Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gazzetta schreef:
Esperanza schreef:gazzetta schreef:
Ik zie een paard dat afgebogen loopt met een valse knik (achter de loodlijn), echt mooie foto´s van een goed aan de teugel lopend paard zijn dit niet.
Daarnaast zie je duidelijk dat dit paard op de voorhand loopt (paslengte voor groter dan achter). Ook horen hier (in draf) de beide diagnoale benenparen precies hetzelfde te doen. Dat is bij jou op meerdere foto´s niet het geval. Jouw paard steunt hier alleen op het voorbeen, terwijl het achterbeen niet meer steunt. Het voorbeen had ook al los van de grond moeten zijn.
Misschien foto´s om niet zo heel trots op te zijn?
maikeltje schreef:Dat is ook de reden dat ik liever praat over "over de rug rijden" dan over "aan de teugel".
Ik denk dat veel mensen bij aan de teugel rijden denken dat ze het goed doen, maar dat er ondertussen een valse knik in de nek komt.
Dat krijg je nl als je voor maar strak vasthoudt totdat je paard inknikt.
En helaas zien en voelen veel mensen het verschil niet....
superwoman schreef:maikeltje schreef:Dat is ook de reden dat ik liever praat over "over de rug rijden" dan over "aan de teugel".
Ik denk dat veel mensen bij aan de teugel rijden denken dat ze het goed doen, maar dat er ondertussen een valse knik in de nek komt.
Dat krijg je nl als je voor maar strak vasthoudt totdat je paard inknikt.
En helaas zien en voelen veel mensen het verschil niet....
Je kunt het anders noemen, maar dat veranderd niks.
Tis nu weer "in" om nageeflijk te zeggen, maar verandering (nageeflijkheid) zie ik nog steeds niet.
terwijl nageven mij toch ook zeer duidelijk lijkt, iig duidelijk genoeg dat het niet "met druk in de krul" is.
Toch helaas....
crossmonster schreef:en na nageeflijkheid komt aanleuning, en dat is wat er zeker weten in de meeste gevallen ontbreekt.
gazzetta schreef:ik houd hem voor een keer strak in totdat ze zich nageeft, en je erna weer normaal voorwaarts rijdt met een goede aanleuning is er helemaal niks aan de hand! en ik houd haar niet strak in totdat ze in de krul trekt
crossmonster schreef:strak houden tot een paard nageeft ( knikt) is in de krul trekken, maar dat is jou nog niet helemaal duidelijk
je MOET eerst voorwaarts rijden, voorwaarts aan het been, is je paard aan het been, pas dan kun je om nageeflijkheid vragen, en vragen is alles behalve strakhouden.
echt meid, er klopt niks van wat jij zegt.
lees eens een stel goede boeken over het dressuurrijden
crossmonster schreef:nageven betekend dat het paard zijn nek en kaakgewricht ontspant, als het paard zijn nek en kaak ontspant, dan heb je de mogelijkheid om de hals in te buigen,
nageeflijkheid krijg je door van achter naar voor te rijden en dmv kleine ophoudingen nodig je het paard uit tot nageven
als het paard nageeflijk is, dan ga je dmv overgangen te rijden , tempowisselingen etc, het paard nog meer van achter naar voor rijden.
doordat je het paard zo nog scherper aan het been krijgt, zal het paard op een lichte kuitdruk al voorwaarts willen.
dit vang je op met een ontspannen hand en arm , en het gewicht dat je in je handen mag ontvangen, moet constant zijn en afhankelijk zijn van de hoeveelheid kuit.
dit heet aanleuning.
feit is dat hiervoor de ruiter in perfecte balans moet zitten en een onafhankelijke zit moet hebben
een onafhankelijke zit wil zeggen dat de ruiter alle bewegingen van het paard,ook de onverwachte, ontspannen en in balans kan volgen, zonder hierbij steun te zoeken aan de teugel.
en dat de ruiter alle ledematen onafhankelijk van elkaar kan gebruiken.
aan de teugel rijden is dus een ruim begrip, en eigenlijk betekend het niks.
alles draait uiteindelijk om nageeflijkheid en aanleuning ,
en de daarbij behorende dürchlassichkeit .
en ik vergeet bijna : het fingerspitzengefühl