Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:48

Astragirl schreef:
Waarom maakt er eens niemand een hele video van het losrijden, deel per deel, en smijt dat op bokt, kunnen we perfect zien of het 'maar' momentopnamen zijn.

voor een filmpje van Lingh tijdens de clinic op het HK 2005.
Lingh HK2005

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:57

Aqua8horse schreef:
Dat verhaal van die site die tijdelijk verdwenen is, vind ik maar een vreemd verhaal.. Het lijkt mij als je achter een methode staat dat je daar dan ook echt achter staat. Ik vind het dus ook merkwaardig dat zoiets gebeurt.
En ik ben het met je eens Astra girl, ik twijfel ook of het echt maar moment opname's zijn. (uitzonderingen daar gelaten)

Ik vind het ook maar raar, van die site... en geloof me: dat komt niet bij S en A vandaan, hahahahaha die lachen om dit soort topics en denken ook: zolang we nog goed zijn voor 2,7 miljoen omzet aan lessen en clinics en prijzengeld per jaar... wat zal een site dan doen....

Ik vind dat echt vreemd, die persoon die zogenaamd die site beheert en zo vreemd doet....

botanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:03

foto's zijn al weg???

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:18

....vind het filmpje erg netjes uitzien(wanneer gebeurt dit bij mij!! Knipoog)..paard ziet er happy uit.!
heb een clinic met E Gal meegemaakt in Oud beijerland, paar maanden geleden en zijn rijden en manier van "lesgeven"sprak mij erg aan..veel rust...ook bij het paard...zn manier van denken moet haast wel aansluiten bij vele NH mensen(ben zelf ook bezig met parelli)...zodra het goed is, geef je het paard conform en dat betekend voor een paard rust, dus niet blijven hakketakken met je benen..nee, is het goed..doe je niets..voor een paard is dat de grootste beloning..sprak mij erg aan!...en ik ben ook zeker geen tegenstander van LDR, mits op goede manier wordt uitgevoerd..maar dat is met alles zo!
en over dat spaanse rijschool gebeuren moet je niet mee aankomen, paar maanden geleden stond er nog eens stuk in het BIT, waar een meneer even een boekje open deed en het leren van tussen de palen, ging tot een x aantal jaren geleden echt niet zo paardvriendelijk...de piaff werd er wel ff ingeramd..helaas geen scanner anders had ik het stuk hierop gezet..wil wel maandag een quote doen van het desbetreffende stuk...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:29

Het maakt mij niet uit over wie het eigenlijk gaat. Het principe is raar. Kennelijk is het iemand die voor LDR staat, die zou dan toch juist blij moeten zijn?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:06

...willen mensen nog meer voorbeelden heo er getraind wordt bij anky(staat toch als titel topic)...kijk eens bij nieuws op anky site, staat vanmorgen een stukje over trainen met foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:11

Aqua8horse schreef:
En ik ben het met je eens Astra girl, ik twijfel ook of het echt maar moment opname's zijn. (uitzonderingen daar gelaten)

En daarom zitten we nog steeds met smart te wachten op foto's van jouw revolutionaire systeem.

Ik geloof dat jij het was die in de hoogste boom klom toen een Bokker rijfoto's van jou plaatste en het commentaar op die foto's niet zo positief was. Je grote argument was toen nog: op een foto kun je niets beoordelen.
Het verheugd me om te lezen dat je je overtuiging weer eens hebt bijgesteld, dus wanneer open je een topic met je eigen rijfoto's!!?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:21

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:58

..zo kan je overal wat op verzinnen..maar je kan ook verder kijken, staan nog meer over clinics ectr.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:11

Dimitri schreef:
..zo kan je overal wat op verzinnen..maar je kan ook verder kijken, staan nog meer over clinics ectr.

En inderdaad kan ik overal wel wat op verzinnen, maar het mag toch duidelijk zijn dat de Anky site nou niet de meest "onafhankelijk nieuws bron" genoemd mag worden. De naam is dacht ik zelfs een gedeponeerde merk naam en ja daar wordt dan bij geadverteerd en ja een onderdeel daarvan is PR.

Maar als je een punt wil benadrukken ten voordele van LDR, plaats dan een link, dan is het tenminste duidelijk wat je bedoelt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:14

QQQQ schreef:
Als je een beetje had opgelet, Aimee, wist je dat ik dat allang weet.
Maar zelfs wanneer het kundig wordt gedaan, kleven er mijns inziens teveel bezwaren aan (zoals Abby bijvoorbeeld recent beschreef).

Hier wil ik nog even op terug komen, aangezien ik niet zo vaak dit topic bekijk en deze reactie nu pas lees.

Volgens mij staat bovenstaande reactie namelijk symbool voor die hele heisa rond klassiek versus LDR.
De woorden mijns inziens geven aan dat het om een subjectief oordeel gaat, vanuit de eigen persoon gevormd in de eigen tijd en plaats, verder beïnvloed door onder andere de omgeving van die bepaalde persoon.
Andere mensen vormen een ander subjectief oordeel, doordat andere omstandigheden hen beïnvloeden en omdat ze zich door andere mensen laten omringen of daar simpelweg door omringd worden.
Wat is de waarheid? die ligt hoogstwaarschijnlijk in het midden, maar in ieder geval zal niemand ooit (!!!) de puur objectieve waarheid achterhalen. Simpelweg omdat iedere persoon wordt getekend door de eigen 'omgevingsfactoren' en belevingswereld.

De ene persoon legt zich neer bij deze vorm van kortzichtigheid, de andere persoon niet. Op zich is dat laatste niet erg, want zo'n persoon zal hoogstwaarschijnlijk de eigen belevingswereld uit willen breiden in de hoop de waarheid te achterhalen, dan wel er zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.
Daarvoor zal echter een positieve benadering van dingen, buiten de eigen omgeving, nodig zijn om de beleving van anderen uit hun oogpunt te kunnen begrijpen. M.a.w. de eigen subjectieve benadering zal zo veel mogelijk aan de kant gezet moeten worden, om de subjectieve benadering van anderen te kunnen benaderen.

Als dát lukt, wellicht dat die persoon dan een deel van de waarheid zal achterhalen.

In dit topic zal het echter nooit, maar dan ook echt nooit, gebeuren dat ook maar een minuscuul deeltje van de waarheid achterhaald wordt.
Simpelweg omdat er áltijd een negatieve insteek is waarmee de beleving van anderen wordt benaderd en de meesten hier actief niet bereid zijn om aan hun eigen subjectieve benadering voorbij te gaan. Sterker nog, het gros ziet niet eens in dat ze een subjectieve benadering hebben.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:18

nee inderdaad, wat me ook al opviel is idd dat anky tegenwoordig veel meer PR doet, meer rijfoto's op haar site bedoel ik dan. en niet LDR, maar dan 'lieve' foto's, vwnw.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:40

He, Jippie je bent er weer. Het zou plezierig zijn als ook jij je reacties neutraal zou kunnen houden en het spelen op mij als persoon achterwege zou willen laten.

Het gaat niet over mijn rijden maar over het LDR in het algemeen. Het gaat er juist om dat veel mensen zeggen dat LDR maar eventjes gebruikt wordt. Uit de praktijk die ik om heen zie merk ik op dat het in de messte gevallen niet eventjes duurt. Vandaar mijn reactie.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 17-06-05 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:43

Biepje schreef:
nee inderdaad, wat me ook al opviel is idd dat anky tegenwoordig veel meer PR doet, meer rijfoto's op haar site bedoel ik dan. en niet LDR, maar dan 'lieve' foto's, vwnw.

Kijk eens in het archief, staat er vol van...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:44

A8h, het hele 'probleem' met jou is dat je anderen dingen verwijt die je zelf ook doet.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:54

Graag een voorbeeld Aimee?

Ik ben geen voorstander van het LDR trainen, maar ik heb daar nog niemand persoonlijk op aangevallen.

Jullie hebben een probleem met mij.....je kan je dan de vraag stellen aan wie dat ligt, in plaats er dan maar vanuit te gaan dat dat per definitie direct aan mij zou liggen.

Ik heb dat probleem niet, dus ik laat het probleem waar jij het over hebt, maar zitten waar het zit.

Ben je inmiddels al uit het antwoord op de vraag of een ruiter die van ontspanning naar inspanning traint nu in het voordeel is tov een ruiter die van spanning naar ontspanning traint of juist in het nadeel?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:59

www.anky.nl Nieuws, 6-06-05 Het beste gevoel ooit...

Wat vinden jullie dan van deze piaffe?
Ik vind het toch wel erg mooi lijken. Hij lijkt in mijn ogen mooi bergop en actief van achteren. De hals mooi rond en de neus is ook voor de loodlijn...
Maar ja, ik ben onervaren, dus heb er vast geen goed oog voor...

Dit is natuurlijk geen LDR of rollkur, maar wel een eindresultaat in een proef...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:00

*proest*

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Voorbeeld A8h? Álles wat jij schrijft is één groot voorbeeld!

Neem nu je laatste reactie; je bent een felle tegenstander van LDR en je valt topruiters er persoonlijk op aan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:08

Citaat:
A8H
Ben je inmiddels al uit het antwoord op de vraag of een ruiter die van ontspanning naar inspanning traint nu in het voordeel is tov een ruiter die van spanning naar ontspanning traint of juist in het nadeel?

Zoals ik al vaker gezegd heb. LDR heeft niets te maken met gespannen spieren te ontspannen. Het gaat erom om spieren op te rekken zodat ze de inspanning beter aan kunnen. Rekken om soepel te maken en om een optimale doorbloeding te krijgen.

We (jij) halen verschillende begrippen door elkaaer. je kunt een aangespannen spier ontspannen gebruiken. je kunt een aangespannen spier ook gespannen aanspannen. Dat lijdt tot verkramping en spierpijn.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:13

Aimee schreef:
Volgens mij staat bovenstaande reactie namelijk symbool voor die hele heisa rond klassiek versus LDR.
De woorden mijns inziens geven aan dat het om een subjectief oordeel gaat, vanuit de eigen persoon gevormd in de eigen tijd en plaats, verder beïnvloed door onder andere de omgeving van die bepaalde persoon.

Iedereen kan slechts zijn eigen mening onderstrepen Aimee.
Ik heb al vaak genoeg mijn mening uitgebreid onderbouwd. Die is namelijk niet alleen van mij afkomstig, maar is gevormd door uitgebreide studie (artikelen/boeken over rijden, kennis van anatomie, kennis van wetenschap in het algemeen, meningen van experts uit het veld (waaronder paardenartsen), wat ik zie op clinics en wedstrijden, wat ik zelf ervaar op en om paarden etc.).
Verschillende mensen zullen deze zaken verschillend wegen en dus verschillende conclusies trekken. Ik geef het paard het voordeel van de twijfel en kies er niet voor om een koers te volgen die naar zo hoog mogelijke score in de wedstrijdsport, maar om zo goed mogelijk te leren paardrijden zonder het paard daar onnodig veel risico bij te laten lopen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:14

Aimee, wat weerhoud je om mijn vraag te beantwoorden?

Val ik een topruiter persoonlijk aan, als ik stel dat ik denk dat je wanneer deze topruiter het LDR aan de wilgen hangt, nog meer uit zijn of haar paard kan halen?
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 17-06-05 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:16

pol013 schreef:
Citaat:
A8H

Zoals ik al vaker gezegd heb. LDR heeft niets te maken met gespannen spieren te ontspannen. Het gaat erom om spieren op te rekken zodat ze de inspanning beter aan kunnen. Rekken om soepel te maken en om een optimale doorbloeding te krijgen.

We (jij) halen verschillende begrippen door elkaaer. je kunt een aangespannen spier ontspannen gebruiken. je kunt een
aangespannen spier ook gespannen aanspannen. Dat lijdt tot verkramping en spierpijn.

Je zou je kunnen volstaan met een antwoord op de vraag? De vraag is duidelijk en behoeft geen toelichting, lijkt mij?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:21

Aqua8horse schreef:

Heb je nou nog steeds niet begrepen dat er geen antwoord bestaat op deze fictie?!

Elke ruiter die kundig traint is áltijd bezig om de gulden middenweg te vinden tussen aanspanning en ontspanning.
Spieren kunnen alleen gericht getraind worden en op de juiste wijze aangespannen worden, als deze ontspannen zijn. Daarom beginnen topsporters hun dag met rek- en strekoefeningen, daarom worden ze bij gestaan door fysiotherapeuten en masseurs. De training heeft immers geen effect als die met gespannen spieren wordt gedaan, sterker; dan ben je averechts bezig.
De kunst is om spieren ontspannen te houden tijdens fysieke inspanning, dat verhoogd niet alleen de trainingseffectiviteit en intensiteit, het is ook de énige manier om effectief te trainen.
Elke ruiter zal dus vanuit ontspanning moeten werken, maar ook zal elke ruiter die ontspanning moeten proberen aan te houden wanneer er naar aanspanning wordt gewerkt.
Dát is wat LDR doet; je begint met rustig ontspannen loswerken, oprekken, voorwaarts neerwaarts. Vervolgens werk je naar inspanning toe, maar probeer je daarbij de ontspanning te bewaren.
Als het goed is, is er alleen één doorgaande stijgende lijn van ontspanning naar aanspanning of van aanspanning naar ontspanning, respectievelijk aan het begin en aan het einde van de training. Tussendoor vindt er continu een wisselwerking plaats, in de hoop de gulden middenweg van aanspanning in ontspanning (of vice versa) te vinden.

Bovendien is er dan nog de factor paard. Het kijkerige, angstige paard zal je eerst tot ontspanning moeten brengen. Het luie, flegmatieke paard zal eerst wat meer tot inspanning moeten worden gebracht. Enz. enz. enz.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:25

denk niet dat anky en haar medewerkers zich druk maken over wat mensen hier op bokt zeggen. ik denk dat die wel iets beters te doen hebben. filmpje van lingh zag er goed uit, telkens onstapanning tussendoor, (klopjes) tenminste vrolijker dan de paarden die de kunstjes van de spaanse rijschool kennen.
over anky's manier wordt er gezegd dat het zielig is, maar die paarden van de spaanse rijschool doen ook geen levade omdat ze daar zown zin in hebben hoor. de manier waarop ze tijdens zown sprong de rug wegdrukken lijkt me nog vele malen slechter dan de manier waarop anky haar paarden instelt.

dus, aan alle manieren mankeert wel iets, salinero is niet voor de lol happy athelte, dat is hij omdat het zo is. voorlopig kunnen we dus beter eerst zelf gaan oefenen voordat we een 2voudig olympisch kampioene en een klassieke rijkunst leraar afbranden!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:34

QQQQ schreef:
Iedereen kan slechts zijn eigen mening onderstrepen Aimee.
Ik heb al vaak genoeg mijn mening uitgebreid onderbouwd. Die is namelijk niet alleen van mij afkomstig, maar is gevormd door uitgebreide studie (artikelen/boeken over rijden, kennis van anatomie, kennis van wetenschap in het algemeen, meningen van experts uit het veld (waaronder paardenartsen), wat ik zie op clinics en wedstrijden, wat ik zelf ervaar op en om paarden etc.).
Verschillende mensen zullen deze zaken verschillend wegen en dus verschillende conclusies trekken. Ik geef het paard het voordeel van de twijfel en kies er niet voor om een koers te volgen die naar zo hoog mogelijke score in de wedstrijdsport, maar om zo goed mogelijk te leren paardrijden zonder het paard daar onnodig veel risico bij te laten lopen.

Héél goed Q! Maar bedenk nou eens dat ik bovenstaande reactie ook precies zo had kunnen schrijven.
Ook ik heb al vaak genoeg mijn mening uitgebreid onderbouwd, waarbij een groot deel niet alleen van mij afkomstig is maar is gevormd door uitgebreide studie (artikelen/boeken over rijden, kennis van anatomie, kennis van wetenschap in het algemeen, meningen van experts uit het veld (waaronder de beste en bekendste dierenartsen van Nederland én Duitsland, fysiotherapeuten, toptrainers en topruiters), wat ik zie op wedstrijden en clinics, wat ik zelf ervaar op en om paarden enz. enz enz.)
Verschillende mensen bestuderen verschillende dingen en verbinden er verschillende conclusies aan. Ik kijk naar het paard en laat me daardoor leiden. Immers zal het paard aan geven of de training hem wel of niet goed doet en als ik dat zelf niet kan herkennen herkent de zeer kundige trainer die ik bezoek dat wel. Als dat tot goede wedstrijdresultaten leidt is dat mooi, maar niet het doel op zich. Het doel is immers zo goed mogelijk te leren paardrijden en het paard daarbij te verbeteren, níet te verslechteren.

Pling