Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:03

ik denk dat je met zo een neuriem niet mag starten jk, deze heeft als ie normaal vastgemaakt wordt geen invloed,maar als wat strakker gedan wordt kan dat touw best scherp op de neus inwerken. met neusriem rijden heeft zn voors en tegens, enerzijds zorgt t dat paard zn mond\onderkaak stiller houdt waardoor t bit mooier op de plaats blijft en in kan werken hoe het hoort,anderzijds kan de neusriem strakker gezet worden en dwingend zijn. zonder neusriem idemdito verhaal- het kan ok zijn mits de ruiter een mooie stille hand heeft anders wordt dat bit maar op en neer en heen en weer gejengeld door de mond. bescherming voor ruiter en paard dus.
@ zooist ik heb gehoord dat kavalkade failliet is..weet niet wat ervan waar is.. oh, zo wordt ik nou nooit ontvoerd (zoekt jaloerse smiley}

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:28

Niet te geloven wat jullie allemaal schrijven in zo'n korte tijd. Heerlijk, ga ik zo weer helemaal bijlezen.
Eerst een foto van mijn paardje, met dank aan juf. Dit is een foto uit onze begintijd, maar het is even voor het idee.
Snap er trouwens geen hout van, de laatste foto kreeg ik gisteren niet geplaatst, en nu gaat dat zonder problemen

Afbeelding

Met dochter, twee mooie hoofdjes <3
Afbeelding

Afbeelding

Ik ga even bijlezen.... :evaw:

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:38

Tov is prachtig!

En wat een leuke meid is je dochter. Fris gezichtje, ik hou daar wel van.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:07

Dank je Yamcha!
En het grappige is, ze is tussen haar billen wit :D paps is een schimmel. Letterlijk een schimmelspoortje achter gebleven.. :D
Paps is Radisson, mams is Begaat dochter van Legaat. Zegt mij niks, jullie misschien wel.

Vanmiddag weer gereden en nu heb ik een zere kont :(
Voorkant keurig heel gebleven achterkant pijnlijk. Net alsof ik een heel eind gefietst heb. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik denk ik te veel aan het 'doen' was in het zadel. Pas toen ik me realiseerde dat Tov niet lekker ontspannen wilde, haar meer teugel gegeven, meer gaan zitten en toen ging het beter. Ik wil gewoon te veel 8)7. Kont is pijnlijk op de plek waar de zitbotten het zadel raken, op de overgang bil/been. Zo'n 'te lang gefietst' gevoel
Dinsdag les, kijken hoe het dan gaat, en anders wordt dit hem toch niet. En hij zit verder net zo lekker |(

Mijn hoofdstel valt ook bijna uit elkaar. Nu is het voor mij een sport om voor zo weinig mogelijk geld toch mijn tuig voor elkaar te krijgen. Dus ben ik op zoek naar een kopstuk met keelriem in het zwart en een zwarte dunne of springteugel.
Maar als ik echt iets mooi vind is dat dit;
Afbeelding
:P

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:24

Ik denk dat je opnieuw een klein beetje moet wennen aan het loslaten AM.
Een heel nieuw zadel is ook gewoon even wennen. Je moet er even je weg in vinden en je balans mogelijk ook iets hervinden.
Hoe vaak heb je er nu mee gereden? 2x of zo?
Je krijgt het zadel niks voor niks een week op proef. Die week heb je echt even nodig om eraan te wennen.
Probeer nu niet te veel te doen wanneer je Tov rijdt. Je niet focussen op het goed willen laten lopen van Tov, maar je echt richten op je eigen houding en spierspanning. Het doel is nu dat je een zadel hebt dat fijn zit en je jaren mee vooruit kunt.
Lekker gaan stappen, draven.. voltes rijden, wendingen... lichtrijden, verlichte zit... Noem maar op wat je kunt bedenken wat je houding test.
Laat los dat Tov zo goed mogelijk moet lopen. Dat hoeft niet. Zodra je een beetje aan het zadel gewend bent gaan we daar weer volop mee aan de slag.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:49

Ja je hebt helemaal gelijk. Ik heb nu met het proefrijden erbij drie keer gereden. Maar dat proefrijden was maar heel kort.

Ik heb trouwens zowiezo een lastige kont. Heb voor het eerst sinds 20 jaar een fietszadel waar ik me niet op kapotrijd. Ik heb ook een hele tijd met een fietsbroek onder mijn rijbroek paard gereden :o Ik draag ook alleen strings omdat ander ondergoed me snel irriteert onderaan mijn billen, maar als ik ga paardrijden trek ik een short aan van mijn oudste zoon (weet hij niet :D ) Maar eigenlijk moet het toch niet uitmaken wat je aandoet bij een goed zadel? Alhoewel, ik ben geen twintig meer......

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:51

Bedankt voor de tip Zoo! Ik zal eens kijken. Moet toch nog even langs de winkel hier in Puttershoek. Ze zouden 3 weken geleden strijklappen bestellen maar heb nog niks gehoord.

En bedankt voor de complimenten :)
Ik heb een fotograaf geregeld. Dus als het goed weer is heb ik morgen weer nieuwe foto's.
Vandaag liep hij wel okee. Wat stijf en stug in het begin.
Hij eet nog steeds niet helemaal lekker. Dus ik ga van de week eerst een tandarts bellen. Dat is een jaar geleden, dus zou ook best een oorzaak kunnen zijn.
Verder doet hij wel gewoon vrolijk (of boos :=) en is alert.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:24

Tov schreef:
Ja je hebt helemaal gelijk. Ik heb nu met het proefrijden erbij drie keer gereden. Maar dat proefrijden was maar heel kort.

Ik heb trouwens zowiezo een lastige kont. Heb voor het eerst sinds 20 jaar een fietszadel waar ik me niet op kapotrijd. Ik heb ook een hele tijd met een fietsbroek onder mijn rijbroek paard gereden :o Ik draag ook alleen strings omdat ander ondergoed me snel irriteert onderaan mijn billen, maar als ik ga paardrijden trek ik een short aan van mijn oudste zoon (weet hij niet :D ) Maar eigenlijk moet het toch niet uitmaken wat je aandoet bij een goed zadel? Alhoewel, ik ben geen twintig meer......

_O- ..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:05

Nou hier een twintiger met kontpijn }>
Vandaag weer gefietst met meneer hond. Zodra ik het zadel aanraakte toen ik erop stapte was het al: 'Auuu...!"
Gisteren nlk voor het eerst sinds weet ik hoe lang geleden weer een aantal km gefietst. Mn kont is ook weinig meer gewend sinds ie in mijn boomloze zadel plaats mag nemen :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:23

Leuk om foto's van mensen voorbij te zien komen.
Het is hier voor de verandering droog en er piept zo nu en dan een zonnetje door. Drie keer raden wat ik ga doen :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:46

fietsen? :o? oh nee! ramen lappen!! :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:53

knollentuin schreef:
fietsen? :o? oh nee! ramen lappen!! :D

Nee, joch, volgens mij ligt ze in het gras bruin te bakken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:39

_O-

Ik heb fijn gereden vandaag. Jim was niet helemaal bij de les, maar er zaten fijne stukken tussen :j
En...... :D
Ze staan op de foto :D
Dus ik ga even een topicje maken.
Houding paard is nu goed. Nu wordt het tijd om mezelf weer aan te pakken :=

Na het rijden hebben we heerlijk in de woonwijk uitgestapt. Was veel te zien!
Spelende kinderen enzo :wow:
Maar was wel even heel erg lekker. Hij was goed moe :(:)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:11

Bijna goed Knollentuin en Japeloup :)

Heb lekker gereden (gezwommen) vandaag. We hebben lekker gestapt. Sturen met de navel, denkend aan de glazen water in mijn handen. Ging goed man! Had mooie aanleuning. Voelt wel heel gaaf. Mijn vorige paard nam het nooit en ik denk dat ik daar debet aan was. Ik haalde het teveel uit mijn armen en schouders. Heb die nu ontspannen gehouden en alleen de hand gebruikt.
We hebben geoefend op het actief halthouden en weer wegstappen. Ging ook goed. Mooi vierkant, met de achterbenen eronder.
Daarna heb ik stiekem even aan de knopjes gevoeld. Een paar passen travers en wijken gedaan :)
Stukje gedraafd, maar dat gaat nu vooral nog erg hard en wiebelig. Ze ging wel met het neusje over de grond, dus was mooi. We nemen elke keer een stukje draf mee en dat wordt vanzelf beter (dan kan ik het ook beter uitzitten ;) )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:13

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:20

Foto's zien er goed uit Amanda!
Ik heb soms het idee dat hij wat duwerig op de hand is, klopt dat?
Zijn houding is zeker verbeterd en de jouwe is ook zeker niet verkeerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:25

Nee, helemaal niet. Alleen op de 2e foto iets.
Hij is tegenwoordig juist heel licht in de hand.
Hij mag niet meer duwen/hangen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:36

Mooi. Fijne aanleuning, je zit mooi, en Jim zijn houding is heel goed. Knap gedaan, meid!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:37

We zijn er nog niet hoor! Hij is nog niet constant in de aanleuning. Overgrote deel wel, maar daar moeten we aan werken.
En mijn handen leiden nog regelmatig een eigen leven :')
Maar goed, als ik kijk hoe groot het verschil is tussen nu en 2 maanden terug dan zijn we gewoon goed bezig en gaan we lekker zo verder. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd :D

Bedankt :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:53

Amanda schreef:
Nee, helemaal niet. Alleen op de 2e foto iets.
Hij is tegenwoordig juist heel licht in de hand.
Hij mag niet meer duwen/hangen :D

Dan zie je maar dat een foto soms een heel vertekenend beeld kan geven...;)
Jij voelt hem daadwerkelijk. Daarom houd ik ook niet zo van Haw. Beeld en gevoel komen lang niet altijd overeen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:55

Leuke foto's!
Is jouw linkerbeen trouwens jouw 'optrekbeen'? Zie op bijna alle foto's dat je jouw rechterbeen vrij mooi lang kunt houden, maar linkerbeen de neiging hebt om op te trekken. Wil je dan een goede lengtebuiging op de linkerhand dan zal dat wat lastiger gaan. Maar je bent lekker bezig zo te zien!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:00

Klopt Livetime :j
Momenteel schuift het zadel ook weer en dat is ook altijd naar rechts.
Het maffe is dat ik mijn hak optrek, maar het schuiven compenseer met mijn linkerzitbeenknobbel (die dus duidelijker in de vulling te merken was, aldus de zadelmaker).
Irritant.
Maar goed, zadelmaker komt binnenkort weer, want na 2,5 week schuiven hoort niet :n

Ankem: is ook zo. En hij is ook echt niet altijd even constant.
Ik vind ook wel dat je zo zonder neusriem echt alles ziet. Het bit zit minder vast en dat zie je ook.
Jim vindt het overigens heerlijk, die loopt er constant mee te spelen en op te kauwen. En vraag ik meer door of zet ik teveel druk, gaat zijn mond ook echt wel open :j
Dus ja, in dit geval vertekent het :j
Omdat hij snel hangt en ik ook werken we er erg aan om juist los te laten. Want ik los = 9 van de 10 keer Jim ook los, en andersom :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:09

Weet niet of het heel raar is hoor...
*beeld het me even in*.. Als je op deze manier je been optrekt krijg je dan geen last van je rug? Krijg zelf plaatsvervangend rugpijn.
Lijkt mij dat je een soort kronkel in je onderrug krijgt als je ondertussen ook probeert om rechtop te blijven zitten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:18

Nou, niet echt. Maar nu is mijn wervelkolom hypermobiel en heb ik een holle rug, dus mijn rug is sowieso raar :+
Mijn beenhouding was altijd super. Maar ik ben nu steeds zo bezig met Jim dat ik mezelf regelmatig vergeet :+

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 08:05

Fijne kerstdagen allemaal!