[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:52

Ik weet niet alles. Geen mens weet alles. maar ik weet wel waar ik over praat.

Dat je een eigen mening hebt, was me inmiddels al duidelijk Knipoog
10 jaar rijden zegt me niks. Je kunt het ook 10 jaar lang helemaal verkeerd hebben gedaan. Het zijn niet de rij-uren die het doen.
Het is paardengevoel waar het om gaat.

Maar ik zeg helemaal niet dat ik alles weet, en jij niks, ik zeg alleen dat je zo ontzettend veel zou kunnen leren, als je niet zo druk bezig was je eigen gelijk te halen.

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:54

ik weet wel waar ik over praat anders gad ik nooit berijkt wat ik tot nu toe heb berijkt in de sport ! Tong uitsteken
dit was nooit gelukt zonder gevoel

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:56

gazzetta schreef:
ik weet wel waar ik over praat anders gad ik nooit berijkt wat ik tot nu toe heb berijkt in de sport ! Tong uitsteken
dit was nooit gelukt zonder gevoel

en dat van naar de stinkmodder rijden slaat echt helemaal nergens op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:58

Dat is jouw mening, en daar heb je recht op. Maar ik deel je mening niet.

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:03

Yamcha schreef:

prima , maar wat zijn je argumenten over dat ze gespannen loopt. ik vind het alles behalve gespannen, dat ze te diep loopt daar ben ik het ook mee eens en dat ze iets meer eronderin mag komen maar dat ik het enigste waar ik het mee eens ben.
Laatst bijgewerkt door gazzetta op 05-12-07 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:03

Heb je niet nog meer rijfoto's, gazetta?
Van de zijkant waarvan de horizon _recht_ is? Op de eerste oogt haar rug niet zo ontspannen maar ik wacht af ...

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:04

ik kan de trainster van gazetta en met haar zal het moeilijk worden om een paard naar de stinkmodder te rijden. Ook heb ik gazetta al een paar keer zien rijden en het gaat steeds beter. natuurlijk waren die niet de beste foto's maar oke. Maar sorry met de beste wil zie ik geen spanning in dit paard geen spanning op de handen ze draagt de staart . ze heeft haar mond niet open. De staart is rustig dus geen verzet. Ze had inderdaad wat meer over de rug mogen lopen. maar als de achterhand er meer onderkomt heb je dat effect vanzelf. en daarbij is de eerste foto van tijdens het losrijden duss dan ben je nog bezig om alles lekker los en ontspannen te krijgen. owja ik reageerde op de link ja

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:06

owja waarom zijn jullie er zo zeker van dat jullie weten waarover jullie praten en gazzetta bijvoorbeeld niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:09

omdat zij meent dat je aan de teugels moet trekken om het paard aan de teugel te rijden,
en dat het paard dan knikt en dat dat dan ontspannen is.

ik heb op een van de vorige pagina's toch een heel ander verhaal opgeschreven, zoals het wel hoort.

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:09

suus_ schreef:
Heb je niet nog meer rijfoto's, gazetta?
Van de zijkant waarvan de horizon _recht_ is? Op de eerste oogt haar rug niet zo ontspannen maar ik wacht af ...

nee daar heb ik geen zin meer in, maar wat oogt er gespannen als ik vragen mag op die eerste foto, ik en watje123 kunnen niks vinden.. ben benieuwd wat jij vind?

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:11

crossmonster schreef:
omdat zij meent dat je aan de teugels moet trekken om het paard aan de teugel te rijden,
en dat het paard dan knikt en dat dat dan ontspannen is.

ik heb op een van de vorige pagina's toch een heel ander verhaal opgeschreven, zoals het wel hoort.

dat is ook mijn manier, maar soms als ze echt lastig is moet ik gewoon ff wat meer druk zetten en dit ietsjes langer volhouden tot ze zich nageeft en dan geef ik ook weer na en niet aan de teugels trekken wat jullie er weer van maken

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:12

Ik heb even de vrijheid genomen wat lijntjes in je laatste foto te trekken en dat zijn de lijntjes waar de mensen die hier kritiek op je rijden hebben geuit waarschijnlijk naar kijken.

Afbeelding
hier

Ik ga zo even een foto zoeken waar ik lijntjes kan trekken die wel juist zijn.

Ik sluit me dus aan bij het andere commentaar; het paard loopt niet over de rug en op de voorhand. Het is een gespannen beeld, met name net achter het zadel en in de kaak.
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 05-12-07 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:12

oww okee waarschijnlijk heb ik dan iets over het hoofd gezien maar ik heb alleen gelezen dat toen gazzetta een keer sterk was ze haar even wat harder heeft doorgepakt door meer druk op de teugels te zetten (wel met been blijven rijden) tot ze zich overgaf en daarna wel weer lekker ontspannen met ontspannen teugel en lichte aanleuning heeft verder gereden duss

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:13

Ik zie een holle rug. Als die ze rug bol maakt is het een goed teken
Of ze moet overbouwd zijn, maar da's een ander verhaal Clown

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:15

Waarom ik denk dat ze geen gelijk heeft? Omdat ik denk dat je met kracht en dwang niets kunt bereiken. Ze roept in een ander topic dat ze met S&T rijdt als ze kracht te kort komt. In mijn ogen ben je dan gewoon verkeerd bezig. Dan kan ze nog wel zo hoog rijden, maar dat zegt mij eigenlijk niet zoveel. Ik hecht niet zoveel waarde aan het cijfertje dat erbij staat, maar dat zal wel komen omdat ik nooit wedstrijden heb gereden. Nogmaals, ik vind het plaatje opzich er wel leuk uitzien, maar op basis van wat zij hier schrijft, ga ik niet met haar mee.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:16

dat klopt het paard loopt op deze foto's deels op de voorhand (maar ik verzeker jullie dat het moment opnames zijn ik heb de proef gezien).En omdat ze op de voorhand loopt heb je automatisch dekont wat hoger dus niet helemaal eronder geschoven. waardoor je weer het effect krijgt dat ze wat doorslaat helemaal mee eens. maar dan snap ik nog niet waar jullie het gespannen beeld vandaan halen. natuurlijk is het ontspannener als de achterhand er meer onderzit want dan is de rug er nog meer bij maar toch zie ik hier nog geen gespannen paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:17

dat is dus ook wat mij zo stoort narya
en het advies van anderen word in de wind geslagen.

vooral idd de opmerking in dat topic over de stang en trens..

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:26

ik denk dat ze niet meteen de kracht bedoelt die jullie erachter zoeken van huppa kee even trekken en alles is weer okee. maar ik denk dat het is om haar in een zwaarder oefening net wat meer bij zich te kunnen houden net wat meer controle. om iets wat taboe is niet door te laten gaan. maar ik weet het niet zeker vind het een beetje vaag omschreven zal haar als ik haar weer eens zie op wedstrijd ofzo even vragen voor de uitleg want normaal is ze helemaal tegen schoppen trekken en hangen aan de teugels dus kan me dat echt niet voorstellen. Ook als ik haar zie op wedstrijd het is echt niet een trek en dwing spelletje dat ze speelt met haar paard.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:18

S&T is er niet voor controle, maar voor verfijning. Ik denk dus dat er nog de nodige kennis ontbreekt als je denk dat je controle met S&T kunt rechtvaardigen.
Mis je controle, dan mis je rijtechnisch inzicht en dat verkrijg je door op veel verschillende paarden vaak goed les te krijgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:07

gazzetta schreef:
ik heb ook een groot probleem met het aan de teugel rijden,, gister in de les ging hij helemaal tegen de teugel en als ik maar een beetje mn houden sloot ging ze al met het hoofd omhoog.. ik ergerde me kapot maar dat heeft natuurlijk g3een zin. toen heb ik dr eens ff flink aangepakt: teugel kort en links rechts inbuigen . En dit hielp!! het laatste kwartiertje in de les ging ze naar mijn gevoel veel meer ontspannen

jammer dat je zo bezig bent om je gelijk te krijgen en niet om advies aan te nemen...
Het is toch meer dan logisch dat je rijttechnische problemen niet met kracht of scherpere bitten moet willen/kunnen oplossen. Dan mis je echt de basis en begrijp je niet de bedoeling van dressuur.

JIJ begint over een probleem, niet ik en niet iemand anders... Voor ons heel logisch dat jij dat probleem heb, als je zó probeerd je paard in de krul te zetten... Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:42

gazzetta schreef:
Yamcha schreef:

prima , maar wat zijn je argumenten over dat ze gespannen loopt. ik vind het alles behalve gespannen, dat ze te diep loopt daar ben ik het ook mee eens en dat ze iets meer eronderin mag komen maar dat ik het enigste waar ik het mee eens ben.

Ik heb je alle argumenten geven, maar omdat je het zo lief vraagt Rolleyes doe ik het nog 1 keer.
Je paard houdt vast in de onderkaak, anders had je geen valse knik. Spanning in de onderkaak -> spanning in de nek (die ik daar ook zie) -> spanning in de rug.
Je paard drukt de rug ook weg, kan ik zien aan het deukje achter het zadel.

Verder zie ik een vrij grote hoek in het spronggewicht (achterbeen) wat er op duidt dat er spanning zit in de bilspieren en de broekspier...

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:42

ik ga er niet meer op in,, met dat gedoe van IN DE KRUL TREKKEN.. als dat zo was dan had dat echt wel eens op mn protocol gestaan gezien de klasse waar ik in rij en dan had er ook ooit wel eens gestaan dat het een gespannen beeld is, maar dit is nooit het geval geweest duss

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:48

Nou ja..dus als het niet op je protecollen staat, dan is het er ook niet?
Ik weet dat er bij mij ook zat verbeter punten zijn, die niet letterlijk op
m'n protocollen staan. Wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Beetje vage redenatie vind ik het en lijkt meer op "kop in het zand steken".

Waarom wil je niet kijken waar je jezelf kan verbeteren? Dat lijkt mij iig het enige doel om rijtechnische dingen te bespreken...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:50

Als jij zo goed kan rijden in Duitsland met je L, ZZ-licht weet ik t, waarom geef je jezelf dan op voor een clinic van Laurens van Lieren in de Nederlandse klasse L Nerd?

Ik had inderdaad mijn speurneus vanmorgen op!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:53

superwoman schreef:
Nou, idd Petulan. Het lijkt er niet op dat gazzetta wat wil leren, maar wel een discussie wil "winnen" ja
En ook watje123 vertoont veel gelijkenissen qua reactie met gazzetta, SA toevallig?

Ja, daar zat ik ook aan te denken!
duss ( Knipoog)