ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nyntje85

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:40

Is er trouwens iemand die overweegt zijn/haar paard te scheren?
Die van mij zweet erg maar ik ben een beetje bang dat ze springerig wordt zonder jasje..

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:37

Ik niet, laat hem ook zonder deken staan en dan zie ik wel hoe het gaat.
@Odeale, die van mij is tot nu toe ook nog heel braaf hoor!! Zodra ik ontspan voel ik hem ook ontspannen, echt ontzettend leuk :)
En gewoon lekker aan het werk gaan, dan vergeet je ook wat hij eventueel allemaal voor raars zou kunnen doen ;)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:30

Die van mij is ook nog steeds heel erg braaf en meewerkend. Maar ik heb natuurlijk ook zelf de hele voorbereiding gedaan. Het is gewoon makkelijker denk ik als je je paard kent en weet wat de moeilijke punten zijn. In de tijd dat ik nog op de trainingstal werkte kwamen de paarden voor een paar weken tot een paar maanden en dan is er natuurlijk niet dat echte kennen wat ik nu ervaar. Ik had ook echt niet gedacht dat ik er zelf als eerste op zou stappen, dat heb ik nog nooit eerder gedaan eigenlijk, liet dat altijd aan de durfallen over (en tot die categorie behoor ik niet). Maar man, wat is dat gevoel geweldig om het wel te doen!

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:48

ik ga die van mij niet scheren. het is echt al een bolletje wol, maar denk niet dat hij er last van gaat krijgen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:47

haha Nyntje85 dat zou mooi zijn maar hoeft ook weer niet.

Ik scheer mijne dit jaar niet. Heeft al wel een deken om. En zweet eigenlijk nauwelijks moet ik zeggen.
Zit ook nog aardig mooi in de vacht.

Mijn andere paarden heb ik altijd wel geschoren. Die werden er niet veel anders van.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:59

Ikke ook niet :n...hij zweet wel maar met een zweetdeken op is hij met 10 min alweer droog.
Overweeg je om hem te scheren Nyntje85?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:46

@ nyntje85

ik heb mijn 2 1/2 jarig dit keer een deel geschoren (jacht model) dit omdat ik niet eens lekker een flink stuk buiten kon lopen met hem of hij stont al wel een stuk bezweet.
nu bleek hij met scheren al een dubbele vacht te hebben.
maar hij is er niet anders door geworden. tot nu toe

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:52

ju1982 schreef:
Ikke ook niet :n...hij zweet wel maar met een zweetdeken op is hij met 10 min alweer droog.
Overweeg je om hem te scheren Nyntje85?

Ja ik overweeg het wel. Ze was gisteren schuimend nat. Dat wordt vandaag weer flink poetsen denk ik :Y)
Ik spoel haar meestal af maar vond het gisteren te koud daarvoor. Ik heb alleen bang dat ze er drukker wan wordt

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:26

Ik heb vorig jaar mijn tinker geschoren omdat die nat in de stal stond, zo warm had hij het. Maar hij is er niet drukker van geworden. Mijn huidige paardje hoeft echt niet geschoren te worden. Ze zweet niet overdreven en zit heel mooi in haar vacht.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:08

Ik meld me hier ook even. Ik heb naast mijn 13 jarige tinkermeid ook een 3 en half jarige fjord ruintje genaamd Emiel. Emiel heb ik 3 jaar geleden voor 350 oid gekocht op de Zuidlaarder markt. Heb hem dus al sinds hij een half jaar is. Emiel is onwijs lief, totaal niet gemeen, af en toe wat onzeker en natuurlijk een kleuter/puber, zoals een 3 jarige fjord beaamd.

Sinds ik Emiel heb doe ik eigenlijk al vanalles met hem. Hij kent het zadel al sinds hij een klein veulentje was, dan gebruikte ik hem na het rijden als zadelbokje en kreeg hij voor ik het zadel ging op ruimen het even op zijn rug tot ik klaar was met mn andere paard helemaal af te zadelen. De rest heb ik veel grondwerk en af en toe wat buiten stappen gedaan (wat hij nogsteeds nogal spannend vind) Een week voor Emiel 3 werd ben ik er voor het eerst op gaan zitten. Ik vind het zelf nogal spannend aangezien het ook mijn 1e paard is die ik zadelmak maak. Als ik mezelf nogal onzeker voel vind ik zitten en rijden ook nogal spannend, ook op mijn tinkermeid.. Mijn angst is totaal ongegrond, dus daar ben ik ook mee bezig het te relativeren en te overwinnen. Tijdens les gaat mijn instructrice er meestal opzitten en daarna ik nog even. Ook gooi ik tussen de lessen door (1x in de maand) mijn 7 jarige buurmeisje er op of een buitenrij maatje.. Dat vind hij eigenlijk allemaal prima.

Verder ben ik met Emiel bezig met longeren. Dan sluit ik de bak gedeeltelijk af en ga ik longeren. Alleen op de linkerhand vind hij nogal moeilijk en draait zich dan om. Ik weet niet echt hoe ik dit moet oplossen, dus voordat ik weer les heb, wil ik ook graag weten wat ik in de tussentijd kan doen, om dit te verhelpen.

Tevens ben ik nog op zoek naar een goed passend zadel voor hem en krijg volgende week (mijn herfstvakantie) een trekker testzadel. Hoop dat dat goed licht en ik er ook goed op zit.

Over mij; ik ben ongeveer 1x a 2x in de week bezig met Emiel en dan gewoon korte perioden. Helaas heb ik geen hulp, dus kan en druf er eigenlijk alleen op te gaan zitten tijdens les. Wat ik 1x in de maand heb van Janet Bos uit Engelbert. Het weinige met mijn paarden bezig zijn komt doordat ik studeer in Dronten en daar door de weeks ben. Ook heb ik nog een vriend, die sinds kort een eigen huis heeft en daar zijn we dus veel mee bezig, maar Emiel gaat natuurlijk voor..

Hebben jullie nog vragen stel ze en ik zou van jullie graag willen weten hoe ik het longeerprobleem kan oplossen?

Oh ja Emiel beleer ik bitloos.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:55

Als hij naar binnen draait moet je de lijn niet te lang laten worden, en om hem heen rennen tot hij weer gaat lopen, dus eigenlijk achter hem aan rennen, vinden ze niet leuk en gaan dan weer lopen, is een beetje vermoeiend maar het werkt wel. :j :j

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:18

Goh, wat leuk allemaal, iedereen is al zo ver! Hier gaat het gelukkig ook nog steeds super! Charlie heeft wel een paar weken stil gestaan ivm kreupel en koliek. Sinds afgelopen zondag zijn we weer rustig begonnen. Meneertje is echt een vreemd paard soms.. Wat ie nu weer heeft bedacht! Als ik naar de stal/wei loop dan hinnikt meneer altijd naar me en komt naar me toe gerend. Dan pak ik zijn halster en gaan we lekker troetelen, kijken we in wat voor bui we zijn en naar het weer en beslissen dan wat we gaan doen (wandelen, longeren, rijden etc.) Dus ook nu doen we dat nog steeds zo, alleen....... nu doet ie dus helemaal niks! Ik kan zijn halster om doen, lekker kroelen maar hij zet gewoon geen stap! Echt zo van: baas ik heb geen zin vandaag! Heel irritant! Als ik zeg kom maar, dan bedenkt hij zich nog even en uiteindelijk (na een minuut of 10) loopt hij toch maar mee. Is dit dominantie of...? Ergens erg lachwekkend natuurlijk maar ik vind het wel belangrijk dat mijn paard gewoon met me meeloopt! Eenmaal uit de weide of stal is er geen probleem meer en doet ie alles wat ik van hem vraag.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:54

Die van mij heeft daar ook de neiging toe. Er zijn 4 dingen die je kunt doen:
-Snoepje ervoor houden,
-Met zweep van achter drijven,
-10 min. wachten,
-Veel druk op het touw, en bij een stapje voorwaarts druk eraf.

Bij mijne heb ik alle gedaan, en de laatste bevalt bij mij het beste.

Fijn dat alles qua gezondheid nu weer goed is!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:57

nyntje85 schreef:
Is er trouwens iemand die overweegt zijn/haar paard te scheren?
Die van mij zweet erg maar ik ben een beetje bang dat ze springerig wordt zonder jasje..

Ik hoef dat niet te overwegen. Die van mij zweet eigenlijk niet, en omdat ik deze winter enkel rustige buitenritten wil maken ga ik verder niets qua dekens of scheren doen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:13

Gewoon blijven volhouden en blijven proberen dus.. Kwartje moet vallen..

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:28

Wendy_Komen schreef:
Die van mij heeft daar ook de neiging toe. Er zijn 4 dingen die je kunt doen:
-Snoepje ervoor houden,
-Met zweep van achter drijven,
-10 min. wachten,
-Veel druk op het touw, en bij een stapje voorwaarts druk eraf.

Bij mijne heb ik alle gedaan, en de laatste bevalt bij mij het beste.

Fijn dat alles qua gezondheid nu weer goed is!

Idd ook die laatste, al heb ik niet heel veel druk op het touw. Als we aan het lopen zijn en hij gaat ineens stilstaan dan komt er vanzelf druk op en dan wacht ik rustig met mijn rug naar hem toe, tot hij toch maar weer
in beweging komt ;)

Vandaag trouwens heerlijk gereden! Kwartje begint al bij hem te vallen, en vanavond was het tempo goed te controleren, daardoor kreeg ik hem ook fatsoenlijk de bochten door en over de binnenhoefslag. Én, waar ik helemaal blij mee was en zeker nog niet van verwacht had dat we al zo ver zouden zijn, we hebben slangevoltes gereden!!! *\o/* En hij deed het netjes! Nu ik nog wat beter begeleiden... Maar was elke keer helemaal verbaast dat ik hem van de hoefslag afkreeg, dat de voorbereiding voor de rest er een beetje bij inschoot. Maar dat werd ook al steeds beter, Hoera!!
Nu alleen nog oefenen op stilstaan bij het opstijgen, dat vindt hij nog maar zo zo

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:41

@Enny en opstappen met een krukje? Meeste jonge paarden vinden dat wel prettiger, of doe je dat al?
Fijn dat het zo lekker gaat met rijden :D , leuk he als je wat meer kan gaan doen door bv slangenvoltes te gaan rijden!

@Cashlee...blijven volhouden en wellicht helpen de tips van Wendy_Komen

:wave: Welkom Cynthia! Wel lastig dat je niet echt een ronde longeerton tot je beschikking hebt, is altijd wat makkelijker voor dit jonge dingen en heb jij minder snel last dat ze omdraaien. En een wintec zadeltje? Is dat wat? Is licht en verstelbare boom, liggen ook vaak goed op fjorden :j

@Nyntje, jeetje ja als ze zo schuimend nat is zou ik het ook overwegen. Wellicht niet helemaal maar een jachtmodel? Dan kan ze toch haar warmte kwijt maar de belangrijke spieren houdt ze warm...

Ik ga met Chev ineens met sprongen vooruit. Hij loopt erg goed van voren, nu lekker lang over de rug en rond van voren *\o/* . Hij loopt lekker voorwaarts en kan goed sturen :+
Zondag 3e keer naar het bos geweest alleen wel 3 uur weggeweest hahaha...
Maar meneer houdt niet van plassen, althans als er aan weerszijde bomen staan dan gaat hij er wel langs (lees langs niet echt doorheen) maar als er ruimte omheen is dan niet ^) ...ook niet als een ander paard wel gaat. Ik wil nu dus aan de hand gaan oefenen gezien hij dan wel meegaat, wel als een rare vogel maar hij doet het. Hebben jullie nog tips?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:46

:wave:

Mag ik mij hier ook melden? Lijkt me erg leuk om mee te praten over ervaringen, en nog handige tips&tricks op te doen!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:34

Tuurlijk :D ik zeg Join the club

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:43

ju1982 schreef:
@Enny en opstappen met een krukje? Meeste jonge paarden vinden dat wel prettiger, of doe je dat al?
Fijn dat het zo lekker gaat met rijden :D , leuk he als je wat meer kan gaan doen door bv slangenvoltes te gaan rijden!

@Cashlee...blijven volhouden en wellicht helpen de tips van Wendy_Komen

:wave: Welkom Cynthia! Wel lastig dat je niet echt een ronde longeerton tot je beschikking hebt, is altijd wat makkelijker voor dit jonge dingen en heb jij minder snel last dat ze omdraaien. En een wintec zadeltje? Is dat wat? Is licht en verstelbare boom, liggen ook vaak goed op fjorden :j

@Nyntje, jeetje ja als ze zo schuimend nat is zou ik het ook overwegen. Wellicht niet helemaal maar een jachtmodel? Dan kan ze toch haar warmte kwijt maar de belangrijke spieren houdt ze warm...

Ik ga met Chev ineens met sprongen vooruit. Hij loopt erg goed van voren, nu lekker lang over de rug en rond van voren *\o/* . Hij loopt lekker voorwaarts en kan goed sturen :+
Zondag 3e keer naar het bos geweest alleen wel 3 uur weggeweest hahaha...
Maar meneer houdt niet van plassen, althans als er aan weerszijde bomen staan dan gaat hij er wel langs (lees langs niet echt doorheen) maar als er ruimte omheen is dan niet ^) ...ook niet als een ander paard wel gaat. Ik wil nu dus aan de hand gaan oefenen gezien hij dan wel meegaat, wel als een rare vogel maar hij doet het. Hebben jullie nog tips?

Ik ben begonnen met een krukje, maar omdat hij nog niet stil wou staan (ondanks iemand die hem vasthield...) heeft hij mijn krukje om ver gemept om er vervolgens met zijn been in te gaan staan en daardoor het krukje te mollen. Niet dat het hem ook maar iets deed... :+ Maar gister wel weer een krukje erbij gepakt en dat ging uiteindelijk wel erg goed.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:02

Ow handig :n...
Wel fijn dat het gisteren beter ging :)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:30

ju1982 schreef:

Leuk :D
Zal even wat informatie vertellen: ik ben bezig om een KWPN'er te beleren, Di Sandre (v. Sandro Boy Junior)!
Ze is nu ruim 3,5 jaar, in maart wordt ze 4. Ze staat nu vanaf eind augustus hier, de eerste 3 ruime jaren heeft ze in de opfok gestaan. Ze pakt het allemaal heel lekker op, we longeren inmiddels al met hoofdstel en pessoa. Struikelpuntjes zijn het indoen van het hoofdstel, en het uitkrabben van de hoeven. Relatief kleine dingen dus gelukkig. In de komende twee weken willen we haar rustig laten wennen aan het zadel, verwacht geen bijzondere capriolen aangezien ze de singel, dekjes, dekens en de pessoa allemaal zonder maar heeft geaccepteerd :D

Heel spannend dus allemaal! Doel is om met haar de wedstrijdsport in te gaan, m.n. dressuur maar aangezien ze springgefokt is misschien ook wel wat springwedstrijdjes/cross voor de lol.
Ze is helaas niet van mij, maar ik krijg heel goede ondersteuning en begeleiding van de eigenaresse en mag eigenlijk gewoon helemaal vrij m'n gangetje gaan. Ga dus ook dagelijks naar haar toe en we doen nu zo'n 3 a 4x per week wat!

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:49

d0nnaa_dan schreef:
ju1982 schreef:

Leuk :D
Zal even wat informatie vertellen: ik ben bezig om een KWPN'er te beleren, Di Sandre (v. Sandro Boy Junior)!
Ze is nu ruim 3,5 jaar, in maart wordt ze 4. Ze staat nu vanaf eind augustus hier, de eerste 3 ruime jaren heeft ze in de opfok gestaan. Ze pakt het allemaal heel lekker op, we longeren inmiddels al met hoofdstel en pessoa. Struikelpuntjes zijn het indoen van het hoofdstel, en het uitkrabben van de hoeven. Relatief kleine dingen dus gelukkig. In de komende twee weken willen we haar rustig laten wennen aan het zadel, verwacht geen bijzondere capriolen aangezien ze de singel, dekjes, dekens en de pessoa allemaal zonder maar heeft geaccepteerd :D

Heel spannend dus allemaal! Doel is om met haar de wedstrijdsport in te gaan, m.n. dressuur maar aangezien ze springgefokt is misschien ook wel wat springwedstrijdjes/cross voor de lol.
Ze is helaas niet van mij, maar ik krijg heel goede ondersteuning en begeleiding van de eigenaresse en mag eigenlijk gewoon helemaal vrij m'n gangetje gaan. Ga dus ook dagelijks naar haar toe en we doen nu zo'n 3 a 4x per week wat!

Klink goed! Welkom!

Ik ben er nog steeds niet over uit of ik ga scheren of niet. Maar eens kijken hoe het vandaag gaat. Ik ga er zo weer op. Als het goed gaat wil ik vandaag overgangen oefenen. Stap, draf en halthouden. Met gallop heeft ze veel moeite. dat komt een andere keer wel weer aan bod als we de volgende uitdaging aangaan.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:52

@ju1982 Ik heb net even in je profiel gekeken. Wat is jouw paard veranderd sinds je hem hebt!!!!
Van lelijk eendje naar een pracht beest! Leuk hoor!

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:23

Zo hé! Wat ging die van mij er vandoor vandaag! :wow: