Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cdetje schreef:Ligt eraan hoe je het halthouden doet denk ik maar dat is voor de sprong ook, en je maakt eerst je sprong af en dan ga je pas halthouden, zie dus niet in waarom het slecht zou zijn. Misschien zijn er experts op het forum hierover:-)
Ben het met je eens dat het kan voor de sprong, maar dan wel inderdaad ervaren ruiters.
MarcelDufour schreef:cdetje schreef:Ligt eraan hoe je het halthouden doet denk ik maar dat is voor de sprong ook, en je maakt eerst je sprong af en dan ga je pas halthouden, zie dus niet in waarom het slecht zou zijn. Misschien zijn er experts op het forum hierover:-)
Ben het met je eens dat het kan voor de sprong, maar dan wel inderdaad ervaren ruiters.
Als je dat met beleid doet, dan kan het geen enkele kwaad. Een rodeo stop lijkt mij een stuk belastender na de sprong!
Elsskippy schreef:Marcel:
Ik ben heel benieuwd, wat er gedaan word met een paard wat in de top springsport heeft gelopen en wat met pensioen gaat.
Daarbij denk ik aan hoe ziet de afbouw trainingen eruit.
En daarna, doet zo'n paard dan helemaal niets meer of word er ook nog mee gereden en gesprongen.
Katja schreef:Springen vanuit draf doe ik ook graag met hete paarden en dan na de sprong weer terug uit draf.
Vind het grappig dat hier veel mensen voltewerk doen om uit te springen. Zelf vind ik dat weer niks met hele paarden, heb altijd het gevoel dat als ik dan rechtuit ga ik alsnog ga rennen.
schoentje schreef:Ik merk dat de paarden dan leren de sprong rustig te naderen, en dus niet aan te vallen zodra ze hout zien. Als ik de volte dan rustigaan groter maak rij ik op den duur rechtuit en is het paard vaak nog steeds rustig. Ik heb het hier dan wel over wat groenere paarden, die ik zo dus leer dat als ze rustig naar de sprong lopen, dat ze er dan ook over kunnen. Een stukje bewustwording voor het paard.
Interesant dingen heb je Excuseme. Dit word een steeds nuttiger topic!
schoentje schreef:Ik merk dat de paarden dan leren de sprong rustig te naderen, en dus niet aan te vallen zodra ze hout zien. Als ik de volte dan rustigaan groter maak rij ik op den duur rechtuit en is het paard vaak nog steeds rustig. Ik heb het hier dan wel over wat groenere paarden, die ik zo dus leer dat als ze rustig naar de sprong lopen, dat ze er dan ook over kunnen. Een stukje bewustwording voor het paard.
Excuseme schreef:Andersom, hoe train je een iets kouder paard om meer aan te trekken op de sprong?
MarcelDufour schreef:Dat is iets waar ik persoonlijk ze nooit op train. Het liefst heb ik paarden die niet op de sprong aantrekken, maar wachten tot ik het commando geef om toe te lopen. Dat is het type paard dat mij heel goed past. Dus, om u vraag te bantwoorden, ik zou niet echt weten hoe je paarden wat meer op de sprong aan leert trekken, daar ik dat nooit doe. Ben juist blij als ik er een heb die het niet doet.
Simmie schreef:Als ik mijn paard met losrijden goed aan het been zet, dan is ze wel wat heter. En dan precies goed. Zet ik haar niet (voldoende) aan het been trek ze zelf niet voldoende aan waardoor het (voor mij) lastiger om de juiste afstand te rijden. Ze kan dan ook stoppen op een simpel steiltje van 80 cm. Is mijn paard wat heter (dwz ik heb haar tijdens het losrijden goed aan het been gezet) dan kan ik, in het aanrijden naar de sprong, mooi wachten en beter afstand bepalen/zien en springt ze alles.
MarcelDufour schreef:Excuseme schreef:Andersom, hoe train je een iets kouder paard om meer aan te trekken op de sprong?
Dat is iets waar ik persoonlijk ze nooit op train. Het liefst heb ik paarden die niet op de sprong aantrekken, maar wachten tot ik het commando geef om toe te lopen. Dat is het type paard dat mij heel goed past. Dus, om u vraag te bantwoorden, ik zou niet echt weten hoe je paarden wat meer op de sprong aan leert trekken, daar ik dat nooit doe. Ben juist blij als ik er een heb die het niet doet.
schoentje schreef:Ik ben dus duidelijk een hele ander ruiter dan jou, Marcel!
Ik wil ze wel graag wat heet op de sprong hebben. Komt misschien ook omdat ik wat klein van stuk ben en niet zo sterk. Ik voel best een beetje ongelukkig op eentje die niet aantrekt op de sprong.
Dat train ik dus, door ze in een iets hoger tempo op de sprong aan te rijden en evt wat extra been te geven de laatste galopsprongen. Het is voor mij ook heel belangrijk om een koude extra spits aan m'n been te krijgen. Als ik been denk, moet ie al vliegen (bij wijze van spreken dan) Persoonlijk heb ik er liever een met wat meer bloed, alhoewel ik op dit moment een beetje een koude 7-jarige van 1.80m heb, die het fantastisch doet in het Z.