Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:15

Ik ben al de hele ochtend op werk en heb nog niets nuttigs gedaan...
zucht.. .dat wordt hard werken vanmiddag... mss moet ik mezelf eens een ban geven voor de ochtenden :)

Ik heb geen moeite met HK te worden hoor

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:16

SabM schreef:
't mooie van die taarten maken is dat je zelf geen trek meer hebt omdat je al tijdje in die zoete lucht hebt gezeten hahahahaha
dus maken is leuk maar eten... nou ja als het moet :D

Ik kan het me niet voorstellen :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:17

moet ie alleen weer s naar hoofddorp komen, zal er nu ook wel weer niet inzitten dusss.. eerst sneeuw en gladheid, nu de rhino..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:31

Safiera schreef:
Liesje1611 schreef:
Duurt het bij jullie trouwens ook een halve ijstijd voordat je pb's echt verzonden zijn en niet meer in het 'uitvak' staan? 0__o

Dat is alleen als de betreffende persoon ze nog niet gelezen heeft :)* Als je mij een pb zou sturen en ik lees 'm direct, is hij bij jou ook direct onder 'verzonden' te vinden.

Ik krijg ook trek, maar eens een boterham pakken. Enne, volgens mij zouden we net zo goed een HK topic kunnen beginnen :o
Wordt wel erg gezellig hier (al vind ik het niet erg)

oooooooooooh! :') En ik loop me maar te irriteren waarom die stomme mail nou niet verzend, haha.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:32

bij mij licht het op dit moment stil.
kan me ene hand op dit moment niet echt lekker bewegen en is dus rijden niet een van de slimste dingen.
vind dit erg jammer.

wel leuk te lezen dat het bij de meeste goed gaat.
en ook dat er toch wel heel heel veel verschillden manier van rijden zijn

Eefske

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:37

Hoorde ik ergens chocoslagroom met caramel? :Y)
Als ik taart bak heb ik helemaaal geen problemen om daarna zelf nog een flink stuk te eten :+

Bij ons op stal komen gelukkig ook geen paarden van buitenaf en de paarden zelf gaan eigenlijk ook nergens heen. Verder alleen de hoefsmid (maar die is net geweest), evt. de dierenarts en Esther dan.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:38

Ik lees al een tijdje stiekem met jullie mee.. :o

Mag ik met jullie meepraten?? :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:56

Waarom niet, navanja?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:00

Navanja schreef:
Ik lees al een tijdje stiekem met jullie mee.. :o

Mag ik met jullie meepraten?? :)

:j Tuurlijk! Zeer leerzaam kippenhok hier.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:01

Tuurlijk! Welkom :)

Waarom wil je meepraten in dit topic? Wat is je connectie hier mee zeg maar?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:06

Wow wat gaan jullie hard, let je ff niet op zijn jullie zo een paar pagina's verder...
Welkom nieuwe mensen....

Ik las iets over een HKtopic, wel leuk, maar vind het zonde om deze daarin om te laten gaan.

Zullen we ook een HKtopic openen, maar ja hoe noem je die dan....
Kunnen we daar lekker kletsen over van alles en nog wat en hier het dan over het rijden houden, idee??

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:07

Vind ik een goed idee, Japeloup.
Nog meer mensen die dat wat lijkt?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:08

Japeloup schreef:
Wow wat gaan jullie hard, let je ff niet op zijn jullie zo een paar pagina's verder...
Welkom nieuwe mensen....

Ik las iets over een HKtopic, wel leuk, maar vind het zonde om deze daarin om te laten gaan.

Zullen we ook een HKtopic openen, maar ja hoe noem je die dan....
Kunnen we daar lekker kletsen over van alles en nog wat en hier het dan over het rijden houden, idee??

Ik vind het een leuk idee! :j
Dan houden we het klets en het serieuze gedeelte een beetje gescheiden.. En hoe noemen we die dan, tja :') iets van 'opnieuw leren rijden, kippenhokvariant' ofzo? Geen idee, haha.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:10

Ik ben alleen niet zo goed in HK topics bijhouden. :+
Ik vind hier de mengelmoes juist zo interessant. Naast dat het best gezellig is.
Maar ik bedoel: er wordt hier over het rijden gesproken, maar ook over andere dingen die raakvlakken hebben met de paarden waar we mee bezig zijn.
Maar officieel is dat eigenlijk weer offtopic. Snappen jullie het nog :+

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:11

Dankjulliee :D
Wilde toch even netjes vragen he!

In eerste instantie ben ik niet iemand die in de fase zit van opnieuw leren rijden, wat de naam van het topic is, maar toen ik eenmaal door jullie topic aan het lezen was, stonden er wel heel veel leerzame dingen in.
Ik ben zelf iemand die altijd aan het leren is, ik geef les,probeer om mij heen zoveel mogelijk kennis te vergaren waarvan ik denk dat dat bruikbaar is.
Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan en waar ik heb mogen leren:
http://www.annevandiemen.nl/over-anne

Ik zou het leuk vinden om mee te kletsen om de leerprocessen die je met je en op je paard heeft, en over het biomechanische deel ervan, en alles wat erbij hoort :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:12

Ik snap je.... Amanda, maar zou het ook erg jammer vinden als deze verplaatst wordt naar de HK

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:14

Navanja, ik ken jou... We hebben samen op zitles gezeten bij swaab.

Toch!?, ben een eeuwige twijfelaar
Laatst bijgewerkt door Japeloup op 05-03-12 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:16

Ik zou het ook wel jammer vinden, twee topics bijhouden kost een hoop extra tijd weer ben ik bang. Ik zit normaal ook nooit in HK topics...

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:21

@japeloup, dat klopt!! :) Doe jij nog steeds? Of niet meer? Ik moest even naar je foto's spieken, maar dat klopt inderdaad, wat grappig :) Kleine wereld zo.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:24

Pff, en de zoektocht naar een verzorg/bijrijdpaard goes on..
Ik wil gaan lessen en dingen leren, niet hier duf achter de computer zitten, om hier toch niks nuttigs te kunnen melden :') Gosh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:29

Liesje: wanneer heb je vakantie? Dan kunnen we een dagje plannen, heb je daarna wat leuks :D

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:37

Yamcha schreef:
Liesje: wanneer heb je vakantie? Dan kunnen we een dagje plannen, heb je daarna wat leuks :D

*rent naar mn agenda*
Mijn meivakantie is van 28 april t/m 6 mei.. Dus dat duurt nog wel even ;(

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:45

Navanja schreef:
@japeloup, dat klopt!! :) Doe jij nog steeds? Of niet meer? Ik moest even naar je foto's spieken, maar dat klopt inderdaad, wat grappig :) Kleine wereld zo.

Nee ben er mee gestopt, kon het niet vinden met Swaab en zijn ideeën, niet dat ik niets bij hem geleerd heb, maar voelde gewoon niet meer fijn.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:56

Het ís al een beetje een HK-topic geworden zo, ik zou het niet erg vinden om het naar de HK te verhuizen als we onderling afspreken dat het wel hoofdzakelijk over het rijden blijft gaan.

Om maar weer on-topic te gaan; deze filmpjes zijn van afgelopen zaterdag. Mijn probleem met in de bak rijden is goed zichtbaar: Witje (momenteel niet zo wit) is niet voorwaarts. Ze vindt de bak Niet Leuk. :n Het is een staker. Het echte stilstaan heb ik er gelukkig inmiddels uit, we kunnen nu best ruim een half uur in de bak aan de slag terwijl ik een jaar geleden na 10 minuten al problemen had, maar echt van harte gaat het nog niet. Ik hou het rijden in de bak kort en afwisselend, dit keer met een rijtje balkjes om overheen te stappen en draven. Je ziet ook dat ik veel drijf en de teugels te los heb, ik durf niet zo goed meer contact te nemen omdat ik bang ben dat ik haar dan niet meer vooruit krijg. Bovendien moet ze die achterbenen veel meer gaan gebruiken en ik ben bang dat ik die blokkeer als ik in dit stadium meer contact neem. Ze moet eerst voorwaartser worden. Buiten op het zandpad loopt ze veel actiever, dan kan ik veel fijner met haar aan het werk. Tips zijn zeer welkom.

Stappen en van hand veranderen, de bak is momenteel erg zwaar en dat helpt ook niet om haar voorwaarts te houden

Stukje draf en over de balkjes

Met dinnetje erop nog een stukje langs de weg
Laatst bijgewerkt door Imre op 05-03-12 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:58

Ja wel ontopic blijven :j ik denk dat als we naar de HK verhuizen dat er dan veel minder mensen wat aan alle tips hebben en dat zou ik wel erg jammer vinden vooral omdat er toch steeds nieuwe mensen aanhaken
Welkom Navanja :wave:

Stops en ook spinnen kun je het best doen op een reiningbodem met slidingplates
Afbeelding

Een reiningbodem is een vaste onderlaag van leem met een toplaag van (speciaal) zand.
Kid draait haar standbeen echt de grond in dus dan heeft ze echt goede glijdende ijzers en een goede bodem nodig. Je hebt ook paarden die meer "steppen" daar kun je iets minder op de bodem letten met spinnen maar een achterbergbodem is totaal ongeschikt.

Technisch goed stoppen is echt wel lastig en moet je echt alleen op een geschikte bodem doen anders willen de paarden het niet meer doen en gaan ze "stuk"
Het allerbelangrijkste is dat ze de schouders los houden net als bij een pirouette en dat ze de achterhand heel goed onder zich houden en balans houden.

Wat ik nu steeds doe zijn rechte lijnen galopperen, ho zeggen, niks met de teugels doen en vervolgens een paar passen achteruit en dan draaien op het achterbeen zodat ze de schouders opzijzet (snappen jullie het nog?)
Ze moet ten alle tijden nageeflijk blijven en ik moet zelf ook mijn balans leren vinden, het voelt echt als een noodstop met de auto waar je in je gordel wordt gegooid.

Ik heb vandaag ook geoefend met het direct (verzameld) aangalopperen binnen drie tellen vanuit stap of stilstand.