[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:16

Mloulou schreef:
lelberse schreef:
misschien heb ik de oorzaak gevonden waarom hij zijn hoofd overdreven omhoog gooit. mijn zadel past niet meer. heb al met een andere gereden mr die lag ook niet goed. doe er nu tijdelijk een bontje onder tot ik een nieuw zadel heb. maar het rare toen mijn zadel nog wel paste toen deed hij precies hetzelfde.

Je zadel past niet meer omdat het zadel te klein is geworden? Dan zou ik er geen bontje onder doen, want dat is alleen maar extra vulling en daar wordt je zadel 'nog kleiner' van.

Nee hij is niet te klein. Maar hij ligt op zijn schoft. Ik ga maandag naar de zadelmaker. Dan ga ik me zadel laten opvullen en desnoods een nieuwe boom erin. En als het dan nog niet past laat ik er eentje op maat maken. Dat is het beste wat ik kan doen.
Verder heb ik nog een vraagje. Als mijn pony zit heeft om te showen gaat hij in de bak heel netjes lopen. Maar als ik de bak dan uit ga dan doet hij het niet. En als ik probeer ontspannen te rijden dan gaat hij soms een paar stappen met zijn hoofd omlaag en daarna weer omhoog maar buiten de bak ook nooit terwijl ik dan eigenlijk hetzelfde doe.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:35

nynkehielkje schreef:
Oke even samengevat, Komt het er dan op neer dat je paardje eerst geod aan het been moet zijn en door tempowisselingen actief zijn. Dan licht contact met de teugels? en dan gaat ie het dus vanzelf goed doen? dus vooral niet kneden en zagen (doe ik ook niet). Ik beweeg handen altijd licht mee met de hals van het paard en dan gaat ze wel iets lager lopen. Ook dus veel voltes enzo rijden?

voltes kunnen je helpen, maar het is natuurlijk ook belangrijk om rechtuit te rijden.
Verder is het zoiets idd.
Het is moeilijk om je paard niet te storen en om hem actief te maken en houden.
Ziet er namelijk zo makkelijk uit op papier (scherm) :P

Nynkster

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:17

jaa dat is waar. zal morgen kijken misschien helpt het wel haha

lisse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:35

even een vraagje...

Ik vraag me af hoe ze het voor elkaar krijgen om zonder bit en teugels een paard nagefelijk te kunnen rijden.
Is dit zo dat je heel lang oefent met nagefelijk rijden met bit en teugels en daarna zonder dat het paard dit al vanzelf gaat doen?

En ook heb ik een paardje op halve stal. Er is alleen nooit iets mee gedaan van dressuur of iets anders gewoon recreatief gereden. Dit kwam doordat de eigenaar daarvan zijn paard had gestald daar waar ik nu het paard op halve stal heb en niet meer is komen opdagen al een paar jaar lang. Ondertussen is het paard dus gewoon recreatief gereden.
Ik wil graag beginnen met beetje opleren met basis dressuur maar weet niet zo goed te beginnen...
Als jullie tips hebben hoor ik het graag!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:18

[quote="lisse_123"]even een vraagje...

Ik vraag me af hoe ze het voor elkaar krijgen om zonder bit en teugels een paard nagefelijk te kunnen rijden.
Is dit zo dat je heel lang oefent met nagefelijk rijden met bit en teugels en daarna zonder dat het paard dit al vanzelf gaat doen?

En ook heb ik een paardje op halve stal. Er is alleen nooit iets mee gedaan van dressuur of iets anders gewoon recreatief gereden. Dit kwam doordat de eigenaar daarvan zijn paard had gestald daar waar ik nu het paard op halve stal heb en niet meer is komen opdagen al een paar jaar lang. Ondertussen is het paard dus gewoon recreatief gereden.
Ik wil graag beginnen met beetje opleren met basis dressuur maar weet niet zo goed te beginnen...
Als jullie tips hebben hoor ik het graag![/quote"]
Met de eerste vraag kan ik je niet helpen. Ik heb daar geen ervarong mee.

Je 2e vraag is makkelijk. Dat het paard alleen recreatief is gereden maakt niks uit. Hoe je moet beginnen,is met les. Juist vanwege "je verhaal" is het duidelijk dat je zelf de basis nog niet onder de knie hebt. Dan is het dus oneerlijk om dat van je paard te vragen om

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:23

M'n telefoon doet gek. Maar goed... Je begint met les. Ga je richten op het verbeteren van jezelf,dan train je gelijk je paard. Wanneer je met de instelling gaat rijden om je paard te trainen,zal je eerder grote fouten maken en dus eerder je paard slechter maken ipv beter.

lisse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:37

superwoman schreef:
M'n telefoon doet gek. Maar goed... Je begint met les. Ga je richten op het verbeteren van jezelf,dan train je gelijk je paard. Wanneer je met de instelling gaat rijden om je paard te trainen,zal je eerder grote fouten maken en dus eerder je paard slechter maken ipv beter.

Ik heb al wel redelijk wat ervaring. Ondertussen al bijna 14 jaar.. Ik heb altijd al lessen gevolgd en weet hoe ik aan de teugel moet rijden en actief alleen heb ik dit altijd gedaan met paarden dat dit kenden. Ik vraag me gewoon af hoe ik kan beginnen met een onervaren paard zo'n dingen te leren.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:55

Mijn houdige pony heeft ook eerst alleen recreatief gelopen. Toen ben ik er mee gaan rijden . Ze was verwent en was gewent dr zin te krijgen dmv bokken steigeren enzo. Na het leggen van een flinke basis met normaal zonder geklier rijden heb ik der maar eens meegenomen naar les. Thuis kwamen we toch niet verder dan nageven met halthouden en iets in de stap als mevrouw daar zin in had. Mijn oude pony werd verkocht en daar had ik al L1 dressuur en L springen meegeredeb.

Nou toen dus mee naar les gehad. En op de een of andere manier zet ik er in de les meer druk op en begon ze na te geven in draf. Ze liep na een tijd zelfs redelijk constand. Toen thuis verder gaan trainen en elke week een lesje. En nu zijnw e al L1 startgerechtigd.

Ik zou dus gewoon lekker actief gaan rijden en les nemen. Die extra begeleiding helpt gewoon echt. Als ze maar van achteren naar voren gaan komen ze vanzelf wel nagevelijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:57

lisse_123 schreef:
superwoman schreef:

Ik heb al wel redelijk wat ervaring. Ondertussen al bijna 14 jaar.. Ik heb altijd al lessen gevolgd en weet hoe ik aan de teugel moet rijden en actief alleen heb ik dit altijd gedaan met paarden dat dit kenden. Ik vraag me gewoon af hoe ik kan beginnen met een onervaren paard zo'n dingen te leren.

Dat je al jaren rijdt,wil niet zeggen hoeveel ervaring je hebt. Gezien je verhaal mis je nog een hoop basis mist. Een paard hoeft het namelijk niet te leren. Ik vraag me af hoe jij een paard aan de teugel rijdt,dus welke hulpen je geeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:10

Glenstorm: ik vind je verhaal nogal vaag. in je verhaal zitten behoorlijk wat basisfouten. Fijn dat je nu L mag starten,maar je moet en gaat nog veel leren.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:42

lisse_123 schreef:
Ik heb al wel redelijk wat ervaring. Ondertussen al bijna 14 jaar..

Je bent 19 nu toch? Niets verkeerd met jong beginnen, heerlijk! Maar om dan van 14 jaar dressuurervaring te spreken... dat is nogal een uitspraak. :)
Wel heel prettig dat je al zo veel les heb gehad!

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:32

Sorry late reactie,
Ik ga straks kijken voor een foto.
Het lukt nu nog niet want...lang verhaal.
Maar ik ga in de loop van de week kijken

lisse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:40

Bedankt voor alle reacties al!

Ik kan misschien inderdaad best beginnen met wat lessen te nemen met dit paard.
En voor de rest gewoon goed actief rijden.

Je bent 19 nu toch? Niets verkeerd met jong beginnen, heerlijk! Maar om dan van 14 jaar dressuurervaring te spreken... dat is nogal een uitspraak. :)
Wel heel prettig dat je al zo veel les heb gehad![/quote]

Nee dressuurervaring heb ik niet 14 jaar maar het was eigenlijk gewoon om te zeggen wanneer ik begonnen ben. Je moet ergens beginnen he...

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:24

Vraagje: ik heb laatst een lange rit gemaakt met veel rechte stukken draf en galop. Ik oefen het nageven steeds met Fralla, maar het blijft lastig. Ze staat vooral voor de koets en ik rij haar een a twee keer in de week. Ze strekt wel de hals uit zichzelf, maar haar hoofd is niet vertikaal. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze toch uit zichzelf gaat nageven? Als ik wat kneepjes maak in de teugel dan knikt ze haar hals wel iets, maar als ik niks doe blijft haar hoofd naar beneden en naar voren. Of is dit misschien al wel voldoende voor het ontspannen van de rug?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:38

Mloulou schreef:
Vraagje: ik heb laatst een lange rit gemaakt met veel rechte stukken draf en galop. Ik oefen het nageven steeds met Fralla, maar het blijft lastig. Ze staat vooral voor de koets en ik rij haar een a twee keer in de week. Ze strekt wel de hals uit zichzelf, maar haar hoofd is niet vertikaal. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze toch uit zichzelf gaat nageven? Als ik wat kneepjes maak in de teugel dan knikt ze haar hals wel iets, maar als ik niks doe blijft haar hoofd naar beneden en naar voren. Of is dit misschien al wel voldoende voor het ontspannen van de rug?

Met kneepjes geven,doe je het dus niet goed. Er staat hier behoorlijk vaak een herhaling hoe het wel moet. Verder heb je gewoon les nodig en moet je niet denken dat je het paard kan trainen/verbeteren zonder les. Mijn ervaring is dat de parden dan eerder "vast en scheef" worden..

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:15

vraag:
ik les al een paar jaar met mijn paard (friesxtinker) bij mijn instructrice, we zijn begonnen op de grond met rechtrichten, dubbele lange lijnen en freestyle. hier reageerde ze goed op, onder het zadel gaat het ook erg lekker en merk nu ze wat ouder wordt (6) dat ze zichzelf beter kan dragen en zelfstandiger kan lopen. ook rij ik naast het zadel ook op een barebackpad, om mijn zit en houding te verbeteren en beter te voelen wat ze doet met haar lijf en hoe te corrigeren. ik ben erg gelukkig met mijn instructrice, want als ik begin te mopperen op mijn paard, zoekt ze altijd het probleem bij mij. vaak zet ik me dan vast of gebruik ik mijn lichaam verkeerd.

voorheen liep ze erg te diep en werd al gauw zwaar op de hand. dit hebben we opgelost door de achterhand meer te activeren. ik voel nu echt een stuwende kracht van achteren als ik haar aan laat draven.

ook halthouden zijn we erg mee bezig, zodra we stilstaan wil ik dat ze meer op haar achterhand rust ipv haar voorhand, nooit geweten dat er verschil was tussen die 2 (maar als je eenmaal voelt dat ze achterover zakken op de achterhand qua gewicht weet je wel beter).

ik heb nu het hele topic doorgelezen en vond het allemaal erg interresant om te lezen!

ik merk dat ik hierdoor mijn handen nog meer "stil" wil houden en haar zo min mogelijk in de weg wil zitten, ik ben nu echt gefocussed op het geven van hulpen met mijn zit zonder dat mijn handen tegenwerken of stilstaan.

nu mijn probleem:
ik begin altijd met actief stappen (het blijft een diesel die van mij) en ben hier zeker zo'n 20 min. mee bezig voor zij en ook ik warm zijn. ik rijd wat figuren in stap en maak voltes. op een gegeven moment is ze actief en reageert ze erg alert op mijn been. ik draaf dan aan met lange teugel,wel met contact, omdat ze anders gelijk haar hoofd omhoog gooit (ze straft je echt af als je zelf niet ontspant).

na 30/40 min rijden is ze lekker los door haar lijf gebruikt ze haar rug goed en zit de achterhand er goed onder. als ik dan wil oefenen met de stap, wil ik haar actief houden, maar niet tegenhouden met mn handen.

nou is mijn paard erg voorwaarts en terugrijden is echt een probleem, ze loopt vaak door mijn zithulp heen en moet vaak even een halve ophouding gebruiken om haar bij de les te krijgen. als ik dan ga stappen en mijn handen dus een licht contact hebben met haar, dribbelt ze aan. ik geef een ophouding met mijn zit en ze komt terug in stap, zodra ik mijn zit weer ontspan, dribbelt/draaft ze weer aan. ik krijg dan erg de behoefte om haar aan de voorkant tegen te houden, maar dat resulteert in opkrullen (zoals een fries zo goed kan doen) ik geef dus een ophouding met mijn zit, span licht mijn bovenbeen aan en laat daarna los, omdat ik geleerd heb dat ik ontspannen moet blijven zitten. teugels mag ik volgens jullie niet te hard gebruiken om haar af te remmen, maar als ik een lichte ophouding geef met mn teugels, draaft ze daarna weer aan zodra ik ontspan en door wil stappen..

hoe zouden jullie dit oplossen??

oja, ik drijf niet met mijn benen tenzij ik een gang harder wil, tempo wil versnellen of een zijgang wil doen. in de stap hou ik mijn benen van haar af, ze is dan voor een koudbloed erg rillerig en actief.

edit: ik ga het mijn instructrice ook nog wel vragen, maar ben erg benieuwd naar jullie inzicht..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:30

Even snel vanaf m'n telefoon.... Je zegt dat je in stap je benen van haar af houd en dat is dus niet de bedoeling. Ze moet je beenligging accepteren ,anders kun je ook geen goede hulpen geven. Verder doe ik een moeilijke gang of oefening altijd met mate,korte stukjes dus,anders maak je het jezelf erg moeilijk. Paard gaat namelijk manieren zoeken om het makkelijker te maken. (en terecht)

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:12

nee ik heb mn benen er wel aan, maar ze liggen dan gewoon ontspannen tegen haar aan, geen druk..losjes

jij zegt dus dat de stap voor haar een te moeilijk oefening nog is, om verzameld en actief te lopen en dat ze dus "vlucht" omdat de draf makkelijker is voor haar?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:29

kr1985 schreef:
jij zegt dus dat de stap voor haar een te moeilijk oefening nog is, om verzameld en actief te lopen en dat ze dus "vlucht" omdat de draf makkelijker is voor haar?

paarden kiezen altijd de makkelijkste weg (in hun ogen ;) )
Je geeft aan dat je begint met actief stappen, misschien kun je daar eens verandering in brengen voor een poosje. Laat haar zelf het staptempo bepalen en ga zelf ds ook ontspannen zitten. Ik denk namelijk uit dit verhaal dat ze spanning opbouwd. Dus ga eens minder "trainen" voor een weekje ofzo en kijk of er meer rust in komt.
Dat ze vanuit de stap gaat dribbelen, geeft dus aan dat haar stappen kleiner worden ipv groter (anders is de overgang een ruime draf) dan loopt ze wsl "over" der tempo heen en is dat dus geen actieve stap, maar een snelle stap.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:14

zodra ik haar lange teugel geef, stopt ze ook met dribbelen en loopt ze weer lang, maar op wedstrijd kan ik dit ook niet doen en moet ze bij me blijven. wellicht een tussenoplossing zoeken dat ik haar ietsje meer teugel geef, iets minder contact heb op dat moment, maar wel rust in haar bewegen..

als ik haar zelf het tempo laat bepalen, loopt ze enorm op haar voorhand..ik dacht juist dat ik dit moest vermijden..door haar actief te maken, krijg ik haar bij elkaar gereden ipv "2 paarden"

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:56

kr1985 schreef:
zodra ik haar lange teugel geef, stopt ze ook met dribbelen en loopt ze weer lang, maar op wedstrijd kan ik dit ook niet doen en moet ze bij me blijven. wellicht een tussenoplossing zoeken dat ik haar ietsje meer teugel geef, iets minder contact heb op dat moment, maar wel rust in haar bewegen..

als ik haar zelf het tempo laat bepalen, loopt ze enorm op haar voorhand..ik dacht juist dat ik dit moest vermijden..door haar actief te maken, krijg ik haar bij elkaar gereden ipv "2 paarden"

Dat laatste is dus beide iets wat je moet vermijden ;)
Eigenlijk zou ik niet op wedstrijd gaan, met zo'n basisprobleem...
Denk idd dat je eerst die tussenoplossing eens moet proberen.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:15

ik ben een wedstrijd-leek en ben in oktober gestart in de B voor het eerst, juist omdat ik al 1,5 jaar aan het oefenen ben met haar lopen en vooral mijn ontspanning. ik zie zelden ontspannen gereden paarden in de B, meer strak in de krul en erg kort van achter,vandaar dat ik haar eerst goed voor elkaar wilde hebben dat het ook B-waardig is en we dus ook winst konden winnen. ik ben nu 5 proeven/wedstrijden verder en zit nu op 8 winst en dat met mn vuilnisbakkie :)

maar denk dat we nu iets te ver doorschieten in goed aan het been, ik hoef haar nu maar net lichtjes te aaien en ze maakt al een overgang, iets wat ik aan de ene kant graag heb, want mijn hulpen zijn daardoor bijna onzichtbaar, maar werkt dus af en toe tegen omdat ik ook nog niet helemaal perfect stil en ontspannen kan zitten (al doende leert men)

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:18

ik wil ook niet te snel willen gaan, maar omdat ze nu zo lekker loopt en actief, ben ik haar misschien teveel aan het prikkelen..de geur van winst stijgt me naar het hoofd hahahahaha (nee hoor, ik ben er achter gekomen dat wedstrijden erg leuk zijn, maar verwacht niet ver te komen met mijn niet correct gebouwde paardje)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:21

ben erg benieuwd naar foto's of filmpie :P

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:23

dat wordt dus weer lastig, ben vaak in mn eentje en overdag zit ik op mn werk (nu dus ook, ssst :) )
ik kan is kijken wat ik kan regelen..

ik snap wat je bedoelt, is lastig zo te beoordelen van een verhaal zonder ondersteunend materiaal. je kan dan al gauw verkeerd advies geven, krijgen. Als ik mijn verhaal zo terug lees lijkt het net alsof ik de wijsheid in pacht heb en weet waar ik mee bezig ben, maar voor mij is het nog steeds een kwestie van groeien, uitproberen, falen en opnieuw beginnen. ik probeer mijn weg te vinden in diverse scholingsrichtingen en daar uit te pikken wat het beste is voor mij en mn paard. d

wat ik trouwens niet snap en wat veel mensen mij niet kunnen uitleggen: waarom zie je vaak de wat hogere klasse-ruiters bij elke stap het paard "ondersteunen"met hun kuit en vaak spoor (bij ons op stal rijd bijna niemand zonder spoor) ook in de galop krijgen deze paarden constant bij elke pas een been. ik rijd niet hoog genoeg om te weten of dit hoort, of dat het gemak is..ik weet wel dat als ik dat bij mijn paard doe ze me alle hoeken van de bak zal laten zien..

misschien dient het wel een hoger doel, het begeleiden van het tempo en als je dus een middengalop wil, je beenhulp sneller geven en zodra je weer een arbeidsgalop wil je beenhulp minder snel achter elkaar geven.

hopelijk snap je mn verhaal, ben niet zo'n goede uitleggever.