Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:31

Emmaa_ schreef:
Precies! Omdat het zo goed gaat krijg je steeds meer zin om weer het zadel in te kruipen en dat is gewoon zo fijn. Ik kan eindelijk weer genietend afstappen, of dat zij na een uur les helemaal afgepeigerd is en dat ik het liefst nog wel even door wil gaan omdat ze zo fijn te rijden is. Echt een geweldig gevoel, ondanks mijn lichamelijke beperkingen :j

Fijn joh dat het zo goed gaat +:)+ Het is wel heel fijn dat je ook als je lichamelijk niet helemaal gezond bent, je toch fijn kunt rijden.
Morgen heb ik weer les en ik begin er nu naar uit te kijken, terwijl ik er eerst alleen tegenop zag :o

Vereentjex

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:24

Super! erg leuk topic mag ik me ook melden?
heb namelijk ook nog wel is last van angst 'kwaaltjes' :o

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:50

Fijn om die positieve verhalen te lezen! En is het bij ineens gekomen, die 'angstige kwaaltjes' of heb je dat altijd wel Vereentjex?

Hier ook positieve berichten! Dinsdag les gehad op de haf, ging echt super lekker! Heerlijk ontspannen, draf/halt/draf, normaal gaat ie met halthouden wat onrustig doen, pasje naar voor ed. Nu echt netjes wachen. Traver op de volte, steeds kleinere volte. En op het eind had ik een heerlijk actieve verzamelde draf, wat danst ie dan!

Gister op het jonge paard gereden, maar blijkbaar was het al een week geleden dat ie bereden was (het was mijn beugelmaat -O- , van vorige keer..) Ik stapte op, en hij begon al irritant met zijn hoofd te doen, teugels uit handen trekken, terwijl ik nog stilstond dus. Ik gaf hem een tikje met mijn spoor, maar tegelijk een ophouding. Vond ie niet zo leuk en begon echt raar te doen. Eigenaar schrok ook, en die liep eerst een rondje mee.. Daarna toch maar een poging gedaan en rustig losrijden. Het ging wel, maar dit was dus het paard die mij eraf had gerodeo'd, en de keer erna ervandoor is gegaan met mij..

Ik kon toch niet echt ontspannen zitten, en met draven merkte ik dat ie onder me uit wou lopen. Omdat ik het tempo te laag was, begon ie te krabbelen, maar als ik wat meer voorwaarts ging, dat vloog ie ineens aan in galop.. Vond het lastig hem echt bij me te houden dus.. Daarna stal eigenaar gesproken, en meteen een les afgesproken voor volgende week. Ben benieuwd, is de eerste les van haar, we staan daar nog niet zo lang op stal nl.

Met de pony wel (ook) een succes: we zijn ermee naar buiten geweest! Voor hem de eerste keer onder het zadel naar buiten, en we hebben de longe er nog aan gehad. Maar hij was echt heel braaf! Gewoon gestapt..

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:26

Marocje schreef:
Fijn om die positieve verhalen te lezen! En is het bij ineens gekomen, die 'angstige kwaaltjes' of heb je dat altijd wel Vereentjex?

Hier ook positieve berichten! Dinsdag les gehad op de haf, ging echt super lekker! Heerlijk ontspannen, draf/halt/draf, normaal gaat ie met halthouden wat onrustig doen, pasje naar voor ed. Nu echt netjes wachen. Traver op de volte, steeds kleinere volte. En op het eind had ik een heerlijk actieve verzamelde draf, wat danst ie dan!

Gister op het jonge paard gereden, maar blijkbaar was het al een week geleden dat ie bereden was (het was mijn beugelmaat -O- , van vorige keer..) Ik stapte op, en hij begon al irritant met zijn hoofd te doen, teugels uit handen trekken, terwijl ik nog stilstond dus. Ik gaf hem een tikje met mijn spoor, maar tegelijk een ophouding. Vond ie niet zo leuk en begon echt raar te doen. Eigenaar schrok ook, en die liep eerst een rondje mee.. Daarna toch maar een poging gedaan en rustig losrijden. Het ging wel, maar dit was dus het paard die mij eraf had gerodeo'd, en de keer erna ervandoor is gegaan met mij..

Ik kon toch niet echt ontspannen zitten, en met draven merkte ik dat ie onder me uit wou lopen. Omdat ik het tempo te laag was, begon ie te krabbelen, maar als ik wat meer voorwaarts ging, dat vloog ie ineens aan in galop.. Vond het lastig hem echt bij me te houden dus.. Daarna stal eigenaar gesproken, en meteen een les afgesproken voor volgende week. Ben benieuwd, is de eerste les van haar, we staan daar nog niet zo lang op stal nl.

Met de pony wel (ook) een succes: we zijn ermee naar buiten geweest! Voor hem de eerste keer onder het zadel naar buiten, en we hebben de longe er nog aan gehad. Maar hij was echt heel braaf! Gewoon gestapt..

Super! nou het is voornamelijk gekomen doordat ik keihard van mijn pony afgeknald (ben al zo vaak gevallen deed me niks maar deze keer...) ben in de wei, nadat ze een hele poos heeft gereden in de bak. Ik ben toen eerst doodsbang voor haar geweest, en heb later wel hulp gezocht bij een ervaren kennis. toen ging het een hele poos weer goed maar heb sindsdien niet meer in de wei gereden, puur omdat ik bang was dat het deze keer misschien wel echt goed mis zou kunnen gaan (vorige keer kwam ik er met een licht gekneusde rug vanaf) Op de 'mini' manege waar ik rijd word ik wel altijd gevraagd om te helpen met d,c pony's die ze gaan beleren en of ik ze wil vasthouden tijdens eerste keer dr op ben ik dan bang? nee, ik weet niet waardoor het komt maar ik was zo bang voor mijn pony! gisteren ben ik voor het eerst weer op haar geweest in de wei (afgezet stuk), het ging super goed en er viel een last van mijn schouder maar ik wil zo graag een stapje verder gaan met haar : ik zou zo graag met haar buitenrijden maar nog steeds door die ene val weet ik niet of/hoe ik dat moet doen....:( (ze kan het wel volgens de eigenaren, maar ik....)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:11

Mijn paard heeft ook een angst, namelijk voorbij dat ene huis wandelen dat op een paar meter van de manege ligt. Zelfs naast haar aan de teugel krijg ik haar er met moeite voorbij. Dit bewijst nog maar eens dat niet alleen wij angsten hebben ;-)

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:38

Wat een nare ervaring Vereentjex. Maar snap wel dat je er angst van over hebt gehouden. ik zal eerst weer een paar x oefenen in het wei tot het voor je zelf weer safe aanvoelt. En anders ga je stukje buitenrit maken aan touw(dat er iemand mee loopt). en dit goed gaat kun je altijd los en harder..

ik leesde de topic toevallig. ben zelf van mijn vorige paard 2x goed afgevallen(ze stijgerde heel vaak om niks en liet zich zo achterover vallen). ben toen met ambulance afgevoerd 1x zelf met verlamming verschijnselen(ben ong. 30 min mijn benen niet gevoelt). Hierdoor heb ik ook angst gekregen maar mijn huidige paard(5 jaar) is zo'n held dat ze me het vertrouwen weer terug geeft. Wil binnekort ook met haar mee op buitenrit maar vind zelf nog wel eng. Rij met haar wel wedstrijden en daar is ze super braaf en als ik een eind moet lopen heb ik haar aan het touw(me zus loopt dan naast me). Maar ik vind zelf dat ik die stap wel moet maken. heb vroeger zo genoten van de buitenritten(woon aan een zandweg tenslotte).. zijn er meerdere met een soort gelijke ervaring?

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:31

Hoi Polderpaard woon je toevallig in de NOP?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:34

Vandaag buitenritje gedaan op 'mijn' paard, met de les :) Het is echt leuk dat hij van zulke dingen helemaal opfleurt, hij is dan lekker relaxt en stapt goed door integenstelling tot in de les. Was ook totaal niet bang! Stiekem zou ik hem van de manege willen overkopen, heb alleen geen geld en denk niet dat het mogelijk is.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:27

Ik meld me toch ook maar even. Halve topic doorgelezen en ik kan eigenlijk alleen maar bedenken 'wat zijn al die mensen dapper!'.
Stappen op een jong of schrikkerig paard, lazeren eraf, stappen er weer op en houden vol.. petje af _/-\o_

In mijn geval ben ik echt zelf het probleem. Soms ziet mijn brave paard iets, stopt, steekt z'n hoofd in de lucht, spant alle spieren en wordt voor mijn gevoel wel 2 meter groter. Verder doet 'ie werkelijk niets, ik wel! Ik schiet compleet in de stress en wil maar 1 ding.. voorwaarts, neerwaarts en wel meteen. Beendruk, teugeldruk, zweep, spoor, zingen, praten.. niets helpt; hij staat als een huis totdat 'ie mijn gefruts zo zat is, dat 'ie z'n voorbenen omhoog gooit en blijft steigeren totdat ik alles losgooi.
En dat doe ik niet, want dat durf ik niet.. hij zou er toch maar eens vandoor gaan (en 'ongecontroleerd hard' is in mijn hoofd gelijk aan 'ongecontroleerd hard vallen' = auw).

Het zit in mijn hoofd en nergens anders. Zijn daar ook instructeurs voor, een soort 'buitenrit-psych'? Iemand die mijn adrenaline onder controle houdt zodat ik rustig durf te wachten totdat paardlief uitgekeken is en gewoon weer lekker doorloopt.

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:31

Jazza : behalve dat steigeren heb ik dat afentoe ook... Het is super irritant maar het gaat nu een stuk beter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:35

Ik had dat toen ik deze merrie net begon te rijden ook heel erg. Ik klemde en spande mezelf aan, waardoor zij harder ging, waardoor ik heel erg aan de voorkant ging plukken zodat ze bij mij bleef en naar beneden bleef. Daardoor ging ze alleen maar harder. Nou heb ik geleerd te ontspannen, ook als ze wat ziet, en ze loopt nu keurig op mijn tempo, kan haar met een lange teugel rijden zonder problemen

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:42

anke_e schreef:
Wat een nare ervaring Vereentjex. Maar snap wel dat je er angst van over hebt gehouden. ik zal eerst weer een paar x oefenen in het wei tot het voor je zelf weer safe aanvoelt. En anders ga je stukje buitenrit maken aan touw(dat er iemand mee loopt). en dit goed gaat kun je altijd los en harder..

ik leesde de topic toevallig. ben zelf van mijn vorige paard 2x goed afgevallen(ze stijgerde heel vaak om niks en liet zich zo achterover vallen). ben toen met ambulance afgevoerd 1x zelf met verlamming verschijnselen(ben ong. 30 min mijn benen niet gevoelt). Hierdoor heb ik ook angst gekregen maar mijn huidige paard(5 jaar) is zo'n held dat ze me het vertrouwen weer terug geeft. Wil binnekort ook met haar mee op buitenrit maar vind zelf nog wel eng. Rij met haar wel wedstrijden en daar is ze super braaf en als ik een eind moet lopen heb ik haar aan het touw(me zus loopt dan naast me). Maar ik vind zelf dat ik die stap wel moet maken. heb vroeger zo genoten van de buitenritten(woon aan een zandweg tenslotte).. zijn er meerdere met een soort gelijke ervaring?

oei! wat naar dat je met de ambu mee moest! brrr :(:)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:57

ieuw de laatste verhalen die ik lees zijn ook niet fijn.

Ik en het wel hoor. Paard ziet iets en wordt ineens zo groot..... Ik wil haar ook laag rond diep. Gelukkig gaat die van mij niet steigeren. Anders had ik har niet meer gehad. Mijn gaat tegen been intrappen enz.

Ik ga steeds wat vooruit. Vandaag met Floor wezen rijden alleen. Wel richting bak omdat ze onderweg ineens al omdraaide uit het niets. En schrok best, verder is er een weg afgesloten waardoor de bus binnen door rijd e dat is precies langs mijn vertrouwde rondje. Dus heb maar de bak gekozen.
Vanmorgen al op Verona gereden (eigen paard) dat gaat steeds wat beter. Durf weer ieets meer door te zetten en slof gebruik ik amper.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:53

Ik heb gisteren voor de eerste keer een echte wandeling gemaakt op mijn eentje, met zelfs een stukje gewone weg. Paardlief was super, schrok van geen enkele auto. Alleen dat ene huis waar ze maar niet voorbij wil is en blijft een probleem. Maar verder ging het super, ben trots zowel op haar als op mezelf

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:14

Mooi dat veel van jullie zo vooruit gaan!
Ik ga straks ook weer mijn vriendje opzoeken op de manege en rijden! :D
Al mijn angst is verdwenen als ik op hem rij, ik vertrouw hem echt voor de volle 100%
We gaan elke week weer wat harder in de galop en we worden steeds betere maatjes. *\o/*

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:15

_xrose schreef:
Mooi dat veel van jullie zo vooruit gaan!
Ik ga straks ook weer mijn vriendje opzoeken op de manege en rijden! :D
Al mijn angst is verdwenen als ik op hem rij, ik vertrouw hem echt voor de volle 100%
We gaan elke week weer wat harder in de galop en we worden steeds betere maatjes. *\o/*

Zo hoort het ook. Super, steeds een stapje verder gaan

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:52

Ik ben een keer bang geweest na een val om weer op t paard te gaan. Uiteindelijk viel het reuze mee

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:48

als ik naar stal rijd voel ik me altijd heel stoer, ik ga dit doen en ik ga dat doen..... Totdat ik erop zit, grrrr. Dan ben ik gespannen en voorbereid op alles. Ik span me aan als mijn merrie iets te alert om zich heen kijkt, als ze naar de bomenrij aan de kant van de bak kijkt wordt ik gespannen. Ze wil namelijk nogal eens opzij springen omdat ze daar (denkt) iets engs te zien.
Vervelend hoor, vooral omdat ik die spanning op mijn paard overbreng. Ik weet dat ze niet bokt, steigert of er vandoor schiet, alleen kan ze wel eens opzij springen, waardoor ik er eerlijk gezegd ook wel eens ben afgevallen, hier zit ik niet op te wachten natuurlijk!
Tips om mezelf te ontspannen?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:13

Volgende week weer een uitdaging voor mij. Een zitles, wat inhoud rijden zonder beugels en teugels (aan de longe uiteraard). Enerzijds kijk ik er wel naar uit, maar anderzijds bespeur ik toch een lichte vorm van angst

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:59

marije1109 schreef:
Hoi Polderpaard woon je toevallig in de NOP?

Hoi Marije. Ik woon niet in de NOP, maar wel in de polder! Mijn paard komt trouwens wel uit de NOP :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:12

Iedereen maakt weer stappen vooruit, goed zo meiden *\o/*
Van de week ook weer een belangrijke stap gemaakt. Na het rijden in de binnenbak ben ik naar buiten gestapt en naar de buitenbak, waar ik nog een paar rondjes heb gestapt en gedraafd. Echt weer een overwinning! Vandaag het zeflde gedaan, terwijl paard best wat schrikkerig was en het ging alweer beter. hij wordt steeds rustiger door mijn rust en daar ben zo blij mee. Wat mij heeft geholpen: hulp zoeken in de vorm van les, mezelf voorhouden als ik naar stal rij dat ik mag rijden en niet moet, een tabletje valeriaan voor ik naar stal ga ;) Ik had echt een maand geleden niet verwacht dat dit zou lukken met een paard dat bij een vlieg al wegschoot, maar het kan dus wel! Volgende stap is helemaal in de buitenbak rijden. Volgende week wil ik weer een lesje nemen en dan in de buitenbak, spannend!
Houd moed hoor, als het nog niet zo wil lukken. Zoek hulp en besef dat babystapjes ook goed zijn, dan kom je echt vooruit +:)+

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:33

Polderpaard schreef:
Van de week ook weer een belangrijke stap gemaakt. Na het rijden in de binnenbak ben ik naar buiten gestapt en naar de buitenbak, waar ik nog een paar rondjes heb gestapt en gedraafd. Echt weer een overwinning! Vandaag het zeflde gedaan, terwijl paard best wat schrikkerig was en het ging alweer beter. hij wordt steeds rustiger door mijn rust en daar ben zo blij mee. Wat mij heeft geholpen: hulp zoeken in de vorm van les, mezelf voorhouden als ik naar stal rij dat ik mag rijden en niet moet, een tabletje valeriaan voor ik naar stal ga ;) Ik had echt een maand geleden niet verwacht dat dit zou lukken met een paard dat bij een vlieg al wegschoot, maar het kan dus wel! Volgende stap is helemaal in de buitenbak rijden. Volgende week wil ik weer een lesje nemen en dan in de buitenbak, spannend!
Houd moed hoor, als het nog niet zo wil lukken. Zoek hulp en besef dat babystapjes ook goed zijn, dan kom je echt vooruit +:)+

Klopt wat je zegt. Ik was eerst al helemaal blij als ik erop zat. Toen was het paar rondjes stappen. Toen wel rijden maar niet doorpakken als meneer eronderuit probeerde te komen. Nu durf ik hem door te pakken en een tik te geven als hij loopt te klieren.
ik had van mezelf als kleine smurf van 1.52 nooit verwacht dat ik een reus van 1.72 echt zou rijden en al helemaal niet met alleen een weiland tot mijn beschikking. Nu nog een keer naar buiten dat gaat goed komen.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:06

YES !! Ik heb een baby-stapje gemaakt *\o/*

Gisteren lekker het bos in, netjes op het ruiterpad... ligt daar ineens een dame breeduit op het pad te zonnen, met picknickmand en al. Nou vraag ik je ???!!
Paardlief natuurlijk meteen in de ankers, 2 meter groter, dynamiet in z'n buik en kop erop. Normaliter grijp ik de teugels (in een bij voorbaat mislukte poging tot controle). Gisteren niet, ik weet niet hoe en waarom, maar ik had de tegenwoordigheid van geest om bewust alles los te laten en te proberen mijn kanjer te vertrouwen/vertrouwen te geven. (ondertussen scheet ik 7 kleuren s.)
Hij bleef staan (natuurlijk blijft 'ie staan, stom mens _-:( ) en na een minuut of tien besloten we samen dat we er best langs konden. Het bleef spannend, maar we zijn er rustig stappend aan een lang teugeltje voorbij gegaan. Ik was zo trots op mezelf :D

Nu maar hopen dat me dit een volgende keer weer lukt..

(als ik de dame in kwestie was geweest, had ik toch even ruimte gemaakt voor een zichtbaar nerveuze combinatie.. maar goed, dat is mijn idee)

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:56

leestmee schreef:
Polderpaard schreef:

edit eerste stappen langs de weg ook gezet helemaal alleen. :)

Klopt wat je zegt. Ik was eerst al helemaal blij als ik erop zat. Toen was het paar rondjes stappen. Toen wel rijden maar niet doorpakken als meneer eronderuit probeerde te komen. Nu durf ik hem door te pakken en een tik te geven als hij loopt te klieren.
ik had van mezelf als kleine smurf van 1.52 nooit verwacht dat ik een reus van 1.72 echt zou rijden en al helemaal niet met alleen een weiland tot mijn beschikking. Nu nog een keer naar buiten dat gaat goed komen.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:34

Koel hoor, Jazza! Wat een rare mensen heb je toch, midden op het ruiterpad gaan liggen picknicken :D Heel knap dat jullie rustig bleven n het samen goed hebben opgelost *\o/*
Goed zo, Leesmee *\o/* Geweldig hè, wat je kunt bereiken als je het hoofd koel houdt. Ik heb van de week ook voor het eerst met mijn paard buiten uitgestapt. Klinkt zo normaal en helemaal niet als een prestatie, maar wat was ik blij dat het lukte! Jij was zeer alert, maar ik had niet het gevoel dat hij er ieder moment onder uit kon schieten. Dat is wel anders geweest. Vandaag na de les weer lekker buiten in de wind uitgestapt. Al is het maar een klein stukje, voor mij is het een hele stap vooruit :j