Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:25

Tov zal eerder geneigd zijn wat meer op voorhand te lopen door de iets neerwaartse bouw. Dus zal ook wat meer moeite hebben om de achterhand er goed onder te plaatsen en uiteindelijk naar het bergopwaartse te kunnen lopen.
Springgefokte paarden hebben meestal een langere rug. Dressuurpaarden hebben meestal een wat kortere rug. Springpaarden hebben veel ruimte nodig in hun rug om een goede sprong te kunnen maken. Dat gaat wat lastiger met een korte rug. Dressuurpaarden willen ze juist een beetje korter hebben om beter verzameld te kunnen rijden. Dat gaat weer lastiger met een lange rug. Nadeel van een kortere rug is dat je al snel over de 18e rib heen zit met een zadel. Had mijn vorige paard ook. Die had ook een vrij korte rug.
Maar vind zelf Tov mooi in verhouding staan :j
Ken paarden met een extreem korte rug. Die zijn over het algemeen wat lastiger in een fijne lengtebuiging te rijden, omdat ze wat meer moeite hebben met het loslaten van de rug.

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:29

Haal je hier springpaard en dressuurpaard niet door elkaar LT?
Een dressurpaard moet rechthoeksmodel hebben, een springpaard korter met een langer achterbeen.

De meeste dressuurpaarden zijn vrij lang :j
De meeste springpaarden zijn een stuk korter.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:34

Citaat:
die cap die dat meisje draagt is die van jou? Is dat zo'n troxel? Mooooooi!

ja dat is mijn cap volgens mij een troxel sierra.
Ik verlaat dit topic niet hoor maar ik zie wat weinig raakvlakken op dit moment dus ik post wel weer als ik iets toe te voegen heb.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:37

Denk dat jij het een beetje door elkaar haalt :D
Ik citeer: " Een springpaard hoort in het rechthoekmodel te staan. Zo’n paard is makkelijker zijdelings in te buigen en heeft meer rek op de sprong. Een kort paard heeft vaak moeite met de breedte."

Google ook maar eens op het KWPN stamboek. Hierin herhalen ze ook veelvuldig dat ze liever een langgelijnd paard zien.

Heb zelf een tijd les gehad van een springruiter, waarbij we dressuur- en springpaarden gingen beoordelen al ware het voor een officieele keuring. Vrijwel iedere springruiter wil het liefst een langgelijnd dier.
Dat is veel efficienter dan een paard met een korte rug. Die kan zijn achterbenen ook moeilijker kwijt onder zn lichaam tijdens de sprong.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:48

Ik haal het niet door elkaar! Alle springpaarden die ik gereden heb zijn een stuk compacter dan de lang gelijnde dressuurpaarden.
Je hoort mij niet zeggen dat een springpaard kort is maar korter dan een dressuurpaard.

Kijk maar eens naar Jerich Parzival en Sunrise en de meeste dressuurpaarden die op wereldniveau meelopen.

En dan naast de springpaarden zoals Hickstead.

En bij mijn eigen paarden ook. De Sydney en de zwarte zijn korter in de rug dan de Gribaldi en de Vivaldi.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:54

Citaat:
Rij je je vaak open vanwege de plaspijn? Zit je dan niet teveel op je tumtum? Misschien een keertje een zitles proberen?

@Zooist, yep, klopt helemaal. Ik zat op mijn vorige zadel idd teveel voorop. Zal ongetwijfeld met mijn houding te maken hebben, maar had ook met het zadel te maken. Dochter van 16 had dezelfde klachten op dit zadel. Zadelmaakster vroeg ook of ik niet de neiging had om naar voren te vallen. Of ze dit vroeg mbt tot het oude zadel in combinatie met de bouw van Tov, dat weet ik niet.

Mijn instructrice heeft een enorm oog voor details, en begint ook met zitten, zitten en nog eens zitten. Als we starten, vraagt ze altijd; hoe zit je? En ze ziet als ik iets aanspan, nog voordat ik het zelf in de gaten heb. Dus dat zitten, daar wordt hard aangewerkt.
Citaat:
Maar vind zelf Tov mooi in verhouding staan
<3 tov is gewoon bloedje mooi :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:57

Ben nieuwsgierig naar Tov. Waar staat een foto? :)

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:37

Heb een half uur geworsteld met de foto. Hij is te groot voor bokt, maar als ik hem verklein met zo'n verkleinprogramma dan kan ik em niet uploaden in mijnalbum.nl. Morgen probeer ik het nog een keer |(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 08:54

Anders upload je 'm en plaats je alleen een link?

JK: ik vind het schitterende foto's. Kid is een leuk paard. En wat een leuke combi!

De problemen met korte en gedrongen paarden loop ik ook regelmatig aan.
Inderdaad de lengtebuiging, maar dat is goed te trainen :j
Korte en gedrongen paarden moet je vergelijken met bodybuilders, langegelijnde en atletische paarden met atleten. Ze hebben een andere lichaamsbouw en de spieren zijn anders getraind. Langgelijnde atleten ga je meer richting bodybuilder trainen om de spieren krachtiger te maken.
De bodybuilders ga je juist atletisch trainen om de spieren langer en minder stug te maken.

Verder merk ik dat Jim een bepaalde schoudervrijheid mist. Iets wat zeker in de middengangen naar voren komt. Achter is hij goed bij, maar verruimen is erg lastig.
Naast het rijden stretch ik dan ook die spieren door middel van oefeningen die ik van de fysio heb gehad.
Het lijkt te werken :j

Foto's zal ik ook eens zoeken...
2009 (en ik 30 kilo zwaarder dan nu :o )
Afbeelding

Afbeelding

2010 (-20 kilo :D )
Afbeelding

Afbeelding

B-debuut: Jim was :oo :wow: :):) :wow:
Afbeelding

Afbeelding

Wel grappig, deze foto's zijn van de winter 2011 (weer -10 kilo overigens :+ ).
Ik vind dit een heel fijn plaatje
Afbeelding

En 90% van de mensen vond dit juist een fijn plaatje. Ja, hij zet zijn achterbeen er super onder. Maar alles is zo strak...
Afbeelding

En de foto's na 1 les van Noor. Meer foto's heb ik niet na deze. Moet ik binnenkort weer eens regelen :j
Afbeelding

En dit vind ik nog de leukste foto. Galop hing hij standaard in mijn handen. Op deze foto is hij er niet helemaal doorheen. Maar wel licht in de hand en ontspannen in zijn lijf. Hij moet alleen over het geheel nog wat ronder. Maar dat gaat inmiddels goed :j
Afbeelding

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:05

Er zullen ongetwijfeld goede uizonderingen zijn Zooist :j
Er zijn ook veel dressuurgefokte paarden die juist uitblinken in het springen en andersom.

En jaaaa Tov is ook gewoon erg mooi!!! <3
Als het nou dinsdag beetje lekker weer is, dan neem ik de camera weer mee. Schieten we even wat nieuwe foto's :j
Mijn instructrice heeft btw een spiegelreflex gekocht. Er zitten zoveel triljoenen functies op, dat we er niet achter kwamen hoe we foto's terug moesten bekijken die ze had gemaakt :')
Ik moet binnenkort op cursus met die camera, dus ben erg benieuwd.

Wat een leuke haf Amanda!
Hij heeft een vrij steile schouder, of niet? Dat maakt het verruimen idd wat lastiger..
Mijn paard verruimt ook wat lastig. Onder meer een reden waarom ik bij haar de jambette heb aangeleerd. haha.
Mevrouw denkt dat ze de oefening doet alleen voor het krijgen van een snoepje, maar door de jambette leert ze haar spieren steeds verder te strekken en moet ze haar bekken ook iets kantelen om zo hoog mogelijk te kunnen komen.
Ben benieuwd naar nieuwe foto's van jullie :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:17

Jambette doen we ongeveer elke dag even inderdaad :j :D
Favoriete kunstje: http://img43.imageshack.us/img43/3084/img0041ecn.jpg
Maar ook voorbeen vastpakken en langzaam naar voren stretchen.

Qua bouw is hij niet verkeerd gebowud voor een haflinger. Hij is vrij langgelijnd (okee, niet te vergelijken met een warmbloed natuurlijk :D ), hij heeft een dragend achterbeen in plaats van een stuwend. Waar ik overigens wel ook zelf voor moet waken met rijden. Want op het moment dat hij voor gaat hangen, gaat hij wel stuwen van achter. Of andersom.
Verder heeft hij een korte hals en erg weinig ruimte achter de kaak. Onderhals heeft me ongeveer 2 jaar gekost om die eraf te trainen :=
Standfoto: http://i39.tinypic.com/174rw3.jpg

Maar hij kan best lekker bewegen :D
Hij heeft niet zo'n korte ponygang, die je bij veel ouderwetse haflingers vaak ziet.
Jim heeft qua rondheid en ribben echt een ouderwetse bouw. Zijn botstructuur is ook vrij grof. Maar hij heeft wel lange benen en een vrij lange rug. Waardoor ruimer bewegen net even wat makkelijker is :j
Afbeelding

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:24

Ik zie dat je ook met verschillende hoofdstellen rijdt trouwens.. Hoe heet dat hoofdstel nou toch weer waarbij de neusriem een stuk is terug gesneden?
Merk je dat ie daar beter op reageert? Of weinig verschil? Zijn ook vrij prijzig hé?
Is jouw haf ook vrij lastig in lengtebuiging te rijden, of valt dat mee?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:29

ik ben heel kerstdruk, heb even vluchtig doorgelezen en ik wil even reageren op de dressuur en springpaarden bouw.. ik heb een springgefokt en die is heel kort, een springgefokt en die is 'lang' en een zelfgefokte half spring half dressuur en die is precies in the middle :D
oh en justkid, er wel bij blijven hoor, ik vind juist jouw visie op dingetjes een mooie aanvulling in dit topic,ook het western rijden vind ik er wel goed bijpassen hoor,jouw posts lees ik graag.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 23-12-11 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:32

Ja, ik heb verschrikkelijk moeten zoeken naar een goed hoofdstel om 2 redenen, stofallergie en gevoelige huid.
Jim heeft een stofallergie en jeuk aan zijn neus. Iets om zijn neus heen accepteert hij niet en gaat hij van schudden. Sperriem, lage neusriem en de Rambo Micklem (die bedoel jij denk ik) vielen dus af.
Bij ons werkte het dus alleen maar averechts.

Dus toen moest ik een hoge neusriem. Maar zijn huid is ook ontzettend gevoelig. Zit de neusriem te hoog of is deze te dik, dan krijg hij een schuurplekje net onder zijn jukbeen, alleen rechts.
Zit hij te laag, krijgt hij velletjes tussen bit en neusriem.
Ik heb toen een hoofdstel bsteld met een hele dunne hoge neusriem. 8 maanden op moeten wachten (tot die tijd reed ik met een gecombineerde en dan zonder sperriem), maar het zat perfect! Tot hij het sloopte, na 4 maanden ^).
Nu heb ik een Kieffer met een iets bredere neusriemen krijgt hij dus weer een wondje.
Momenteel rij ik dus zonder neusriem tot het weer goed is en dan moet ik even kijken hoe we dit op gaan lossen.
Ik heb de dunne neusriem van het vorige hoofdstel nog, dus ik denk dat ik die er maar eens aanhang.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:45

Waarom heb je een neusriem nodig?
ik rij nooit met een neusriem, alleen de jonge paarden worden hier met neusriem gereden,
dat is een soort touwhalster misschien is dat wat?
kun je onder je hoofdstel doen.
*gaat plaatje zoeken*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:54

Daar mag je niet mee starten ;)
Als het aan mij lag ging die neusriem er ook af.
Maar je moet met neusriem starten.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:02

Waar krijgt hij wondjes? Onder de kaak? Als dat zo is dan werkt een bontje eronder misschien?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:03

Ja, zat ik ook aan te denken :j
Plekje zit zeg maar tussen kaak/jukbeen en neusriem.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:04

Oh daar.. Zou het gewoon s proberen :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:07

dan mag je vast ook niet starten met zo'n touwgeval -O-
Wij hebben altijd een hoofdstel zonder neusriem maar de neusriem kun je er wel los onder doen.
Dus dan rij je normaal lekker zonder en doe je hem er met wedstrijd even aan?
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:12

Ja, zat ik ook al aan te denken. Om zonder te rijden en af en toe (o.a. wedstrijd) maar met neusriem.
Als ik geen andere oplossing kan vinden.
Van de zomer is geen probleem. Dan rij ik met een neusnetje, waar al een soort kussentje aan vast zit. Hier krijgt hij geen wondjes van.
Maar in de winter kan ik niet met netje rijden, bijvoorbeeld wanneer het regent.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:48

Hier heel druk nog op het werk. Echt de laatste loodjes en dan lekker 2 weken vakantie.
Gisteren bij de osteo geweest. Er zit echt wel wat fout in het kleine bekken. Onder andere bij mijn linker zitbeenknobbel en mijn stuitje. Stuitje staat wrs helemaal naar binnen. Verder hoog in de nek ook het een en ander.
Hij heeft gisteren 2 organen behandeld en wil eerst weten hoe ik daar op reageer, voordat hij het bekken wil pakken.
Voel me nu hit by a truck...pfff...

Maar...heb gezien dat de weergoden ons de komende week gunstig gestemd zijn, dus ga lekker de hele week omtuttelen met Kelly :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:49

Trouwens...
respect Amanda dat je 30 kg bent afgevallen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:57

Leuk om die foto's zo te zien Amanda. Wat een verschil!

Ik ben helemaal van de leg. Vanmorgen werd ik uit mijn bed gehaald door twee boktdinnetjes en twee stalgenoten (lang leve Facebook en bokt) Ze hebben een soort inzamelactie gedaan en me vanmorgen ontvoerd naar de leverancier van Kentucky rijkleding en heb daar een slipjas uit mogen zoeken. Mijn ouders, mijn stal, alle kennissen en vrienden, iedereen zat in het complot :oo

Heb een onwijs mooie jas uitgezocht en begin maart wordt hij geleverd. NT Ruitersport legt de rest bij en geeft me er een mooie broek bij <3

En toen werd ik weer afgeleverd op mijn werk en doe ik aan WOG! Want het moet nog steeds landen ':')

Sterkte Ankem, Een truck is niet lekker :(:)

Amanda, je kan zelf een stuk onderlegbandagevilt halen en dat er tussen doen. Heb ik ook! Maar je kan ze ook kopen van badstof of anders spul. Kalvakade heeft ze ook!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:02

Wauw Zooist! Wat een geweldige actie. We willen wel foto's zien, dat begrijp je wel ;)

Ja, zo stom. Hij heeft eigenlijk vrij weinig gedaan (voor je gevoel tenminste), maar alles is stijf en pijnlijk. Lees als een erge spierpijn, maar dan overal. Ook doet mijn stuitje nu zeer, terwijl dat niet in deze mate was en dat ook niet heeft behandeld. Vaag....