Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:08

Ik snap alle verhalen heel goed, verder zelf gelukkig niet zoiets meegemaakt, maar er vaak genoeg afgevallen. Ik heb dat soms wel als ik er meteen weer opstap nadat ik er serieus hard ben afgevallen.
Ik weet niet echt wat je er tegen moet doen. K snap dat het lastig is om je eroverheen te zetten, maar misschien groei je er misschien op een gegeven moment overheen, maar dat ik bij iedereen natuurlijk ook anders.
Dus ik kan je verder ook niet echt helpen, sorry

hobbyboerin

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:14

hoi ik ben ook erg zenuwachtig als ik ga rijden en ik weet niet of het hier al genoemd is maar als ik het eng vindt (en ik alleen ben) ga ik zingen dit heb ik een keer ergens gelezen en het helpt. je ademt dan beter waardoor je wat ontspant en je paard dus ook. als ik les heb gaat het beter doordat ik dan praat en dus ook beter adem.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:38

Ik praat ook wel met mijn paardje, maar dit doe ik altijd, bij het borstelen, als ik even passeer en natuurlijk bij het rijden.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:40

moet je maar eens tijdens het rijden naar die oortjes kijken als je praat. zo lief om te zien dat ze nog aandachtig luisteren ook. zoals ik al had gezegt heeft het mij heel erg geholpen door te praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:21

Ik ga vanavond weer rijden :) Hebben jullie trouwens ook het gevoel dat jullie soms bang zijn om bang te zijn. Dat je niet weer een paniekaanval wilt hebben waar mensen bijzijn enzo, dat je daar banger voor bent dan waar je oorspronkelijk bang voor was?

Luca2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:37

Bij mij was het ook zo dat ik niet op de liedjes kon komen :) :) Ben meerdere malen, flink, maar dan ook flink gevallen, maar ook ver in het verleden (op hol slaan), waardoor ik een tijdje gestopt ben met rijden. T ineens wegschieten, voordat je met je voet in de beugel zit, is mijn 'angst'. Ben nu weer begonnen, maar wel rijden aan de longe. Alles rustig aan opbouwen, je moet je goed voelen, anders werkt het niet, als je angst hebt, zeker niet bij een jonger paard. Ik heb het niet met andere paarden. Het is puur het wegschieten wat zij gedaan heeft. Geheel onverwachts. Voor de rest superbraaf. Dat moet ik zien te parkeren en als het niet lukt, ga ik grondwerk/longeren/wandelen met haar, verder de band goed opbouwen. Want ook dat is belangrijk, heb haar bijna een jaar. Met mijn vorige paard kon ik 'lezen en schrijven'. En die band weer opbouwen kost tijd. Ja idd, 'bang' weer die spanning te voelen. Ik blok het nu weg, ik kan het nu wegblokken.

Luca2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:41

ps t klinkt misschien softie, maar ik ben getipt om yoga te gaan volgen. En ik moet zeggen... t werkt, ik heb wat aan de oefeningen die ik daar krijg.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:45

een liedje zingen terwijl je rijdt heb ik gehoord van een vriendin, zelf ben je dan niet meer gefocust op het bang zijn en sommige paarden luisteren en denken dan niet meer aan zotte kuren doen...

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:19

vandaag hielp praten met het paard niet echt, ze was zo opgefokt. In galop niet te houden, toch blijven zitten en eigenlijk geen angst, ook al was het overgaan in draf een ramp, maar ik bleef kalm en kwas er trots op!!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:36

Goed gedaan joh! Wilde ze niet terug naar draf?

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:57

ik had vandaag een terugslag... windstil mooi weer zonnetje... ik dacht we gaan ervoor! ik werd overvallen door kriebels. maar 1 geluk m` n zusje kwam er net aan op de fiets en die is even met me mee geweest en me flink aan het kletsen gezet! en toen ik bijna terug was had ik wel weer een goed gevoel.... maar toch! misschien morgen ochtend meteen weer gaan! en weer HUP tegen mezelf zeggen!!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:34

Nee, ze bleef krachtig galopperen, maar de aanhouder wint.

@jendemen25: Blijven doen, uiteindelijk blijven de kriebels ook achterwegen.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:31

@ debravanesch:
als ik jou verhalen lees neem ik m` n petje voor je af hoor! zo doet mijn fjord gelukkig niet :) ik wil ook gewoon weer lekker naar het bos! en rijden maar. als ik eenmaal in het bos ben dan ontspan ik helemaal. maar moet eerst een half uur stappen voor ik er ben...maar ja misschien moet ik m` n zinnen maar zetten om het voorjaar en dan een schematje maken en me daar aan houden weer of geen weer en les nemen. maar ik heb geen bak dus ik ga dat van het voorjaar doen, dan kan het in het land

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:51

Zeker doen, dit kan je misschien helpen om weer vertrouwen te winnen!!!

Het paard waar ik mee reed doet dit normaal ook niet (een halflinger), maar hij was er voor de les eventje vandoor gegaan in de piste, waarschijnlijk was ze daardoor al wat opgefokt, hoewel ze dit normaal ook niet doet volgens de eigenares.

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:38

TessaKaizoku schreef:
Ik ga vanavond weer rijden :) Hebben jullie trouwens ook het gevoel dat jullie soms bang zijn om bang te zijn. Dat je niet weer een paniekaanval wilt hebben waar mensen bijzijn enzo, dat je daar banger voor bent dan waar je oorspronkelijk bang voor was?

Hier heb ik ook heel erg veel last van.

Ik ben een week naar Oostenrijk geweest en daar heb ik even goed kunnen nadenken over mij en Z. Ik neig steeds meer naar het verkopen toe omdat we voor mijn gevoel (en zeker niet nu) niets voor elkaar kunnen betekenen. Het is een super moeilijke beslissing maar na 2 maanden nadenken ben ik er bijna over uit. Z. verdient een baasje die lekker aan de slag met haar gaat en niet een die wel goed voor haar zorgt maar er niet goed op kan rijden. Het is echt een werkpaard en ze kan zeker hogerop komen alleen niet met mij :(

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:40

Ik heb het nooit zo erg dat ik echt een paniekaanval krijg gelukkig. Dat lijkt me echt heel vervelend.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:04

Bah, het ging de laatst tijd zo goed. Maar heb weer ff een terugval, doordat ik paar x niet kon rijden. Het stomme is ene x is die zo mak en volgende x schrikt tie van de kleinste dingen. Hij gaat er niet van door, maar het gaat dan toch weer tussen mn oren zitten. 8)7

Ik ben namelijk beetje bang dat ik hem niet houd, als hij ervan door gaat. Hij heeft zo'n power.. ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:09

Hoi meiden :)
Mijn wedstrijd ging goed! Nauwelijks in kunnen rijden maar ging toch goed, had 234 punten :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:15

Mooi dat je wedstrijd goed ging! :D

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:27

Ik heb weer heerlijk gereden vanmorgen vroeg, lekker rustig op zondag ochtend.... Het ging weer goed

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:24

Zo weer rijden,het is een paar weken goed gegaan zonder familie erbij (met familie wordt ik altijd wat zenuwachtiger) maar vandaag gaat mijn vader mee.
Emma zal vast ook best wel fris zijn. We zullen zien hoe het gaat.
Duimen jullie voor me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:26

Ik duim voor je!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:58

Hoi allemaal!

Ik heb hier een tijdje terug ook wat gepost. Toen ik net begonnen was met rijden (ong. 3 maanden geleden). En ik ben ook minder angstig geworden! Ik heb van de week zelfs mijn eerste buitenritje gemaakt op mijn verzorgpony van 4,5! De eigenaresse ging zelf ook mee op haar bomproof paard en hield mijn verzorgpony vast aan een touw, omdat zij dat ook veiliger vond. Ik was wel wat zenuwachtig van te voren, maar ik zei tegen mezelf in mn hoofd: Kom op, eens moet de eerste keer zijn en je zit aan een touw. Ik kan het beter nu doen, een op een met de eigenaresse en op een pony die ik vertrouw, dan van de zomer met een hele groep manege paarden en da tik mezelf dat moet forceren.
En het was heerlijk :D

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:59

Dankje :P het is uiteindelijk ook goed gegaan. Ookal was in het begin de nieuwe buitenkachel heel eng :+ maar na even kijken liep ze er weer gewoon voorbij.
Mn pa ging fotos maken maar oeii ik zie dat ik te groot begin te worden (emma=1.47 en ik 1.75).ik wist niet dat ik nog verder groeide :P

Op naar de volgende rit!hopen dat het net zo goed gaat/of nog beter :o

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:33

hahahahaha mn pa maakt ook weer net een foto als Emma ff zit te shaken met d'r hoofd en ik mn ogen ogen dicht heb :+ wij zijn gewoon maf (ik weet het, ik wordt te groot) maar gelukkig ging zoals ik al zei de les verder goed zonder erge blunders
Afbeelding