[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:32

Loba1 schreef:
Romeetjuhh schreef:
o sorry maar is het heo ik het nu doe dan wel weer goed?
Maar mijn stal organiseert ook wedstrijden enzo en we doen mee daan wedstrijden...
Mishien heb ik zelf de website nog zal ik eens kijken?

Zolang je niet zaagt zoals superwoman dat beschrijft ben je niet fout bezig. Met het western rijden goed stelling vragen en dat halsje en nekje soepel maken (wel beheerst natuurlijk) en goed op die achterhand krijgen door onder andere sliding stops te oefenen.
Dan ben je wat mij betreft op de goede weg ;)

O gelukkig dankjewel :D

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:34

Loba1 schreef:
Romeetjuhh schreef:
Het spijt me doet mijn stal het dan fout?
Ik wil neit dat de paarden pijn hebben....

Van links naar rechts trekken kan ook bij het western-rijden echt niet>> zoals die meisjes dat doen. Ik denk inderdaad dat jouw westernstal (dat is het toch?) niet helemaal zuiver is.
Iets wordt al heel snel western genoemd (westernzadel en mooi western hoofdstelletje en hoppa ik heb western les) maar is dat vaak niet.

Ons wordt vaak ook verteld dat je met je teugels moet 'spelen' en als ze niet luisteren flink been geven. Sommige meisjes geven ze dan ook een behoorlijke schop... Ik denk niet echt dat ze daar mooier van gaan lopen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:35

:evaw: Even een vraagje, heb wel vaker wat gevraagd.

Nu is het dus zo, dat ik een groooote fout begaan ben :\ Mijn instructrice (mag ik niet zelf kiezen, verzorgpaard) is meer van de 'even doorpakken en kneden' -manier, ik juist van de manier 'Nageeflijk is een cadeautje'. Om het maar even zo te zeggen. Nu was ik echter de wanhoop nabij, het liep even niet lekker en mijn instructrice nam letterlijk de teugels over als ik niet deed wat ze zei. Nu heb ik dus 2 keer op de 'kneden' manier gereden in stap, denk 2 á 3 weekjes terug. Ik had direct het idee dat mijn paard zich compleet vastzette, ze kwam ook absoluut in de krul of wat het doel van dat kneden ook is. Hoe dan ook, mijn anders zoooo piekfijn op de hulpen gerichtte paardje was gespannen en reageerde niet meer op teugel en been hulp... Zag ook echt dat ze het NIET leuk vond en (al dan niet in mijn gedachten) keek ze me ook echt verwijtend aan :o Heb er echt wakker van gelegen en dacht al helemaal dat ik haar helemaal naar de kl*te gereden had, dus dat ook met mijn instructrice overlegd en nu heb ik het roer maar weer eens omgegooid.

Even helemaal terug naar de basis, helemaal scherp op de hulpen zetten, prima. Teugels echt heel licht contact, fijn fijn fijn. Ietsje langer en helemaal losgewerkt, lekker actief en ze ontspande na een tijdje heerlijk goed, was echt heel fijn aan mijn hulpen en kon vanvoren ook goed zakken. Teugels iets meer opgepakt; Ze bleef goed contact zoeken en volgde mijn hand, liep dus wel iets te diep maar dat was de bedoeling; hoger opgericht kan ze simpelweg nog niet.

Nu viel het me op dat ze op de voltes en in de hoeken iets makkelijker nageeft dan op de rechte stukken. Dus ik dacht, misschien omdat ze haar binnenbeen dan meer onder de massa zet?

Nu wil ik vragen of jullie misschien tips hebben om ook op de rechte stukken te zorgen dat ze echt goed haar achterhand erbij pakt. Ze loopt al vrij actief (we komen van ver qua dat := ) we doen echt veel overgangen en tempowisselingen en die doet ze keurig.

Alvast bedankt als je heel dit verhaal gelezen hebt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:37

kim_dura schreef:
Ons wordt vaak ook verteld dat je met je teugels moet 'spelen' en als ze niet luisteren flink been geven. Sommige meisjes geven ze dan ook een behoorlijke schop... Ik denk niet echt dat ze daar mooier van gaan lopen.

is dus niet goed!
Gaat ook niet om het mooie, gaat erom dat ze over de rug gaan lopen.
Door aan de teugels te klooien ga je dat niet redden, dat moet vanuit de achterkant komen.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:45

superwoman schreef:
kim_dura schreef:

is dus niet goed!
Gaat ook niet om het mooie, gaat erom dat ze over de rug gaan lopen.
Door aan de teugels te klooien ga je dat niet redden, dat moet vanuit de achterkant komen.

Tja, ik weet dat het niet goed is en ik ben er totaal geen voorstander van. Ik laat ze meestal eerst lekker loslopen en de meeste gaan dan vanzelf netjes lopen, en dan lopen ze ook soepeler dan dat je ze in de krul trekt, vind ik altijd.
Maar wij hebben ook een haflinger op stal, en iedereen zegt dat die dat niet kan maar dat vind ik ook onzin; hij kan best nageven, en dat heb ik gezien bij lessen waarvan de kinderen niet zoveel trekken aan de teugel. En die kleine kindjes op die welshjes ookn, lopen heel mooi omdat er niet als een gek wordt getrokken aan de teugels.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:46

BaileyMix schreef:

Nu is het dus zo, dat ik een groooote fout begaan ben :\ Mijn instructrice (mag ik niet zelf kiezen, verzorgpaard) is meer van de 'even doorpakken en kneden' -manier, ik juist van de manier 'Nageeflijk is een cadeautje'. Om het maar even zo te zeggen. Nu was ik echter de wanhoop nabij, het liep even niet lekker en mijn instructrice nam letterlijk de teugels over als ik niet deed wat ze zei. Nu heb ik dus 2 keer op de 'kneden' manier gereden in stap, denk 2 á 3 weekjes terug. Ik had direct het idee dat mijn paard zich compleet vastzette, ze kwam ook absoluut in de krul of wat het doel van dat kneden ook is. Hoe dan ook, mijn anders zoooo piekfijn op de hulpen gerichtte paardje was gespannen en reageerde niet meer op teugel en been hulp... Zag ook echt dat ze het NIET leuk vond en (al dan niet in mijn gedachten) keek ze me ook echt verwijtend aan :o Heb er echt wakker van gelegen en dacht al helemaal dat ik haar helemaal naar de kl*te gereden had, dus dat ook met mijn instructrice overlegd en nu heb ik het roer maar weer eens omgegooid.

Even helemaal terug naar de basis, helemaal scherp op de hulpen zetten, prima. Teugels echt heel licht contact, fijn fijn fijn. Ietsje langer en helemaal losgewerkt, lekker actief en ze ontspande na een tijdje heerlijk goed, was echt heel fijn aan mijn hulpen en kon vanvoren ook goed zakken. Teugels iets meer opgepakt; Ze bleef goed contact zoeken en volgde mijn hand, liep dus wel iets te diep maar dat was de bedoeling; hoger opgericht kan ze simpelweg nog niet.

Nu viel het me op dat ze op de voltes en in de hoeken iets makkelijker nageeft dan op de rechte stukken. Dus ik dacht, misschien omdat ze haar binnenbeen dan meer onder de massa zet?

Nu wil ik vragen of jullie misschien tips hebben om ook op de rechte stukken te zorgen dat ze echt goed haar achterhand erbij pakt. Ze loopt al vrij actief (we komen van ver qua dat := ) we doen echt veel overgangen en tempowisselingen en die doet ze keurig.

Goed dat je niet gaat kneden!
Actief en snel lopen zijn verschillende dingen. Actief zijn ze wanneer ze het achterbeen ver onder de massa plaatsen en goed aan je been zijn. Sommige "snelle" paarden zijn niet goed aan het been ;)
Maar goed, je bent dus op de goede weg. (Ze worden ook actief door tempowisselingen en dat doe je)
Door de bochten is het lichaam ronder en zal het paard ook makkelijker z'n hals buigen.
Let er goed op dat je voornamelijk stuurt met je buitenhand en je binnenhand van de hals brengt (en NIET naar je lichaam brengt)
Ik verwacht dat ze op de rechte stukken ook de achterhand er wel voldoende onder zet hoor. Denk dat je net "het gevoel" even meer moet bevestigen bij jezelf.
Doormiddel van regelmatig voltes te maken en zo ook van hand te veranderen (8tjes maken) kun je dat misschien beter ontwikkelen. Zorg ook voor voldoende lengte in de hals (handen NIET naar je lichaam brengen, maar soms even naar voren) en blijf rechtop zitten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:47

kim_dura schreef:
Tja, ik weet dat het niet goed is en ik ben er totaal geen voorstander van. Ik laat ze meestal eerst lekker loslopen en de meeste gaan dan vanzelf netjes lopen, en dan lopen ze ook soepeler dan dat je ze in de krul trekt, vind ik altijd.
Maar wij hebben ook een haflinger op stal, en iedereen zegt dat die dat niet kan maar dat vind ik ook onzin; hij kan best nageven, en dat heb ik gezien bij lessen waarvan de kinderen niet zoveel trekken aan de teugel. En die kleine kindjes op die welshjes ookn, lopen heel mooi omdat er niet als een gek wordt getrokken aan de teugels.

gelukkig weet jij het beter. Jammer van die stal

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:48

Hallo,
Ik heb eigenlijk een vraag,
Op de manege rij ik een Welsh cob van ongeveer 5 jaar.
Ze loopt wel aan de teugel maar af en toe gaat ze ineens te diep.
Ik heb al heel veel geprobeerd.
Schoppen, aan de tegeul trekken (wat eigenlijk niet moet dat weet ik), of gewoon laten gaan
In draf loopt ze wel gewoon aan de teugel, in gallop an ze nog niet.
Ze gaat alleen heel diep als ze in stap loopt.

Weet iemand wat ik moet doen?

kim_dura

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:51

Uh, ja dat probleem heb ik ook wel eens gehad. Bij een net ingereden pony. Ik wist ook niet wat ik moest doen...

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:51

oh okeee jammer

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:54

Romeetjuhh schreef:
oh okeee jammer

vraag het even bij de westernfora op bokt. Daar heb je meer aan.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:55

maar dit gaat niet egt over western deze is gwn engels

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:59

Dan had ik het al uitgelegd.
Jij begon ineens over western...., maar mijn uitleg was gewoon over engels

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:06

ow hihi sorry...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:07

superwoman schreef:
BaileyMix schreef:

Goed dat je niet gaat kneden!
Actief en snel lopen zijn verschillende dingen. Actief zijn ze wanneer ze het achterbeen ver onder de massa plaatsen en goed aan je been zijn. Sommige "snelle" paarden zijn niet goed aan het been ;)
Maar goed, je bent dus op de goede weg. (Ze worden ook actief door tempowisselingen en dat doe je)
Door de bochten is het lichaam ronder en zal het paard ook makkelijker z'n hals buigen.
Let er goed op dat je voornamelijk stuurt met je buitenhand en je binnenhand van de hals brengt (en NIET naar je lichaam brengt)
Ik verwacht dat ze op de rechte stukken ook de achterhand er wel voldoende onder zet hoor. Denk dat je net "het gevoel" even meer moet bevestigen bij jezelf.
Doormiddel van regelmatig voltes te maken en zo ook van hand te veranderen (8tjes maken) kun je dat misschien beter ontwikkelen. Zorg ook voor voldoende lengte in de hals (handen NIET naar je lichaam brengen, maar soms even naar voren) en blijf rechtop zitten.

Oke, dat op de buitenhand sturen probeer ik inderdaad te doen maar begrijp ik niet helemaal. Kun je uitleggen waarom dat beter is en hoe ik dat het beste uit kan voeren?

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:08

Ik ehb je antwoord nog even nagelezen maar eigenlijk was mijn vraag
wat ik moet doen als mijn paard eerst aan de teugel loopt en dan ineens haar hals strekt.
Het is niet dat ze de teugels uit mijn handen trekt maar het lijkt wel alsof ze het zo doet dat mijn teigels gewoon op de goede lengte blijven maar dat zij dieper kan lopen....
Moeilijk uit te leggen eigenlijk

X.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:12

Romeetjuhh schreef:
wat ik moet doen als mijn paard eerst aan de teugel loopt en dan ineens haar hals strekt.
Het is niet dat ze de teugels uit mijn handen trekt maar het lijkt wel alsof ze het zo doet dat mijn teigels gewoon op de goede lengte blijven maar dat zij dieper kan lopen....

X.

Je bedoellt dat ze wel te 'ver' lijkt te gaan myet haar hoofd?

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:16

ja zo'n beetje

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:26

Mij is dan verteld dat ze iets actiever moeten gaan lopen. Dat ze als ze wat langzaam lopen aan jebhand gaan hangen. Ik weet niet of dit bij jou het geval is?

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:33

Nou Narida rijd zowieso al heel snel,
Ze zet voor haar ras hele ergee grote passen het lijkt bijna de spaanse pas zeggen ze

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:42

Hmm... Ik weet het verder dan ook niet sorry. :(

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:01

Romeetjuhh schreef:

X.

Ik vraag me af of hij wel correct aan de teugel loopt. Lijkt er namelijk meer op dat hij een signaal aan de ruiter geeft.heb je een foto?

taantjehJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:35

@romeetjuh

Gaat ze niet gewoon achter de teugel lopen ?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:05

Oke even samengevat, Komt het er dan op neer dat je paardje eerst geod aan het been moet zijn en door tempowisselingen actief zijn. Dan licht contact met de teugels? en dan gaat ie het dus vanzelf goed doen? dus vooral niet kneden en zagen (doe ik ook niet). Ik beweeg handen altijd licht mee met de hals van het paard en dan gaat ze wel iets lager lopen. Ook dus veel voltes enzo rijden?

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:39

nynkehielkje schreef:
Oke even samengevat, Komt het er dan op neer dat je paardje eerst geod aan het been moet zijn en door tempowisselingen actief zijn. Dan licht contact met de teugels? en dan gaat ie het dus vanzelf goed doen? dus vooral niet kneden en zagen (doe ik ook niet). Ik beweeg handen altijd licht mee met de hals van het paard en dan gaat ze wel iets lager lopen. Ook dus veel voltes enzo rijden?

Nee, je moet ook veel rechte stukken doen. niet alleen voltes. Als je ze actief aan het been hebt en z lekker loskomen dan gaan ze automatisch al iets nageven. Als je dan bijvoorbeeld gaat zagen of kneden verstoor je het contact in de mond. Als je met je handen de bewegingen van het paard volgt is dat wel goed. Je moet idd wel contact houden contact houden, anders gaat hij gewoon met zijn hoofd naar beneden en geeft hij niet na. :j