[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:37

Marjan1984 schreef:
Ik heb een kouwe ;-)

Paard toch bedoel je he? Wijsneusje :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:42

Marcel, mijn vorige paard was eigelijk te bloederig voor het springen (ook voor het crossen). Nu heb ik een relatief koele kikker (voor zover te beoordelen na 2 huppel-lessen), terwijl hij relatief hoog in het bloed staat.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:46

mo_van_dijk schreef:
Marcel, mijn vorige paard was eigelijk te bloederig voor het springen (ook voor het crossen). Nu heb ik een relatief koele kikker (voor zover te beoordelen na 2 huppel-lessen), terwijl hij relatief hoog in het bloed staat.

Dat gebeurt zeker. Vind je dit fijner rijden dan de vorige?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:49

Mijn vorige paard was eigelijk niet te rijden. Alles was een compromis waarin ik het meeste water bij de wijn deed! Ik vind dit een stuk relaxer rijden, maar het is wel wennen. Met het vorige paard werd ik in de wending afgeschoten en deze blijft in hetzelfde tempo doorlopen.

Ik heb nu het idee dat ik aan rijden toekom :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:55

mo_van_dijk schreef:
Mijn vorige paard was eigelijk niet te rijden. Alles was een compromis waarin ik het meeste water bij de wijn deed! Ik vind dit een stuk relaxer rijden, maar het is wel wennen. Met het vorige paard werd ik in de wending afgeschoten en deze blijft in hetzelfde tempo doorlopen.

Ik heb nu het idee dat ik aan rijden toekom :D

precies! Je slaat de spijker op zn kop. Dat is nou precies ook waarom ik graag een koele in de kop heb.

francescalex

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:24

Beste Marcel,

Ben zelf woonachtig in ITalie. Heb laatst een instructie video gezien van Rob Hoekstra. Daarin stelde hij dat er 2 systemen zijn van rijden, namelijk met kracht en met souplesse. Ludger Beerbaum is iemand die met kracht rijdt. Rob Hoekstra rijdt met souplesse.

Kun je hier iets meer over vertellen en de verschillen.

gr. vanuit ITalie.

Fralex

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:49

francescalex schreef:
Beste Marcel,

Ben zelf woonachtig in ITalie. Heb laatst een instructie video gezien van Rob Hoekstra. Daarin stelde hij dat er 2 systemen zijn van rijden, namelijk met kracht en met souplesse. Ludger Beerbaum is iemand die met kracht rijdt. Rob Hoekstra rijdt met souplesse.

Kun je hier iets meer over vertellen en de verschillen.

gr. vanuit ITalie.

Fralex

Welke video was dat? Ik heb ook wel eens een video van Rob Hoekstra gezien.

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat Ludger met veel kracht rijdt. Vroeger wel, maar je ziet 'm tegenwoordig toch echt licht zitten met veel van z'n paarden. Als ik het me goed herinner, was ik niet echt onder de indruk van Rob's rijden. Maar het kan zijn dat er een leerling reed in het filmpje dat ik gezien heb.

Ik vind dat de meeste ruiters zich wel hebben aangepast aan de lichtere, hetere paarden van tegenwoordig. 30 jaar geleden was er een groot verschil tussen Duitsland, Frankrijk, en Amerika, maar tegenwoordig is dat verschil toch kleiner.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:56

clarence schreef:
Welke video was dat? Ik heb ook wel eens een video van Rob Hoekstra gezien.

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat Ludger met veel kracht rijdt. Vroeger wel, maar je ziet 'm tegenwoordig toch echt licht zitten met veel van z'n paarden. Als ik het me goed herinner, was ik niet echt onder de indruk van Rob's rijden. Maar het kan zijn dat er een leerling reed in het filmpje dat ik gezien heb.

Ik vind dat de meeste ruiters zich wel hebben aangepast aan de lichtere, hetere paarden van tegenwoordig. 30 jaar geleden was er een groot verschil tussen Duitsland, Frankrijk, en Amerika, maar tegenwoordig is dat verschil toch kleiner.

Ik ben het helemaal met Clarence eens. Rob Hoekstra ken ik goed want ik heb jaren met hem op de Witte Vallei in Asten Heusden gestaan. Een aardige ruiter, maar niks meer dan dat. Terwijl Ludger echt een van de allerbeste is. Ludger rijdt helemaal niet met kracht, laat je niks wijsmaken, hij heeft alleen zoveel controle over paard en eigen lichaam, dat is fenomenaal. Ik ben een hele grote fan van Ludger.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:13

Beste Marcel,

Waardeer het dat je reageert. De video betreft " An evening with Rob Hoekstra". Deze video is in het engels en wanneer deze is gemaakt staat niet op de cover of de video.

Hij bedoelde eigenlijk pressure and non-pressure systems. Misschien is de betekenis nu anders. Er zal ongetwijfeld veel veranderd zijn in tijd. Kun je hier iets over vertellen.

Mits je het niet bezwaarlijk vindt heb ik nog een aanvullende vraag. Heb overigens nog niet al je reacties gelezen daar ik net op jouw naam ben gekomen op bokt.nl. Vindt het top dat je meewerkt aan deze site.

Ga zeker alle vragen en antwoorden lezen dit weekend. Mocht het antwoord op de vraag die ik nu ga stellen staan in een eerdere reactie dan moet je me dit maar vertellen want dan om ik het vanzelf tegen.

Mijn vraag: heb altijd dressuur paarden gereden en altijd in de 3puntzit.

Nu sinds een halfjaar springpaarden en voor mij is het zo moeilijk om de verlicht zit aan te nemen en de sprong te volgen.

Moet je er bij vertellen dat het paard wat ik heb niet erg voorwaarts is, sinds ik sporen en zweepje gebruik sinds 2 weken. als extra onderstreuning gebruikt dit beter gaat.

Raad maakt radeloos zegt men altijd.

1)Moet ik nu tijdens de verlichte zit mijn bovenbenen( dijen) gebruiken of niet. Moet ik ze klemmen tijdens de sprong en wat is de positie van mijn knie. Moet ik druk op mijn knie zetten tijdens de verlichte zit en de sprong.

2)Is het wijs om voor de sprong de verlichte zit aan te nemen. Net voor de sprong te zitten en tijdens de sprong weer de verlichte zit aan te nemen. De meningen verschillen hierover. Sommige blijven continue in de verlichte zit staan.

3)Sommige rijders zeggen eveneens dat ik niet mijn totale gewicht op de stijgbeugels moet plaatsen tijdens de voorbereiding tot de sprong en de sprong zelf. Een gedeelte van het gewicht moet op je dijen blijven voor de sprong.

Er zullen vele wegen naar Rome leiden maar de juiste heb ik nog niet gevonden.

In ITalie zijn de instructeurs van een lager niveau, met alle respect.

It is what it is.

gr. en alvast bedankt.

FraLex

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 08:18

Hoe traint u paarden die te vroeg of te laat springen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 08:45

Afbeelding
huh? geen kracht?? kin op de borst......

Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 08:50

neemt niet weg dat ik Ludger net zo een sympathieke ruiter vind als Anky :) Ik zie ze graag!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:58

Dit soort momentopnames vind ik altijd nogal nietszeggend.

Ik kan me bij Ludger niet over zijn gedrag ten opzichte van zijn grooms heen zetten en kijk er dus niet objectief naar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:59

maar waarom dan niet objectief kijken naar de foto's die MD hier ten toon spreid?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:06

...... omdat de meeste mensen zo langzamerhand wel weten dat je appels en peren niet met elkaar moet vergelijken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:07

Welke foto's bedoel je Kiwiko?

FaberSmid schreef:
Hoe traint u paarden die te vroeg of te laat springen?
Paarden zetten af op de plaats waar de ruiter ze plaatst dus je hoeft de paarden niet te trainen maar de ruiter.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:19

KiWiKo:
De foto die jij erop zet lijkt mij een moment opname vanuit een scherpe barrage wending.
Je ziet aan zijn ogen dat de hindernis al dicht bij staat.
Waarschijnlijk is hij daar nog wat aan het passen voor de naderende sprong.
Ik vind het een hele normale foto in deze situatie.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:30

Citaat:
1)Moet ik nu tijdens de verlichte zit mijn bovenbenen( dijen) gebruiken of niet. Moet ik ze klemmen tijdens de sprong en wat is de positie van mijn knie. Moet ik druk op mijn knie zetten tijdens de verlichte zit en de sprong.

De manier om verlichte zit te leren is om dit tijdens het vlakke werk in galop te doen. In het begin is dat moeilijk en na een paar rondjes zullen je benen wat verzuren. Maar na verloop van tijd ben je er aan gewend en zul je merken dat je makkelijker balans kunt houden. Wat ik nu ga uitleggen is mischien niet uit het boekje, maar mijn leerlingen zeg ik in het begin ietsje je handen op de schoft te laten rusten en het paard met een vrij losse teugel met zn koppie er uit. Je probeert zoveel als je kunt om de balans te houden zonder op de schoft te leunen, maar zodra je wat balans verliest heb ik veel liever dat je steun zoekt in op de schoft dan in de teugels. Dit stoort het paard namelijk in de mond en dat wil ik koste wat kost vermijden.
Je zult ook merken dat als je zo rijdt, je paard een ruimere galopsprong gaat krijgen. Je benen worden de schokbrekers. Verlichte zit hoeft ook niet per se met je kont 10 cm uit het zadel, want 2 cm er uit bereikt hetzelfde effect.

Citaat:
2)Is het wijs om voor de sprong de verlichte zit aan te nemen. Net voor de sprong te zitten en tijdens de sprong weer de verlichte zit aan te nemen. De meningen verschillen hierover. Sommige blijven continue in de verlichte zit staan.

Over het algemeen is het inderdaad zo dat je een of twee galopsprongen voor de sprong wat gaat zitten. Maar nog steeds is dat een lichtere zit dan de normale. Vaak is het ook zo dat vanaf de kant het er uit ziet alsof de ruiter zit, omdat er zowat geen ruimte meer tussen kont en zadel zichtbaar is, terwijl in werkelijkheid er nog steeds een paar mm tot 1cm ruimte is, maar niet zichtbaar is vanaf de kant. Optisch bedrog zeg maar.

Citaat:
3)Sommige rijders zeggen eveneens dat ik niet mijn totale gewicht op de stijgbeugels moet plaatsen tijdens de voorbereiding tot de sprong en de sprong zelf. Een gedeelte van het gewicht moet op je dijen blijven voor de sprong.

Dit ben ik niet eens met die ruiters, want het is heel moeilijk om dat te doen terwijl je verlicht rijdt. Wat het ook makkelijker maakt is om je hakken wat te laten zakken, waardoor je automatisch het meeste gewicht op je onderbeen legt. De vering die je maakt wordt gedaan door de enkels en vooral de knieen.

Alle begin is moeilijk maar als je maar volhoudt, dan ga je op den duur bemerken dat bepaalde dingen werken voor je en je je steeds makkelijker gaat voelen in die verlichte zit.

Graag gedaan en veel succes.
Laatst bijgewerkt door Springert op 21-02-10 10:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:45

Als je het paard goed plaatst dan kan hij onmogelijk een galopsprong meer maken en zolang je zo gewoon in balans houdt en er ruimte genoeg is voor een galopsprong heb ik geen enkel paard meegemaakt wat dom genoeg was om dan een galopsprong over te slaan en ik heb heel veel paarden meegemaakt.
Dt soort fouten ontstaan altijd door de ruiter en dit topic staat vol met tips om dat op te lossen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:47

Heeft u dat ook nog nooit bij jonge paarden mee gemaakt, aan de begin van hun training?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:49

Als ze nog niet zover zijn dat je ze goed passend kunt rijden dan lopen ze bij mij alles vanuit draf met een drafbalkje en dan een lijntje wat mooi past.
Als het al een keer gebeurt dan is dat een incident waarbij het paard een inschattingsfout maakt en daar kun je voor mijn gevoel niet op trainen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:49

Vanuit draf, is dat niet gevaarlijk?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:50

Elsskippy schreef:
KiWiKo:
De foto die jij erop zet lijkt mij een moment opname vanuit een scherpe barrage wending.
Je ziet aan zijn ogen dat de hindernis al dicht bij staat.
Waarschijnlijk is hij daar nog wat aan het passen voor de naderende sprong.
Ik vind het een hele normale foto in deze situatie.

In het springen heb je constant tempowisselingen, de ene keer moet je vooruit en de andere keer terug. In dit geval is het duidelijk dat Ludger een terug afstand heeft. Ik zou echt niet weten hoe dat anders verkregen moet worden. Ben bang dat de stemhulp je weinig gaat helpen, en paard en ruiter alleen maar in gevaarlijke situatie's zal plaatsen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:50

Ik zie het wel eens bij paarden met te weinig vermogen, die er een extra krabbelgalopsprong bij maken en dan dicht tegen de sprong aankomen. Voor het overige ligt het vrijwel altijd bij de ruiter die de afstand niet passend rijdt.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:51

Hallo Marcel Dufour ,

Ik zit zelf met een jong paardje waarmee ik nu begin met lage kruisjes en rechtekes te springen.
Soms is hij erg onzeker naar de sprong toe en motiveer ik hem en dan gaat hij er toch over , ondanks die sprong dan weer 3 gaatjes lager staat dan de sprong die ik ervoor nam en dat supergoed ging !

Wat kan ik doen om hem wat zekerder naar de sprong toe te rijden? en hoe kan ik hem meer zelfvertrouwen geven ?

Hopelijk antwoord terug , groetjes!