ja ja ik heb op me kleine pony gezeten. en gereden. was wel spannent en vond het beetje eng maar geen probleem. hij was mega braaf. ben apen trots op me ventje en mij zelf.
Somebitch
Geplaatst: 22-02-12 10:55
lies1994 schreef:
Oow oke Hoe gaat het trouwens met jou rijkunsten?
Ikheb al een tijdje niet meer gereden ivm het hoesten van mijn paard en hij op medicijnen stond, daarna ging het vriezen. Met de dooi heb ik een keer gereden dat ging wel goed en nu ben ik zelf ziek.
Maar voel me al een stuk beter dus wie weet ga ik er van het weekend wel op als het weer meezit.
Als ik soms iets eng vind, ga ik al andere dingen doen om te voorkomen dat ik iets moet doen wat ik eng vind.. Erg vaag haha Ik had laatst een tip gekregen, Je moet pas een probleem oplossen wanneer het probleem er daadwerkelijk is. En dus geen onnodige acties gaan doen (die juist fout kunnen gaan) Dit heeft mij best wel geholpen
super mooi weer vandaag! afgesproken met een vriendin om samen te gaan rijden. ik heb eerst even in het land gereden omdat ik op haar moest wachten en al klaar was met zadelen ed. ik heb super ontspannen gereden. tracktor en vrachtwagen passeerden maar alles was relaxed helemaal blij. laatste stukje naar huis ook zelf terug gereden! super ontspannen en ik zat ECHT lekker! morgen weer!!
Mooi Jen!!! Ik had deze week ook wel momentje om trots op te zijn Moest op een andere pony en vorige keer dat ik daar op had gereden ( maar 1 x ) kreeg ik een enorme angstaanval. Maar goed gewoon gereden en alles ging super! Ook gewoon stukken gegaloppeerd maar hij ging echt supersnel! En het probleem was.. hij gooit heel hoog op! Dus ik viel steeds beetje naar voren , en hij heeft ook neiging om zijn kop naar beneden te trekken tijdens galop dus verloor steeds mijn evenwicht! Het is dat hij wilde stoppen anders had ik eraf gekukeld! Hebben jullie daar toevallig tips voor of ervaring mee? Paarden die hoog opgooien. Ik weet dat ik meer naar achter moet gaan zitten maar het lijkt of ik instinctief naar voren ga!
@TessaKaizoku: Ik heb dit bij het hafje waar ik op rijd. Vandaag was zij weer sterk in de galop en dan wil ik haar inhouden en dan vlieg ik hoger op dan normaal!
Vandaag weer zonder beugels gereden, zelfs even lichtgereden zonder beugels.
@ tessa; als een paard hoog opgooid inderdaad proberen achterover te blijven zitten. hij doet `n hoofd naar beneden, trekt ie dan ook heel erg? ik zou hem dan naar voren drijven. als dit gevolg heeft dat ie superhard door de bak gaat zou ik m`n handen naar voren doen en geen extra been bij geven. als hij het contact verliest tussen de mond en jou handen dan gaat ie daar weer naar zoeken en dan zal hij z`n hoofd weer omhoog brengen. maar als je iets niet ziet en alleen leest is het altijd anders natuurlijk. maar misschien heb je hier iets aan.
vandaag weer zo`n lekker paardrijweetje ik heb weer gereden in het land en alles met een los teugeltje en goed op m`n zit en tempo van het paard gelet. bij de buren waren ze hout aan het klein maken en in de vuurkorf aan het gooien. ze maakte er niks van. of beter gezegd; ik maakte er niks van ik heb zelfs even m`n ogen dicht gedaan om eens even lekker te voelen en te genieten van het rijden! daarna lekker een rondje over de weg uitgestapt en met een ontspannen teugeltje. heerlijk was het!
Dankje voor je tip Jen! Ik heb dan alleen het gevoel van als ik de teugels losser maak gaat ie er dan niet helemaal vandoor? In draf kan ik ook gewoon doorzitten makkelijk maar in galop gooit ie hoog op En ja soms trekt hij echt zijn hoofd naar beneden.
Ik ben nu ook bezit met cursus mindfulness dus erg alles accepteren zoals het is, proberen alleen te leven in het nu en niet te focussen op het verleden of de toekomst. Dus ik probeer gewoon ook erg op mijn ademhaling te letten want als ik bang ben of iets spannend vind ga ik heel oppervlakkig ademen.
Wowowow Emma ging aan de kletter. Heel de les nergens last van (van te voren was ik een beetje nerveus maar toen ik er eenmaal op zat,was het over).maar toen we met aangalopperen aan de gang gingen leek het meer rodeo dan dressuur. Ze ging een paar keer flink bokken maar we hebben wel even in galop gezeten dus heb haar toen ook wel een schouderklopje gegeven. Maar om te spreken van een goede les:mwah, ik heb wel geleerd mooi op mn kont te zitten tijdens de fikse bokken.
Binnenkort hebben we weer wedstrijd,ik hoop dat we elkaar dan snappen en goede proefjes rijden.
Ja ik ben heel blij dat ik niet ben gevallen, want na een val ben ik toch altijd meer gespannen als ik de dag daarna weer ga rijden. Dat ze niet in galop ging/wou, kan dat komen omdat ik,vanzelf per ongeluk, voorover ga zitten? Want dat wil ik nog wel eens doen zonder dat ik dat door heb.
Ja dat is zo. Ben daar ook best wel trots op, bij een uitschieter zei zelfs mn instructrice dat ze het knap vond dat ik bleef zitten.hihi Maar nu heb ik een probleempje, ik ga 17 april mn eerste proef met galop rijden maar zoals er al eerder is vermeld heeft paardlief er af en toe geen zin in. En als ze er geen zin in heeft is ze met geen mogelijkheid in galop te krijgen. Nu ben ik bang dat dit tijdens de proefjes ook gaat gebeuren en dat ik flink voor l*l sta.normaal denk ik van:oke het is goed zo. Maar met veel bekijks vind ik het wel een blunder voor mij. (ik ben ook best onzeker met wedstrijdjes) Heeft iemand tips voor 'op het juiste moment aanspringen met resultaat'?
Ik denk dat je gewoon moet rijden zoals je oefent. Als je ook nog eens de druk van de prestatie erop gaat zetten stress je hem alleen nog maar meer! Gewoon denken ik ga lekker rijden. En ik zie wel of ik wat win en anders lekker boeien!
Ik zou geen tips weten om op tijd aan te springen , denk gewoon veel oefenen! Bijvoorbeeld dat je probeert tussen 2 letters aan te springen?
Bedankt voor je antwoord. Gelukkig is het maar een onderlinge,dus ik denk niet dat ze het me kwalijk nemen als het niet zo gaat als gepland. Ik spring nu trouwens altijd in de hoeken aan (als ze het doet )
Anoniem
Geplaatst: 25-03-12 19:35
Hoi iedereen Het is lekker stil hier! Ik merk dat nu ik zelf in een stress periode zit ik ook weer meer angst voor het rijden krijg. Dus ik vroeg me eigenlijk af waar zijn jullie precies bang voor? Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Want ik zit wel met enorme angstscenarios in mijn hoofd maar zijn die wel reeel vraag ik me af?
Liesbeth1994
Geplaatst: 25-03-12 19:47
heei! ja inderdad rustig (geen bericht is goed bericht ). ja hier ook af en toe nog de kriebels. want ik ben weer een stapje verder gegaan:ik ga dus aan een wedstrijd meedoen,volgens mij had ik dat al een keer gemeld. maar ik heb probleempjes met doorzitten waardoor ze niet in galop gaat.en nu zie ik al scenes voor me van 'wat er kan gebeuren'. maar verder gaat het hier goed. wel 2 weken geleden op mn smoel gegaan maar een pluspunt:gewoon er gelijk weer op en de keer daarna zonder zenuwen er weer op geklommen (gaat in mijn ogen dus de goeie kant op).
ja, ik hou ook altijd in mn hoofd:wat is het ergste dat kan gebeuren?zolang ik en ponylief niet raar gaan doen is het ergste:gewoon vallen. hooguit met iets gebroken/gekneusd. maar zolang we geen gekkigheid uitvoeren en ik mn doppie op mn hoofd heb ben ik er niet meer echt bang voor. maar ik snap wat je bedoeld hoor TessaKaizoku. heb ik zelf ook af en toe, die scenarios! maar daar kom je wel overheen. bij mij is het ook al stukken minder. en als je iets niet durft,lekker simpel, gewoon niet doen. zo is mijn angst grotendeels weggegaan. ik hoop dat jij er ook ooit overheen komt!
Het gaat ook al een stuk beter met mij, maar wat ik dan denk is dat ik doodga of verlamd raak ofzo.. Maar dat kan ook bij autorijden of als je van je fiets af valt... Ik denk dat ik er gewoon eens af moet vallen en zien dat er niks gebeurt ofzo!
dat heb ik ook hoor, je bent gelukkig niet de enige.
een tip:vooral geen blunder/blooper filmpjes van vallen op youtube bekijken!haha dan ga je er niet meer op als je sommige mensen ziet.
maar gewoon aan de leuke dingen proberen te denken,ik weet hoe moeilijk het is als je al een val voor je ziet en dat je dan aan de gekste dingen denkt wat er zou kunnen gebeuren (verlamming/dood) maar gewoon blijven proberen. en als je heel zenuwachtig ben,gewoon lekker zo lang stappen totdat je denkt:nou die draf kan ook wel. en dan zou uitbouwen. dat heeft mij heel erg geholpen. gewoon 'niks moet,alles mag'. al blijf je heel de les alleen stappen,maakt niks uit als jij er maar een fijn gevoel bij krijgt!