Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:50

Grapje, hier de foto's.

Heel blij met deze foto :D <3
Afbeelding

En oefenen met uitschuiven.
Ik gaf na deze foto teveel, toen was ze het contact kwijt en daar schrok ze van hihi. :P

Afbeelding

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:52

Die kan wel fijn lopen, Chaos! :D

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:59

Ziet er zeker heel fijn uit!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:15

Ja paard is echt heel fijn en goed. Kan er een hoop van leren. Heerlijk gevoelig en fijn bewegen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:59

Haar moeilijke kant. Ik wil dan teveel ondersteunen waardoor ik onrust krijg in mijn lijf.
Maar alsnog super tevreden hoor. 24 april stapten we aan de longe en nu rijden we heerlijk door de baan. :D

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:51

@ Chaos

heel fijn zadel, wel erg wennen hoor.
en wat loopt jouw paard daar lekker.
mooi beestje hoor.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:55

Dat is wel een heel duidelijk verschil tussen linksom en rechtsom!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:04

hoi, ik heb even je filmpjes bekeken en ik heb een paar vraagjes. ik vind het een paardje dat lekkere gangen heeft en lekker voorwaarts oogt. ik vraag me af waarom jij je beugels zo kort hebt> want je gaat hier naar stoelzit toe en komt met je zitmoment hierdoor heel ver achterin het zadel en raakt daardoor wat achter de beweging va je paard. ook lijkt het of je je armen heel star houdt, er zit bijna geen scharnier in en neem je ze mee omhoog en omlaag in de beweging van het lichtrijden

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:37

Mijn beugels mogen idd langer, nu durf ik dat wel aan. Denk dat ik vanaf nu gewoon lekker met mijn dressuurzadel ga rijden. Mijn armen worden denk ik beter als ik sowieso beter zit.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:00

Is iemand hier bekend met de zadels van Jochen Schleese/het SaddleFit4Life-principe?
Mijn zadelmaker is hier helemaal enthousiast over en ik ga binnenkort naar een lezing over dit onderwerp.
Lijkt me wel passen bij de benadering van de mensen in dit topic.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:27

Ja, topzadels zijn het als je er het budget voor hebt. Ik weet niet of je de prijs al gezien hebt?
Ze waren een paar jaar terug al 1000 euro duurder dan m'n wows....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:31

Aimee hier op bokt weet veel over schleese zadels !

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:46

Ik ken het helemaal nog niet.

Ik ga ook nooit op zoek naar een merk. Ik ga altijd op zoek naar een zadel dat past of aangepast kan worden op het paard. En welk merk dat is zie ik dan ook pas. :P

Wat is er nieuw? Het type/model zadels? Of de manier van passen(d maken)? :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:12

Een zadel kiezen is echt goed zoeken, mijn ervaring is dat de zadelpaard met veel kennis veelal een beperkt assortiment hebben en degenen met heel veel assortiment hebben de kennis niet...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:19

Ja? Wij hebben al een tiental jaar dezelfde. Heel goed, heeft bepaalde merken nieuw in zijn assortiment en heeft tweedehands allerlei zadels. Werkt door heel NL en ook op de bekende grotere stallen.

Ik weet wel dat er soms mensen op ons erf komen bij wie we geen zadel zouden kopen maar vind het wel heel prettig dat er bij onze zadelmaker keuze is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:27

Oh, ja ik ken er ook een paar van die, veel kennis , maar je zit toch al snel aan een beperkt aantal merken op nieuw- voorraad . En er is zoveel meer te koop...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:53

Ja maar als het past hoef ik niet op zoek naar wat aners. :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:17

Nee dat is zo, maar mijn ervaring is dat het heel vaak net niet past en het dan wel als passend verkocht wordt....
Maar als je het geluk hebt , dat er iets meteen passend is, ja dan ben je klaar

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:02

Ten eerste: als je het hebt over in harmonie met je paard werken, is een zadel een onmisbare schakel tussen jou en je paard, dus daarom vind ik dat dit onderwerp ook wel past in deze thread.

Zelf heb ik een aantal maanden terug een ander dressuurzadel aangeschaft voor beide paarden, en ze lopen allebei zoveel fijner.
Van Venna's dressuurzadel heeft mijn zadelmaker onlangs het tussenkanaal verbreed en dat had zo'n groot effect (een meer voorwaarts, makkelijker recht te maken en veel coöperatiever paard), dat ik nu ook een springzadel wil met een breder tussenkanaal; en niet alleen dat, je wilt natuurlijk als je dan toch wat anders gaat aanschaffen, de best mogelijke pasvorm voor je paard en jezelf.

@Knollentuin, ja ik weet dat Schleese begint bij €3500 en ik ben niet van plan dat uit te geven.
Maar dat neemt niet weg dat ik het een mooi concept vind en er graag meer over wil weten.
Als er maar meer vraag komt vanuit de markt voor zadels die naar nieuwe inzichten worden gemaakt, dan gaat de prijs ten slotte vanzelf naar beneden en komt er ook meer tweedehands aan bod.

Ik oriënteer me nu op een nieuw/ander springzadel, maar dat is echt lastig.
Het lijkt wel alsof dressuurruiters veel meer waarde hechten aan een zadel, en er veel meer types dressuurzadels bestaan.
En veel springzadels (ook in het hogere segment) zijn zelfs latex gevuld, een idee wat me behoorlijk achterhaald lijkt, omdat je dan helemaal niks aan de kussens kunt doen.
De paardenwereld is op dit punt (niet alleen op dit punt) volgens mij behoorlijk conservatief. Zolang de grote merken nog zadels naar de 'oude inzichten' verkopen als warme broodjes, zal er niks gebeuren.

Aan de andere kant ben ik ook wel wat huiverig, net als bij de rijtechnische 'guru's' die menen dat ze de wijsheid in pacht hebben met een methode, geldt dit ook voor zadelmakers denk ik. Voor mij voelt het altijd gevaarlijk om blind achter één theorie aan te lopen. Daarom vraag ik hier ook of er iemand ervaring mee heeft.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:07

@Chaos, wat er nieuw aan is, is de vorm van het kopijzer (langere takken en meer verstelmogelijkheden, met name in de breedte) en meer aanpassingsmogelijkheden wat betreft de kussen (lengte, breedte, tussenkanaal) en verschillende types zadels voor ruiters en amazones.
Dit is een zadel wat je kunt blijven aanpassen op je paard, zodat je niet zo snel weer naar iets nieuws hoeft. Volgende woensdag ga ik naar een lezing/demo hierover dus dan kan ik je misschien nog meer vertellen als je het interessant vindt!
Als je googlet of op youtube zoekt naar 'saddlefit4life' vind je ook al veel info, maar wel veelal in het Duits.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:14

Zadels zijn toch altijd een lastig verhaal.

Ik heb 2 dressuurzadels en een springzadel. Hier rij ik alle paarden mee. Geluk is dan ook dat ik met die drie zadels op de meeste paarden een redelijk normaal passend zadel hebben. Het zal niet perfect zijn, maar absoluut goed genoeg.

We laten de zadelmaker elk jaar komen om de zadels na te kijken en te kijken of het allemaal nog past. Aanpassingen doen en evt dingen weer maken (singelstoten vervangen bijv.). We hebben maar heel zelden dat een zadel écht niet meer past en ook niet meer passend gemaakt kan worden.

Vooral bij de Fries van 1.77m. was het een zoektocht.

Mijn moeder heeft speciaal gezocht naar een zadel waar ze met haar lijf op kan zitten en die uiteraard op haar paard passend gemaakt kon worden. Toen kwamen we op een Engels zadel.

Ik heb gewoon 2 dressuurzadels. Twee heel verschillende maar wel twee heel fijne zadels.
Ik spring niet vaak en heb een Stubben oud springzadel, die gooi ik op alle paarden als ik ga springen.

Maar we hebben 10 paarden staan, dus we hebben niet het issue dat er elke 2 jaar een nieuw zadel komt voor een bepaald paard, want dat kunnen we niet betalen. Ik heb nu 2 eigen paarden, en daar kan ik dat ook niet voor betalen. Ik hoop dat mijn baby als hij 3 is een van mijn dressuurzadels past (evt met aanpassing) dan kan ik daar mee gaan rijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:17

Tja en zo werkt t hier bij mij niet, ik weet- heb dat zelf gezien en zie dat nog dagelijks hoe belangrijk een goed passend zadel is , ik heb 3 paarden en 5 zadels... Precies andersom dus.
Natuurlijk zullen de zadels ok liggen en kom je ermee rond.
Maar een zadel dat is zo belangrijk hoe dat past , ligt en paarden zijn te verschillend er is er geeneen gelijk en ze zijn ook nog eens niet stabiel... Bijzonder onhandig wel.
Ik vind een zadel een hele belangrijke factor in je rijden zoals rhys dat ook al aangeeft, en echt een wezenlijk onderdeel dat invloed heeft op de manier van lopen van je paard

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:21

Ik ook, maar ik vind goed goed genoeg. Ik hoef niet een op maat gemaakt zadel als een aangepast zadel ook goed is. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:22

Ik heb overigens niet 3 zadels voor 10 paarden. We hebben wel 16 zadels maar daar zitten ook leszadels bij (Wintecs) de dure leren zijn in de meeste gevallen voor ons eigen gebruik.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:52

Heel bijzonder dat Yamcha haar profiel heeft laten veranderen in een niet bestaand profiel.
Meende dat dit bij bokt vrijwel onmogelijk is ??