[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:53

Excuseme schreef:
Ik zie het wel eens bij paarden met te weinig vermogen, die er een extra krabbelgalopsprong bij maken en dan dicht tegen de sprong aankomen. Voor het overige ligt het vrijwel altijd bij de ruiter die de afstand niet passend rijdt.

Een wijze les die ik ooit van Franke Sloothaak kreeg, en die inderdaad een waarheid als een koe is, is dat de laatste galopsprong altijd net zo groot of groter moet zijn dan de galopsprong er voor. Zelden kleiner.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:55

Marcel, die les is mij er ook tot in den treure ingefluisterd!

Net als:
- nooit langs een hindernis
- nooit achterom kijken na de sprong

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:56

FaberSmid schreef:
Vanuit draf, is dat niet gevaarlijk?
Nee, je begint bij het begin en dat is vanuit draf. Ervaren paarden kunnen makkelijk boven de 1.30m springen vanuit een drafje.

Excuseme schreef:
Ik zie het wel eens bij paarden met te weinig vermogen, die er een extra krabbelgalopsprong bij maken en dan dicht tegen de sprong aankomen. Voor het overige ligt het vrijwel altijd bij de ruiter die de afstand niet passend rijdt.
Zelfs die extra krabbelsprong is te verwijten aan de ruiter. Als je weet dat een paard daar moeite mee heeft zul je hem dichterbij moeten plaatsen. Maar de oplossing voor een dergelijke probleem ligt voornamelijk in de training.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:58

Hmm gister Brabantse gehad (mijn man) met onze 5jr in de L.
En ja hoor een mooie 3e plaats van zijn 2e groep!
2 manches (2x 0 gelopen)en een barrage (én een dik L-parcours)..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:01

FaberSmid schreef:
Heeft u dat ook nog nooit bij jonge paarden mee gemaakt, aan de begin van hun training?

Inderdaad nog nooit, want je gaat pas met een jong paard springen op het moment dat de controle aanwezig is. Iedereen die met een paard gaat springen dat nog niet weet wat vooruit en terug weet, is fout bezig. Je leert pas rennen als je hebt leren lopen en dat leer je pas weer als je weet hoe je moet kruipen.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:03

Excuseme schreef:

Ik ben het niet helemaal mee eens.
Een paard wat van nature een beetje kijkerig is, en een tijdje wat minder heeft gesprongen.
Die kunnen ondanks dat je goed aanrijd soms ook een krabbel maken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:03

FaberSmid schreef:

Geheel niet! Is zelfs een heel belangrijk onderdeel van het ontspannen leren rijden naar een sprong vanuit galop.
Een paard dat niet uit draf rustig springt, zal zeer waarschijnlijk in galop ook onrustig zijn. Over het algemeen dan, uitzonderingen zijn er altijd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:04

Katja schreef:
FaberSmid schreef:
Nee, je begint bij het begin en dat is vanuit draf. Ervaren paarden kunnen makkelijk boven de 1.30m springen vanuit een drafje.

Dus er is geen gevaar dat het paard, de balk tussen zijn voorbenen kan krijgen?

MarcelDufour schreef:
Inderdaad nog nooit, want je gaat pas met een jong paard springen op het moment dat de controle aanwezig is. Iedereen die met een paard gaat springen dat nog niet weet wat vooruit en terug weet, is fout bezig. Je leert pas rennen als je hebt leren lopen en dat leer je pas weer als je weet hoe je moet kruipen.

Als een paard dressuurmatig beleerd is, neem ik aan dat de controle wel aanwezig is?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 21-02-10 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:05

Fabersmid, dit kan toch ook vanuit galop gebeuren?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:06

mo_van_dijk de kans vanuit draf lijkt mij groter, mij is geleerd nooit vanuit draf te springen maar altijd vanuit galop.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:06

Excuseme schreef:

Zelfs in het door jou genoemde voorbeeld zal het de ruiter zijn die die laatste galopsprong de kortste laat zijn. Dit wordt inderdaad bewust gedaan bij paarden met wat minder vermogen. Wel moeten ze dan een hele goeie techniek hebben en zeer voorzichtig zijn van nature.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:08

Elsskippy schreef:
Excuseme schreef:

Ik ben het niet helemaal mee eens.
Een paard wat van nature een beetje kijkerig is, en een tijdje wat minder heeft gesprongen.
Die kunnen ondanks dat je goed aanrijd soms ook een krabbel maken.

Maar dan is het inderdaad een uitzondering. De algemene regel is zoals eerder beschreven.
Uitzonderingen gebeuren altijd, en overal.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:10

FaberSmid schreef:
mo_van_dijk de kans vanuit draf lijkt mij groter, mij is geleerd nooit vanuit draf te springen maar altijd vanuit galop.
En door wie is dat je aangeleerd?
Vanuit draf spingen is echt essentieel voor de opleiding van een paard.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:12

JACKY_LOVER schreef:
Hallo Marcel Dufour ,

Ik zit zelf met een jong paardje waarmee ik nu begin met lage kruisjes en rechtekes te springen.
Soms is hij erg onzeker naar de sprong toe en motiveer ik hem en dan gaat hij er toch over , ondanks die sprong dan weer 3 gaatjes lager staat dan de sprong die ik ervoor nam en dat supergoed ging !

Wat kan ik doen om hem wat zekerder naar de sprong toe te rijden? en hoe kan ik hem meer zelfvertrouwen geven ?

Hopelijk antwoord terug , groetjes!

Onbewust gaf je het antwoord al. Als je het wat lager zette ging alles goed, maar het begon bij enkele gaatjes hoger.
Daarom is het zaak dat je het hoger leren springen aan een paard heel geleidelijk doet. Vaak wordt de fout gemaakt dat er te snel te veel verhoogd wordt. De ene week spring je 30, 40 of 50 cm, en pas als dat goed gaat ga je de week er op 5 of 10 cm hoger springen. Maar ik zie inderdaad dat er te snel te veel verhoogd wordt, en vaak komt dan de terugslag.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:16

Nee je begrijpt het verkeerd denk ik :)
Eerst had ik een rechte van maar 60 cm gesprongen
en toen verzette ik het naar 30 cm en was hij erg onzeker ,
terwijl hij ervoor wél goed naar de rechte van 50 cm ging ..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:17

JACKY_LOVER schreef:
Hallo Marcel Dufour ,

Ik zit zelf met een jong paardje waarmee ik nu begin met lage kruisjes en rechtekes te springen.
Soms is hij erg onzeker naar de sprong toe en motiveer ik hem en dan gaat hij er toch over , ondanks die sprong dan weer 3 gaatjes lager staat dan de sprong die ik ervoor nam en dat supergoed ging !

Wat kan ik doen om hem wat zekerder naar de sprong toe te rijden? en hoe kan ik hem meer zelfvertrouwen geven ?

Hopelijk antwoord terug , groetjes!

Ja, klopt. Mijn stijl is niet de mooiste, en ik heb het wel een tijdje geprobeerd te wijzigen, maar dat bleek ten koste te gaan van de resultaten, dus kwam er een dag dat ik me er maar niet meer mee bezig hield. Het is heel leuk om een mooie stijl te hebben, maar het blijft een optische zaak, omdat ook al is een stijl niet mooi, als je de paarden niet stoort, dan is het wat mij betreft in orde.
En zoals bijv Roger Yves Bost of paul Schockemohle is het ook weer niet. Maar inderdaad, Albert Voorn rijdt een stuk netter. Ik heb mijn opleiding vooral van Piet Raijmakers gehad, en die heeft zich nooit druk gemaakt om mijn stijl, maar des te meer of ik de paarden vrij liet en ze goed in de manieren sprongen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:22

mo_van_dijk schreef:
Marcel, die les is mij er ook tot in den treure ingefluisterd!

Net als:
- nooit langs een hindernis
- nooit achterom kijken na de sprong

Klopt maar aan die laatste hield ik me niet altijd, want soms raak je een hindernis en wil je weten of ie er af ligt of niet, want dat bepaalt hoe je je rit verder uit moet rijden. Ligt ie er af dan heeft het weinig nut meer om snel te blijven rijden of ergens risicovolle wendingen te draaien. het gebeurt zelfs wel eens dat je een paal hoort vallen, maar dat dan blijkt dat het niet de bovenste was, maar een van de palen er onder, en dat zijn dus geen strafpunten want de hindernis is pas fout als hij in hoogte of breedte is veranderd.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:23

:) Ik kan me dr wel in vinden wat je verteld. Heb zelf een merrietje gehad van 1.62 in het Z. Als ik dan aan het losrijden was tussen die ruiters als Marco Sas en Richard Kapteijn, die de paarden altijd netjes in de krul hadden lopen enzo was mijne net een pony. Neusje dr uit, btje verlichte zit en gaan met die banaan. Dat ging ook altijd op onze eigen manier, terwijl thuis wel het dressuurrijden goed ging, op concours hoefde ik dat niet te proberen ging toch niet. Maar ze liep wel altijd, zonder zweep, sporen maringaal etc...
Ik nam haar ook niet mee naar de les want dat werkte niet.
Maar een video heb je niet begrijp ik?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:26

In draf balken en cavaletti en in galop springen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:27

FaberSmid schreef:
Dus er is geen gevaar dat het paard, de balk tussen zijn voorbenen kan krijgen?

Niet groter dan uit galop.
FaberSmid schreef:
Als een paard dressuurmatig beleerd is, neem ik aan dat de controle wel aanwezig is?

Dat neem ik ook aan. Vooruit, terug, links en recht moeten ze onder controle hebben.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:29

FaberSmid schreef:

Dat is dan niet aan je geleerd door een springruiter, want die doen het allemaal. Zo begint de opleiding tot springpaard namelijk.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:34

JACKY_LOVER schreef:
Nee je begrijpt het verkeerd denk ik :)
Eerst had ik een rechte van maar 60 cm gesprongen
en toen verzette ik het naar 30 cm en was hij erg onzeker ,
terwijl hij ervoor wél goed naar de rechte van 50 cm ging ..

OK...ja dan begreep ik het verkeerd en dat is mij dan ook een raadsel. Andersom kan ik begrijpen, maar hier weet ik het ook niet meer.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:39

dots83 schreef:
:) Ik kan me dr wel in vinden wat je verteld. Heb zelf een merrietje gehad van 1.62 in het Z. Als ik dan aan het losrijden was tussen die ruiters als Marco Sas en Richard Kapteijn, die de paarden altijd netjes in de krul hadden lopen enzo was mijne net een pony. Neusje dr uit, btje verlichte zit en gaan met die banaan. Dat ging ook altijd op onze eigen manier, terwijl thuis wel het dressuurrijden goed ging, op concours hoefde ik dat niet te proberen ging toch niet. Maar ze liep wel altijd, zonder zweep, sporen maringaal etc...
Ik nam haar ook niet mee naar de les want dat werkte niet.
Maar een video heb je niet begrijp ik?

Jawel..heel veel zelfs, maar die staan in dvd of vhs formaat en moet ik ze dus eerst omzetten. Tezijnertijd zal ik er een paar plaatsen.
Maar dit is ongeveer hoe het is, de foto hieronder;
Mijn onderbeen mocht rechter en iets meer naar voren met mn kont.
Afbeelding

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:41

ja lijkt me wel grappig. Maar je hebt ook foto's waar je wel beter op zit dus zal het allemaal heus wel iets meevallen ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:43

dots83 schreef:
Ik heb trouwens nog een video van een van mn oude paarden. In die video is goed te zien dat ze regelmatig niet helemaal fijn bij de hindernis komt en de laatste galopsprong kleiner maakt,aangezien het een stukje terug daarover ging..... ik zit er niet op trouwens ik durf niet zo hoog ;)

In principe, zoals ik het zie, is het de ruiter die dat doet. Af en toe rijdt die een afstand waarbij de laatste galopsprong korter is dan die daar voor. Maar vaak zat, zag ik, heeft ie wel een gewone afstand en dan doet je paard het niet. Springt fijn trouwens!