Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Goh, betekent niet, omdat iemand goed kan rijden, dat ie het daarom goed kan overbrengen of daarom op één lijn zit met de leerling.
Citaat:aan de stap kan je meer verprutsen als verbeteren.
Askja schreef:Citaat:Goh, betekent niet, omdat iemand goed kan rijden, dat ie het daarom goed kan overbrengen of daarom op één lijn zit met de leerling.
Waar, maar persoonlijk hecht ik er veel waarde aan dat mijn instructeur mijn paarden ook af en toe rijdt om dingen voor te doen of het paard even iets duidelijk te maken wat mij nog niet helemaal lukt. Zelf stap ik ook weleens op een paard van een lesklant om die reden.Citaat:aan de stap kan je meer verprutsen als verbeteren.
Als de stap van je paard verslechtert door veel te stappen doe je echt iets fout naar mijn idee. Stap is weliswaar een schwungloze gang door het ontbreken van een zweefmoment, maar je kunt een paard wel degelijk met impuls rijden in stap (impuls is in mijn ogen wat anders dan schwung), dat wil zeggen: goed voorwaarts, door het lijf, met afdruk en onderlijnaanspanning. In een goed gereden stap kun je prima zijgangen rijden, zeker als het paard hier nog niet zo bekend mee is. Dan heb je meer rust om hem de beweging goed uit te leggen door middel van correcte hulpen.
Dat er zo veel paarden slecht stappen komt naar mijn bescheiden mening niet doordat de stap te veel getraind wordt maar doordat het voor veel ruiters een moeilijke gang is om goed te rijden. Is het paard niet echt ontspannen of los in zijn lijf, of is de balans tussen de voorwaartsdrijvende en voorwaartsregulerende hulpen niet goed, dan val je in stap als ruiter door de mand want dat levert direct taktverstoringen op. Een goede trainer kan bij een paard dat slecht stapt daarentegen wel degelijk de stap verbeteren.
Citaat:In de stap wordt de romp, niet zoals in de draf gedragen, maar wordt de romp door hals aangetrokken en zo in de beweging stabiel gemaakt.
Askja schreef:Als de stap van je paard verslechtert door veel te stappen doe je echt iets fout naar mijn idee. Stap is weliswaar een schwungloze gang door het ontbreken van een zweefmoment, maar je kunt een paard wel degelijk met impuls rijden in stap (impuls is in mijn ogen wat anders dan schwung), dat wil zeggen: goed voorwaarts, door het lijf, met afdruk en onderlijnaanspanning. In een goed gereden stap kun je prima zijgangen rijden, zeker als het paard hier nog niet zo bekend mee is. Dan heb je meer rust om hem de beweging goed uit te leggen door middel van correcte hulpen.
Dat er zo veel paarden slecht stappen komt naar mijn bescheiden mening niet doordat de stap te veel getraind wordt maar doordat het voor veel ruiters een moeilijke gang is om goed te rijden. Is het paard niet echt ontspannen of los in zijn lijf, of is de balans tussen de voorwaartsdrijvende en voorwaartsregulerende hulpen niet goed, dan val je in stap als ruiter door de mand want dat levert direct taktverstoringen op. Een goede trainer kan bij een paard dat slecht stapt daarentegen wel degelijk de stap verbeteren.
Anoniem schreef:Wat voor instructeursopleiding heb je gehad en ben je gediplomeerd Nombrado?
Askja schreef:Citaat:In de stap wordt de romp, niet zoals in de draf gedragen, maar wordt de romp door hals aangetrokken en zo in de beweging stabiel gemaakt.
Interessante omschrijving Arie, maar wat bedoel je hiermee? Versta je onder de romp alleen de wervelkolom of het gehele middenstuk? Ik probeer me er iets bij voor te stellen. Kun je het iets specifieker onderbouwen vanuit de anatomie/biomechanica?
Anoniem schreef:Het valt mij inderdaad wel op dat er een hoop roeptoeters hier niet eens op de wedstrijd verschijnt. Ze beperken zich inderdaad tot hun achtertuin of op de PC.![]()
Ik vind dat als je les geeft je je sporen in de wedstrijdsport ook verdiend moet hebben.
Anoniem schreef:Het valt mij inderdaad wel op dat er een hoop roeptoeters hier niet eens op de wedstrijd verschijnt. Ze beperken zich inderdaad tot hun achtertuin of op de PC.![]()
Ik vind dat als je les geeft je je sporen in de wedstrijdsport ook verdiend moet hebben.
hwn schreef:Heb hier al paar keer mijn mening gegeven over wedstrijdsport/moderne dressuur, dus ik neem bewust geen les van wedstrijdruiters (al weet ik eigenlijk niet of mijn nieuwe lesgever er één is), eerder de "alternatieve" strekkingen (AR, centered riding, NH...).
sasja0705 schreef:maar andersom ook, sommige kunnen veel beter lesgeven dan zelf rijden
oji schreef:sasja0705 schreef:maar andersom ook, sommige kunnen veel beter lesgeven dan zelf rijden
Maar wat moet ik me dan voorstellen bij zo'n les? Ik geloof best dat iemand zonder veel rijervaring en eigen kunde, een goed oog kan hebben. Dat iemand kan zien of een paard fijn door zijn lijf loopt, of een oefening correct uitgevoerd wordt. Zo iemand mag van mij ook best (mits de juiste diploma's) jureren. Zo iemand kan misschien ook best op een manege groepsles geven, waar de paarden niet te complex zijn en de ambities niet hoog liggen.
Maar voor echt les wil ik iemand met veel ervaring en eigen praktijkkennis. Die op allerlei type paarden in allerlei verschillende stadia van africhting heeft gereden. Hoeft voor mij geen GP ruiter te zijn, hoeft ook niet op mijn paard te kunnen kruipen, dus als het een ouder iemand is met enorme ervaring ook prima. Maar ik wil in les te horen krijgen hoe de problemen waar je tegenaan loopt op te lossen. Niet tekstboek oplossingen, maar oplossingen uit de praktijk. Als oplossing A voor een bepaald paard niet werkt, een oplossing B en C achter de hand heeft. Weet wat werkt bij bepaalde type paarden en weet wat niet werkt. Die weet wanneer je toe bent aan een stap verder of wanneer je beter een stap terug kan doen. Die mee kan denken in hoe je africhting op te bouwen en je huiswerk geeft. Boeken kan ik zelf ook lezen. Kijken kan ik zelf ook als ik mezelf zou filmen en dat analyseren...maar het iemand helpen in het vinden van oplossingen voor je problemen, daar heb je toch echt eigen rijervaring en kunde voor nodig.
nombrado schreef:Wat is volgens de KR aanhangers, een fijne klassiek instructeur? (en hebben daar ook les van gehad?)