Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:50

renskep schreef:
Hoi allemaal!

Ik heb hier een tijdje terug ook wat gepost. Toen ik net begonnen was met rijden (ong. 3 maanden geleden). En ik ben ook minder angstig geworden! Ik heb van de week zelfs mijn eerste buitenritje gemaakt op mijn verzorgpony van 4,5! De eigenaresse ging zelf ook mee op haar bomproof paard en hield mijn verzorgpony vast aan een touw, omdat zij dat ook veiliger vond. Ik was wel wat zenuwachtig van te voren, maar ik zei tegen mezelf in mn hoofd: Kom op, eens moet de eerste keer zijn en je zit aan een touw. Ik kan het beter nu doen, een op een met de eigenaresse en op een pony die ik vertrouw, dan van de zomer met een hele groep manege paarden en da tik mezelf dat moet forceren.
En het was heerlijk :D

Heel goed van je! En inderdaad goede gedachte! Fijn dat het zo goed gegaan is :)

En Lies ik vind het nog wel gaan hoor qua lengte ;) Hafjes zijn ook beetje stevig dus dat kan geen kwaad denk ik

Liesbeth1994

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:14

Gelukkig maar. Jaaa dat hafjes sterk zijn heb ik wel gevoeld (ze vind het leuk om mij mee te sleuren naar haar stal ipv dat kik haar meesleur)haha

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:20

Hoi iedereen,

Heb sinds een dik jaar een jong paard, dat van mei 2011 onder het zadel is. Eigenlijk kan ik er helemaal niets slechts over zeggen, beestje is superkoel in het hoofd, rustig, was ongelofelijk braaf met zadelmak maken, een echt schatje...
Maar een maand of 3 terug ben ik gevallen door een rodeoactie van hem. Was op vreemd terrein, buiten, andere aanwezige paarden gingen de piste uit, tractor begon piste te slepen, mijn paard werd wat kijkerig en begon te showen, ik voelde me helemaal niet meer gerust, en het resultaat was dat hij een goede rodeosprong nam en ik in het zand beet. Helemaal niet raar dat hij dat deed natuurlijk, hij was een en al spanning, en ik ging helemaal vooroverzitten en zenuwachtig wezen. Dan zou ik mezelf ook van mn rug willen :+
Probleem is dus dat ik me toen best wel pijn heb gedaan, en nu verkramp ik telkens hij iets ziet of hoort. Ik merk dat als ik zelf rustig blijf, er eigenlijk geen probleem is, hij heeft sindsdien ook eigenlijk niets meer verkeerd gedaan. Hij springt natuurlijk wel eens weg als hij schrikt, maar stout kan ik m helemaal niet noemen. Helaas zie ik in mijn hoofd allerlei rampscenario's. Ik zie ons al op buitenrit gaan, en daar zo'n rodeoshow weggeven voor iets (weet ik veel, een quad, een geluid dat hij niet kent, een paraplu,...), waardoor ik mezelf eigenlijk bang maak. :')

Had ik vroeger helemaal geen last van, ik stapte op de wildste paarden, was voor alles te vinden. Maar ben nu een jaar of 5 alleen maar een heel braaf, bomproof paard gewoon geweest, en nu vind ik alles spannend... Wil met mn jong paard op wedstrijd gaan, wat ik al jaaaaaren met mn ander paard doe, maar ik lijk met maar uit te stellen... Wat is dat toch? Ik ben wel vastberaden om mezelf hierover te zetten, maar wat vind ik mezelf een muts! :o

Zita

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:06

ik heb een flinke angst overwonnen.
vandaag op die kleinen gezeten zonder angst.
en gewoon opgesprongen (wel met voetje van iemand maar niet eerst helemaal hangen voor over blijven nee been er over heen en gelijk zitten)
en hij doet het supper
en hij vond het nodig naar me vriend die bij de deur stond (stont buiten 6 stappen bij de deur vandaan) naar toe te lopen.
en hij reageerde heel goed.

MrsDams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:32

Vroeger stapte ik ook op ieder welke pony waarvan ik de teugels in handen kreeg.
Ik kende geen angst en had er plezier in als een paard een keer bokte of steigerde.
Groene paarden zijn altijd mijn ding geweest en ik heb nu een Haflingerruin van 5 jaar oud die vorig jaar ingereden is.
Niet door mezelf, want doordat ik nog niet 100% herstelt was van een beenbreuk was het te riskant.
Die beenbreuk kwam door een scooter, en raad eens... Ik ben nooit weer op een scooter gekropen!
In maart was mijn lieve pony klaar om naar huis te komen en ik was enorm enthousiast.
Door mijn enthousiasme van mijn eerste rit te kunnen maken op hem, was ik zo in de war dat ik m'n zadeldeken vergat.
Ik wou dan geen schuurplekken veroorzaken met het zadel, dus mijn eerste gedacht; "HA! Ik rij gewoon ZONDER zadel, kicke."
Toen ik druk zette op de rug van Windser, schrok hij opeens weg en maakte ik een routineval.
Ik kwam ongelukkig terecht op een tak, waardoor ik mijn rug brak en mijn pony had blijkbaar bloedwormen waardoor zijn huid pijn deden.
Windser heeft mij er niet afgegooid en is tijdens zijn training altijd braaf geweest en heeft amper tegen gestribbeld :).

Ondertussen staat Windser een jaar stil, is hij volledig gezond en ben ik ook weer helemaal herstelt én ben ik bezig met het herstellen van de band tussen mij en Windser.
Ik heb ook nog ENORM veel bang om op te zadelen en te rijden, maar ik hou zielsveel van mijn pony en paardrijden.
Dus vind ik dat er zowizo ooit eens een dag moet komen dat je er weer aan begint.
Voor mij is dit van zodra er een droge periode aankomt, zodat ik elke dag ook met hem kan herhalen.
Ik heb nu wel aan de benodigde veiligheid gedacht, want dat komt op nr. 1 ;').

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:45

Nu het koud weer is en er
Sneeuw ligt ben ik stikem een beetje opgelucht dat ik niet perse hoef te rijden. Ik heb geen bak, laat staan en binnenbrak. Als ik dat zou hebben zou ik wel gaan rijden. Maar ik ga nu niet met deze kou op mijn paard een buitenritje maken. Ik ga lekker wandelen zo blijven we allebei warm. Ik vind het wel prachtig buiten en mijn paard vind de sneeuw ook leuk, ze staat lekker de hele dag buiten

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:29

Vandaag weer een les gehad na 2 weken niet gereden te hebben. De groepsles werd een priveles, ik was namelijk alleen.
We hebben hierdoor heel veel gedaan gekregen en naar mijn noden. We hebben zelfs aan de overgangen gewerkt, van stap naar draf, naar halt, naar galop, naar halt, naar draf,... Dit heeft me echt geholpen en ging verrassend goed.
Ik heb eigenlijk geen seconde angst gevoeld, ookal even uit balans in een volte in galop, gewoon blijven galopperen (paard was wel wat sloomer door de kou, maar toch), zelfs zonder stijgbeugel in draf geen seconde angst gehad!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:31

Goed zo debravanesch!!!! Mooi dat je les zo goed ging :) Ik had tijdens de les weer klein terugvalletje was zo angstig dat ik dacht dit gaat weer helemaal mis, maar rustig blijven rijden, goed op mijn ademhaling gelet, zachtjes liedje neurieen soms en na kwartier/half uur was het voorbij en de rest van de les gewoon goed gereden :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:51

dat is de kunst TessaKaizoku, even doorbijten en dan ebt de angst weer weg!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:52

Ik wil ook weer rijden, is het vandaag eindelijk mooi weer ben ik ziek. :( Maargoed, de bak zal toch nog wel nat zijn.. :\

Fijn dat het goed ging TessaKauzoku! :D

En ook fijn dat het bij jou goed gaat debravanesch! :)) :D

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:39

voor m`n vakantie heb ik er weer een paar keer opgezeten en ben ik alleen de weg op gegaan. dat ging gepaard met een hoop kriebels maar het ging goed :). een week lang heeft m` n zusje voor m`n paard gezorgd paard had vakantie en als ze wilde mocht ze rijden, maar het heeft hier nog gevroren en ze heeft het bij poetsen en aandacht geven gelaten.
zaterdag vroeg iemand me mee voor een buitenritje maar ik vond dat niet helemaal eerlijk voor het paard en dacht ik longeer eerst en ga thuis nog even een paar keer rijden voor ik weer naar buiten ga. maar tijdens het longeren was ze zo lekker rustig dat ik dacht: had ik je toch wel blij kunnen maken met een buitenritje? soms weet ik het gewoon niet. ik doe gewoon wat goed voelt en bepaal op het moment zelf of ik naar buiten ga of niet :) het scheelt al dat het voorjaar er weer aan komt!!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:05

Wat zijn jullie allemaal dapper :-)
Ik hang mijn cap voorlopig aan de wilgen want Major staat hoefbevangen en met een lymfevatontsteking :-(

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:23

Aah wat jammer antoinetje!wens major maar veel sterkte van mij :P

Ik kom net ook van 't pferd af, ze had er geen zin in vandaag dus dat was protesteren met een paar fikse bokken.maar een positief dingetje erover:ik bleef netjes zitten. _O- het eerste deel van de les ging ging goed maar op de helft hadden een beetje ruzie omdat ze zat te klieren.
Maar het is een maand zonder problemen gelukt dus de volgende x weer beter, het zat er aan te komen. Maar het blijft een geweldig beessie.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:28

Een mens heeft ook al is een slechte dag of geen zin, waarom zou dit anders zijn bij een paard ;-)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:15

Dat weet ik dan nog ook wel.ik neem het haar ook niet kwalijk (als dat zo overkomt).

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:29

neenee, zo kwam het helemaal niet over hoor!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:36

Niet denken aan de slechte dingen. Denk juist aan wat er wel goed ging. Echt sinds ik die knop gevonden heb is het rijden zoveel malen leuker! :))

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:52

debravanesch schreef:
neenee, zo kwam het helemaal niet over hoor!

Ooh gelukkig maar _O-
Ja somebitch, die knop probeer ik te vinden. Ik ben helaas nogal veel eisend over mezelf (niet over ems hoor).maar ik vind het moeilijk om die knop om te kunnen draaien.
Maar als ik zo terug kijk naar gister,viel het eigenlijk nog wel mee. Ik heb de stap,draf en galop allemaal gedaan en dat is het belangrijkste. Alleen ging het allemaal met wat meer moeite.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:55

Dat had ik ook, wilde alles perfect doen en als dat niet ging dan was ik sjaggo. :o
Ik ben toen een hele zomer naar buiten gegaan en heb de bak even gelaten voor wat het was en zo heb ik de knop kunnen vinden. :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:05

Jaaa ik ook. Eerst irriteerde ik me altijd dood aan die,in mijn ogen, 'verwende meiden' als ze onwijs boos/teleurgesteld waren als hun proef was mislukt. Dan dacht ik:man, wees blij dat je een paard hebt.
Maar nu zie ik dat ik zelf heel erg moet oppassen dat ik niet zo wordt...

Ik mag helaas niet buiten rijden (lange uitleg zal ik jullie niet aan doen,doet er ook eigenlijk niet echt toe) maar het lijkt me wel beter voor de band tussen jou en je paard.klopt dat ook?of zeg ik nu iets heel raars :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:12

Jawel, maar je moet het wel vaak blijven doen. Want anders slaat bij mij de angst er weer in. :o

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:19

Oow oke ;)
Hoe gaat het trouwens met jou rijkunsten?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:34

ik voel me altijd zekerder als ik les heb, als er een instructeur bij is. Als ik alleen rijd ben ik niet zo'n held. Jamer genoeg heb ik maar heel af en toe les.....

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:01

dat heb ik ook altijd max66.
ik ben vandaag in het land gaan rijden. de zon was er en.... helaas de wind ook. maar ik ben er op gegaan en het was toch wel wat nat in het land maar heb veel gestapt en een sukkeldrafje gedaan. steeds overgangen gereden. na 2 minuten waren de kriebels totaal verdwenen :)
ik ben blij dat ik met een goed gevoel gestopt ben. en het leek wel of m` n paard tegen me wilde zeggen: je hebt het goed gedaan, ga je morgen weer?
voor het rijden toen ik het hoofdstel in had gedaan en m` n handschoentjes aan het aantrekken was leek ze wel te zeggen: kom op we gaan ik vind het leuk dat je weer op me gaat zitten :)
ik ga donderdag weer rijden, en dan wil ik toch eigenlijk as zaterdag weer een duinritje gaan maken... eens kijken hoe m` n gevoel dan is. heeft iemand tips voor me? want het ziet ernaar uit dat ik alleen moet, m` n rijmaatje kan zaterdag niet...

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:17

Ik rijd al jaren met angst, sommigen vragen me waarom ik het blijf doen. Ik vind het toch machtig mooi en een hele uitdaging. Ik word ook bang van onrustige paarden en een simpel sprongetje naar de zijkant kan me die plek maanden doen mijden.

Wat doe ik eraan? Het nemen zoals het is! Het gaat van dag tot dag en als ik iets niet durf doe ik het niet. Het heeft vele jaren geduurd van 2 stappen voorwaarts en een stap terug, maar dat moet je jezelf gunnen. Eerst durfde ik er niet op, nu galopeer ik (heel rustig!) door de velden. Ik doe niks wat ik niet durf. De ene dag is dat meer dan de andere en het komt ook voor dat ik er hele stukken naast loop omdat ik even schrok.

Ik word ook bang als ik denk de controle te verliezen. Daar kom je bij paarden nooit helemaal onderuit, maar je kan wel dingen doen die helpen. Blijf bij één paard dat je door en door kent en voed hem zeer consequent op. Leer hem stilstaan en zorg dat hij ALTIJD luistert. Dat heb ik met mijn paard gedaan en dat geeft een heel goed gevoel. Hij is ook best flegmatiek en heeft ook in de jaren geleerd dat mijn spierspanning niks betekent. Als ik bang word, dan doet hij dus niks! Doordat hij zo goed getraind is (daar zit heel veel moeite, tijd en geld in!) schrikt hij zelden en luistert hij bijna als een fiets. Bovendien rijd ik western, er zit namelijk een knop op zo'n zadel waar je je fijn aan vast kunt houden.

Gek genoeg ben ik door mijn angst om te rijden eens gaan mennen. Dat bevalt me heel goed en ik ben een stuk minder bang. Ook heb ik altijd veel grondwerk gedaan, waardoor we uiteindelijk zelfs NL kampioen Showmanship at Halter zijn geworden bij de Paint Horses.

Mijn advies: richt je op de mogelijkheden ipv de onmogelijkheden