Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:12

:oo zooow wat gaan jullie hard!! net binnen van avondje lesjes geven, tas ingepakt en ik dacht ,ik zal even kijken hoe de dames gaan...abra, je paard loopt idd naar de linkerschouder wat ik al dacht, nu is de vraag waarvanuit komt dat? zet hij meer af vanuit rechterachterbeen? zit jij niet goed recht, lastig als ik dat niet kan zien wat er gebeurd, de teugeldruk is ook niet gelijk meldde je al,probeer die vanuit jouw iniatief gelijker te maken, dus de teugel met de minste druk iets meer gewicht nemen en de zwaardere teugel iets losser laten. gaat je paard ws met het hoofd wat scheef lopen,even zo laten.door de scheefheid in de druk op je aanleuning weg te halen haal je al een stukje scheefheid weg. ga zo maar eens voelen wat er gebeurd. ik ben benieuwd.
haha sabm mag ik blijven *\o/* !
jk doet een fusion dreswest :D alles ligt zo dicht bijelkaar...het grote verschil zit in de bouw van de paarden en het zadel, maar de africhting,het doel de manieren lijken op elkaar ,sluiten aan. zo leuk dit! :j
in de dressuur trainen we de verschillende tempi in de gangen om zo het paard te kunnen laten verlengen en verkorten in het hele frame maar met behoud van de aanspanning in de bovenlijn,met als uiteindelijke doel het vermeerderd ondertreden en dragend vermogen verhogen van het achterbeen waardoor de balans van het paard meer op de achterhand komt en zo de verzameling tot stand komt.
ik ben van mening dat als je ooit op een ppard hebt gereden en echte verzameling gevoeld\ervaren hebt je dat nooit vergeten zal, alles lijkt dan veel lichter te gaan, de paarden lopen ook lichtvoetiger dan.ze stampen niet meer. mooi voorbeeld een poos terug was ik op wedstrijd en de losrijbaan was een grote modderpoel en plas. iedereen zat onder de spetters ,ik niet..komt er op een gegeven moment iemand naar me toe die vraagt aan mij hoe ik dat mn paard toch geleerd heb om niet zo te stampen... :')
dat bol worden waarover jk het heeft is de opbolling van de rug, het onderbrengen vh achterbeen en aanhalen van de buik spier. op het moment dat een paard zo bol onder je wordt komt ie ook meer met de buik aan je kuit en zal zo dus makkelijker actief voorwaarts blijven,ook daar krijg je je cruise controll van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:57

Het gaat snel hier ineens, even een algemene reactie:

-Helemaal mee eens dat 90% van de paarden verkeerd rijden gewoon pikken, en dat er te weinig naar ruiters en houding van ruiters wordt gekeken. Aan de andere kant, als ik zie hoeveel paarden er krom van de met spierpijn en met een verkeerd zadel bijstaan, vind ik de tip van fysio/osteo/zadelmaker/tandarts nog steeds wel heel nuttig.
-Veel mensen hebben inderdaad geen idee van hoe een paard hoort te bewegen. Extreem voorbeeld, wie heeft Totilas zien galloperen in de kür op muziek op het EK? Ik heb alleen maar een viertact hobbel gezien...En dat zou dan een topcombinatie moeten zijn met veel ervaring, moet je je voorstellen hoe een 'gemiddelde' ruiter het dan ziet.
-Heathet Moffett's boek ken ik nog niet *zet op verlanglijstje*
-Opstappen doe ik ook afwisselend links en rechts. Liefst met krukje, als die er is. In de binnenbak staat zo'n mooi (en zwaar) blok, die gebruik ik als ik daar rijd, maar buiten zo'n IKEA krukje, die vind ik eng, ponylief schopt er wel eens tegenaan in het wegstappen en ik zie hem al met zijn been er in stappen := Buiten (dus eigenlijk altijd) stap ik vanaf de grond. Gelukkig is hij maar 155, ik ben in 2 tellen boven.
-Justkid, ik vind het juist leuk dat jij als westernruiter hier zit, toch een andere blik, enne meer westernruiters zijn welkom hoor als je je eenzaam voelt. Elke keer vind ik het weer mooi om te lezen dat jij hebt leren rijden zoals het (in mijn ogen) hoort, 'als ik iets doe, doet paard iets, als ik niks doe, blijft paard doen wat hij aan het doen is'.
Oefening met de balkjes klinkt goed :j Ik merk inderdaad ook dat ik zelf 'in een volte' ga zitten (en dan niet inknikken, moeilijk!), en ponylief dan volgt, en soms lukt dat even niet en voelt het echt alsof hij naast me loopt ipv recht onder me. Heel irritant gevoel. Ik los dat zelf op door zowel met been als met teugel te begrenzen.

Gisteren heb ik heerlijk gereden met ponylief. Eerste stuk probeerde hij om rechts meer druk te nemen als links, gelukkig lukt het mij steeds beter daar mee om te gaan. Toen liep hij een stukje best lekker, maara begonnen er achter de heg (wij hebben bak, sloot, heg van de buurman en daarachter boomgaard van de buurman) mensen herrie te maken, de heg te snoeien oid, waardoor alles bewoog aan die kant. Vond ie spannend. Zelf vind ik het moeilijk wat dan te doen. Ik snap dat hij wegschrikt als er ineens een tijger uit de bosjes lijkt te komen, maar hij mág er niet van schrikken. Als ik zeg dat het kan dan kan het. Nu los ik het op door (bij kleine schrikjes) door te rijden en te negeren wat hij doet, maar als hij echt opzij springt dan straf ik dat wel af. IK geef dan een tik met zweep achter mijn been, omdat ik het voel aankomen, mijn binnenbeen er aan houd van 'uh, niet opzij' en hij met opzij springen dat been eigenlijk negeert. Daarna probeer ik door te rijden alsof er niks aan de hand is. Misschien zijn er nog betere manieren om dit aan te pakken? Ik merkte dat hij nog best een tijdje eigenlijk niet aan die zijde op de (binnen)hoefslag wilde lopen (ik rijd alleen binnenhoefslag), en we daardoor linksom liepen met buiging rechtsom. Hij loopt dan dus wel binnenhoefslag als ik echt aandring, maar niet van harte.
Laatste stuk ging wel weer erg fijn gelukkkig. Druk was links en rechts gelijk, we konden galloperen aan een wat langere teugel, en ik voelde helemaal zijn rug bollen :j Dat was wel een hele fijne afsluiter.
Het valt me sowieso op de laatste tijd dat hij ook in draf veel meer opwaartse beweging lijkt te hebben in zijn rug, en veel makkelijker voorwaarts loopt en beter aan het been is. Tenminste, als het mij lukt om niet teveel te doen, dat blijft het moeilijkste :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:28

Zo :oo ff geen tijd voor bokt en dan kost het me meteen 3 pagina's leesvoer >;)
Maar goed.. staat niets wat ik niet wil lezen <<)

Leuk die oefeningen van het western, zie vergelijking, maar het merendeel moet ik ff doen wil ik het snappen :o? HAHA
Kan niet wachten totdat ik ook een cruise controle heb... maar ben nu nog maar net op blz 1 van hoofdstuk 1 volgens mij. Maar ik lees rustig verder :+

@ knollentuin... Ja maar natuurlijk mag je blijven :# dacht dat je dat al wel begreep na les 1 ! :D
Dus tja... je hebt weer een uurtje tijd in de week minder voor jezelf ;)
tenminste... al je wil? :o

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:33

Wat kunnen jullie praten. En wat een interessante posts om te lezen :j

Het rijden zonder emotie valt niet mee :+
Maar we gaan het proberen.

En het 'nieuwe rijden'... Klinkt onwijs interessant. Weet er iemand een instructrice hier in de buurt? O:)

Wat betreft de goedheid van een paard. Paarden zijn zo vergevingsgezind. Als je ziet hoe sommige mensen met paarden omgaan en hoe ze dat pikken :x
Laat staan wanneer je onbewust je paard in de weg zit, maar verder wel vriendelijk bent.
Misschien hebben wij nou juist de niet zo vergevingsgezinde exemplaren getroffen en lopen daarom vast.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:01

Ja amanda mss is dat het wel. Paarden die het niet pikken dat gestuntel en tegenstrijdigheden.
Maar... om onze ego ook een kleine boost te geven. Wij hebben hun protest gehoord en doen er iets mee.
Dat is toch wel een veertje in ons kontje waard :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:59

Nou heb ik ook een vraagje:
mijn paard neemt graag meer druk op de linkerteugel. Ik weet dat het probleem niet in haar mond zit, maar in haar lijf. Nou kan ik dat sinds kort linksom aardig controleren door haar te buigen met mijn zit (er gaat een wereld voor me open!) en mooi van die binnenteugel af te blijven, maar rechtsom schiet het niet echt op. Nou wil je natuurlijk ook dat een paard rechtsom op de volte meer aan je buitenteugel dan aan de binnenteugel is, maar in dit geval voelt het niet alsof die druk 'vanuit de buiging' komt. Of heb ik mijn paard rechtsom op de volte gewoon niet goed gebogen? (dat kan best want dat is mijn 'slechte' kant)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:27

Even ego, weinig tijd...

Ik ben net terug van het verhuizen van paard. Alles ging goed, trailerladen iets minder, maar ach. Ik heb onze grootste hindernis overwonnen. Op vreemd terrein na 2 rondjes aan de longe opgestapt. Hij uitte zijn spanning nu met klieren en niet met bokken :):) Toch liep die stukken erg fijn! Ga nu naar Drunens ruiterhuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:33

:D Jeej!

Ik wil mee :j wil ook naar drunens ruiterhuis. Of Divoza, of zo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:35

Divoza zit hier vlakbij! Zullen we volgende keer doen als je hier bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:36

:D goed plan :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:20

Rhys schreef:
Nou heb ik ook een vraagje:
mijn paard neemt graag meer druk op de linkerteugel. Ik weet dat het probleem niet in haar mond zit, maar in haar lijf. Nou kan ik dat sinds kort linksom aardig controleren door haar te buigen met mijn zit (er gaat een wereld voor me open!) en mooi van die binnenteugel af te blijven, maar rechtsom schiet het niet echt op. Nou wil je natuurlijk ook dat een paard rechtsom op de volte meer aan je buitenteugel dan aan de binnenteugel is, maar in dit geval voelt het niet alsof die druk 'vanuit de buiging' komt. Of heb ik mijn paard rechtsom op de volte gewoon niet goed gebogen? (dat kan best want dat is mijn 'slechte' kant)

Dat van die druk op de teugel weet ik niet want ik heb "nooit" druk op de teugel dus die kan ze ook niet nemen :P
als ik je goed begrijp kan ze de ene kant wel en de andere kant niet buigen?
Of buigt ze beide kanten eigenlijk moeilijk. En heb je het dan over een grote volte of een kleine.
Ik weet denk ik wel iets maar ik hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:52

Helpt het misschien ook om af en toe met je binnenbeen naar je buitenteugel te sturen? Dan geef je een porretje tegelijk met een ophouden aan de buitenteugel.. Meestal gaan ze daar wel aan de buitenteugel van lopen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:57

@Justkid: tsja wat is goed buigen? Mijn paard is niet het meest soepele op aarde maar ze gaat ook niet als een plank de hoek om. Ik heb het over een volte met een diameter van rond de 12 meter. En het punt is dus dat ik rechtsom te veel druk op de linkerteugel heb, ondanks dat ik zelf heel erg mijn best doe om die voorkant met rust te laten en te buigen door te roteren met m'n bovenlichaam. Dus volgens mij gaat er iets fout.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:17

Dan wil ze dus eigenlijk de linkerkant niet uitrekken/buigen?
Dan houdt ze als het ware het bit vast zodat ze daar recht kan blijven.
Begrijp ik het zo goed?
Als je de teugels los laat dan loopt ze lekker rechtdoor denk ik en dan het liefst met haar hoofd nog iets naar links.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:26

Rhys schreef:
@Justkid: tsja wat is goed buigen? Mijn paard is niet het meest soepele op aarde maar ze gaat ook niet als een plank de hoek om. Ik heb het over een volte met een diameter van rond de 12 meter. En het punt is dus dat ik rechtsom te veel druk op de linkerteugel heb, ondanks dat ik zelf heel erg mijn best doe om die voorkant met rust te laten en te buigen door te roteren met m'n bovenlichaam. Dus volgens mij gaat er iets fout.

Balanceer jezelf goed op beide zitbeenknobbels? Die van mij doet dit dus ook, maar ik knik in op rechts. Gisteren beugels langer gedaan en echt gebalanceerd op beide zitbeenknobbels, vervolgens paard ook recht onder me de bocht door :)

goedemiddag trouwens :)
Net weer terug van de hapto. Was ff heavy, maar voel me nu wel ontspannen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:23

@Justkid: nah zo erg is het nou ook weer niet, echt buitenstelling aannemen doet ze niet. Verder heb je wel gelijk geloof ik, ze houdt zich graag recht.

@Ankem: ik knik juist in naar links, op rechts heb ik er nog ooit iets over gehoord van de CR-juf. Op links heb ik weleens dat ik denk 'hé, ik voel alleen nog contact onder m n linker zitbeenknobbel', en dan knik ik dus in weet ik nu. Op rechts heb ik dat niet.

Ga straks rijden en zal nog eens goed voelen :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:24

Ja dat is een goeie ankem :j

Ik heb er 3 :Y)
De eerste is een soort cruisecontrol oefening; ;)
Leuk om te leren dat je paard op jou moet letten
en misschien bruikbaar bij schrikdingen die nergens op slaan.

Je draaft door de bak, bij voorkeur niet op de hoefslag. Je rijdt gewoon rechtuit je doet niks met je benen en teugels.
Je zult merken dat je paard niet recht blijft lopen of een beetje rond gaat kijken.
Zodra je paard van het rechte pad afgaat pak je de teugels erbij en je benen en wend je af en de andere richting dan je paard dacht te gaan.
Zodra je bent afgewend laat je de teugels weer los (niet te want je moet ze snel weer kunnen oppakken) en je been eraf.
Dat loslaten is erg belangrijk! je paard doet zijn oor naar rechts? jij wendt af naar links. Altijd oppakken, afwenden en weer loslaten.
De meeste paarden hebben een voorkeur om af te slaan als je bij de hoefslagrand bent, jij kiest de andere kant.
Goed op je paard letten en daar vlot op reageren. Niet boos worden en geduld hebben en altijd weer loslaten.
Je gaat nu kriskras door de bak, dat is goed.
Stoppen als je merkt dat je paard recht blijft lopen en op jou gaat letten.
Voor je paard is het makkelijker om recht te lopen en losgelaten te worden dan iedere keer te worden opgepakt en afgewend :roll:
Dat zijn ze snel zat. :D
Ik gebruik het eigenlijk altijd als warming up.
Maak haakse bochten, blijf rustig met handen en benen en laat weer los want dat is de makkelijke weg/beloning.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:46

oef 2
Ik denk dat jullie die ook wel doen.
Hier heb je (veel ) buitenbeen nodig.
Voor paarden die moeite hebben met buiging/stelling en hun schouders eigenlijk niet willen bewegen.

In draf maar echte stijve paarden kunnen het misschien beter eerst in stap doen.

Je gaat achten rijden, ze mogen best klein, kleine voltes aan elkaar geplakt.
Je begint met een kleine volte, mooi iets stelling naar binnen niet te veel maar wel wat het paard fijn vindt en op zijn "goeie" kant.
Beide handen doen het zelfde, gewoon stilhouden en geen gedoe met ophoudingen of dat soort dingen.
Als je rechtsom gaat heb je iets stelling naar rechts en je beide handen ook iets naar rechts.
Nou ga je een acht maken maarrrr je houdt je handen op dezelfde plek dus je houdt de stelling naar rechts.
Dat zal je paard misschien niet zo grappig vinden want je rekt nu zijn moeilijke kant iets op.
Hou heel goed en duidelijk je been erbij, ze moet wel een mooie 8 maken.

Gelukkig hoeft je paard maar een bocht en dan zit ze weer in haar makkelijke stelling.
Blijf zelf goed recht zitten en hou je handen op dezelfde plek.
Het is best een lastige oefening om goed uit te voeren.
Je kunt hem ook in draf doen voor stijve paarden grotere achten maken voor lenige paarden lekker vlot draven en kleine achtjes.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:49

Rhys,
Ik zou op de rechterhand geen stelling, buiging etc rijden, althans voorlopig niet. Als ik het zo lees valt je paard weg over de buitenschouder, en loopt als een soort komma door de bocht. Hou maar eens de hals recht tussen de schouderbladen van je paard en probeer dan juist door je binnenbeen heen te laten vallen. Elke keer als een paard te veel druk/gewicht op een teugel(s) neemt, laat je dit los. Ongeacht wat je aan het doen bent.
Ga nu ff eten, kom er later nog wel even op terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:52

@JK: Die laatste doe ik tegenwoordig regelmatig, en ik moet zeggen dat het echt goed helpt met soepeler maken :j Beginnen in stap is wel handiger om het aan te leren (voor zowel paard als jezelf) maar in draf is het ook een leuke oefening :j
Ik breid hem nog wat uit door eerst een achtje met linkerstelling te doen, en dan een achtje met rechterstelling.

Eerste oefening lijkt me leuk, die ga ik morgen proberen :j

edit: Als iemand nog tips heeft naar aanleiding van mijn pony-schrikt-en-wat-doe-ik-dan verhaaltje, graag :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:09

Rhys schreef:
@Justkid: nah zo erg is het nou ook weer niet, echt buitenstelling aannemen doet ze niet. Verder heb je wel gelijk geloof ik, ze houdt zich graag recht.

@Ankem: ik knik juist in naar links, op rechts heb ik er nog ooit iets over gehoord van de CR-juf. Op links heb ik weleens dat ik denk 'hé, ik voel alleen nog contact onder m n linker zitbeenknobbel', en dan knik ik dus in weet ik nu. Op rechts heb ik dat niet.

Ga straks rijden en zal nog eens goed voelen :)

Ik knik in in mijn rechterheup, ik doe dat op beide handen, met name in de wendingen. Het het niet helemaal duidelijk omschreven. Wanneer ik merk dat ze recht onder me is, dan is de druk op de linkerteugel ook genormaliseerd.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:13

@Justkid

Bedankt voor de oefeningen. Ik zal er binnenkort mee aan de slag. De laatste tijd ben ik eigenlijk niet meer zo met het rijden zelf bezig. Eerst weer opbouwen na de bevalling, vervolgens worstelen met een zadel waar ik niet in kan zitten, waardoor het paard bagger loopt.
Nu al sinds juni bezig met het zoeken naar een ander zadel, dus is het meer uittesten en wennen, dan dat ik er echt aan kan rijden. Dat wordt nu weer hoog tijd en ik heb er ook wel weer zin in. Ik kan die oefeningen goed gebruiken. Moet alleen oppassen dat ik me niet teveel ga concentreren op het perfect willen uitvoeren, maar dat ik meer in het proces ga zitten. Je kan niet in 1 dag van de kelder op de zolder ;)
Maar als het zou kunnen....hihihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:14

justkid schreef:
Ja dat is een goeie ankem :j

Ik heb er 3 :Y)
De eerste is een soort cruisecontrol oefening; ;)
Leuk om te leren dat je paard op jou moet letten
en misschien bruikbaar bij schrikdingen die nergens op slaan.

Je draaft door de bak, bij voorkeur niet op de hoefslag. Je rijdt gewoon rechtuit je doet niks met je benen en teugels.
Je zult merken dat je paard niet recht blijft lopen of een beetje rond gaat kijken.
Zodra je paard van het rechte pad afgaat pak je de teugels erbij en je benen en wend je af en de andere richting dan je paard dacht te gaan.
Zodra je bent afgewend laat je de teugels weer los (niet te want je moet ze snel weer kunnen oppakken) en je been eraf.
Dat loslaten is erg belangrijk! je paard doet zijn oor naar rechts? jij wendt af naar links. Altijd oppakken, afwenden en weer loslaten.
De meeste paarden hebben een voorkeur om af te slaan als je bij de hoefslagrand bent, jij kiest de andere kant.
Goed op je paard letten en daar vlot op reageren. Niet boos worden en geduld hebben en altijd weer loslaten.
Je gaat nu kriskras door de bak, dat is goed.
Stoppen als je merkt dat je paard recht blijft lopen en op jou gaat letten.
Voor je paard is het makkelijker om recht te lopen en losgelaten te worden dan iedere keer te worden opgepakt en afgewend :roll:
Dat zijn ze snel zat. :D
Ik gebruik het eigenlijk altijd als warming up.
Maak haakse bochten, blijf rustig met handen en benen en laat weer los want dat is de makkelijke weg/beloning.

Dat is wel een leuke. Als mijn boomloze zadel er is, zal ik het eens proberen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:20

Amanda schreef:
Wat kunnen jullie praten. En wat een interessante posts om te lezen :j

Het rijden zonder emotie valt niet mee :+
Maar we gaan het proberen.

En het 'nieuwe rijden'... Klinkt onwijs interessant. Weet er iemand een instructrice hier in de buurt? O:)

Wat betreft de goedheid van een paard. Paarden zijn zo vergevingsgezind. Als je ziet hoe sommige mensen met paarden omgaan en hoe ze dat pikken :x
Laat staan wanneer je onbewust je paard in de weg zit, maar verder wel vriendelijk bent.
Misschien hebben wij nou juist de niet zo vergevingsgezinde exemplaren getroffen en lopen daarom vast.

Ik had jouw bericht over het hoofd gezien, Hoekse waard, dat is toch Zuid-Holland?

Denk dat je Japeloup of Knollentuin gewoon eens moet pb-en, het kost je dan denk ook reiskosten, maar ze zijn niet duur en wel goed :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:48

Ankem het gaat niet om perfekt dat weet je wel.
Eigenlijk val je altijd terug op dit soort simpele basisoefeningen.
Ik zie het altijd als even afstemmen.
Ik heb Kid nu 4 jaar ik doe deze basisoefeingen gewoon nog steeds, ik wend inmiddels alleen nog af op oorbewegingen :') en ze heeft echt geen voorkeur meer voor een bepaalde kant dus soms staan we aan het eind van de bak gewoon stil :D En dat is gewoon leuk, niet perfekt maar gezellig met je paard spelen.

Het is ook een hele goede antischrikoefening :j zodra ze opzij kijkt van engengeng :wow: dan wend je af
steeds afleiden eigenlijk. Concequent volhouden en vooral niet zelf focussen op een bepaalde richting.
Het gaat namelijk helemaal niet om het enge maar om het focussen op de ruiter :j