Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:27

sasja0705 schreef:
Kruipt toch er uit de meeleesmodus.... ik ben het mee eens dat wedstrijdervaring niet perse n goede lesgever moet zijn... maar andersom ook, sommige kunnen veel beter lesgeven dan zelf rijden . Wat mij hier eel opvalt is dat er geen ( of ik heb overheen helezen) AR instructeur mee doet aan de discussie, alleen leerlingen. Ook KD ( gediplomeerd) mis ik...natuurlijk zijn er verschillende referentiekaders bij beiden... maar ik zal echt benieuwd zijn naar hun meningen. En nog eens: sorry als ze hier wel zijn en ik over de posts heen gelezen heb :-)

In de AR spreekt met een andere 'taal' of noem het liever een sociolect. Dat sluit niet aan bij de discussie zoals deze hier gevoerd wordt. In de AR omringt men zich liever met gelijkgestemden en laat men zich inspireren door te kijken naar de 'goede' voorbeelden zoals BB en zijn ridders en squires. Ze sluiten zich bewust af voor de discussie hier op het forum, dat brengt hen te veel negativiteit, is confronterend, laat je misschien wel twijfelen. AR aanhangers benaderen problemen en elkaar op een positieve manier, leveren positieve kritiek en branden elkaar niet af. Onder het motto, alles wat je aandacht geeft groeit, investeren ze alleen in positiviteit...........Dat maakt ook meteen die sfeer alsof je bij een soort van sekte zit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:51

superwoman schreef:
nombrado schreef:
Wat is volgens de KR aanhangers, een fijne klassiek instructeur? (en hebben daar ook les van gehad?)

Ik ben als eerste erg benieuwd of jij diploma's hebt en of je nu wel of geen wedstrijden hebt gereden.
Ieder zijn ding, maar vind het prettig om te weten met welke achtergrond je reacties plaatst.

Ja beide.
Maar dat was mijn vraag niet.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:11

nombrado schreef:
Wat is volgens de KR aanhangers, een fijne klassiek instructeur? (en hebben daar ook les van gehad?)

Ik heb KR les van Tessa Roos (Rijkunst in Beweging).

Zelf ben ik nog redelijk beginner, hoor. Maar vind daarom deze discussie des te interessanter.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:16

Babootje schreef:
Askja schreef:
Als de stap van je paard verslechtert door veel te stappen doe je echt iets fout naar mijn idee. Stap is weliswaar een schwungloze gang door het ontbreken van een zweefmoment, maar je kunt een paard wel degelijk met impuls rijden in stap (impuls is in mijn ogen wat anders dan schwung), dat wil zeggen: goed voorwaarts, door het lijf, met afdruk en onderlijnaanspanning. In een goed gereden stap kun je prima zijgangen rijden, zeker als het paard hier nog niet zo bekend mee is. Dan heb je meer rust om hem de beweging goed uit te leggen door middel van correcte hulpen.
Dat er zo veel paarden slecht stappen komt naar mijn bescheiden mening niet doordat de stap te veel getraind wordt maar doordat het voor veel ruiters een moeilijke gang is om goed te rijden. Is het paard niet echt ontspannen of los in zijn lijf, of is de balans tussen de voorwaartsdrijvende en voorwaartsregulerende hulpen niet goed, dan val je in stap als ruiter door de mand want dat levert direct taktverstoringen op. Een goede trainer kan bij een paard dat slecht stapt daarentegen wel degelijk de stap verbeteren.

Helemaal mee eens.

Een groot voordeel voor een paard (en zeker een "paard" wat behoorlijk sensibel en "snel" is) is dat het in stap al "aangespoord" wordt om zijn/haar aandacht bij de ruiter te hebben en houden omdat het al vlugger aan het "werk" gezet wordt in het begin van de trainings-tijd.

De oefeningen vraag ik wel pas, als het paard inderdaad goed op de voorwaartsdrijvende en -regulerende hulpen reageert

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:22

nombrado schreef:
superwoman schreef:

Ik ben als eerste erg benieuwd of jij diploma's hebt en of je nu wel of geen wedstrijden hebt gereden.
Ieder zijn ding, maar vind het prettig om te weten met welke achtergrond je reacties plaatst.

Ja beide.
Maar dat was mijn vraag niet.

Jouw vraag idd niet,maar deze was al eerder gesteld. Welk nivwau en ipleidibg dan?

Ik heb verschillende instructeurs gehad, heb van allen wel wat geleerd.
Welke stroming maakt mij niks uit, gaat om hoe ze rijden en hoe ze les geven waar ik ze op uit zoek. Nu is mijn niveau niet zo heel hoog, wasrdoor

superwoman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:26

....waardoor ik het prima kan doen met "lokal" instructie.
Daarbij is het ook belangrijk of je als persoon met elkaar klikt.
imo werkt een instructeur goed die zelf ook geen talent is en dus alles heeft moeten leren. Talenten maken minder fouten of lossen dat sneller op (zelfs onbewust) :-)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:26

hwn schreef:
Anoniem schreef:
Het valt mij inderdaad wel op dat er een hoop roeptoeters hier niet eens op de wedstrijd verschijnt. Ze beperken zich inderdaad tot hun achtertuin of op de PC. :D
Ik vind dat als je les geeft je je sporen in de wedstrijdsport ook verdiend moet hebben.

Heb hier al paar keer mijn mening gegeven over wedstrijdsport/moderne dressuur, dus ik neem bewust geen les van wedstrijdruiters (al weet ik eigenlijk niet of mijn nieuwe lesgever er één is), eerder de "alternatieve" strekkingen (AR, centered riding, NH...).

De wedstrijdsport is inderdaad synoniem aan het worden met "moderne" dressuur.

Mijn dochter heeft les gehad van zowel wedstrijdruiters als van mensen die vroeger wedstrijd gereden hadden.
Van die laatste heeft ze toch meer geleerd dan van de wedstrijdruiters.
Waarschijnlijk ook doordat de ex-wedstrijdruiter toch nog meer "klassiek" wedstrijden had gereden en in meerdere discipline's haar sporen had verdiend.

Het op wedstrijden verschijnen om zich te meten in competitie-verband heeft mij in ieder geval niet overtuigd van het nut daarvan in de periode dat mijn dochter wedstrijden reed.
Ze eindigde (bijna) altijd als eerste ook al ging het niet echt zoals zou moeten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:00

Rianne11_42 schreef:

Volgens mij valt dit niet onder het 'klassiek' wat hier bedoelt wordt. Dit neigt meer naar AR. Er zijn tal van instructeurs die zichzelf de titel 'klassiek' toedichten.

Met klassiek doelen de meeste in dit topic, verbeter mij als ik het verkeerd heb, de 'gewone mainstream dressuur met als basis het skala der ausbildung'. Instructeurs houden dan het skala aan als leidraad. Wat hier door sommige 'modern' wordt genoemd is in feite ook gewoon klassiek. Met als toevoeging dat er wat meer gevarieerd wordt in hh-houding en dat het principe van tempocontrole nog meer is doorgevoerd. (en meer aandacht voor ruiterfitheid en meer van dat soort ontwikkelingen) Wat beter past bij de meer sensibele dressuurpaarden van tegenwoordig. Meer 'modern' georiënteerde ruiters houden ook gewoon het skala aan bij de opleiding van hun paard. Die beginnen ook gewoon bij gewenning-horizontale balans-verzameling. Die beginnen in tegenstelling tot AR ruiters niet met jaren grondwerk, eindeloze stapsessies, verzameling en zijgangen. En ze beginnen bij aanvang van de opleiding van het paard ook niet meteen met LDR. Degene die dat wel doen zijn prutsers, maar prutsers heb je overal. Op wedstrijd ligt het skala ook ten grondslag aan de beoordeling. Dus hoe ook getraint wordt; men wordt langs dezelfde meetlat gelegd. Dus de discussie tussen modern en klassiek is eigenlijk een non-discussie. Op wedstrijd telt het eindresultaat en de meetlat is het skala. Op wedstrijd komen, zeker in de hogere klassen en grotere rubrieken de besten echt wel bovendrijven.

Henk van Bergen is een klassiek instructeur van de wat meer oude stempel. Heb ik wel eens wat clinics bij gereden. Sjef Janssen is een instructeur die je onder 'modern' kunt scharen. Overigens las ik laatst ergens dat Sjef het Gymnasium des pfeerdes met grote regelmaat nog als naslagwerk gebruik. Dus in de praktijk ligt 'klassiek en modern' heel dicht naast elkaar. De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen. Het is in de media dat de verschillen zo heel groot opgeklopt worden, de hetze is gestart vanuit het duitse kamp nadat die medailles begonnen te verliezen aan nederlandse ruiters.

nombrado schreef:
Ja beide.

Dus Nombrado, jij hebt wedstrijden gereden? Welke klasse? Overigens zie je veel instructeurs in de alternatieve stromingen die ooit wedstrijdruiter zijn geweest. En meestal zijn het ook gedemotiveerde ex-wedstrijdruiters voor wie de L levenslang bleek te zijn. Je kunt je afvragen hoe hun talent voor paardrijden is als je in de reguliere dressuur al in de onderste klassen blijft hangen. Die klassen toetsen (B/L) namelijk de 'horizontale balans' fase. M.i. moet die eerst voor elkaar zijn voordat je je met verzameling en zijgangen gaat bezighouden. Dat soort ruiters hoppen over naar de AR waar ze meteen niets anders doen dan zijgangen en verzameling... Ik heb ook nog nooit gehoord van een echt goede hoog geklasseerde wedstrijdruiter (klasseringen in de subtop, tm Z is nog basis) die zit tot AR of een andere alternatieve stroming bekeerde?

(overigens hobbelen tig ruiters die die basis niet voor elkaar hebben gewoon door naar het M en Z hoor... in de wedstrijddressuur. De jurering is zeker in de lage klassen soms niet altijd je-van-het. Maar goed.... dat onderschrijft juist de stelling dat het wel heel treurig is als je in de reguliere dressuur niet mee kon komen, je dan tot AR goeroe bekeerd en jezelf tot instructeur benoemd. Al dan niet met een certificaatje van een collega goeroe. Certificaatjes die verder nergens erkend worden)

Abacab schreef:
AR aanhangers benaderen problemen en elkaar op een positieve manier, leveren positieve kritiek en branden elkaar niet af. Onder het motto, alles wat je aandacht geeft groeit, investeren ze alleen in positiviteit...........Dat maakt ook meteen die sfeer alsof je bij een soort van sekte zit.

En dit maakt de stroming dan ook zo aantrekkelijk voor ruiters die niet bestand zijn tegen de kritiek die je in de reguliere dressuur krijgt. In de AR is het een beetje: 'alles wat ik doe is toch wel leuk/goed/paardvriendelijk'.

cherie78 schreef:
Een groot voordeel voor een paard (en zeker een "paard" wat behoorlijk sensibel en "snel" is) is dat het in stap al "aangespoord" wordt om zijn/haar aandacht bij de ruiter te hebben en houden omdat het al vlugger aan het "werk" gezet wordt in het begin van de trainings-tijd.

Dat betwijfel ik. Juist sensibele paarden kunnen in stap heel snel veel spanning opbouwen. Dat is waardeloos voor de kwaliteit van de stap en je traint dan ook niets. Met zulke paarden kun je juist beter snel in draf of galop gaan, dan zullen ze verder ontspannen waardoor je ze met de juiste mindset aan te werk krijgt.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 06-11-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:06

jasmijn78 schreef:
Rianne11_42 schreef:

Volgens mij valt dit niet onder het 'klassiek' wat hier bedoelt wordt. Dit neigt meer naar AR. Er zijn tal van instructeurs die zichzelf de titel 'klassiek' toedichten.

Ben benieuwd waar je dat op baseert (op die paar foto's in haar omslag?), want Tessa is alles behalve AR. AR weet ik wel te herkennen. Sterker nog; ze heeft zelf vrijwel alleen maar les gehad van Klassieke instructeurs en niet van AR instructeurs.

Overigens bedoelen de meesten met KR geen moderne dressuur volgens mij, zoals we die vaak zien in de wedstrijdsport. Niet altijd, maar wel vaak.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:12

Rianne11_42 schreef:
Ben benieuwd waar je dat op baseert (op die paar foto's in haar omslag?)

Ik heb haar wel eens zien rijden, ze rijdt bij dezelfde vereniging als ik en komt hier ook uit de regio.

Rianne11_42 schreef:
Sterker nog; ze heeft zelf vrijwel alleen maar les gehad van Klassieke instructeurs en niet van AR instructeurs.

Zoals?

Nogmaals; het is maar wat je verstaat onder 'klassiek'. Voor mij is dat het Skala. Volgens anderen is dat weer anders. Het is namelijk nogal een containerbegrip.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:17

In ben niet goed in jouw mooie "quote" antwoorden, Jasmijn.

Heel even over de "moderne" wedstrijdruiter (omdat dit hier inderdaad geen discussie-punt is).
Een aantal discussie-punten die er zijn wb de "moderne" wedstrijdruiter zijn bv dat de tact, ontspanning en losgelatenheid ontbreken bij heel veel combinatie's.
Ook de hh-houding is een discussie-punt omdat dit niet gebeurd zoals voorgeschreven in de richtlijnen van de FEI (waaronder ook de KNHS-reglementen vallen)
Dus is het heel duidelijk te zien in de proeven of een paard volgens het Skala is getraind of "modern"

Mijn ervaringen met mijn warmbloeden en welshjes is dan duidelijk anders.
Die ontspannen juist vlugger door meer te stappen.
Ik heb een aantal jaar ook les gehad van die "klassieke" ex-wedstrijdruiter (was trouwens een amazone) die ook in haar lessen begon met vlugger draf en galop.

Wat betekent dat ik kan vergelijken wat beter werkt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:21

Namen die voor mij klassieke instructeurs zijn (en ik les van heb mogen hebben)
Rafael Soto. (olympisch ruiter spanje)
David de Whispelaere.
Candido Tardio (GP ruiter spanje)
Jack van Holstein (dan vooral voor de choreografische show elementen in klassieke dressuur almede aan de hand passage en piaffe aanleren)
Zo kan ik nog wel ff verder terug gaan in de tijd.
Van al deze instructeurs neem ik dingen die ik geleerd heb mee in mijn training. (hoor vaak nog het stemmetje in mijn hoofd)
Wel heb ik vaak zelf voorkeur, voor de wat strengere instructeurs (naar mij toe)
die me op die manier motiveren en het paard altijd gelijk geven voor hun gedrag.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:25

jasmijn78 schreef:
Rianne11_42 schreef:
Ben benieuwd waar je dat op baseert (op die paar foto's in haar omslag?)

Ik heb haar wel eens zien rijden, ze rijdt bij dezelfde vereniging als ik en komt hier ook uit de regio.

Rianne11_42 schreef:
Sterker nog; ze heeft zelf vrijwel alleen maar les gehad van Klassieke instructeurs en niet van AR instructeurs.

Zoals?

Nogmaals; het is maar wat je verstaat onder 'klassiek'. Voor mij is dat het Skala. Volgens anderen is dat weer anders. Het is namelijk nogal een containerbegrip.

Dat ben ik ben ik met je eens, ja.

Bastiaan de Recht, Wendy Murdoch, Rosalie Harper Lewis, Maestro Giorgio Mereu Pes en nog wel een aantal, maar voor meer informatie kun je beter bij haar zijn :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:35

V
cherie78 schreef:
Een aantal discussie-punten die er zijn wb de "moderne" wedstrijdruiter zijn bv dat de tact, ontspanning en losgelatenheid ontbreken bij heel veel combinatie's.

Dat is logisch, want dit is juist ook een van de moeilijkste dingen te bewerkstelligen. Zeker op wedstrijd is het veel moeilijker de ontspanning, takt en losgelatenheid te behouden dan thuis.

cherie78 schreef:
Ook de hh-houding is een discussie-punt omdat dit niet gebeurd zoals voorgeschreven in de richtlijnen van de FEI (waaronder ook de KNHS-reglementen vallen)

Als je paard in de proef in LDR houding loopt ga je echt geen punten scoren. Dan moet hij gewoon nek het hoogste punt en neus op de LL. Er wordt dus zeker wel gejureerd volgens de richtlijnen.

cherie78 schreef:
Dus is het heel duidelijk te zien in de proeven of een paard volgens het Skala is getraind of "modern"

Maar het een gaat niet zonder het ander. Je kunt niet LDR trainen en stappen van het skala overslaan. LDR is een toevoeging, geen vervanging. En dat veel paarden van ruiters die hun paarden wel eens LDR trainen winnen is omdat die in de proef vaak uitblinken door heel veel lossigheid. Verder kan een jury onmogelijk van alle ruiters die hij in de baan krijgt weten hoe ze trainen. De jury beoordeelt op dat moment wat hij ziet. De voorgeschiedenis doet er niet toe.

cherie78 schreef:

Nee hoor. Want Damon Hill loopt ook met extreem veel lossigheid en die wordt niet LDR getraint. In de internationale top zit een mix van ruiters die allen niet veel voor elkaar onder doen en op detail toch anders trainen. Want dat is het; slechts een detail. Je moet het niet groter maken dan het is. Iedere (top)ruiter kiest voor zijn paard de manier van trainen die hem het beste past. Anky rijdt ook niet ieder paard hetzelfde of even diep. Als het zo makkelijk zou zijn; we hebben 1 systeem/1 manier en succes gegarandeerd... dan zouden er veel meer mensen in de top rijden. De grote lijn is voor iedereen hetzelfde. Juist die (kleine)variaties in training, details, maken of iemand met een procent wint of verliest. Juist dat maakt het zo interessant. Je paard goed presenteren in de ring is maatwerk.

cherie78 schreef:
Mijn ervaringen met mijn warmbloeden en welshjes is dan duidelijk anders.
Die ontspannen juist vlugger door meer te stappen.

De ene warmbloed is de andere ook niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:40

Rianne11_42 schreef:
Bastiaan de Recht, Wendy Murdoch, Rosalie Harper Lewis, Maestro Giorgio Mereu Pes en nog wel een aantal, maar voor meer informatie kun je beter bij haar zijn

Maar dat zijn namen die toch uit de alternatieve hoek komen en niet uit de 'klassieke' hoek.

Tot welke klasse ben je nou gekomen in de dressuur Nombrado?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:42

Vind ik reuze mee vallen ;) Maar jouw definitie van klassiek, alternatief, modern en AR is geloof ik iets anders. Dat kan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:08

Nou, ik heb ook kennis gemaakt met Bastiaan de Recht (seminar bijgewoond recentelijk)
Niets, maar dan ook niets met klassiek te maken, paarden worden diep en rond gereden , werd ook beweerd dat dit nodig was. Bij demo retescheve paarden gezien, met enorm veel handinwerk . Galop pirouette die extreem scheef werd ingezet . Ik heb echt met verbazing gekeken.
en Maestro Giorgio Mereu Pes. Dat is voor mij alleen maar hahahahahahahaha grappige man, met bijzondere verhalen die niet kloppen hahahahaha ( er bestaat namelijk geen klassieke rijschool in Italie)
Maar goed....
voor ieder ander, bij wie heb je klassiek onderricht? ervaar je bij verschillende instructeurs verschillen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:11

Ik les bij of heb gelest:

- D.ouwe R.inkes (GP)
- T.on de K.ok (GP)
- T.onnie H.uberts (GP)
- M.arian van B.ommel (LT/Inter) (Opgeleid door: S.tefanie P.eeters, T.onnie H.uberts, J.eroen H.ulsman --> H.enk van B.ergen)

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:13

Misschien een domme vraag hor maar waarom staan er overal puntjes tussen die namen?

Joy.ce Mul.der is trouwens ook wel terug gekomen van alleen AR hoor, voor zover ik weet!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:14

kun je ze niet terug vinden op internet (zoekfunctie) ;)

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:30

@Nombrado, waren dit geen paarden die in revalidatie waren bij Bastiaan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:43

morocco schreef:
@Nombrado, waren dit geen paarden die in revalidatie waren bij Bastiaan?

Tja, klopt, dan nog vind ik het tegenover het revaliderende paard niet fair, om een galoppirouette zo scheef als een banaan te moeten uitvoeren.
Nee, ik was echt teleurgesteld.! Dit geld overigens ook voor de niet revaliderende paarden.
Vooral het diep rijden en nog steeds scheve paarden vond ik niet kunnen. Focus lag veeeeeeeeeeeeeeeeeel te veel op de voorkant.
en dat is NIET klassiek.
Ook de vragen die ik stelde, werd voor mij géén bevredigend antwoord op gegeven.
Bij mij is het eerst recht (werken) dan pas beginnen met dit soort oefeningen.
Een paard wat scheef een appuyement uit moet voeren, krijgt uiteindelijk nog meer blessures.
Overigens aardige mensen hoor, daar niets mis mee...., maar voor mij kwa rijden niets om iets bij op te steken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:55

jasmijn78 schreef:
Tot welke klasse ben je nou gekomen in de dressuur Nombrado?

Ben ik ook wel benieuwd naar :)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:08

Abacab schreef:
sasja0705 schreef:
Kruipt toch er uit de meeleesmodus.... ik ben het mee eens dat wedstrijdervaring niet perse n goede lesgever moet zijn... maar andersom ook, sommige kunnen veel beter lesgeven dan zelf rijden . Wat mij hier eel opvalt is dat er geen ( of ik heb overheen helezen) AR instructeur mee doet aan de discussie, alleen leerlingen. Ook KD ( gediplomeerd) mis ik...natuurlijk zijn er verschillende referentiekaders bij beiden... maar ik zal echt benieuwd zijn naar hun meningen. En nog eens: sorry als ze hier wel zijn en ik over de posts heen gelezen heb :-)

In de AR spreekt met een andere 'taal' of noem het liever een sociolect. Dat sluit niet aan bij de discussie zoals deze hier gevoerd wordt. In de AR omringt men zich liever met gelijkgestemden en laat men zich inspireren door te kijken naar de 'goede' voorbeelden zoals BB en zijn ridders en squires. Ze sluiten zich bewust af voor de discussie hier op het forum, dat brengt hen te veel negativiteit, is confronterend, laat je misschien wel twijfelen. AR aanhangers benaderen problemen en elkaar op een positieve manier, leveren positieve kritiek en branden elkaar niet af. Onder het motto, alles wat je aandacht geeft groeit, investeren ze alleen in positiviteit...........Dat maakt ook meteen die sfeer alsof je bij een soort van sekte zit.

Maar das is juist iets wat ik niet snap... menig AR instructeur (squires dan dus) zitten hier op bokt...waarom de stilte?
Als ik van iets overtuigd ben, dan kom ik toch juist ervoor op... of ben ik nu zo naïef? ??

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:32

Gezien het peil en gehalte van de "discussie" (die in feite inmiddels is afgegleden tot niets meer dan een wedstrijdje van mekaar vliegen af willen vangen, mekaar persoonlijk aan de kaak willen stellen en zelfs elkaar ter verantwoording stellen , o.a. door verklaringen omtrent andermans opleiding, reilen en zeilen en persoonlijke filmpjes te EISEN) snap ik wel dat wel dat men zich hier buiten houdt.... Het barst hier van de vooroordelen, en de algemene toon is dermate intolerant, afkammend naar anders denkenden en competitief (zo al niet agressief), dat dit een echte discussie blokkeert.

Maar dat gaat al jaren zo in de meeste van dit soort topics over "rijstijlen" of "opleidings-systemen".

Het verzandt uiteindelijk in niks , of raakt verknoopt in gelijk-heb-discussies op een detail, of op de persoon gespeeld, de kern van het topic op zich is dan allang uit het oog verloren.

Zelfde gebeurt nu ook weer in het Toto-Totlias topic, precies zoals hier, weer die eindeloze ruggebruik discussies, met allemaal dezelfde argumenten en boekenplaatjes.
Komt allemaal niets verder, en zal het ook niet.

Heel jammer, maar ik snap heel goed dat KR en AR lesgevers van enig niveau zich hier buiten willen houden.