Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:01

hoe doe je dat dan? dat verzameld aangalopperen. De balans tussen aanhouden en loslaten is dan erg klein denk?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:08

Werk je daarin ook met je adem JK?

Ik laat mijn paarden 'stoppen' door diep te zitten en uit te ademen.

En ik snap wat je bedoeld :j Mijn buurman deed westernrijden en hier op stal doen ze ook westernlessen, maar dat stelt alleen niet zoveel voor.

Imre, ik heb heel vluchtig naar je filmpjes gekeken, maar is in de draf niet 179832789 x een overgang maken van stap-draf niet een goed idee. Daar worden ze vaak wel wat sneller van? En daarna tempowisselingen in draf meenemen?
Balen dat de bodem zo zwaar is! Want dat zal ook wel tegen werken!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:11

SabM schreef:
hoe doe je dat dan? dat verzameld aangalopperen. De balans tussen aanhouden en loslaten is dan erg klein denk?

Voor mij is het eigenlijk enkel mijn buitenbeen naar achteren leggen.
Juist de voorkant loslaten maakt dat het aanspringen mooier wordt.
Het paard krijgt dan echt de vrijheid om te gaan.
Met mijn zit hou ik mijn paard bij me en bepaal ik of ze groot of juist klein moeten blijven.
Het is een mooi gevoel! :j

Ben ook wel benieuwd hoe JK dat doet :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:17

ik blijf ook liever hier, ik vind de aanloop van nieuwerds wel leuk..
ik vermoed dat jk met verzameld aanspringen het aanspringen vanuit stilstand of stap bedoeld? ik gebruik geeneens mn been meer, hoef alleen heup naar voor te duwen en ik ga dus linkerheup =linkergalop en andersom is rechts. paard moet dan de aktiviteit van de zit en kuit blijven volgen, dan kan ik aangeven hoe of ik weg wil: gesloten en verzameld of arbeids of middengalop

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:20

Ik ben hier de hele week al mee bezig en vandaag lukte het gewoon op "één" :):)
Je kunt het in ieder geval niet afdwingen, ik zorg dat ze eerst heel alert op mij is dus door heel veel sturen hoeken kriskras door de bak. Ik draai heel veel hele kleine voltes waarbij ik haar zoveel en zo vaak mogelijk de schouders laat verzetten.
Na een poosje voel je dan je paard een soort balletje worden, je hebt de teugels dan eigenlijk niet nodig want ze draagt zichzelf, 't is net of ze korter wordt. Dan hoef ik eigenlijk alleen nog maar iets mijn bekken te kantelen en mijn buitenbeen iets te verschuiven en weg is ze. Het wordt ook meer een gedachte waarop ze weggaat want zo groot als het klinkt Bekken kantelen en been aanleggen dat is echt maar minimaal.

Stoppen is eigenlijk ook een gedachte, uitademen is niet nodig want ze staat echt binnen een halve seconde stil :D
T is meer hand naar voren om ze niet tegen het bit aan te laten lopen en benen naar voren en hopen dat je niet dubbelklapt :')
Dit is nog een werkpuntje :Y)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:23

kan je dat niet eens laten filmen & hier posten? ben wel heel benieuwd of (en hoe) de hulp te zien is!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:28

SabM schreef:
maaikiemike... niet genoeg sneeuw gezien hier in nederland ;) Succes met studeren tot sneeuwpop :+

hey :wave: ankem ... nog niet wakker?? moet je niet werken :roll: jij bent meestal een van die belachelijke vroege vogels hier.

Wekkertje ging na een weekje vakantie weer om 6.00, dus zit gapend op mijn werk, hihihi.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:30

Hmmm ik ben niet zo van filmpjes posten :o maar ik zal wel eens een poging doen om iemand het te laten filmen en dan stuur ik het wel via pb ofzo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:33

Ook ik blijf liever hier. Hk is leuk, maar fan een apart topic :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:38

Zooist schreef:
Imre, ik heb heel vluchtig naar je filmpjes gekeken, maar is in de draf niet 179832789 x een overgang maken van stap-draf niet een goed idee. Daar worden ze vaak wel wat sneller van? En daarna tempowisselingen in draf meenemen?
Balen dat de bodem zo zwaar is! Want dat zal ook wel tegen werken!

Dat doe ik buiten inderdaad wel, veel tempowisselingen. Ze komt op even aanspannen van mijn buikspieren keurig terug in tempo, dat zal geen verrassing zijn, maar een pasje versnellen is lastig. Als ik teveel been geef valt ze in galop, da's makkelijker dan snel draven, dus dat moet ik gedoseerd opbouwen met stemhulp erbij en uitbundig belonen. Ze wordt er wel wat wakkerder van, maar het is nogal een flegmatieke, dus echt heet wordt ze niet. Ze is niet makkelijk te overtuigen van werken. Heel veel overgangen stap-draf is een goeie tip, die zal ik eens toepassen. Ik doe wel regelmatig rijtjes overgangen stap-draf-stap-halt-stap-draf-halt-draf om haar beter aan het been te krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:45

Overgang stap-galop gaat hier heel moeizaam. Er zitten altijd wel drafpassen tussen.
Enige moment dat het lukt is als ik hem heel heet maak, maar dan kropt hij zich meteen op en galoppeert heel explosief aan.
Waaruit hij overigens weer heel makkelijk weer in terug te rijden is.
Galop-stap gaat beter. :j
Overigens nog wel met stemhulp 'Ho', wat hij kent, maar wat ook mij helpt om uit te ademen :+
En als ik mijn been er niet aanhoudt staat hij ook meteen stil (en kukel ik er dus bijna voorover af :+ ).

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:58

Imre, jouw witje doet me een beetje denken aan ponietje wat ik ook rijd (die waar ik afgekukeld ben ja! ;) )
Zij is normaliter ook liever lui dan moe. Dus ik rijd ook veel overgangen en vaak laat ik haar eerst even wat galop doen, wordt ze lekker los en voorwaarts van. Of af en toe een sprongetje meenemen. Dat vindt ze leuk dus dan wordt ze al een stuk actiever.

Zelf doe ik met paardlief eigenlijk niet aan galop vanwege het gebrek aan controle. Maar heel af en toe doen we korte stukjes en dan doe ik het altijd vanuit stap. Dan heb ik haar beter onder me en zijn in ieder geval de eerste paar passen een stuk gecontroleerder. Dit doet ze ook erg goed. Galop-stap is dan weer iets waar we nog nooit van hebben gehoord :Y)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:05

Galop vindt mijn Witje heel moeilijk in de bak. De rechte stukken gaan goed, maar de bochten vindt ze heel moeilijk, zeker als de bak zo zwaar is. Naast balkjes draven vindt ze slalommen om pillonnen heel leuk.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:08

Zadelmaker gebeld...eindelijk!
Komt volgende week vrijdag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:25

blijft dapper meelezen, of het nu hier is of in de huiskamer :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:20

Kinke schreef:
blijft dapper meelezen, of het nu hier is of in de huiskamer :)

+1 :D

Ik ben op het moment ziek, nog druk aan het verbouwen, maar het rijden tussendoor gaat erg fijn. Hoewel ik er vrijdag voor het laatst opgezeten heb, daarna ging het niet meer.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:08

:wave: Ik ben ook weer bijgelezen...jeetje wat gaan jullie hard!

En ik heb alweer een vraag :o

Telkens als ik mijn been naar achter leg (in een zijgang bv) trek ik dat been ook op en komt er volgens mij meer druk op de andere zitbeenknobbel (dus aan de kant van het been dat niet naar achter gaat). Met name in de keertwendingen heb ik hier ontzettend last van omdat ik gewoon tegen ga hangen maar ook in andere zijgangen gebeurt het. Iemand ideeën hoe dit komt en tips hoe ik het oplos? Ik voel het nu namelijk wel, maar krijg het niet gecorrigeerd :x

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:34

_Esther_87_ schreef:
:wave: Ik ben ook weer bijgelezen...jeetje wat gaan jullie hard!

En ik heb alweer een vraag :o

Telkens als ik mijn been naar achter leg (in een zijgang bv) trek ik dat been ook op en komt er volgens mij meer druk op de andere zitbeenknobbel (dus aan de kant van het been dat niet naar achter gaat). Met name in de keertwendingen heb ik hier ontzettend last van omdat ik gewoon tegen ga hangen maar ook in andere zijgangen gebeurt het. Iemand ideeën hoe dit komt en tips hoe ik het oplos? Ik voel het nu namelijk wel, maar krijg het niet gecorrigeerd :x

Vanuit welk punt leg je je been naar achter? Ik vermoed vanuit je knie, leg eens je bovenbeen naar achter en laat je onderbeen mee gaan, terwijl je je lang maakt aan die kant. Het idee dat iemand aan die kant naast je loopt en aan je broekriem trekt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:36

Klopt, ik scharnier inderdaad in mijn knie....Als ik mijn bovenbeen terug leg kom ik dus eigenlijk los van de kniewrong?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:55

_Esther_87_ schreef:
Klopt, ik scharnier inderdaad in mijn knie....Als ik mijn bovenbeen terug leg kom ik dus eigenlijk los van de kniewrong?

Das toch niet erg, en juist mooi. Ga maar eens op de grond staan iets door je knieën zakken, met 2 benen iets uit elkaar, zet dan 1 been naar achter. Wat gebeurd er dan met je zitbeen knobbels? Dan zit die je naar achter hebt gezet iets hoger, dus je binnen iets lager, waardoor je mooi aan de binnenkant van de rug blijft zitten dus boven het binnenachterbeen en recht boven de rug.
Ga nou nog eens staan en buig je knie zoals je dat op je paard doet. Dan sta je dus op 1 been en met al jou gewicht dus op je buiten zitbeen knobbel/been. En je knikt in in je heup.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:09

Japeloup schreef:
_Esther_87_ schreef:

Das toch niet erg, en juist mooi. Ga maar eens op de grond staan iets door je knieën zakken, met 2 benen iets uit elkaar, zet dan 1 been naar achter. Wat gebeurd er dan met je zitbeen knobbels? Dan zit die je naar achter hebt gezet iets hoger, dus je binnen iets lager, waardoor je mooi aan de binnenkant van de rug blijft zitten dus boven het binnenachterbeen en recht boven de rug.
Ga nou nog eens staan en buig je knie zoals je dat op je paard doet. Dan sta je dus op 1 been en met al jou gewicht dus op je buiten zitbeen knobbel/been. En je knikt in in je heup.

Duidelijk! Thanks, ik ga het morgen ook te paard proberen :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:14

Vraag eens aan iemand om tijdens je keertwendingen naast je lopen. Je zet zelf geen keertwending in, maar vraagt aan die persoon om je aan je broekriem naar zich toe te trekken terwijl jij voldoende druk houdt op je binnen beugel. En het enig wat je doet is met je buiten teugel e schouder van je paard begrenzen en naar binnen plaatsen. Ben er vrij zeker van dat je dan een nette keertwending stapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:16

Die gaan wij eens uitproberen Japeloup, die is echt supervet!!!!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:15

@Yamcha, er iets niets supervets aan een keertwending hoor ^) pokke-oefening. :D

Ik heb ook nog wel een vraag: als jullie bezig zijn met schakelen, hoe zorg je dan dat je paard opwaarts blijft als je voorwaarts rijdt?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:22

Dat gaat automatisch Rhys.
Omdat de achterhand er meer onder komt, komt de schoft omhoog en 'klimt' het paard van voren.
Als een paard juist duikt duwt hij van het achterbeen af?

Ik rij de tempowisselingen in verschillende houdingen. Ik begin lang en laag en rijd daar alles in door. Dan horizontaal en dan in de oprichting.

Ik heb mijn beugels van mijn eigen zadel een gaatje korter gedaan en zat nu beter.
Maar ik weet nog niet of dit de oplossing is. Meestal is langer zitten juist de oplossing %)
Ben heel veel overgangen gaan rijden en daarna tempowisselingen. Hij ging wel erg fijn nu ik stiller kon zitten <3

Wat een onwijs leuke tip voor die keertwendingen. Ik ga dat eens in de pirouettes proberen :))