ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:00

Wel blijven zitten?

Mijn jongste dochtertje is ziek, dus mijn paardje heeft even vrij ;-)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:36

nyntje85 schreef:
@ju1982 Ik heb net even in je profiel gekeken. Wat is jouw paard veranderd sinds je hem hebt!!!!
Van lelijk eendje naar een pracht beest! Leuk hoor!

Thnx :D inmiddels is hij nog mooier geworden hifi. Hij veranderd onderhand met de dag <3
maarre ging hard? Net zoals Wendy de vraag wel blijven zitten? Ik deed eerst ook de galop maar ik werd toen teruggefloten door mijn nieuwe instructeur, dat ik eerst stap, draf en halthouden goed onder de knie moest hebben en daarna pas de galop. Omdat het voor het paard wel het moeilijkste is om ook dan zijn balans te houden...Dus heel braaf in de bak geen galop zonder dat mijn instructeur dat zegt hifi...In het bos inmiddels wel want dat is toch alleen maar vooruit en we hebben tijdens de les al geoefend en ik mocht het nu wel doen alleen dan op de hoefslag. Dus niet te moeilijk maken door voltes etc...

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:23

Ze mocht van mij niet in galop. Ik was nog aan het losstappen toen de paarden in de paddocht ineens verschrikkelijk begonnen te ouwehoeren. Ik schrok wel. Dacht bij mezelf...zitten blijven, achterover en omtrekken op de volte. Daarna heeft ze het nog 2 x geprobeerd en was het klaar. Hopelijk doet ze het niet weer want ik schrok me rot.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:36

Hahaha ja ze mogen niet maar willen wel ;)
Maar goed en netjes opgelost zo te lezen :j

Hoe zijn jullie paarden met plassen water met rijden?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:53

Fijn dat je bent blijven zitten en ondanks de schrik nog zo goed kon nadenken!

Hoe ze onder het zadel doet met plassen weet ik niet, hoop net zo goed als aan de hand. Aan de hand gaat ze gewoon onzettend braaf overal doorheen!

Hopelijk morgenochtend weer aan de slag samen met een vriendin van mij.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:43

Phoe , gelukkig gewoon blijven zitten!
Plassen doet die van mij liever niet als ze erom heen kan (dus tijdens het longeren). Aan de hand doet ze het wel gewoon en ze staat 24/7 buiten dus daar loopt ze ook gewoon in weer en wind.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:20

Wendy_komen bedankt voor je tips! (alle andere natuurlijk ook) Lichte druk geven op het halster doe ik ook, dan doet meneer 2 passen achterwaarts en stapt dan weer 2 a 3 passen naar voren. Geduldig wachten met een hangend touwtje werkt het beste voor hem. Hoop toch dat ie binnenkort weer normaal mee loopt!

Wij hebben in de bak altijd 1 plas water liggen als het heel veel heeft geregend. Op de linkerhand banjert ie dr zo door heen, op de rechterhand vertraagd ie en wilt hij eigenlijk niet. Als ik hem dan aanspoor gaat hij er toch door heen maar wel met hele grote stappen!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:49

Pfff, had net de zadelmaker om het zadel te controleren (hoefde gelukkig alleen maar bijgevuld te worden :) ), maar moest er natuurlijk ook nog even op... Hij was al ongedurig van het lange wachten tijdens het vullen en rende al lekker de bak in. Gelukkig was ik er ook niet van uitgegaan dat het er net zo leuk uit zou zien als tijdens de laatste les, maar dat hij nu ineens de hoek waarin zij stond eng moest vinden :( Normaal beginnen we altijd een tijdje met rustig stappen met wat afwenden en voltes, maar nu moest het allemaal wat sneller natuurlijk, incl het draven. Zondag maar weer rustig aan de slag :)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:27

Ow zo fijn om hier te lezen dat meer mensen toch wel lekker rustig aan doen :D ...
Bij ons op stal staat sinds afgelopen maandag een 3jarige, net 2/3 weken onder het zadel. En ze heeft dinsdag, woensdag, donderdag extern les gereden en vandaag alweer gelongeerd. En ik weet iedereen is anders maar toch, ik heb zoiets van rustig aan en helemaal omdat het paardje nog maar 3 is :\..
Maar goed iedereen doet het op zijn eigen manier maar ben toch wel blij met dit topic :D

@Enny ja vervelend is dat dan he...Dan zijn ze toch wat wiebeliger en onrustiger omdat het allemaal sneller moet dan normaal.

@Cashlee, geduld is een schone zaak :D , komt vanzelf goed :j

Tja die plassen, ik snap het ook niet. In het paddock loopt hij er zo doorheen maar anders niet hoor :n..Dus aankomende tijd maar veel oefenen aan de hand ben ik bang haha..
Vanmiddag gelongeerd met halster en balkjes neergelegd. Ging lekker, morgen weer les en zondag weer lekker vrije dag voor meneer :j

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:07

Al een poosje niet meer op dit topic geweest, zie dat het aardig hard loopt!
Heb geprobeerd om alles bij te lezen, alleen is de helft alweer vergeten ben ik bang :+ ..
wel super leuk om te lezen dat het bij vele zo goed gaat!!

Mijn 3 jarige is nu 2 maanden onder het zadel en we doen het lekker rustig aan. We zijn begonnen met 1x per week les maar nu dat alles redelijk bevestigd is (stap, draf, galop, remmen, sturen) gaan we over op 1x per 2weken les. Verder probeer ik hem dan zelf 1x per week te rijden en 1x per week te longeren. Voor de rest is het heeel veel kroelen, spelen en lekker rustig aan :o want ik merk toch wel dat ie een beetje onzeker wordt van al die nieuwe gebeurtenissen.. Eventjes terug naar de basis dus. :(:)

@ ju1982 : jaa die plassen is echt een kwestie van spelenderwijs aan de hand er doorheen wandelen en heerlijk kroelen alstie dan eindelijk dat ene voetje bijna in die enorme, boosaardige plas neerzet :D

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:16

Ik was ook al een tijdje niet meer in dit topic geweest hoor :o maar blijft wel een fijn topic dus blijf nu netjes posten en reageren :D

Lekker rustig aan dus :j..Ja veel mensen vergeten dat die jongen beestjes het ook nog allemaal moeten verwerken in hun koppie. dat zie je niet altijd van buitenaf maar het is wel zo. Alles is nieuw en moeten ze leren, dus lekker rustig aan dan heb je nog heeeeeel veel jaren plezier met ze..
Hihi ja die plassen zijn heeeuul eng :') , ik denk dat het monster van Lochness in alle plassen zit...

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:18

Trouwens even in je profiel en link gespiekt, leuk zo'n kruising Tinker x Fries!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:21

Gewoon ff bij de meeste in het profiel gekeken (nieuwsgierig en praat makkelijker met een beeld erbij ;) ) maar leuke paarden/ponys hoor :j

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:45

dankjewel! <3
Had vandaag al even bij jou profiel gekeken en ik vind het echt bizar hoe veel jou paardje is getransformeerd binnen 8 maanden (als ik goed naar de data heb gekeken :+ ) ! geweldig gewoon, echt een knapperd is het geworden :D .

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:06

Ik vind ook dat er een leuke sfeer hangt hier. Niet dat eeuwige gezemel over: ""Neem les" en "Ga nooit zelf aanklungelen maar laat het over aan een proffesional"... Iedereen geeft elkaar tips en accepteert elkaars manier van werken :)

En inderdaad, lekker rustig aan hoor! Heb vandaag eens eventjes verschillende dingen gepast, aantal dekjes en dekens om te kijken hoe het haar staat. Nou, het interesseerde haar helemaal niets hahahaha. Lekker nuchter beest, heerlijk!

Edit: een vraag uit nieuwsgierigheid; hoe hebben jullie je paarden gehuisvest?
Die van mij staan lekker 24/7 op het land met een schuilstal. We hebben een mooie paddock tot onze beschikking dus longeren etc. is geen enkel probleem, maar voor het echte rijden straks moeten we toch wel zo'n 10 minuten door het bos stappen voor een bak (met Agterberg-bodem, wat een luxe!). Verder op stal doen we alles zelf, dus drollen scheppen, voeren en onderhoud etc. Veel werk, maar echt lekker om gewoon je eigen gangetje te kunnen gaan en alles zelf te kunnen bepalen.

Hoe is 't bij jullie qua faciliteiten?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:23

@donna, even off-topic; bij ons is het ook lekker simpel! :o heerlijk vind ik dat. Ze staan nu wel snachts op stal maar overdag buiten op het winterland. We hebben een bak, niet je van het, maar wel ideaal om mee te beginnen! De boer is deze zomer ook begonnen met het uitbreiden van de stallen en dr komen nog 2 paddocks en een longeercirkel bij! :D Verder blijft het een kleinschalige boerderij waar ook schaapjes worden gefokt. :+

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:27

mijn kleine iejoor doet het supper goed,
hij is maandag geschoren en bleef keurig staan. echt heel fijn.
en hij is straks echt een lastige waarschijnlijk.
ik kan alles met hem.
hij heeft zo veel vertrouwe in me dat ik er zo een zadel op kan leggen en gek met hem kan doen (alleen ergens onder door als zeil of touw en of draat doet hij liever niet als wel.

en als iemand anders met een deken aan komt lopen gaat hij al draai konte.
longere gaat hij naar die gene bokken en dergelijke.
als ik over pak is het uit en luistert hij braaf.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:16

Hoe die van mij met plassen water omgaat????
Geen idee want hier regent het nooit _O-

Nee, ik heb geen idee. Nog geen plassen in de bak gehad ondanks dat het hier ook wel eens regent :+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:35

Die van mij staat op een kleinschalige pensionstal waar alles gedaan wordt (ook wel lekker als je al tijd tekort komt met 2 kids ;-) ) Maar waar eigenlijk meer wei dan paarden is, en ze dus heerlijk de gehele winter overdag lange tijd op het land staan. Hoef me dus ook 0,0 schuldig te voelen als ik niet kan gaan :-)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:13

Hier staan de paarden sinds een paar weken weer 's nachts op stal en overdag in de paddocks of in de wei (merrie met veulen). We hebben twee paddocks achter gemaakt zodat de hengsten daar overdag in zouden kunnen maar helaas gaat Pedro ijsberen en Juntos uitdagen. Zij gaan dus 's ochtends of 's avonds een tijdje naar buiten. Ze staan wel naast elkaar op stal met traliehek ertussen dus kunnen wel snuffelen en wat spelen. Pedro heeft een hele kruiwagen hooi voor de stal staan zodat hij vrijwel de hele dag kan eten. Sinds we het zo doen blijft hij wel goed op gewicht.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:26

Wij hebben de paarden aan huis staan. We hebben 3 paarden, een klein weiland en een 20 x 40 bak.
Nu gaan ze niet meer in de weide maar staan ze in de bak. In de wei staat geen gras meer.
's nachts gaan ze op stal. Overdag gaan ze om half 8 naar buiten en als het donker wordt naar binnen.
Op stal hebben we schotten van 1.40m tussen de stallen, daarboven zit niets dus kunnen ze altijd contact hebben.

Deamen gaat niet uit zichzelf door de plassen, ook niet als ik er niet op zit. Dat heeft hij niet van zijn moeder, die banjert overal doorheen. Met crossen was ik ook niet bang voor de waterbak, die vond ze prachtig.

@Enny; vond hij de hoek niet eng JUIST omdat de zadelmaker er stond :') .
Gelukkig past je zadel. Mijn dressuurzadel past gelukkig ook op Deamen, maar nu eerst nog even mijn springzadel. Dressuurzadel ben ik nogal zuinig op :P .

Donderdag de osteopaat bij Deamen gehad. Maar goed ook, hij zat aan de rechterkant, achter het zadel, behoorlijk vast. Verder had hij nog wat kleine dingen. Ik kan zien dat hij nou weer losser, slungeliger beweegt. Ik mag nou een week niets doen, daarna longeren om te zien of hij goed loopt. Als dat ze is mag ik er weer op. Ben benieuwd of hij nou anders zal reageren onder het zadel.

Osteopaat zei nog dat ze bij haar op de opleiding er helemaal niet voor waren om een paard voor 4 jaar te beleren. Nou ja, ik doe ook niet zoveel met hem. Ik doe ook heel rustig aan, maar 1 of 2x per week en kan best zijn dat hij van't winter ook nog een paar weken rust krijgt. Als het net zo'n winter wordt als de afgelopen 2 winters :(

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:20

Odeale, hoop ook dat het gaat helpen! Wat waren precies de klachten onder het zadel?

Vanochtend weer met Dalica bezig geweest! Eerst iemand ernaast en door de bak gestapt. Toen weer een paar rondjes gedraafd terwijl ze vastgehouden werd. Nog even los door de bak gestapt, en als eind een stukje op en neer langs de weg terwijl ze ook vastgehouden werd. En ze deed alles weer super braaf. Pakt het heerlijk op, en geeft een vertrouwd gevoel als je erop zit. Maandagochtend voor het eerst proberen alleen erop te stappen en een paar rondjes door de bak te stappen. Ben benieuwd...

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:27

Hij draaide steeds opeens om als we rechtsom wilden longeren. En toen ik op hem reed moest ik veel moeite doen om hem een normale ronde te laten stappen, hij wilde steeds naar binnen vallen. Terwijl hij op de andere hand netjes een volte kon stappen en draven.

Fijn is dat als ze zo braaf zijn. Mijne is ook heel braaf. Anders had ik dit weekend zonder lijn gereden. Nouja, we hebben nog tijd zat :D .

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:38

Jeetje, dan gaf hij idd wel duidelijk aan dat er wat was! Ga voor je duimen dat het nu met sprongen vooruit gaat! En die paar weekjes maken toch ook niet uit ;-)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:11

Ik vind het ook fijn dat er hier een goede sfeer is, heb iig nooit het idee dat ik hele domme vragen zit te stellen, maar dat de meeste mensen juist tegen dezelfde ('simpele') problemen aan lopen :)

@ Odeale, fijn dat de osteopaat is geweest en ook echt wat heeft gevonden. Zo'n onderhoudsbeurt is volgens mij nooit verkeerd eens in de zoveel tijd.
Kan ook best zijn dat Sos nu reageerde op de zadelmaakster, maar normaal reageert hij écht nergens op. Waarschijnlijk dit in combinatie met mijn zenuwen (omdat een onbekend iemand staat te kijken...) en dat het allemaal snel moest, was genoeg voor hem om zich wat aan te stellen.

@Wendy_Komen, gaat vast wel goed komen! Als ze je nu al een vertrouwd gevoel geeft en het gaat gewoon lekker, dan mis je straks die lijn helemaal niet :)

Ik heb trouwens gehoord dat je er zeker wel een jaar voor uit moet trekken om een combinatie met je (jonge) paard te worden, dat schept weer hoop!