Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:26

justkid schreef:
Ik heb het al eens eerder gezegd hier geloof ik maar ik verbaas me echt over de manier (die dan blijkbaar in de "dressuur" wereld gewoon is) waarop veel van jullie hebben leren rijden.

Ik voel me nu wel een beetje alleen als westernruiter -O-
Een boel van wat Japeloup en knollentuin zeggen leer ik ook zo, alleen nog veel simpeler :o
ik vind sommige "dressuuroefeningen" wel heel handig om dingetjes op te lossen.

Als jullie het leuk/ handig vinden kan ik ook wel wat oefeningen neerzetten ik kan alleen niet zo goed uitleggen zoals K en J maar die kunnen misschien wel wat verduidelijken?
Misschien is het voor de haf wel handig.
Veel Haflingers worden western gereden en zij zijn vaak heel goed in trail.

Ik les ook bij een western instructrice en rijd ook op haar western gereden paarden. Wil misschien op den duur die overstap ook maken, dus voel je niet alleen...;)
Geef maar gerust die western oefeningen. Vandaag de keertwendingen ook op de westernmanier gereden..

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:29

Ja, justkid, geef ze vooral. Ik snap er geen bal van als je het opschrijft, maar Japeloup legt ze me vast wel uit. Moest laatst ook met 2 teugels in 1 hand rijden, puur op gewicht sturen. Het viel tegen :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:39

Laat ik met de "basis" beginnen en dan kijken of er veel verschil in zit?

Wat ik altijd weer om mijn oren krijg geslingerd, is dat ik mijn paard moet verzamelen :o

Kid loopt mede door haar bouw makkelijk laag (voorwaarts neerwaarts :P )
Ik wil/eis reaktie op mijn been
Eigenlijk doe ik het zo; paard staat stil ik doe mijn teugels iets naar voren en kantel iets mijn bekken zodat ik haar ruimte geef om voorwaarts te gaan. Ik klik met mijn tong en denk draf.
Daarop draaft ze aan, het moet meteen, ze mag niet eerst nog wat stappen sukkelen.

Als ze niet meteen reageert raak ik haar een keer aan met mijn been.
Reageert ze dan nog niet dan raak ik haar iets harder.
Zodra ze reaktie geeft hou ik mijn been van haar af en ik doe ook niks met mijn teugels.
Klinkt simpel maar ik moest heel wat afleren namelijk het "babysitten" wat vooral bestaat uit steeds toch been geven.
Sturen doe ik aan een lange teugel en altijd met de buitenteugel. zodra ze die voelt tegen haar hals moet ze afwenden.

Als ik haar ga verzamelen pak ik de teugels er bij ik denk vergelijkbaar met jullie teugelcontact.
teugelcontact en been is altijd tegelijk.
Ik geef been tot ik voel dat ze zich bol maakt.
Ik doe dit eigenlijk altijd in draf en soms in galop.
Zodra ik voel dat ze in een soort ritme loopt en haar rug bol heeft ( en ja hoe omschrijf ik dat nou goed,
ze gaat anders bewegen, ze zit makkelijker en fijner.) laat ik zowel been als teugel los, echt los, been eraf en teugels in bogen.

Zodra ze uit haar ritme valt, zich lang maakt, gaat versnellen of terugvalt, begin ik opnieuw; been en teugels.
In het begin is dit al na een paar passen maar zodra ze door hebben ( en sterk genoeg zijn) dat "in frame" lopen betekent dat ze geen been en geen teugel heeft gaat het steeds makkelijker.
Het is niet zo dat ik zo een uur op mijn paard zit zonder iets te doen maar wel een rondje zonder hulp of soms een aantal rondes, vooral in galop kun je heel fijn in een ritme rijden.
Als ik verzamel dan doe ik dat ook wat steviger dan jullie denk ik maar ik laat ook meer los daarna.
De verzamel momenten duren vaak maar een volte of twee.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:45

Justkid, wat jij omschrijft noem ik de cruise controle programeren bij je paard. Als jij niet veranderd mag je paard dat ook niet. Wil ik dus ook.
Dus daarin willen we volgens mij het zelfde denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:53

Nu, dan zou ik zeggen, ga verder :j

Ik wil ook cruise control :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:56

Yamcha schreef:

Eerst jij compleet in balans zitten dan komt dat hoofdstuk "vanzelf".

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:57

Justkid, je hebt het netjes omschreven hoor, ik kan het volgen.
Ik dreef veel met mijn benen. Nu doe ik dat niet meer. De manier waarop je dat doet, doe ik ook. Zit je in draf altijd door op Kid?
Die van mij moet weer leren dr rug te bollen. Die heeft hem een lange poos weggedrukt, omdat het zadel niet goed lag. Het brugde op haar rug. Dit zadel merk ik wel dat ze meer haar rug gebruikt, ik zit niet meer op het plankje.

@japeloup heb jij nog oefeningen om de beenspieren aan de binnen- en buitenkant van je bovenbenen te rekken? Ik heb vandaag met erg lange beugels gereden (naja voor mijn doen) en heb mijn been meer naar binnen gedraaid. Ik merk dat het moeilijk gaat (schiet direct in de kramp) en dat het maar kort volhoud in die positie.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:57

Yamcha schreef:
Ja, justkid, geef ze vooral. Ik snap er geen bal van als je het opschrijft, maar Japeloup legt ze me vast wel uit. Moest laatst ook met 2 teugels in 1 hand rijden, puur op gewicht sturen. Het viel tegen :j

Ik zet de voltes in vanuit mijn zit, ik loop in gedachte voor mijn paard uit en zet een lijntje uit waar ik precies op wil lopen.
Volgens mij ga ik dan zo zitten dat mijn paard recht onder me gaat lopen en dan vanzelf de volte loopt.
Als ze uitwijkt van mijn denkbeeldige lijn leg ik even de teugel tegen de hals.
Ik denk niet in binnen en buitenbeen, ik ga als het ware in de richting van de volte zitten en mijn paard moet altijd recht tussen mijn benen lopen
mijn benen zijn "muurtjes" waar ze zelf hooguit tegenaan loopt.

Dit kon ik niet in een keer hoor en Kid ook niet, die moest mij ook leren voelen en volgen :P

Wat een leuke oefening is;
leg twee springbalken evenwijdig aan elkaar op de grond ongeveer een meter uit elkaar.
Je gaat er niet overheen maar tussendoor; stap, draf, galop :P
stop eens precies aan het eind en ga dan recht achteruit
of maak het iets makkelijker en stop halverwege.
Je kunt de balken ook in een hoek leggen zodat je een straatje hebt en dan de bocht maken zonder op of over de balk te stappen
Dit kan ook achteruit :j (dan kun je niet alleen je trailer maar ook je paard inparkeren)
Dit moet eigenlijk met teugels in een hand :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:58

Japeloup schreef:
Yamcha schreef:

:D

Ik ben bezig hoor :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:58

Japeloup schreef:
Yamcha schreef:

Oe...strenge juf ~~}> :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:01

Die oefening met die balken lijkt me erg leuk, alleen bij mij gaat het dan dus mis. Dan wil ik dus perfect tussen de balken door, dat ik in de prestatie ga zitten en dan ga ik verkrampen en vergeet ik te rijden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:02

O:) ben best lief hoor
Maar wel streng/duidelijk oké dat geef ik toe.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:05

Wat wel mooi is aan die oefening met die balken is dat je naar de horizon moet blijven kijken, anders lukt het niet. Want ga je kijken naar je balken dan zit je niet meer recht en breng je juist je paard uit balans, toch Justkid?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:07

Japeloup schreef:
O:) ben best lief hoor
Maar wel streng/duidelijk oké dat geef ik toe.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden ;)
Duidelijk en consequent is niet mis mee.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:13

Ik zit wel heel veel door, soms rij ik licht, vooral heel in het begin om het gas er even op te zetten of na een lastige oefeing om even helemaal uit te strekken en los te lopen.
Kid zit heel vlak dus dat is ook niet zo moeilijk.

Die oefening met balken is juist ook heel leuk om je paard te leren dat hij op zijn eigen voeten moet letten
Jouw benen zijn muurtjes daar moet het paard tussen blijven.
Niet babysitten <<) paard hoeft alleen maar recht te zijn.
Het is juist een eyeopener om te zien wat je allemaal aan het prutsen bent.

Je moet ook niet met een haakse hoek beginnen :roll: :+
gewoon twee evenwijdige balken.
En doe het vooral voor jouw en je paards lol want ze vinden het best grappig als ze mee mogen denken

Je kunt ook zijwaarts, dan ligt de balk tussen de voor en achterbenen,
ook beginnen dat ze maar twee pasjes zijwaarts hoeven te zetten.

Ja Japeloup :j lekker recht voor je uit kijken. Je paard is ook niet gek, die gaat zijn voeten echt wel goed neerzetten als je hem de kans geeft
gewoon aan een los teugeltje

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:26

Japeloup schreef:
Justkid, wat jij omschrijft noem ik de cruise controle programeren bij je paard. Als jij niet veranderd mag je paard dat ook niet. Wil ik dus ook.
Dus daarin willen we volgens mij het zelfde denk ik.

:j idd

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:28

justkid schreef:
Yamcha schreef:

Ik zet de voltes in vanuit mijn zit, ik loop in gedachte voor mijn paard uit en zet een lijntje uit waar ik precies op wil lopen.
Volgens mij ga ik dan zo zitten dat mijn paard recht onder me gaat lopen en dan vanzelf de volte loopt.
Als ze uitwijkt van mijn denkbeeldige lijn leg ik even de teugel tegen de hals.
Ik denk niet in binnen en buitenbeen, ik ga als het ware in de richting van de volte zitten en mijn paard moet altijd recht tussen mijn benen lopen
mijn benen zijn "muurtjes" waar ze zelf hooguit tegenaan loopt.

Dit kon ik niet in een keer hoor en Kid ook niet, die moest mij ook leren voelen en volgen :P

Wat een leuke oefening is;
leg twee springbalken evenwijdig aan elkaar op de grond ongeveer een meter uit elkaar.
Je gaat er niet overheen maar tussendoor; stap, draf, galop :P
stop eens precies aan het eind en ga dan recht achteruit
of maak het iets makkelijker en stop halverwege.
Je kunt de balken ook in een hoek leggen zodat je een straatje hebt en dan de bocht maken zonder op of over de balk te stappen
Dit kan ook achteruit :j (dan kun je niet alleen je trailer maar ook je paard inparkeren)
Dit moet eigenlijk met teugels in een hand :')

Dit hebben wij ook allemaal gedaan :j Heel herkenbaar. Alleen als Beeb van mijn denkbeeldige lijn afloopt, gebruik ik meer been dan teugel, dan loopt hij doorheen. En ik gebruik binnenbeen ertegenaan(niet drijven maar ertegenaan leggen) om buiging te houden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:33

En ik gebruik binnenbeen dan niet omdat ze recht moet blijven onder mijn billen, als ze dan tegen mijn binnenbeen aan loopt is het haar eigen schuld :D
dan blijft ze dus niet recht onder mij.
Als ik er nog eens over nadenk gebruik ik ook mijn bilspieren om haar iets bij te sturen.
Laatst bijgewerkt door justkid op 30-08-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:36

Doen jullie niet aan buiging dan justkid? Of begrijp ik je verkeerd?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:45

Jawel soms buig ik haar ook veel verder door dan wat "jullie" doen maar dan wil ik of de schouders bewegen of de heup.
Ik gebruik meer mijn bil voor de buiging op een volte.
Ik wil mijn paard vooral recht onder me houden. pffff hoe leg ik dat nou uit.
Ik zit altijd (nou ja dat zou moeten) recht boven mijn paard, en mijn paard moet dan gewoon recht onder mij lopen dus als ik "in een volte " ga zitten blijft mijn paard nog steeds recht onder me en buigt dus mee in die volte.
Dat kan alleen maar als je doorzit trouwens, ik kan het niet als ik moet lichtrijden.
Als zij dus niet meebuigt dan komt ze tegen mijn binnen of buitenbeen aan.
Voor sommige dingen heb je meer buiging nodig dan je (ik) kan aangeven met alleen zitten en dan gebruik ik mijn been wel extra (travers bijv)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:49

Ahhh, dus je doet de buiging alleen met zit, ja dat lijkt mij ideaal. Ik moet idd ondersteunen met binnenbeen, maar doe idd het voltetje met zit. Grappig dat het toch zo overeenkomt :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:52

Ja daarom heb ik ook veel aan dit topic

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:54

Maar jullie hebben toch ook verschil in de verschillende gangen? Wij hebben arbeidsstap, verzamelde, midden en uitgestrekte stap (en draf en galop) hoe heet dat bij jullie en hoe werkt dat? :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:09

UUUHH ik doe een soort recreatiereining :+
Stap doen we niet zoveel, het meeste gaat in galop, daarin heb je snelle en langzame galop.
Om te trainen gebruik je wel tempo wisselingen in draf en galop.
Langzame draf is jog dat kun je uren volhouden maar je paard moet er wel goed verzameld voor lopen en dat vergeten heel veel westerruiters vaak.
Dan is het gewoon slecht voor de gewrichten.
Ik heb een allroundgefokt paard. Ze kan alles maar heeft nergens uitgesproken talent voor.
Het extreem langzame komt vooral bij de pleasure tak voor (dat doe ik dus niet) draf heet daar jog en galop heet lope t is allebei lllllanggggzzzzaaaaammmm :O :')
Wat ik train is vooral verzameld en recht blijven (rechtrichten :P ) zodat ze kan spinnen en stoppen
beide kan ik nog niet zo goed. O:)

Waarom train je verzamelde, uitgestrekte, middenstap/draf/galop.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:39

is jaloers op iedereen die bij japeloup of knollentuin lest......
Over Heather Moffett....als je de kans krijgt moet je eens een les van haar meedoen, ze komt af en toe voor clinics bij het Balingehof. (monya is trouwens ook enlightened equitation instructrice)