Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:38

@ Apple: Leuk gerelativeerd, maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat het zo werkt. Het is niet dat wij nu allemaal mega-sensibele paarden hebben of zo.
Het is meer denk ik, dat heel veel paarden gewoon heel aardig zijn en dan braaf het koppie in een krulletje doen. Hoeveel lesmethodes zijn er niet waarbij je vooral aan het paard moet werken, maar waar totaal geen aandacht wordt geschonken aan de zit van de ruiter? Het kán niet anders dan dat dat tegenstrijdige hulpen oplevert, en ik denk dat een heleboel paarden gewoon veel te lief zijn, en zonder mopperen doen wat ze denken te moeten doen.
Overigens, als ze het niet doen, komt de hele medische molen erbij, zadelmaker, osteo, fysio, tandarts, weet ik wat al, want het bestáát volgens sommigen niet dat het een henzelf ligt, het paard probeert ze uit, of probeert onder het werk uit te komen, neemt de ruiter in de maling, enz. enz. En ondertussen die teugels maar korter nemen, heel arsenaal aan hulpteugels, sporen, andere bitten, of we zijn het allemaal spuugzat en gaan bitloos boscrossen (no offense naar serieuze bitloze ruiters)........

Nah, denk dat er instructietechnisch en rijtechnisch heel veel te verbeteren is, zowel in het rijden, als in de omgang met je paard. Sommige manieren zijn niet 'anders'. Sommige manieren zijn gewoon beroerd.
En bewustwording is ook een moeilijk proces, hoor. Ik heb mezelf altijd een vriendelijke ruiter gevonden, die er niet veel aanzat, die vriendelijk was met het mondje, en nu realiseer ik me dat ik steeds aan die binnenteugel zat te plukken, ik paard met het binnenbeen over de buitenschouder liet vallen, dat nog eens benadrukte met inknikken in mijn binnenheup, ondertussen met de binnenteugel het gewicht op de buitenkant plaatste, en stomverbaasd was dat merrie niet de bocht om wou....... nu denk ik: ja, gek hè? Heel veel andere paarden waren wel zo aardig om die bocht om te gaan, en 't zag er nog aardig uit ook, als je niet heel goed keek. Alleen mijn schatje is zo'n paard waarbij je alles goed moet doen, anders doet ze het niet :n wat ze gelijk heeft :D
Maar ik wist dat gewoon niet van mezelf, en als je erachter komt dat je in de basis grote fouten maakt, en je moet je overgangen stap - draf oefenen, voelt dat knap banketstaaf.........

Maar dat is wel onderdeel van een bewustwordingsproces, weten wat je doet, bewust onbekwaam, en dan weten hoe het wel moet, bewust bekwaam, en wie weet word ik nog weleens onbewust bekwaam. Maar ik dacht dat ik aardig bekwaam was, en kwam erachter dat ik onbewust onbekwaam was. Ik had alleen altijd aardige paarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:44

Het gaat er eigenlijk om dat een instructeur er lol in moet hebben ruiters te leren wat nu echt de basis is, en ook bij die basis te beginnen.
En 'basis' ziet er niet echt hot & sexy uit, maar heeft wel veel nut.
Maar wat wij nu leren als zijnde 'basis' hebben veel instructeurs denk ik zelf ook nooit geleerd...
Als je eens wat literatuur openslaat over die 'ouwe paardengoeroe's' kom je toch vaak tegen dat men (cavalerie bijv) het correct rijden van een paard als een bijzonder serieuze zaak beschouwde, bovendien een 'verheven' taak die jaren in beslag nam.
Van dat alles zie je weinig meer terug op je plaatselijke ponyclub of manege waar iedereen de beginselen erin geramd krijgt.
Ik vertelde Japeloup dat mijn instructeur van de ponyclub vroeger de binnenband van een fietsband van mijn bit naar mijn singel bond. Het was haar eer te na dat ik op een pony die niet nageeflijk was mijn proefjes reed....
Ik heb het ding er al snel afgesloopt, ik wilde volgens mij liever een blamage zijn voor de plaatselijke ponyclub dan een pony met een pijnlijke snoet kweken....
Ik ben dus vrij snel niet meer met het gezamenlijke vrachtwagentje meegegaan op wedstrijd, dat was denk ik te beschamend voor de meisjes wiens pony's wel een prachtige krul in de hals vertoonden :D
Springen konden we wel, althans... ponylief. Wanneer de bel ging hoefde ik alleen maar de goede kant op te sturen, de rest deed hij zelf... hysterisch snel... altijd prijs! *\o/*

Goed, ik dwaal af.... Mijn paard liep voor het oog netter toen ze nog achter de loodlijn kroop, en voor het oog keurig nageeflijk netjes haar pasjes liep. Maar baaslief neemt geen genoegen met 'nep-nageeflijk' en vals krullende ponyhalsjes, en wil dus liever slingerend de baan door en gatenkaas voltes rijden om vervolgens ontspannen de boel binnen het gareel te leren houden.
Ik denk dat de rokende dressuurnagellakmeisjes aan de rand van de bak zich hoofdschuddend afvragen waar ik in godsnaam mee bezig ben...... "ik leer opnieuw rijden!"

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:48

Yamcha schreef:
Ik heb mezelf altijd een vriendelijke ruiter gevonden, die er niet veel aanzat, die vriendelijk was met het mondje, en nu realiseer ik me dat ik steeds aan die binnenteugel zat te plukken, ik paard met het binnenbeen over de buitenschouder liet vallen, dat nog eens benadrukte met inknikken in mijn binnenheup, ondertussen met de binnenteugel het gewicht op de buitenkant plaatste, en stomverbaasd was dat merrie niet de bocht om wou.......

Wacht ff.... heb je het nu over jezelf of over mij?! :D :D :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:52

Probleem is dat veel een verkeerd beeld hebben van hoe een paard hoort te bewegen.
Is ook niet makkelijk om goed te kijken naar hoe een paard beweegt, en vele kijken alleen maar naar de hals, of die wel de "vorm" heeft.
Als je op een gemiddelde stal vraagt waarom ze de verschillende oefeningen rijden, krijg je vaak als antw. omdat het in mijn proef zit. Geen besef hebben van waarom je bepaalde dingen doet, of moet doen.
Maar ja dat leerde ik ook niet op school. Ook het logisch nadenken waarom een paard doet wat hij doet leerde ik daar niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:01

@Yamcha, misschien had ik dat erbij moeten noemen, dat 90% van de paarden gewoon hele brave paarden zijn.
Ben het met je eens hoor, er wordt (ook hier op Bokt) altijd eerst gekeken naar het paard, oplossingen worden gezocht in strenger aanpakken danwel zadel, osteo, masseur, tandarts etc.etc.etc.. Maar eens kijken naar de ruiter en wat voor invloed de ruiter eigenlijk heeft op het geheel komt nauwelijks voor.
En ja, als je dan toevallig een niet zo brave treft of een paard waarbij je iets meer moet nadenken dan werkt het plots niet meer.

Waarom mensen bepaalde oefeningen rijden is daar inderdaad ook een uitvloeisel van. Oorspronkelijk was de dressuur bedoelt ter gymnastisering van het paard zodat het paard op het slagveld goed zn werk kon doen. Tegenwoordig worden oefeningen inderdaad gedaan 'omdat het in de proef zit' terwijl vergeten wordt dat het oorspronkelijk een oefening was om de achterhand te activeren oid :-)

(Yamcha, ik zou Daisy trouwens willen omschrijven als het tegendeel van mega-sensibel :)) )

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:20

Ook nog een leuke, vraag mensen eens waarom ze links opstappen.

MyWishMax

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:23

Omdat vroegaaah dat beter ging met het zwaard enzovoorts :D En omdat ik al moeite zat heb om links op te stappeb, durf ik het rechts niet

Ik ga trouwens in de linkergalop enorm naar binnen hangenknikken, maar krijg mezelf niet recht??? Iemand tips?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:25

Japeloup schreef:

Ik ben op een gegeven moment om en om gaan opstappen, beurtelings links en rechts... aanvankelijk wordt je dan goed duidelijk dat je dan een stuk onhandiger bent aan de rechter zijde.
Toch vind men het meestal de normaalste zaak van de wereld dat het paard wel aan beide zijden de oefeningen op dezelfde wijze uitvoert....
Eigenlijk wil ik met opstapje opstappen (krukje dus), maar dan moet mijn 'wegloop' paard weer even oefenen met 'stilsta' paard worden.

Ik heb Pilates weer opgepakt... daar wordt je toch wel weer een stukkie handiger van en is niet zwaar voor je lijf.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:41

Zo, er is weer flink geschreven. Net een stukje bijgelezen. Nieuwe mensen die zich hebben gemeld: Welkom :)

Paardrijden draait allemaal om voelen en veel volwassen mensen zijn ver van hun gevoel af komen te staan. Kijk naar een baby, die reageert puur instinctief en op gevoel. Het heeft honger, heeft het koud, heeft een vieze luier. Pas later komt het denken en vandaar uit reageren pas. Veel volwassenen zijn dat gevoel dus kwijt geraakt en zitten in hun hoofd.
Ik ben er een extreem voorbeeld van. Ik wil alles beredeneren en vanuit mijn hoofd benaderen. Ik voelde mijn voeten niet meer, autorijden deed ik op het geluid van de motor, want ik voelde niet hoe diep ik de pedalen in drukte. Ik had altijd een vreselijke nek en schouderpijn, inclusief de bijbehorende hoofdpijn, maar ik had geen idee waar dit vandaan kwam. Ik bleek dus constant met mijn schouders onder mijn oren te lopen, maar ik voelde het niet.

Nu ben ik met hapto weer bezig om bij mijn gevoel te komen. Dat is erg fijn. Daarbij gebruiken we ook paarden en paardrijden. De laatste maanden als ik aan het rijden ben, ben ik alleen maar aan het voelen. Wat doet het paard onder mij en wat doe ik, waar heb ik spanning, hoe kan ik dit laten afvloeien. Ik ben er al erg in gegroeid, maar ik ben erg gevoelig voor mijn valkuilen.

Vandaag weer even met het zadel proefgereden. De bak was nogal nat en mijn paard meent altijd over alle plassen heen te moeten springen. Daardoor kon ik er niet even lekker aan rijden. Heel erg bezig geweest met mijn zit. Zadel belemmert me in ieder geval niet. Ik heb mijn beugels twee gaten langer gedaan. Daardoor kon ik veel beter balanceren op mijn zitbeenknobbels en voelde ik ook direct dat ik rechts inknik. Dat heel erg geprobeerd te corrigeren in stap. Ik merk wel dat ik de spieren aan de binnenkant en buitenkant van mijn bovenbenen meer moet rekken -> oefeningen welkom. Als ik niet inknik, loopt mijn paard ook niet meer die vreselijke stelling en loopt ze mooi door.
Daarna nog een aha-erlebnis gehad voor wat betreft lichtrijden. Het ging een stukje zo makkelijk en in cadans, dat ik zoiets had van ja...zo moet het voelen....! Daarna was ik het kwijt en lukte het me niet meer om het terug te vinden.
Ik moet visualiseren dat ik op de grond sta en dat ik bij het omhoog komen alleen scharnier in mijn knieën, in plaats me afzetten in de beugels.

Nog een stukje keertwending om de achterhand gedaan. Dat als het ware doorgeven van je ene zitbeenknobbel, naar de andere, zoals beschreven bij het appuyement van een paar pagina's terug werkte ook goed bij deze oefening.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:43

Japeloup schreef:

Mij is een stijve hark, dus ik stijg op met een krukje :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:44

MyWishMax schreef:
Omdat vroegaaah dat beter ging met het zwaard enzovoorts :D En omdat ik al moeite zat heb om links op te stappeb, durf ik het rechts niet

Ik ga trouwens in de linkergalop enorm naar binnen hangenknikken, maar krijg mezelf niet recht??? Iemand tips?

+:)+ Klopt, maar een hele hoop weten dat niet.
Ik stap ook links en rechts op en af.

Ga eens galopperen en laat je binnen teugel los en strek je binnen hand langs je oor in de lucht. Desnoods eerst aan de longe.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:45

Mooi omschreven Ankem.

Mag ik uit je verhaal opmaken dat je wellicht een zadel hebt gevonden...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:52

Hallo mensen!

Via een ander topic kwam ik in contact met Japeloup en zij vond dat ik me best bij jullie kon aansluiten. Ik zal dus maar alvast even wat vertellen.

Jarenlang heb ik bij eenzelfde instructeur gelest, iemand die idd, meer gefocust was op het paard dan hoe ik er op zat. Niet dat ik in die periode (15 jaar ofzo) niks heb geleerd, maar inmiddels weet ik dat het anders kan...Ik was toen ik stopte met die lessen al een poos bezig met de overgang naar het M2, maar kreeg mijn merrie niet verzameld genoeg.
Sinds vorig zomer heb ik regelmatig Centered Riding-les, en in dit topic zag ik al veel elementen terug (bijv als je paard niet goed buigt juist niet je binnenbeen gebruiken, maar draaien vanuit je bovenlichaam). Tsja en ook voor mij gold dat ik een soort van opnieuw moest beginnen, er zitten nog steeds lessen bij dat we niet eens aan galopperen toe komen bijvoorbeeld :o. Ik les ook niet heel regelmatig, want de CR-lessen zijn een stuk duurder dan mijn oude juf, en als arme student kan ik het me niet veroorloven elke week les te nemen.

Mijn paard (een Oldenburger van Rubinson x Levantos II) heeft een beetje een kort voorbeen en is in het begin vaak wat strak (lichamelijk helemaal in orde hoor). Ze is ook nog eens liever lui dan moe, nee dat zeg ik eigenlijk niet goed. Ze is niet flegmatiek, maar ook niet erg expressief. Wel heel braaf. Het is een correct bewegend paard met een mooi silhouet, maar qua beweging heeft ze niet veel over. Op zich vind ik dat niet zo erg, want ze gedraagt zich in elk geval wel en ze is gezond, dat is ook wat waard!

Toen ik vorig jaar bij die instructeur ben gestopt ben ik ook meteen gestopt met dressuurwedstrijden rijden, ik vond er opeens helemaal niets meer aan.
Toen kwam ik er achter dat springwedstrijden veel leuker zijn :Y). Wel eng ook, trouwens. Nu heb ik de punten voor het L, maar voorlopig blijf ik nog mooi een beetje in de B aanmodderen, die hindernissen vind ik voorlopig hoog zat. Paard vindt het prachtig trouwens!
Ook met springen is het belangrijk dat je een beetje fatsoenlijk kunt zitten, het is veel technischer dan ik ooit dacht! Springles heb ik ook af en toe, van een héle enthousiaste dame, en dat is ook wel eens leuk.
Maar goed wie weet, als ik langzaamaan de nieuwe knopjes vind, kan ik wél op een goede manier naar de verzameling gaan toe werken en kom ik toch nog weer in de dressuurbaan uit.
Laatst bijgewerkt door Rhys op 30-08-11 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:52

Ninx schreef:
Mijn paard liep voor het oog netter toen ze nog achter de loodlijn kroop, en voor het oog keurig nageeflijk netjes haar pasjes liep. Maar baaslief neemt geen genoegen met 'nep-nageeflijk' en vals krullende ponyhalsjes, en wil dus liever slingerend de baan door en gatenkaas voltes rijden om vervolgens ontspannen de boel binnen het gareel te leren houden.
Ik denk dat de rokende dressuurnagellakmeisjes aan de rand van de bak zich hoofdschuddend afvragen waar ik in godsnaam mee bezig ben...... "ik leer opnieuw rijden!"

_O-

Wat mij betreft is het hele topic hiermee aardig samengevat :D Briljante quote, dit :')

Japeloup schreef:
Probleem is dat veel een verkeerd beeld hebben van hoe een paard hoort te bewegen.
Is ook niet makkelijk om goed te kijken naar hoe een paard beweegt, en vele kijken alleen maar naar de hals, of die wel de "vorm" heeft.
Als je op een gemiddelde stal vraagt waarom ze de verschillende oefeningen rijden, krijg je vaak als antw. omdat het in mijn proef zit. Geen besef hebben van waarom je bepaalde dingen doet, of moet doen.
Maar ja dat leerde ik ook niet op school. Ook het logisch nadenken waarom een paard doet wat hij doet leerde ik daar niet.

Klopt, maar je leert ook niet hoe een paard zou moeten bewegen...... als de kop in de krul is, en de achterhand er maar goed ver onder komt, lijkt het al heel wat. Maar buiging in de gewrichten? Rug losmaken achter de schoft? Buikspieren aanspannen? Nooit van gehoord, joh......

Bij mij is het nadenk-proces in gang gezet, doordat ik het boek "verlichte rijkunst" van Heather Moffett las. Er ging een wereld voor me open, omdat in dat boek heel uitgebreid aandacht wordt besteed aan de ruiter..... aan de zit, de handhouding, de beenligging..... toen ging ik nadenken, en ik realiseerde me dat er veel niet klopte van wat ik ooit geleerd had. En steeds dacht ik nu wel de goede instructie te hebben gevonden, totdat de teleurstelling kwam, omdat ik nog altijd niet steviger zat, en nog altijd bang was in het zadel, me nog altijd opspande, en nog steeds niet genieten kon van het rijden. En ik reed vooral voor een leuk plaatje, leuk setje, knap paard, kop in de krul en je scoort op HAW...... zoiets........ (kort door de bocht, ik weet het, en ik weet heus wel dat er bokkers zijn die beter kijken dan dat).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:55

Japeloup schreef:
Mooi omschreven Ankem.

Mag ik uit je verhaal opmaken dat je wellicht een zadel hebt gevonden...

Ik mag nog even rustig testen...Maar hij voelt op dit moment wel fijn. Ik mag er rustig de tijd voor nemen. Het is een Ainsley Lincoln. Toen ik eerst Ainsley hoorde dacht ik oh,oh. Ik heb vroeger op een Vanguard gereden en reed me behoorlijk door aan de voorkant. Maar deze heeft een half diepe zit, lange, iets naar voren gesneden zweetbladen, wat voor mijn lange stengels niet verkeerd is. Paard voelt zich er ook wel happy mee, ook niet onbelangrijk.
Zal een dezer dagen mijn partner weer even meenemen, kan hij weer even voor wat beeldmateriaal zorgen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:56

Yamcha schreef:
Bij mij is het nadenk-proces in gang gezet, doordat ik het boek "verlichte rijkunst" van Heather Moffett las. Er ging een wereld voor me open, omdat in dat boek heel uitgebreid aandacht wordt besteed aan de ruiter..... aan de zit, de handhouding, de beenligging..... toen ging ik nadenken, en ik realiseerde me dat er veel niet klopte van wat ik ooit geleerd had. En steeds dacht ik nu wel de goede instructie te hebben gevonden, totdat de teleurstelling kwam, omdat ik nog altijd niet steviger zat, en nog altijd bang was in het zadel, me nog altijd opspande, en nog steeds niet genieten kon van het rijden. En ik reed vooral voor een leuk plaatje, leuk setje, knap paard, kop in de krul en je scoort op HAW...... zoiets........ (kort door de bocht, ik weet het, en ik weet heus wel dat er bokkers zijn die beter kijken dan dat).

Fijn boek is dat he? Ik heb hem ook en lees hem geregeld. Elke keer blijft hij me weer boeien en leer ik er weer nieuwe dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:59

ankem schreef:
Japeloup schreef:

Mij heeft een groot paard, dus mij komt er zonder krukje niet op :')

Ze toont niet groot, maar ze is het wel...... 1.70........

Rhys: welkom! Bijzonder wat een veranderingen mensen doormaken, het is ook een heel psychologisch iets geloof ik...... je ego aan de kant, eerlijk worden naar je paard, en 'sorry' kunnen zeggen, en dan beter leren.......
ankem schreef:
Fijn boek is dat he? Ik heb hem ook en lees hem geregeld. Elke keer blijft hij me weer boeien en leer ik er weer nieuwe dingen.

Ja, is echt een heel goed boek :j
Rijden met 2 teugels wil ik trouwens ook nog eens doen, maar da's hoofdstuk 14 zeker?
Ik vond het echt verhelderend, vooral het stuk over de zit :j het leuke is dat het grootste deel over de zit en de hulpen van de ruiter gaat, en helemaal niet over hoe het paard moet lopen, heel verfrissend :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:03

Yamcha schreef:
En ik reed vooral voor een leuk plaatje, leuk setje, knap paard, kop in de krul en je scoort op HAW...... zoiets........ (kort door de bocht, ik weet het, en ik weet heus wel dat er bokkers zijn die beter kijken dan dat).

Ik ben nooit een bokthit geweest met Beeb _O- Met Max iets meer, maar ook niet enorm. Probleem is ook dat ik vaak filmpjes heb en die altijd confronterender zijn dan foto's. Als ik alleen foto's plaats krijgen we amper commentaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:09

Meer foto's plaatsen, en eerst editten zou ik zeggen? :D
Beau was een Bokthit, maar die kon dan ook voorpootzwaaien als de beste :D En bitloos :D

(dat honden nooit bitten dragen weet ik ook wel, maar dat doet niets af aan het effect)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:13

Tessa heeft een beter voorbeen dan Beeb :j _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:17

Grijns :D zal best, Raphi heeft ook one hell of a voorbeen :D Daar word je bang van :D

maar ehh....... zullen we weer ontopic, anders verplaatst onze oppermod ons naar de HK, en dat wil ik niet :n

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:28

Hey!
Yamcha schreef:
ankem schreef:

Mij heeft een groot paard, dus mij komt er zonder krukje niet op :')

Ze toont niet groot, maar ze is het wel...... 1.70........

Ik heb normaal ook een krukje nodig :o anders moet ik echt heel veel moeite doen! Abra maakt het mij dan nog eens extra moeilijk omdat hij direct wegloopt zodra ik een voet in de stijgbeugel zet en me optrek...
Hij is wel +1.75 en ik mag blij zijn als ik de 1.60 haal 8-)

Japeloup schreef:
MyWishMax schreef:

Ga eens galopperen en laat je binnen teugel los en strek je binnen hand langs je oor in de lucht. Desnoods eerst aan de longe.

Ik heb vandaag gemerkt dat ik dat ook doe! Dus dat ga ik ook eens proberen.

Het duurde vandaag weer redelijk lang voor hij ontspande en goed ding lopen, maar dat lag echt aan me zelf. Ze waren in onze piste aan het springen en dan heb ik constant het gevoel dat ik in de weg rijd. Dan durf ik ook niet meer rondrijden, echt stom. Ik heb wel expres de teugels langer gelaten zodat ik er niet aan kon prutsen en hij er dus zelf in moest zaken. En eens de andere weg waren gebeurde dat ook! Heb ook hem laten draaien door mijn buitenbeen, ging veel beter :D Maar telkens als ik dacht dat het niet goed ging komen en hem terug wou duwen/trekken met mijn buitenteugel liep hij er doorheen en draaide niet meer. Dus nu weet ik echt wanneer ik het goed doet en wanneer niet. Het voelt ook heel anders zo correct draaien!
Verder heb ik gemerkt dat hij niet even zwaar is in mijn handen (in het begin dan toch) dan was hij rechts zwaarder dan links... Maar dat is omdat hij scheef is toch?
Ik heb ook die oefening van op de 2de hoefslag en dan rechtdoor en dan met stelling enzo. Links kan hij niet rechtdoor lopen met buitenstelling en rechts niet met binnenstelling. Net als Japeloup had voorspeld valt hij naar links...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:56

Ik heb het al eens eerder gezegd hier geloof ik maar ik verbaas me echt over de manier (die dan blijkbaar in de "dressuur" wereld gewoon is) waarop veel van jullie hebben leren rijden.

Ik voel me nu wel een beetje alleen als westernruiter -O-
Een boel van wat Japeloup en knollentuin zeggen leer ik ook zo, alleen nog veel simpeler :o
ik vind sommige "dressuuroefeningen" wel heel handig om dingetjes op te lossen.

Als jullie het leuk/ handig vinden kan ik ook wel wat oefeningen neerzetten ik kan alleen niet zo goed uitleggen zoals K en J maar die kunnen misschien wel wat verduidelijken?
Misschien is het voor de haf wel handig.
Veel Haflingers worden western gereden en zij zijn vaak heel goed in trail.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:01

Kom maar op Justkid.
Scheelt wellicht dat ik een tijdje bij een western ruiter/trainer heb gereden. Wellicht lees ik herkenbare dingen. Ik vind een paar oefeningen uit de western bijzonder handig.
Vind het juist leuk als jij maar eigenlijk iedereen zijn ideeën hier neerlegt. Zo kunnen we er alleen maar beter van worden en onze paarden helpen.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:17

zulke goede tips op dit topic en zoveel herkenbaar. Ikzelf moet ook echt goed opletten dat ik goed recht blijf zitten, vind dat echt best wel heel moeilijk.