Het is meer denk ik, dat heel veel paarden gewoon heel aardig zijn en dan braaf het koppie in een krulletje doen. Hoeveel lesmethodes zijn er niet waarbij je vooral aan het paard moet werken, maar waar totaal geen aandacht wordt geschonken aan de zit van de ruiter? Het kán niet anders dan dat dat tegenstrijdige hulpen oplevert, en ik denk dat een heleboel paarden gewoon veel te lief zijn, en zonder mopperen doen wat ze denken te moeten doen.
Overigens, als ze het niet doen, komt de hele medische molen erbij, zadelmaker, osteo, fysio, tandarts, weet ik wat al, want het bestáát volgens sommigen niet dat het een henzelf ligt, het paard probeert ze uit, of probeert onder het werk uit te komen, neemt de ruiter in de maling, enz. enz. En ondertussen die teugels maar korter nemen, heel arsenaal aan hulpteugels, sporen, andere bitten, of we zijn het allemaal spuugzat en gaan bitloos boscrossen (no offense naar serieuze bitloze ruiters)........
Nah, denk dat er instructietechnisch en rijtechnisch heel veel te verbeteren is, zowel in het rijden, als in de omgang met je paard. Sommige manieren zijn niet 'anders'. Sommige manieren zijn gewoon beroerd.
En bewustwording is ook een moeilijk proces, hoor. Ik heb mezelf altijd een vriendelijke ruiter gevonden, die er niet veel aanzat, die vriendelijk was met het mondje, en nu realiseer ik me dat ik steeds aan die binnenteugel zat te plukken, ik paard met het binnenbeen over de buitenschouder liet vallen, dat nog eens benadrukte met inknikken in mijn binnenheup, ondertussen met de binnenteugel het gewicht op de buitenkant plaatste, en stomverbaasd was dat merrie niet de bocht om wou....... nu denk ik: ja, gek hè? Heel veel andere paarden waren wel zo aardig om die bocht om te gaan, en 't zag er nog aardig uit ook, als je niet heel goed keek. Alleen mijn schatje is zo'n paard waarbij je alles goed moet doen, anders doet ze het niet
wat ze gelijk heeft
Maar ik wist dat gewoon niet van mezelf, en als je erachter komt dat je in de basis grote fouten maakt, en je moet je overgangen stap - draf oefenen, voelt dat knap banketstaaf.........
Maar dat is wel onderdeel van een bewustwordingsproces, weten wat je doet, bewust onbekwaam, en dan weten hoe het wel moet, bewust bekwaam, en wie weet word ik nog weleens onbewust bekwaam. Maar ik dacht dat ik aardig bekwaam was, en kwam erachter dat ik onbewust onbekwaam was. Ik had alleen altijd aardige paarden.

)
. Ik les ook niet heel regelmatig, want de CR-lessen zijn een stuk duurder dan mijn oude juf, en als arme student kan ik het me niet veroorloven elke week les te nemen.
. Wel eng ook, trouwens. Nu heb ik de punten voor het L, maar voorlopig blijf ik nog mooi een beetje in de B aanmodderen, die hindernissen vind ik voorlopig hoog zat. Paard vindt het prachtig trouwens!