[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gazzetta

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:54

geloof je nu wel dat ik het ben of moet ik nog een opsturen waar ik groot op sta ROFL ROFL

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:08

gazzetta schreef:
Afbeelding

Ik zie een paard dat afgebogen loopt met een valse knik (achter de loodlijn), echt mooie foto´s van een goed aan de teugel lopend paard zijn dit niet.

Daarnaast zie je duidelijk dat dit paard op de voorhand loopt (paslengte voor groter dan achter). Ook horen hier (in draf) de beide diagnoale benenparen precies hetzelfde te doen. Dat is bij jou op meerdere foto´s niet het geval. Jouw paard steunt hier alleen op het voorbeen, terwijl het achterbeen niet meer steunt. Het voorbeen had ook al los van de grond moeten zijn.

Misschien foto´s om niet zo heel trots op te zijn?

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:15

Esperanza schreef:
gazzetta schreef:
Afbeelding

Ik zie een paard dat afgebogen loopt met een valse knik (achter de loodlijn), echt mooie foto´s van een goed aan de teugel lopend paard zijn dit niet.

Daarnaast zie je duidelijk dat dit paard op de voorhand loopt (paslengte voor groter dan achter). Ook horen hier (in draf) de beide diagnoale benenparen precies hetzelfde te doen. Dat is bij jou op meerdere foto´s niet het geval. Jouw paard steunt hier alleen op het voorbeen, terwijl het achterbeen niet meer steunt. Het voorbeen had ook al los van de grond moeten zijn.

Misschien foto´s om niet zo heel trots op te zijn?

die ene foto waar die dieper loopt is met het inrijden gemaakt, dan laat ik hem altijd dieper lopen want dan laat die namelijk zijn rug beter los, en dat jij door alleen naar deze foto´s te kijken denk te zien dat die op de vooorhand loopt vind ik heel knap van je want mijn paard loopt allees behanlve op de voorhand Nagelbijten / Gniffelen

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:15

misschien moet jij eens wwat foto´s van JOU laten zien hoe het dan wel moet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:07

gazzetta, je bent kinderachtig bezig, misschien kun je je beter bezig houden met hoe je jezelf kan verbeteren....
Iedereen maakt fouten,(ik ook Bloos ) maar de kunst is om daarvan van te leren.

De manier wat jij heb uigelegd hoe jij het paard aan de teugel heb gereden is iig niet vriendelijk en niet correct.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:13

maikeltje schreef:
Dat is ook de reden dat ik liever praat over "over de rug rijden" dan over "aan de teugel".
Ik denk dat veel mensen bij aan de teugel rijden denken dat ze het goed doen, maar dat er ondertussen een valse knik in de nek komt.
Dat krijg je nl als je voor maar strak vasthoudt totdat je paard inknikt.
En helaas zien en voelen veel mensen het verschil niet....

Je kunt het anders noemen, maar dat veranderd niks.
Tis nu weer "in" om nageeflijk te zeggen, maar verandering (nageeflijkheid) zie ik nog steeds niet.
terwijl nageven mij toch ook zeer duidelijk lijkt, iig duidelijk genoeg dat het niet "met druk in de krul" is.
Toch helaas....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:22

en na nageeflijkheid komt aanleuning, en dat is wat er zeker weten in de meeste gevallen ontbreekt.

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:22

superwoman schreef:
maikeltje schreef:
Dat is ook de reden dat ik liever praat over "over de rug rijden" dan over "aan de teugel".
Ik denk dat veel mensen bij aan de teugel rijden denken dat ze het goed doen, maar dat er ondertussen een valse knik in de nek komt.
Dat krijg je nl als je voor maar strak vasthoudt totdat je paard inknikt.
En helaas zien en voelen veel mensen het verschil niet....

Je kunt het anders noemen, maar dat veranderd niks.
Tis nu weer "in" om nageeflijk te zeggen, maar verandering (nageeflijkheid) zie ik nog steeds niet.
terwijl nageven mij toch ook zeer duidelijk lijkt, iig duidelijk genoeg dat het niet "met druk in de krul" is.
Toch helaas....

ik houd hem voor een keer strak in totdat ze zich nageeft, en je erna weer normaal voorwaarts rijdt met een goede aanleuning is er helemaal niks aan de hand! en ik houd haar niet strak in totdat ze in de krul trekt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:24

strak houden tot een paard nageeft ( knikt) is in de krul trekken, maar dat is jou nog niet helemaal duidelijk

je MOET eerst voorwaarts rijden, voorwaarts aan het been, is je paard aan het been, pas dan kun je om nageeflijkheid vragen, en vragen is alles behalve strakhouden.
echt meid, er klopt niks van wat jij zegt.
lees eens een stel goede boeken over het dressuurrijden

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:25

crossmonster schreef:
en na nageeflijkheid komt aanleuning, en dat is wat er zeker weten in de meeste gevallen ontbreekt.

het KAN ontbreken

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:26

gazzetta schreef:
ik houd hem voor een keer strak in totdat ze zich nageeft, en je erna weer normaal voorwaarts rijdt met een goede aanleuning is er helemaal niks aan de hand! en ik houd haar niet strak in totdat ze in de krul trekt

Wat jij noemt is geen nageven, maar toegeven aan de druk van een hard inwerkende hand. Vandaar ook dat je een valse knik hebt, want die vormt je pony als verweer tegen jouw hand...

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:29

crossmonster schreef:
strak houden tot een paard nageeft ( knikt) is in de krul trekken, maar dat is jou nog niet helemaal duidelijk

je MOET eerst voorwaarts rijden, voorwaarts aan het been, is je paard aan het been, pas dan kun je om nageeflijkheid vragen, en vragen is alles behalve strakhouden.
echt meid, er klopt niks van wat jij zegt.
lees eens een stel goede boeken over het dressuurrijden

jij zegt hier nat nageven knikken is maar dat is toch niet het geval, en dat aan het been rijden zit wel goed . normaal is bij mij ook vragen alles behalve strak houden maar dat was gewoon een baaldagje van dr en ook dan zal ze zich moeten nageven, prima als jullie hier een andere menig over hebben en een andere manier voor hebben
Laatst bijgewerkt door gazzetta op 03-12-07 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:30

JIJ hebt een baaldag, niet je pony!

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:31

Jij dwingt haar dus wel degelijk in de krul en dat vind ik iets slechts. Ik heb er verder geen verstand van en ik vind het plaatje er best aardig uitzien, maar de manier waarop je het omschrijft, daar word ik echt niet vrolijk van hoor.

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:33

ik vind het knap dat jullie allles beweren maar me nog niet 1x hebben zien rijden

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:37

Ieder van ons kan toch lezen?

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:38

[quote="Narya"]Ieder van ons kan toch lezen?[/quot

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:39

Kunnen jullie niet eens wat foto´s laten zien van jullie op het paard hoe het dan WEL moet?!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:40

nageven betekend dat het paard zijn nek en kaakgewricht ontspant, als het paard zijn nek en kaak ontspant, dan heb je de mogelijkheid om de hals in te buigen,
nageeflijkheid krijg je door van achter naar voor te rijden en dmv kleine ophoudingen nodig je het paard uit tot nageven

als het paard nageeflijk is, dan ga je dmv overgangen te rijden , tempowisselingen etc, het paard nog meer van achter naar voor rijden.
doordat je het paard zo nog scherper aan het been krijgt, zal het paard op een lichte kuitdruk al voorwaarts willen.
dit vang je op met een ontspannen hand en arm , en het gewicht dat je in je handen mag ontvangen, moet constant zijn en afhankelijk zijn van de hoeveelheid kuit.
dit heet aanleuning.

feit is dat hiervoor de ruiter in perfecte balans moet zitten en een onafhankelijke zit moet hebben
een onafhankelijke zit wil zeggen dat de ruiter alle bewegingen van het paard,ook de onverwachte, ontspannen en in balans kan volgen, zonder hierbij steun te zoeken aan de teugel.
en dat de ruiter alle ledematen onafhankelijk van elkaar kan gebruiken.

aan de teugel rijden is dus een ruim begrip, en eigenlijk betekend het niks.
alles draait uiteindelijk om nageeflijkheid en aanleuning ,
en de daarbij behorende dürchlassichkeit .
en ik vergeet bijna : het fingerspitzengefühl

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:42

Afgod

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:43

crossmonster schreef:
nageven betekend dat het paard zijn nek en kaakgewricht ontspant, als het paard zijn nek en kaak ontspant, dan heb je de mogelijkheid om de hals in te buigen,
nageeflijkheid krijg je door van achter naar voor te rijden en dmv kleine ophoudingen nodig je het paard uit tot nageven

als het paard nageeflijk is, dan ga je dmv overgangen te rijden , tempowisselingen etc, het paard nog meer van achter naar voor rijden.
doordat je het paard zo nog scherper aan het been krijgt, zal het paard op een lichte kuitdruk al voorwaarts willen.
dit vang je op met een ontspannen hand en arm , en het gewicht dat je in je handen mag ontvangen, moet constant zijn en afhankelijk zijn van de hoeveelheid kuit.
dit heet aanleuning.

feit is dat hiervoor de ruiter in perfecte balans moet zitten en een onafhankelijke zit moet hebben
een onafhankelijke zit wil zeggen dat de ruiter alle bewegingen van het paard,ook de onverwachte, ontspannen en in balans kan volgen, zonder hierbij steun te zoeken aan de teugel.
en dat de ruiter alle ledematen onafhankelijk van elkaar kan gebruiken.

aan de teugel rijden is dus een ruim begrip, en eigenlijk betekend het niks.
alles draait uiteindelijk om nageeflijkheid en aanleuning ,
en de daarbij behorende dürchlassichkeit .
en ik vergeet bijna : het fingerspitzengefühl

Nou fijn Haha! zo doe ik het dus ook buiten die ene dag

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:54

ik vind dat er van beiden kanten waarheid in zit. Natuurlijk moet het niet met trekken enz. maar als je voor een keer even hard doorpakt en daarna weer ontspant en lekker ontspannen kan doorrijden van achter naar voor dan is toch alles goed.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:56

beter even doorpakken en weer lekker ontspannen door kunnen rijden met lichte aanleuning dan 2 uur zitten kl*te en het paard de hele tijd zonder rug laten lopen en met een verschrikkelijk gevoel ophouden.

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:57

HIER BEN IK HET VOLLEDIG MEE EENS EN HET IS OOK MIJN MANIER Haha!

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:02

ik heb het persoonlijk ook wel eens gedaan hij was echt lastig die dag. even doorgepakt en daarna lekker 40 min kunnen rijden ONTSPANNEN. En op wedstrijd al vaak genoeg het commentaar gekregen van wat loopt die lekker ontspannen en los over de rug. van die zo ik er wel meer in de ring willen hebben. Van verschillende jury's hoogst persoonlijk te horen gekregen.