ik wel met behulp van kneepjes moet werken.
Vandaar ook de vraag hoe het zonder kan, als het na tempowisselingen, figuren rijden en zelfs op de rechte stukken oefenen niet 'vanzelf' gaat. Iemand die mij hiermee verder kan helpen of kan verwijzen naar een uitleg die ik misschien over het hoofd heb gezien?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:52

Mloulou schreef:
Met kneepjes geven,doe je het dus niet goed. Er staat hier behoorlijk vaak een herhaling hoe het wel moet. Verder heb je gewoon les nodig en moet je niet denken dat je het paard kan trainen/verbeteren zonder les. Mijn ervaring is dat de parden dan eerder "vast en scheef" worden..

@superwoman Ik heb het hele topic doorgelezen. Evenals de website over het rechtrichten die eerder als tip gegeven is. Ik weet dat ik het met kneepjes niet goed doe, ik geef hiermee alleen aan dat het zonder kneepjes niet lukt. En ik heb ook les, en ik denk helemaal niet dat ik het paard kan trainen zonder les. Vanwaar die aannames? Ik vraag dit niet als ik er met al deze informatie en mijn instructrice zelf uit zou komen ;-)

Als ik het goed begrijp, moet je je paard van achteren actief maken met behulp van tempowisselingen en veel figuren. Ik oefen daarnaast ook veel met stelling aannemen. Met de teugel houd ik contact met de mond maar verder ontspan ik in mijn handen en zet deze ook niet vast. Dit doe ik constant. Daarnaast heb ik ook gewoon les, maar mijn instructrice geeft aan dat ik wel met behulp van kneepjes moet werken.
Vandaar ook de vraag hoe het zonder kan, als het na tempowisselingen, figuren rijden en zelfs op de rechte stukken oefenen niet 'vanzelf' gaat. Iemand die mij hiermee verder kan helpen of kan verwijzen naar een uitleg die ik misschien over het hoofd heb gezien?[/quote]

Sorry voor de aannamens, helaas komt het nogal veel voor dat mensen geen les hebben die hier posten en je post kwam een beetje overeen met wat ik dus vaker lees... :o
Heel simpel gezegd, doe je blijkbaar toch iets niet goed, anders zou hij dus wel vanzelf aan de teugel gaan... dáárom is het ook zo moeilijk.
Veel mensen denken te snel dat hun paard goed aan het been is en denken dat ze geen spanning hebben in hun lichaam (voornamelijk schouder,elleboog en polsen)
Ik zeg dus niet dat dat bij jou het geval is. aangezien hij wel met kneepjes "aan de teugel" gaat en zonder niet, dan verwacht ik echt dat je nog ergens jezelf moet verbeteren. Jammer dat je instructrice met kneepjes werkt, heeft ze ook verteld waarom en waarom niet? Af en toe een kneepje hoeft niet verkeerd te zijn om het te leren, kan zijn dat (op het juiste moment) het paard net wat meer bij elkaar wordt gereden en zo zal zakken, echter kneepjes blijven geven is gewoon fout. Je geeft aan met stelling te werken, is dat met of zonder dat hij aan de teugel is?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:11

kr1985 schreef:
dat wordt dus weer lastig, ben vaak in mn eentje en overdag zit ik op mn werk (nu dus ook, ssst :) )
ik kan is kijken wat ik kan regelen..

ik snap wat je bedoelt, is lastig zo te beoordelen van een verhaal zonder ondersteunend materiaal. je kan dan al gauw verkeerd advies geven, krijgen. Als ik mijn verhaal zo terug lees lijkt het net alsof ik de wijsheid in pacht heb en weet waar ik mee bezig ben, maar voor mij is het nog steeds een kwestie van groeien, uitproberen, falen en opnieuw beginnen. ik probeer mijn weg te vinden in diverse scholingsrichtingen en daar uit te pikken wat het beste is voor mij en mn paard. d

wat ik trouwens niet snap en wat veel mensen mij niet kunnen uitleggen: waarom zie je vaak de wat hogere klasse-ruiters bij elke stap het paard "ondersteunen"met hun kuit en vaak spoor (bij ons op stal rijd bijna niemand zonder spoor) ook in de galop krijgen deze paarden constant bij elke pas een been. ik rijd niet hoog genoeg om te weten of dit hoort, of dat het gemak is..ik weet wel dat als ik dat bij mijn paard doe ze me alle hoeken van de bak zal laten zien..

misschien dient het wel een hoger doel, het begeleiden van het tempo en als je dus een middengalop wil, je beenhulp sneller geven en zodra je weer een arbeidsgalop wil je beenhulp minder snel achter elkaar geven.

hopelijk snap je mn verhaal, ben niet zo'n goede uitleggever.

Ik zie wel dat je nog niet heul ervaren bent hoor, maar vind het leuk dat je zo aan het zoeken bent om meer te leren.
Wat je ziet in hogere klasses is idd niet correct. Wat je vaak ook ziet is het op een verkeerde manier het paard "aan elkaar" rijden/houden, dus ook niet genoeg ontspanning aan de voorkant geven en dan moet je blijven drijven. Met meer oprichting wordt de aanleuning ook wat zwaarder en moet je dus ook weer zoeken naar de juiste balans. Moet zeggen dat ik tijdens de wedstrijden me ook wel eens schuldig aan heb gemaakt aan teveel drijven, maar vooral om haar te laten lopen ivm te weinig conditie :o Door steeds te drijven, voelde ik wel het achterbeen actiever bewegen dan zonder te drijven.Voor mij een noodoplossing dus, maar begrijp daardoor wel het gevoel. (gelukkig niet van voren tegenhouden, want dan had ik stilgestaan :9 )
Heb ook een heel loperig paard gehad en dan heb je weer hele andere problemen :P

Voor de wedstrijden is het handig als je al een stukje opweg bent voor je gaat beginnen is mijn ervaring. Ze noemen de L niet voor niets L van levenslang, omdat veel ruiters daar stranden omdat het dan te moeilijk wordt. De oefeningen bevestigen neemt daarna gewoon meer tijd in beslag dan in de B en L en niet iedereen vind het dan nog leuk.

Ik heb trouwens nog zitten denken..ik heb liever een paard wat is stap op de voorhand loopt, dan een paard dat gaat "krabbelen" (korte pasjes maakt) Dat eerste is makkelijker op te lossen dan het 2e namelijk.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:28

gister is mijn instructrice er even op gegaan, natuurlijk gedraagd ze zich dan als een zonnetje en is er niks aan de hand :') maar geeft wel aan dat ik nog teveel spanning opbouw in mijn lijf.

vanavond dus maar aan de slag met iets meer lengte en even de rust opzoeken en houden.

dus het is wel mogelijk om, als je hoger in het klassement rijdt, zonder al te veel aansporing in dezelfde gang te blijven? ik dacht al, daar ga ik een kluif aan krijgen en heel de tijd drijven, ontspannen zitten, hulpen tussendoor geven, dat wordt een zooitje :')

ik ben zelf nu in de B aan het starten maar pak af en toe al wel een wat moeilijkere oefening erbij, wil toch doorstromen. het scheelt misschien ook dat we vanaf de grond al verder zijn dan B. ze kan zonder mij al correct een schouderbinnenwaarts uitvoeren en de beginselen van travers en renvers zijn er. onder het zadel heeft mijn instructrice gister geprobeerd een travers in te zetten, maar dan verliest ze nog snel tempo omdat ze nog niet goed snapt dat ze haar benen anders kan plaatsen. Kleine stukjes elke keer en dan weer lekker rechtuit. Wijken gaat ook al een stuk beter, maar dat moeten we gewoon langzaam aan bevestigen en vooral niet te hard willen.

ik denk ook zeker dat een loperig paard een andere aanpak heeft als een paard wat wat meer matter is in zijn lopen en ben er ook van overtuigd dat wat voor de 1 werkt niet perse werkt voor de ander. ik vind het wel jammer om vaak op Bokt te lezen dat sommige hun mening echt zo ventileren dat het lijkt alsof dat DE enige manier is van rijden. Ik denk dat je van elkaar kan leren, zoals jij vast ook nog lang niet uitgeleerd bent.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:45

Het is belangrijk om veel te schakelen en soms "onzichtbaar", dan neem je hem een halve pas terug op je zit en drijf je weer aan.. Ook dat lijkt soms op onnodig drijven...

correcte sb en travers vanaf de grond heb ik nog nooit gezien. Ik zie altijd een paard dat niet voldoende buigt in z'n lijf of een been of schouder buiten de massa zet.
Zelf gebruik ik met rijden ook mijn handen, benen en zithulp én kan mij niet voorstellen om dat "ernaast" net zo goed te kunnen uitvoeren.

Ben het helemaal met je eens, dat je nooit uitgeleerd bent. Heb juist eerder het gevoel dat hoe "hoger" ik kom, des te meer fouten ik tegen kom :j
Juist met die kleinere-moeilijkere oefeningen merk je pas hoe heftig je onbewuste hulpen ((ont-)spanning,gewicht-balans etc) zijn.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:33

maar voor een correcte schouderbinnenwaarts heb je ook niet heel veel stelling nodig, meestal gaan de meeste paarden met teveel stelling de bak door, waardoor ze al gauw in een 3e spoor terechtkomen.

als ik een sb vraag vanaf de grond, loop ik er zelf schuin achter en kan ik mooi zien hoe ze haar hele rug/lendenen licht buigt tot zelfs het punt dat de staart lichtjes naar de binnenkant begint te wijzen (lastig uit te leggen) haar hoofd komt dan net niet helemaal voorbij haar binnen-voorbeen.

met de dubbele lange lijnen heb je benen en armen, alleen de zithulp ontbreekt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:41

Stelling niet nee,maar buiging in het lijf idd wel.
Maar goed,ik ga dat toch niet via grondwerk doen,aangezien ik er dan liever op zit,haha.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:54

@superwoman Al goed!

De stelling oefen ik als ze nageeft. Maarja, op dit moment lukt dat dus alleen met kneepjes in de teugel. En daar wil ik wel graag vanaf. Misschien moet ik het kneepjes geven inzetten als 'aansporing' om na te geven en zodra ze dat doet, er gelijk mee ophouden. En als ze dan weer omhoog komt, een paar kneepjes totdat ze weer netjes loopt. Totdat ze het uit zichzelf gaat doen. Misschien niet helemaal goed, maar als we daarmee het doel bereiken (zonder kneepjes nageven) is het het wellicht waard.
Ik heb af en toe wel wat spierpijn achter mijn schouderbladen, dus het zou goed kunnen dat ik daarin nog niet helemaal ontspan. Ik let er wel telkens op, maar het blijft lastig. Ik blijf in ieder geval werken aan ontspanning. En ik zal ook eens aan mijn instructrice vagen hoe zij denkt over nageven, rechtrichten en kneepjes geven. Bedankt voor je analyse ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:08

Wat is je doel met stelling, eigenlijk?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:27

Mloulou schreef:
@superwoman Al goed!

De stelling oefen ik als ze nageeft. Maarja, op dit moment lukt dat dus alleen met kneepjes in de teugel. En daar wil ik wel graag vanaf. Misschien moet ik het kneepjes geven inzetten als 'aansporing' om na te geven en zodra ze dat doet, er gelijk mee ophouden. En als ze dan weer omhoog komt, een paar kneepjes totdat ze weer netjes loopt. Totdat ze het uit zichzelf gaat doen. Misschien niet helemaal goed, maar als we daarmee het doel bereiken (zonder kneepjes nageven) is het het wellicht waard.
Ik heb af en toe wel wat spierpijn achter mijn schouderbladen, dus het zou goed kunnen dat ik daarin nog niet helemaal ontspan. Ik let er wel telkens op, maar het blijft lastig. Ik blijf in ieder geval werken aan ontspanning. En ik zal ook eens aan mijn instructrice vagen hoe zij denkt over nageven, rechtrichten en kneepjes geven. Bedankt voor je analyse ;-)

maar dan blijf je werken van voor naar achter ipv andersom.
Het doel is dat het paard "over de rug" gaat lopen en als resultaat dat het paard aan de teugel gaat lopen.
Eerst de krul, is geen garantie (eerder juist niet en rij je hem vast en scheef) dat het paard z'n rug gaat gebruiken.
Paard zal het uit zichzelf gaan doen, wanneer de ruiter "alles" goed doet.
Dat je soms last hebt achter je schouderbladen is wel een duidelijke aanwijzing dat jij dus niet voldoende mee geeft door de spanning.
Ik snap je stelling-oefening ook niet. Denk zelfs dat je veel teveel met je binnenteugel bezig bent, aangezien dat ook een veel voorkomende fout is.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:22

Ik zal eens op mijn binnenteugel gaan letten, maar heb niet het idee dat ik die veel gebruik. Morgen weer les dus ga vooral vragen of ze wil letten op mijn houding. En haar natuurlijk vragen naar haar gedachten over rechtrichten en nageven etc. Bedankt voor alle tips!

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:41

Nou mijn zadel ligt met een bontje blijkbaar dus wel goed. Verder ging de les van afgelopen zaterdag echt voor geen meter. Hij was gewoon niet vooruit te krijgen. Ik geef been. Geen reactie ik geef flink been geen reactie ik geef een tik met mijn zweep heel even vooruit en dan weer langzaam en zo ging heT door. Terwijl als ik in een andere bak rijd ik mijn been iets naar achter leg en iets druk dat hij dan in galop zit. Hoe kan dit? En hoe kan ik zorgen dat hij echt voorwaards word? Ik hoop dat jullie mijn uitleg snappen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:03

lelberse schreef:
Nou mijn zadel ligt met een bontje blijkbaar dus wel goed. Verder ging de les van afgelopen zaterdag echt voor geen meter. Hij was gewoon niet vooruit te krijgen. Ik geef been. Geen reactie ik geef flink been geen reactie ik geef een tik met mijn zweep heel even vooruit en dan weer langzaam en zo ging heT door. Terwijl als ik in een andere bak rijd ik mijn been iets naar achter leg en iets druk dat hij dan in galop zit. Hoe kan dit? En hoe kan ik zorgen dat hij echt voorwaards word? Ik hoop dat jullie mijn uitleg snappen.

Een zadel dat niet past krijg je nooit goed met een bontje, daar hoef je geen zadelmaker voor te zijn om dat te begrijpen.
Wanneer je steeds dezelfde hulpen gebruikt wat niet werkt, doe je iets niet goed. Blijkbaar voel je niet goed genoeg aan wanneer je been moet geven.
Ook kan het zo zijn dat hij door de zwaardere bak meer z'n rug moet gebruiken en dus meer last krijgt van het zadel...(en dus z'n rug)
Ik kan vanaf mijn computer onmgelijk zien wat er allemaal aan de hand is, maar met een zadel wat niet goed ligt is het niet verstandig om te rijden.
Dat doet pijn en krijg je grote problemen van. Zelf ga je toch ook niet met te kleine schoenen lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:55

@ lelberse:
ik heb het idee dat je je paard echt ontzettend graag aan de teugel wil krijgen, klopt dat?

zou je eens wat foto's willen plaatsen van hoe je rijdt? hoe het paard loopt maakt me neit uit, gewoon wat een goed plaatje is van hoe jij op een paard zit :)
Ben je trouwens al bij een zadelmaker geweest, omdat je eerder schreef dat je dat zou doen?

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:13

Ik zat zaterdag op een goed paard (dat meestal nageeflijk rijd en uiteindelijk mooie grote passen neemt) MAAR...
Ze moest over balkjes en dat wou ze totaal niet(terwijl het een springpaard is geweest...) ze liep weg over de schouder: we gingen over de hoefslag afwenden bij A of C, in draf of galop, maar mevrouw wou het echt niet. Mijn buitenbeen had ik er bij, en mijn teugels waren zeker niet te lang en ik ga niet trekken ofzo; dat helpt tich niets en vepest je het contact alleen maar. Alleen haar hoofd ging steeds weer omhoog en ze wou niet meernageven en ga zo maar door.
WIE WEET WAT IK VOLGENDE WEEK KAN DOEN WANT IK MOET WEER OP HAAR...
Ze moet gewoon niet die balkjes ontwijken!!! Maar hoe???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:53

Kijken waar je heen wil, en denken dat er in je navel een lampje zit dat schijnt waar je heen wil, sturen met je navel :j

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:22

Ja maar met gewicht, buiten/binnen teugel en been wa ik duidelijk. Misschien had ik mijn teugels dan tich niet goed??? Ik had haar soms wel over hetbalkje. Het was en korte bocht maar wel te doen voor een paard. Alleen ze deed d raarste dingen met haar benen... Helemaal scheef lopen en opeens dw andere kant op. Dan sta ik niet echt boven haar vrees ik, omdat ze haar eigen gang gaat. Maar met andere dingen is het zekfs zo dat je de teugels kan laten hangen, en zachtjes je benen voor een wending houd en je gewicht verplaatst, en dat ze dat zo doet. En ook raar doen met di oortjes als ze nagefelijk loopt( is iemand dat al eerder opgevallen dat die oortjes zo gaar hangen?). Dat doen eigenlijk de meeste paarden. Merkte ik. HMMM...

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:24

Sorry voor de spelfouten maar mijn mobiel heeft kleine vakjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:30

Als jij duidelijk bent en goed stuurt, gaat zij niet raar doen. Een paard pakt alleen de ruimte die jij geeft, meer niet.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:33

Hoe moet het met de teugels dan volgens jou? Als je wel mooie aanleuning wilt blijven houden? Op een of andere manier gaat dat meestal mis bij mij.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:47

Goed je benen sluiten, de kant waar ze op wil bij de schouders blokkeren, dan kunnen ze er niet meer schuin over lopen.
Mijn fjordenkruising deed dat met alles wat hij niet wou, zelfs met hoeken draaien, nee hoor over de schouder weg lopen. Hoofd de kant op waar jij heen wilt, been aansluiten aan de schouder en drukken. Andere been iets achter de singel ontspannen laten en dan kan ze daar niet over weg lopen.

Mijn keroltje deed dat ook.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:58

maralyn schreef:
Goed je benen sluiten, de kant waar ze op wil bij de schouders blokkeren, dan kunnen ze er niet meer schuin over lopen.
Mijn fjordenkruising deed dat met alles wat hij niet wou, zelfs met hoeken draaien, nee hoor over de schouder weg lopen. Hoofd de kant op waar jij heen wilt, been aansluiten aan de schouder en drukken. Andere been iets achter de singel ontspannen laten en dan kan ze daar niet over weg lopen.

Mijn keroltje deed dat ook.

Bedoel je met been aansluiten dat als je een wending bij bijv. C naar a op de rechterhand dat je je linkerbeen aan mowt sluiten? Bij de schouder waar hij weg loopt? Want je binnenbeen is bij de singel en je buitenbeen iets erachter tegen het uitzwaaien van de achterhand? Dat klopt toch? Maar ik begrens d buitenhand dan: in dit voorbeeld van c naar a oo de rechterhand . Maar zez trekt dan naar veel 'stelling ' zeg maar. En dan loopt ze dus weg over de buitenschouder .
En in galop vond ik het vooral moeilijk om gecontroleert te sturen want omdat z een korte bocht maakte, maakte ze korte hoge galopssprongen. Is hier ook iets an te doen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:01

kim_dura schreef:
Ik zat zaterdag op een goed paard (dat meestal nageeflijk rijd en uiteindelijk mooie grote passen neemt) MAAR...
Ze moest over balkjes en dat wou ze totaal niet(terwijl het een springpaard is geweest...) ze liep weg over de schouder: we gingen over de hoefslag afwenden bij A of C, in draf of galop, maar mevrouw wou het echt niet. Mijn buitenbeen had ik er bij, en mijn teugels waren zeker niet te lang en ik ga niet trekken ofzo; dat helpt tich niets en vepest je het contact alleen maar. Alleen haar hoofd ging steeds weer omhoog en ze wou niet meernageven en ga zo maar door.
WIE WEET WAT IK VOLGENDE WEEK KAN DOEN WANT IK MOET WEER OP HAAR...
Ze moet gewoon niet die balkjes ontwijken!!! Maar hoe???

Toen ze weg liep over de schouder, heb je blijkbaar teveel binnenteugel en te weinig buiten teugel gebruikt.
Dat ze niet meer wou nageven, zal wsl toch door jouw spanning komen.
Je hulpen zijn te groot.

Wat je volgende week moet doen is vragen aan je instructeur of hij je even wat meer wilt helpen.
Je moet uit het cirkeltje komen en even beter leren aanvoelen wanneer je moet loslaten en juistmeer buitenteugel moet gebruiken

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:12

Mijn instructrie zei ook dat ik teveel binnenteugel gaf, maar daarna dat ik te weinig buitenbeen gaf. Ik kon er niets van snappen. Misschien was ik te soft. Mijn instructrice zei ook dat ik mijn teugels soms te lang hsd, maar dat was in galop op het rechte stuk. Maar ik vind vann die gladde teugels ook niet fijn rijden. Mijn instructrice heeft meestal wel gelijk. Ze rijd zelf ook wedstrijden enzo, maar ze rijd ook goed.
Terug op de teugels: superwoman, het is toch niet goed als je teveel trekt aan de teugels? En dan heb ik het niet over het nageeflijk rijden. ?