ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:19

Net weer gereden. Ze sprong nog een paar maal krachtig weg maar gelukkig had ik haar snel weer terug. Er zaten vandaag mooie stukjes tussen en heb ook wat langer gereden. Ze was een beetje druk in haar hoofd en snel afgeleid. Morgen hopelijk weer beter.

Een jaar Enny? Ik vind het altijd zo knap van die profruiters. Brengen na een paar maanden een jong paard voor wat lekker loopt en daar ga ik dan een jaar over doen haha.

Ben nu bezig om leuke dingetjes te kopen voor haar uitzet. Deze week een mooie brede neusriem op m.plaast gescoort en een donkerblauw dekje.
Helaas ben ik vermoedelijk ook voor 57.50 opgelicht. Echt balen.... Kon er gisteravond even niet van slapen. Normaal vraag ik altijd iemand zijn of haar telefoonnummer. Deze keer niet gedaan. Ik heb betaald maar niks ontvangen. Ik wacht nu al 2 weken en hoor niets van de verkoper.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:22

Ach ja, die hebben misschien ook wel ietsjes meer ervaring dan wij ;) Maar ik ga voorlopig nog niet op concour, of heb iig dat niet als doel om naar toe te werken. Ga het lekker rustig aan doen, zodat hij er ook nog lol in houdt en zijn lichaam het ook nog bij kan houden.

nyntje85

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:42

Ben benieuwd waar we over een jaar staan! Nee, ik ga ook niet starten voordat we er echt klaar voor zijn. Ze heeft nog een heel paardenleven voor zich.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:44

met iejoor ben ik ook regelmatig wat dingen aan het doen.
longeren gaat steeds wat beter.
helaas is hij tijdens de keuring voor de verzekering door iemand anders gelongeert op een hele andere manier als ik doe.
en nu snapte meneer van de week echt niet meer wat ik bedoelde.
en zijn we weer 3 stappen terug van waar we waren.

veder ben ik bezig met hem om trent lijdersschap.
het is een inco (fjorden) en die heeft vaak maar 1 lijder.
en dat ben ik nu gelukkig.
hier door is hij voor andere mensen soms best lastig te handhaven.
ik kan hem bijna overal mee naar toe nemen en overheen en langs heen loodse.
alleen onderdoor is echt niet te doen.
hij gaat echt niet onder een of andere draat of zeil heen.

ik weet ook niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen (hij is wel is onder de stroom draaden heen gegaan en heeft toen mega opdonder gehad)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:46

nyntje85 schreef:
Ben benieuwd waar we over een jaar staan! Nee, ik ga ook niet starten voordat we er echt klaar voor zijn. Ze heeft nog een heel paardenleven voor zich.

Ik ook! Probeer er gewoon zo weinig mogelijk van te verwachten, dan kan het alleen maar meevallen :) En blijft het ook leuk voor jezelf. Wil nu wel héél erg graag een keertje met hem naar buiten, gewoon een beetje stappen en draven (proberen). Zodat hij niet alleen maar aan het werk in die bak hoeft. Nu moet ik alleen nog een geschikt paard op stal vinden die dan mee kan.

@ Line18 Hoe bedoel je onder een draad door? Is het niet handiger om de draad dan even los te maken? Die van mij hoeft daar ook niet onder door, maar ik zou zo ook niet een situatie weten waarbij dat nodig is eigenlijk.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:03

Ik wil het ook zeer rustig aandoen. Als alle knoppen er goed opzitten (gas, rem, stuur, stap, draf) dan wil ik lekker naar buiten toe. En dan tot volgend voorjaar/ zomer zo min mogelijk tot niet meer in de bak bezig zijn. Buiten kunnen ze mooie lange lijnen rijden, en is het een stuk minder belastend voor ze, en krijgen ze een super basis.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:49

Oeeh, wat heb ik heerlijk gereden vandaag :D het was echt prachtig weer en hij was super braaf!
Vandaag voor het eerst gereden samen met een andere paard-ruiter-combinatie in de bak, had niet verwacht dat dat zo soepeltjes zou verlopen! Weer iets waar ik super trots op kan zijn <3 .

Ik hoop stiekem toch wel over een jaar rustig aan te kunnen starten (niet fanatiek hoor, meer voor de ervaring voor ons beide). Mochten we er dan nog niet klaar voor zijn, is dat ook geen probleem. Ben wel heel benieuwd hoe hij er over een jaar uitziet als je denkt aan spiermassa en dergelijke. _/-\o_

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:28

Ik hoop volgend jaar in het buitenseizoen ook te starten :o Gewoon in de B, ervaring op doen.

Deamen is goed te pas. Grappig is dat hij nou weer gaat liggen, dat deed hij eigenlijk niet meer na het eten (rond uur of 7). En nu weer wel. Zal hem toch echt wat dwars hebben gezeten.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:13

Murning allemaal!!

@Donna, die van mij staat op een volpension stal. 7 dagen per week naar buiten (zomer hele dag land, winter ochtend paddock), binnenbak, 67 X 30 buitenbak plus springbak, stapmolen, paddocks, grote afgesloten longeercirkel. Alle bakken zijn eb/vloed bodems...Stond met mijn vorige paard altijd op kleine schallige stallen, dus genoeg in de regen gereden haha...Maar wilde nu met een jong paard graag een binnenbak en nog steeds dicht bij het bos blijven :D

@Nyntje... :') waar woon jij dan? Wil ik daar ook wonen als het nooit regent!!
Balen van die bestelling zeg..En wat betreft die profruiters, ja en meer ervaring maar vooral rijden die heel anders dan wij :j. Zij hebben een hele andere instelling en de paarden van 3 jaar komen op stal en worden gelijk 6 dagen aan het werk gezet enz enz. Zie ik nu ook bij mij op stal en moet me inhouden er niks van te zeggen. En trouwens zij is niet eens een profruiter, paardje is net 3 weken zadelmak. Wordt op maandag opgehaald vervolgens dinsdag, woensdag en donderdag gereden, vrijdag gelongeerd en zaterdag geschoren gisteren weet ik niet. MAar dan denk ik; waar ben je mee bezig??? Laat eerst zo'n paard wennen op zijn nieuwe stal, het beest is 3 jaar dus relax. WAnt ze rijden dan ook gelijk 3 kwartier en longeren vooraf.
Tja die ruiters hebben een hele andere instelling en willen zo snel mogelijk starten of paard verkopen.

@enny, je kan ook eerst naar buiten wandelen met je paardje?! Heb ik ook gedaan en zo langzaam opgebouwd. Ik kan nu alleen naar het kleine bos, grote bos is wat verder en heb ik nu 3x gedaan maar wel met iemand erbij..

Met Chev gaat het ook top. Zaterdag weer les gehad en hij gaat zo goed vooruit :). Hij loopt mooi voorwaarts en nu ook rond en meer stukken over zijn rug! Hij loopt zo gaaf...kreeg van mijn instructeur een dikke 10 haha. Heb wel een dikkere deken op gedaan nu maar 150 grams. Vind het toch best koud en wil hem proberen kort in zijn haar te houden, hopelijk werkt dit :j

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:21

Ik hou idd ook niet zo van die instelling, merkte gisteravond al dat Sos er helemaal klaar mee was. Moest van mijn instructrice afwenden bij A/C en dan oversteken in een 'rechte' lijn. Nou was dat afwenden al erg lastig, omdat hij dan voor hem een best korte bocht moet maken en hij ook nog niet heel scherp aan de hulpen is. Dus dat moest een paar keer herhaald worden tot het wel acceptabel was, maar daarna was ik een volte aan het rijden en dan gaat hij gewoon stilstaan op de hoefslag, geen beweging meer in te krijgen :') Gelukkig nog wel redelijk af kunnen sluiten. Daarna nog even een stukje langs de weg uitgestapt, helemaal leuk! Hij vond het best spannend zo in zijn eentje voorop, normaal loop ik altijd voor hem.
@ Ju1982, heb al veel met hem gewandeld. Maar omdat de rem er nog niet heel goed op zit vind ik het wel spannend om de eerste keer rijdend alleen op pad te gaan. Maar ga nu gewoon de uitstapstukjes uitbreiden :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:54

Ik meld me ook weer even. We hebben een paar dagen vakantie gehad en daarna veel werk in te halen. Met Bolero moet ik even een stapje terug doen. Een van onze paarden is naar een andere stal verhuisd (mijn dochter is op kamers gegaan ;( ) en sinds die tijd is Bolero (en het paard van mijn andere dochter ook) behoorlijk van slag. Ze valt weer helemaal terug in het gedrag van toen ik haar net had. Ze is weer vliegerig, slaat weer in de stal met haar achterbenen en kijkt onrustig uit haar ogen. Dus maar eerst weer werken aan haarzelf en even niet longeren of zadel erop. Ik heb ondertussen wel een goede instructrice gevonden, heel blij ben ik daarmee.

Ik vind het wel heel dapper dat een aantal van jullie al alleen naar buiten durven. Dat wordt voor mij straks nog een moeilijk stukje.

Mijn paarden staan in pension. 5 Minuten fietsen van mijn huis af. Het is heel kleinschalig, mijn paarden mogen zomer en winter de hele dag naar buiten, meestal op de wei en als het echt te nat is in de paddock. Er is alleen een buitenbak maar dat is een eb en vloed bak, afmetingen ongeveer 70 x 25, en nagenoeg altijd in te rijden. Echt een geweldige bodem om in te rijden. De eigenaren zijn super aardig, alles kan en eigen ideeen luisteren ze ook naar. De andere paarden daar staan maar een paar uurtjes per dag buiten maar die van mij mogen de hele dag buiten blijven. We kunnen ook binnen rijden als we willen in de bak van de rijvereniging, die ligt pal naast onze bak. Maar we doen dat nog niet, buiten rijden is veel fijner.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:25

enny schreef:
Ik hou idd ook niet zo van die instelling, merkte gisteravond al dat Sos er helemaal klaar mee was. Moest van mijn instructrice afwenden bij A/C en dan oversteken in een 'rechte' lijn.

Kan me voorstellen dat dat lastig is Enny. Het is niet voor niets uit de B dressuurwedstrijden gehaald. Maar goed, het moet wel geoefend worden natuurlijk :) En wat doe je dan als hij stil gaat staan? Ben wel benieuwd hoe je dat oplost. Heb gelezen dat je ze dan een pasje opzij kan zetten dan zijn ze in onbalans en stappen weer naar voren. Kan nog niet zeggen of het werkt ;) .

Wij hebben gisteren nog gewandeld met Deamen. Hij is lekker wakker := . Koeien zijn heeel spannend.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:31

@Enny, goed bezig :D , slim om zo langzaam aan op te bouwen :j. Tja 'rechte' lijnen is altijd het moeilijkste!!

@ melrovers, wat vervelend dat je paard er zo heftig op reageert dat de andere weg is :\. En vooral zo zielig!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:33

Ik ga zo op de laptop op jullie reageren, maar wilde toch alvast even kwijt:

Net in mijn eentje op Dalica gestapt, en door de bak geen gestapt!! Helemaal alleen! :-)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:56

Wendy_Komen schreef:

Net in mijn eentje op Dalica gestapt, en door de bak geen gestapt!! Helemaal alleen! :-)

*\o/* *\o/*

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:57

Lekkere locatie's allemaal!
Dit doe-het-zelven was voor mij wel even wennen, we komen van een all-inclusive pensionstal af inclusief binnenbak etc. Tot nu bevalt het goed, al mis ik af en toe wat faciliteiten maar daar is mee te leven!

Wat goed Wendy_Komen! Stoer hoor.

Vervelend dat het paard zo van slag is melrovers... waar is je dochter op kamers gegaan? :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:07

Wendy_Komen schreef:

*\o/* *\o/* *\o/* Goed zeg!

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:30

Wendy_Komen schreef:

Gefeliciteerd!!!!!! *\o/*

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:35

Patrss_, wat fijn dat het gister zo goed ging! Zelfs met een andere combinatie in de bak!!

Odeale, super dat hij weer goed lijkt te lopen nu!

ju1982, ik zou ook ERG mijn best moeten doen om niet uit te vallen tegen zulke mensen die hun paard de vernieling in helpen.

enny, misschien aan de instructrice aangeven dat de basis nog niet voldoende is, en die eerst verbeterd moet worden? Want het was nu eigenlijk een stap te ver voor hem.

melrovers, hoop dat je paardjes weer gauw terug de oude zijn!!

Dank jullie wel!! Ben zelf ook helemaal blij en trots. Het waaide behoorlijk, en daar wordt ze toch altijd een beetje springerig/wakker van. Heb er denk ik 5 min. op gezeten, maar vond dat mooi zat voor de eerste keer alleen! Beetje linksom, beetje rechtsom. Halthouden en weer wegstappen. Helemaal tevreden dus! :-D

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:41

je hebt ook een prachtig paardje trouwens +:)+

*edit* heb even in je topic gespiekt en het filmpje gezien. Ga je western rijden met haar?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:30

Dank je! Nee, ga gewoon dressuur met haar rijden. Zadel was puur om te wennen ;-)
Laatste filmpje van haar, met mij erop 2 weekenden terug:
http://youtu.be/Z3dafOEalTg
(en ja, ben weer druk bezig met afvallen ;-) )

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:54

Is zekers een mooi paardje Wendy :j..Pff diegene moest wel aardig meerennen :')
Rij jij niet met bodyprotector? Ik heb daar eerst wel een tijdje mee gereden :o , ondanks dat achteraf bleek dat Chev heel braaf was.

Het kost me heeeeel veel moeite om niks te zeggen op stal tegen diegene.. :x :x :x

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:14

Dank je wel! Zodra ik met haar het bos in ga wil ik wel de bp aan gaan doen. Maar vind het voor "gewoon" niet fijn... (Schaam schaam)

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:35

er hangt hier inderdaad een lekkere sfeer. hebben jullie ook het idee dinds het kouder is ze veel energieker zijn? die van mij is veel voorwaartse als anders, kan ook zijn omdat hij de galop heeft ontdekt. plassen gaat die van mij echt niet doorheen........wel jammer.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:38

Leuk wendy!
Hoe groot is je paard?
En grappig... Jouw hond lijkt op die van mij haha Al heb ik maar een glimp gezien op het filmpje