[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 07:16

Wat betreft dat halthouden voor de sprong wil ik er wel even aan toe voegen, dat je op tijd de hulp moet geven. Dus niet op het laatste moment beginnen te trekken en het paard dan met de hals over de sprong heen laten stoppen. Op die manier leer je ze weigeren en een hete zal er dan alleenmaar heter van worden.
Persoonlijk zie ik meer in het halthouden na de hindernis, dat is zowiezo een goede controle oefening, voor elk paard. Mis je de controle om snel te stoppen, dan rij je in een rechte lijn recht naar de bakrand. Belangrijk is rechtuit halt te houden en op 2 teugels te remmen en na het halthouden je hand te ontspannen en het paard ook echt even stil te laten staan..

Voor het hete voor de sprong rij ik ze ook liever op een volte, beginnend op een balkje of cavaletti. En dan de volte steeds groter maken. Met de hele groene die heet zijn naar de sprong, spring ik veel uit draf, totdat ze begreipen dat ze rustig moeten blijven.

Katja

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:13

Springen vanuit draf doe ik ook graag met hete paarden en dan na de sprong weer terug uit draf.
Vind het grappig dat hier veel mensen voltewerk doen om uit te springen. Zelf vind ik dat weer niks met hele paarden, heb altijd het gevoel dat als ik dan rechtuit ga ik alsnog ga rennen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:52

Wat een ellende hier! (Jerez De La Frontera) De ergste woklbreuk ooit! In het dorp anderhalve meter water! Ik ga naar huis, want vanavond en morgen dezelfde weersvoorspelling.
Ik hou er niet van om in rampgebieden te zitten.
En hoorde ik ook nog dat het kabinet in Nederland is gevallen! Werd tijd ook....maar beetje offtopic dit. Hahaha :D

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:59

Ja kabinet gevallen, nieuwe ronde nieuwe kansen zullen we maar zeggen :-)
Halthouden na de sprong vind ik ook beter dan voor.
Voor kan, maar dan moet je wel heel zeker zijn je zaak, en het zo goed onder de knie hebben dat je hem niet leert stoppen.
Vaak ben je te laat, zeker met een hete.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:04

Ik vind dat voor de sprong halthouden makkelijk kan. Ik pas het zelf toe in mijn lessen en het gaat altijd goed. Eerst laat ik mijn leerling dan stoppen een paar meter van de hindernis af. Dan vlak voor de drafbalk. Wel doe ik het op zo'n afstand dat ze vanuit halthouden weer aandraven en de hindernis alsnog kunnen nemen. Ik wil niet dat ze wegdraaien voor een hindernis, dan leer je alleen maar fout gedrag aan. Uiteraard hou ik rekening met de hoogte van de hindernis, ik doe dit alleen met lagere sprongen, tenzij het een ervaren ruiter is. Als ik van te voren al weet dat de pony heet is, laat ik de ruiter met inrijden al overgangen rijden vanuit draf naar halthouden etc.

Halthouden na de sprong doe ik ook wel eens, maar er is mij eens verteld dat dit slecht is voor de paardenrug. Kan me hier niet helemaal in verplaatsen maar misschien weten jullie hier iets over?

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:11

Ligt eraan hoe je het halthouden doet denk ik maar dat is voor de sprong ook, en je maakt eerst je sprong af en dan ga je pas halthouden, zie dus niet in waarom het slecht zou zijn. Misschien zijn er experts op het forum hierover:-)
Ben het met je eens dat het kan voor de sprong, maar dan wel inderdaad ervaren ruiters.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:57

cdetje schreef:
Ligt eraan hoe je het halthouden doet denk ik maar dat is voor de sprong ook, en je maakt eerst je sprong af en dan ga je pas halthouden, zie dus niet in waarom het slecht zou zijn. Misschien zijn er experts op het forum hierover:-)
Ben het met je eens dat het kan voor de sprong, maar dan wel inderdaad ervaren ruiters.

Als je dat met beleid doet, dan kan het geen enkele kwaad. Een rodeo stop lijkt mij een stuk belastender na de sprong! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:58

MarcelDufour schreef:
cdetje schreef:

Als je dat met beleid doet, dan kan het geen enkele kwaad. Een rodeo stop lijkt mij een stuk belastender na de sprong! :D

Nee ok zo dacht ik er namelijk ook over :P

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:12

Marcel:
Ik ben heel benieuwd, wat er gedaan word met een paard wat in de top springsport heeft gelopen en wat met pensioen gaat.

Daarbij denk ik aan hoe ziet de afbouw trainingen eruit.
En daarna, doet zo'n paard dan helemaal niets meer of word er ook nog mee gereden en gesprongen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:17

Elsskippy schreef:
Marcel:
Ik ben heel benieuwd, wat er gedaan word met een paard wat in de top springsport heeft gelopen en wat met pensioen gaat.
Daarbij denk ik aan hoe ziet de afbouw trainingen eruit.
En daarna, doet zo'n paard dan helemaal niets meer of word er ook nog mee gereden en gesprongen.

Bij mij worden ze wel nog gereden. Nooit meer springen. Veel het bos en de wei in.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:49

Vraag per PB:

Zie je dit fenomeen wel meer bij sporters/professionals terug, het eigenlijk te goed/mooi willen doen en daarom op een gegeven moment op een punt aankomen dat dat helemaal overboord gezet moet worden omdat de oude werk/denkwijze gewoon niet meer werkbaar is?

Ja, dit zie je vaker, met name in de dressuur. Heeft alles te maken met de persoonlijkheidsdimensie Zorgvuldigheid, waar perfectionisme onder valt. Perfectionistisch is niks mis mee, zolang je de juiste mate weet aan te wenden waardoor je effectief bent. Stel je zit op een lab dingen te onderzoeken die van levensbelang zijn, dan zou ik als patient blij zijn met een perfectionist. Maar stel je kunt s'avonds niet in slaap vallen omdat je je inbox in outlook niet hebt opgeruimd, dan wordt het ander verhaal. Enkele tips om deze trek gedoseerd in te zetten:

1. Ontwikkel van lieverlee interne maatstaven, dat betekent dat je minder afhankelijk wordt van de goedkeuring en waardering van anderen (externe maatstaven). Uiteindelijk doen perfectionisten veel, zo niet alles om bij anderen in dat positieve daglicht te staan. Primaire drijfveer is om de dingen goed te doen en steeds beter te doen. Kijk uit dat je hierin niet doorslaat.

2. Het volgende model kan je helpen om te leren doseren in gedrag. Daniel Offman heeft ooit het zg kernkwadrantenmodel ontwikkeld, hetgeen er alsvolgt uitziet:

Afbeelding

Als je tegen een te hoge kwaliteitsgerichtheid aanloopt en je niet kunt varieren, dan kan dit model helpen (geldt trouwens voor allerlei soorten gedrag) De kwaliteit is in dit voor beeld: Idealisme, of kwalitietsgerichtheid, zelfdiscipline, betrouwbaarheid, ordelijkheid. Dit zijn typen van gedrag die over het algemeen erg bij je passen.

Zet je dat te sterk in dan kom je in je valkuil, het gedrag wordt (zeker door anderen) als negatief bestempeld. Je moet nu denken aan woorden als:Geobsedeerdheid, pietluttig, bezeten.

het model vervolgt met het pos tegenovergestelde van de valuil. Dat is de uitdaging, daarin kun je groeien. Wat je nu in kunt vullen zijn woorden als flexibiliteit, luchthartigheid, spontaniteit, los kunnen laten.

Als anderen dit teveel doen dan komen ze in de zogenaamde allergie terecht van de persoon die deze uitdagingen heeft. Dat is wederom negatief gelabeld gedrag in de vorm van nonchalnce, gemakzucht, wispelturigheid.

Een check op het model is het positief tegenovergestelde van de allergie en je moet weer bij de kwaliteit uiitkomen.

Wat je moet proberen is om gedrag te vertonen dat tussen kwaliteit en uitdaging inligt. Gedrag dat bij de situatie past. Dus bij een doordeweekse training wel scherp trainen maar ook genoegen nemen met een mindere dag of dingen luchtiger zien. Maar in het weekend bij een belangrijke wedstrijd je zaakje voor elkaar hebben, op tijd er zijn, je concentreren. Dit verschil in gedrag heet met een mooi woord stijlflexibiliteit en dat valt te leren.

Succes

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:25

:D Excuseme heeft ook een "mijn eigen wijzer"

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:44

Katja schreef:
Springen vanuit draf doe ik ook graag met hete paarden en dan na de sprong weer terug uit draf.
Vind het grappig dat hier veel mensen voltewerk doen om uit te springen. Zelf vind ik dat weer niks met hele paarden, heb altijd het gevoel dat als ik dan rechtuit ga ik alsnog ga rennen.

Ik merk dat de paarden dan leren de sprong rustig te naderen, en dus niet aan te vallen zodra ze hout zien. Als ik de volte dan rustigaan groter maak rij ik op den duur rechtuit en is het paard vaak nog steeds rustig. Ik heb het hier dan wel over wat groenere paarden, die ik zo dus leer dat als ze rustig naar de sprong lopen, dat ze er dan ook over kunnen. Een stukje bewustwording voor het paard.

Interesant dingen heb je Excuseme. Dit word een steeds nuttiger topic!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:13

schoentje schreef:
Ik merk dat de paarden dan leren de sprong rustig te naderen, en dus niet aan te vallen zodra ze hout zien. Als ik de volte dan rustigaan groter maak rij ik op den duur rechtuit en is het paard vaak nog steeds rustig. Ik heb het hier dan wel over wat groenere paarden, die ik zo dus leer dat als ze rustig naar de sprong lopen, dat ze er dan ook over kunnen. Een stukje bewustwording voor het paard.

Interesant dingen heb je Excuseme. Dit word een steeds nuttiger topic!

Ja, vind ik ook, je opmerking over ExuseMe, daar springen niet alleen uit het lichamelijk onderdeel bestaat, maar zeker ook het mentale.
Daarom vind ik echt dat de lezers van dit topic zijn stukjes goed moeten lezen, want ze geven een goed beeld van de psyche en het springen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:16

schoentje schreef:

Andersom, hoe train je een iets kouder paard om meer aan te trekken op de sprong?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:29

Excuseme schreef:
Andersom, hoe train je een iets kouder paard om meer aan te trekken op de sprong?

Dat is iets waar ik persoonlijk ze nooit op train. Het liefst heb ik paarden die niet op de sprong aantrekken, maar wachten tot ik het commando geef om toe te lopen. Dat is het type paard dat mij heel goed past. Dus, om u vraag te bantwoorden, ik zou niet echt weten hoe je paarden wat meer op de sprong aan leert trekken, daar ik dat nooit doe. Ben juist blij als ik er een heb die het niet doet.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:15

Dan zou mijn paard jou erg passen Marcel, ware het niet dat je ws te groot voor haar bent. Ze meet krap 1.61 en is een chique damespaardje.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:52

Simmie schreef:
Dan zou mijn paard jou erg passen Marcel, ware het niet dat je ws te groot voor haar bent. Ze meet krap 1.61 en is een chique damespaardje.

Nou....een van mn beste paarden ooit was nog een paar cm kleiner. Maar was inderdaad geen damespaardje, meer een dwergbodybuilder! :D

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:54

MarcelDufour schreef:
Dat is iets waar ik persoonlijk ze nooit op train. Het liefst heb ik paarden die niet op de sprong aantrekken, maar wachten tot ik het commando geef om toe te lopen. Dat is het type paard dat mij heel goed past. Dus, om u vraag te bantwoorden, ik zou niet echt weten hoe je paarden wat meer op de sprong aan leert trekken, daar ik dat nooit doe. Ben juist blij als ik er een heb die het niet doet.

Whaha dan heb ik nog wel een staan die dat niet doet en die iig groot genoeg is! Een Carland ruin van 1.79! ;)
( Ja en carland fokt zo mooi en vaak wat klein, deze komt uit een merrie van 1.62!)

Mijn mannie vind het juist moeilijk dat hij er niet zelf heen trekt om het zo te zeggen......die rijd liever op die van mij die dat wel doet..... maar als ik op op de internationale concoursen kijk, lijken die paarden allemaal vaak wat 'heet' en naar de sprong te trekken.... ( Uitzonderingen daar gelaten, zou het dan toch aan de rijerij liggen, denk aan Marcus Ehning)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:58

Als ik mijn paard met losrijden goed aan het been zet, dan is ze wel wat heter. En dan precies goed. Zet ik haar niet (voldoende) aan het been trek ze zelf niet voldoende aan waardoor het (voor mij) lastiger om de juiste afstand te rijden. Ze kan dan ook stoppen op een simpel steiltje van 80 cm. Is mijn paard wat heter (dwz ik heb haar tijdens het losrijden goed aan het been gezet) dan kan ik, in het aanrijden naar de sprong, mooi wachten en beter afstand bepalen/zien en springt ze alles.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:24

Simmie schreef:
Als ik mijn paard met losrijden goed aan het been zet, dan is ze wel wat heter. En dan precies goed. Zet ik haar niet (voldoende) aan het been trek ze zelf niet voldoende aan waardoor het (voor mij) lastiger om de juiste afstand te rijden. Ze kan dan ook stoppen op een simpel steiltje van 80 cm. Is mijn paard wat heter (dwz ik heb haar tijdens het losrijden goed aan het been gezet) dan kan ik, in het aanrijden naar de sprong, mooi wachten en beter afstand bepalen/zien en springt ze alles.

Denk ook inderdaad dat de manier van rijden naar een sprong van de ruiter, bepalend is voor het type paard dat hij graag rijdt. Ik rij graag naar de sprong toe, en het liefst al vanaf een galopsprong of 4, 5, dus een heet paard wordt bij mij dan nog heter, en een ietwat kouder paard krijgt bij mij dan precies het juiste temperament.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:40

MarcelDufour schreef:
Excuseme schreef:

Ik ben dus duidelijk een hele ander ruiter dan jou, Marcel!
Ik wil ze wel graag wat heet op de sprong hebben. Komt misschien ook omdat ik wat klein van stuk ben en niet zo sterk. Ik voel best een beetje ongelukkig op eentje die niet aantrekt op de sprong.

Dat train ik dus, door ze in een iets hoger tempo op de sprong aan te rijden en evt wat extra been te geven de laatste galopsprongen. Het is voor mij ook heel belangrijk om een koude extra spits aan m'n been te krijgen. Als ik been denk, moet ie al vliegen (bij wijze van spreken dan) Persoonlijk heb ik er liever een met wat meer bloed, alhoewel ik op dit moment een beetje een koude 7-jarige van 1.80m heb, die het fantastisch doet in het Z.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:47

Ik houd ook meer van vlug en dat probeer ik vooral te krijgen door ze in het dressuurmatige stukje heel vlug te maken. Als ik er eentje heb die niet wil dan wordt ik daar altijd onzeker van terwijl een beetje remmen onderweg me goed past.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:20

schoentje schreef:
Ik ben dus duidelijk een hele ander ruiter dan jou, Marcel!
Ik wil ze wel graag wat heet op de sprong hebben. Komt misschien ook omdat ik wat klein van stuk ben en niet zo sterk. Ik voel best een beetje ongelukkig op eentje die niet aantrekt op de sprong.

Dat train ik dus, door ze in een iets hoger tempo op de sprong aan te rijden en evt wat extra been te geven de laatste galopsprongen. Het is voor mij ook heel belangrijk om een koude extra spits aan m'n been te krijgen. Als ik been denk, moet ie al vliegen (bij wijze van spreken dan) Persoonlijk heb ik er liever een met wat meer bloed, alhoewel ik op dit moment een beetje een koude 7-jarige van 1.80m heb, die het fantastisch doet in het Z.

Dat is heel normaal voor amazone's. Kijk maar na en je zult merken dat er bijna niet een rijdt met een kouwe. Allemaal bloedbeestjes.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:22

Ik heb een kouwe ;-)