Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lachmar

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:26

Wil je mij even laten zien waar ik dat getypt heb???

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:34

bovenstaande post.

Gepost door Noekie: Dit is meer normale dressuur waarop jij zegt, dat krijg je MET NAME door LDR. Dat klinkt als, op een andere manier is het niet goed.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:35

Zoals al gezegd, meerdere wegen leiden naar rome, de éné heeft er minder geduld bij dan de andere...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:43

Met name betekend niet de enige manier
LDr betekend niet de snelle manier

weet ook niet waar jullie dat lezen?

Soms word er niet gelezen wat er wel staat
ff later word er weer iets gelezen wat er niet staat.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:47

Maar met name klinkt in mijn ogen wel als de beste manier. En dat hoeft niet per definitie. Ik vind dat elke training aangepast moet zijn op het paard...

Maarja, dat is het nadeel van internet, veel dingen worden verkeerd geinterpeteerd. Maak ik mezelf ook schuldig aan. Al vind ik dit een intressante discussie. Al ben ik zelf nite voor het LDR. Vind het net te ver gaan, vooral voor het gewone paard. B-Z ruiters hebben LDR imo niet nodig. Die mogen eerder in veel gevallen werken aan hun eigen zit, als ik zie hoe sommigen zitten... Nagelbijten / Gniffelen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:13

sherwood schreef:
Vergeet niet dat ik zei dat ik voor de eerste keer serieus bezig was met dat jonge dier. De hand volgen kan ze zeker wel, dat is het probleem ook niet. Er is ook geen probleem bij dat paard behalve dan dat ze nog maar net onder het zadel is. Een zwevende draf is imo zeker wel een fijne draf. Een draf die door het hele lichaam gaat, en goed van de grond komt. Waarbij ze dus de rugspieren goed gebruiken en van achter naar voren lopen. Ik blijf van die mond af omdat ik het haat om met druk in mijn handen te moeten rijden. Enneh als ik zo naar die plaatjes kijk ben ik niet de enige. Alleen lopen mijn paarden dan nog netjes naar beneden, en niet zo ver voor de teugel en met hun nek bijna recht omhoog...

Zweefdraf is een draf waarbij het paard het achterbeen niet sneller maar juist trager maakt en recht omhoog ipv naar voor trekt. Het lijkt te zweven, maar eigenlijk heb je een paard dat volledig uit elkaar valt. Dus ik geloof dat hier even sprake is van begripsverwarring?

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:25

machie schreef:
bovenstaande post.

Gepost door Noekie: Dit is meer normale dressuur waarop jij zegt, dat krijg je MET NAME door LDR. Dat klinkt als, op een andere manier is het niet goed.

Daar bedoelde ik dus mee dat je OOK met LDR een fijn gereden paard kunt krijgen.
Heb nooit gezegd dat dit ALLEEN met LDR kunt verkrijgen, want ik gebruik zelf ook meerdere systemen.
En bij een jong paard kun je LDR zoiezo niet toepassen vind ik.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:26

ja dat denk ik dan ook. Ik bedoelde het in de meest positieve zin van het woord. Meer dat ze dus echt lekker ging lopen met een zweef moment, wat ze daarvoor dus echt niet deed onder het zadel.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:35

zweefmoment is iets anders dan zweefdraf.
Wat jij waarschijnljk bedoeld is dat ze ruimer ging lopen,(groter zweefmoment) maar als je een zweefdraf krijgt, dan krijg je een paard met een traag achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:41

Wat vele dan wel weer verwarren met verzameling

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:05

ik raak zo helemaal verward met al die zweverige momenten....

mischien handig om bij een term ook een definitie te gebruiken... of beter een foto/filmpje Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:20

runningkawa schreef:
als ik UZ kijk, zijn die kunstjes anders vrij vlug te leren zonder ooit een goede opleiding.

Mwah, ik vraag me dan af welke oefeningen je bedoelt.
Steigeren zie ik regelmatig op UZ voorbij komen, maar andere echte hogeschooloefeningen toch echt niet.
Misschien dat er een paar mensjes zijn die hun pony een paar passen de spaanse pas kunnen laten doen, maar daar houdt het echt wel bij op.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:24

lachmar schreef:
En bij een jong paard kun je LDR zoiezo niet toepassen vind ik.

Denk dat dit weer een discussiepunt opzich is.
Want wat jij hier waarschijnlijk bedoelt is de Rollkur.
Maar LDR is meer dan alleen dat, en ik denk dat daar mensen soms nogal overheen lezen. (jij niet trouwens, maar dat was meer een algemene opmerking)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:25

Mireille1970 schreef:
...en saumur kunstjes toch niets met klassiek rijden of wat dan ook te maken hebben he.... Die paarden doen leuke sprongetjes maar kunnen nog geen L proef lopen, heb je ze wel eens zien draven of galopperen?
Ja, en ik ken weinig ruiters die zo correct op hun paard zitten met kleine hulpen (in de basis dan, ik denk dat boven de grond moeilijk echt subtiel kan).

Het verschil in rijden is denk ik Baucher:

Balans en verzameling is het uitgangspunt voor de beweging. Eerst op de grond nageeflijk / stretch oefeningen en dat later in halthouden onder de man. Nageven van de kaak en hals is een eerste vereiste, dit samen met een vrij hoge hoofdhouding (absoluut niet achter de loodlijn), dit moet al een zekere gewichtsverplaatsing naar achteren tot gevolg hebben (van de heup, niet van de sprong).
Als dat in halhouden gaat langzaam voorwaarts rijden en de balans handhaven (anders eerst weer halthouden etc).
Voor de hulpen is het idee hand zonder been en been zonder hand. De hulpen geven alleen veranderingen aan, dus geen drijven tegen de hand met het idee van druk krijgen.
Het einddoel is een paard dat zelf de uitvoering doet, in een zelfhouding met expressie.

Dit is compleet in tegenstelling tot de duitse klassieke manier:
Voorwaarts, rechtrichten en verzamelen als doel. Hier is "op druk" rijden gebruikelijk (tegen de hand aan drijven). Het einddoel is ook een verzameld paard met zelfhouding, maar het is qua nuance meer gericht op een prescisie (de plaats, grundlich, absolute controle).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:29

kijk, dit is tenminste leesbaar. Kun jij toelichten wat Baucher onder balans verstaat?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:30

Lielle schreef:
Bij een andere foto (als illustratie bij een clinic) zie ik een zwaaiende staart, oren naar achteren en een hoog blijvend kruis.

Toch schijnt ie wel te weten hoe het moet:

Citaat:
Arthur Kottas vertelde en liet zien dat bij een paard met een wat weke rug het extra belangrijk is om de neus voor de loodlijn te houden want bij een lagere houding kan het paard de rug meer ontspannen en wordt de rug daardoor sterker. Door minder te drijven en het paard voor meer los te laten, wordt het lichter in de hand en kan het zich meer ontspannen. Belangrijk is dan om het paard te temperen, niet er vandoor te laten gaan, door gebruik van de zit en lichte ophoudingen. Maar zo min mogelijk met de hand.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:32

Ik geloof best dat hij dat weet en kan *LOL* Maar die foto toont het iig niet Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:34

ART_UMA schreef:

Het verschil in rijden is denk ik Baucher:

Dat is toch ook wat Steinbrecht in zijn boek duidelijk probeert te maken?
Meende me inderdaad daar over gelezen te hebben. (maar heb t helaas niet allemaal opgeslagen)

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:45

Citaat:
Grappig dat mensen helemaal op tilt slaan bij paarden die laten zien waar ze vroeger voor werden gebruikt: dood-ordinair wapentuig...

Ja grappig, temeer omdat het dressuurwedstrijdrijden uit de militaire reiterei voortkomt.

Baucher behoorde meer tot het cirkuscircuit.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:21

Lielle schreef:
kijk, dit is tenminste leesbaar. Kun jij toelichten wat Baucher onder balans verstaat?

Nou ehh een poging:

Baucher ging uit van het volgende, om in balans te staan worden niet de spieren gebruikt van voortbewegen, maar de spieren die het geraamte bijelkaar houden (spier en pees platen en bindweefsel).

Volgens Baucher is het doel van dressuur de verbetering van de gangen, en hiervoor wil hij die tweede set van spieren trainen om de eerste een optimale kans op expressie te geven.
In eerste instantie is beweging de veroorzaker van balansverstoring (zeker met de ruiter erop) en dan leert het paard niet in balans te zijn. Hij doet dat dus heel rustig in stap, gedurende korte stukjes met veel rust ertussen, gecombineerd met wendingen om de voorhand en achterhand en overschenkelen). Alles in nageefelijkheid voor de loodlijn, bij elke weerstand halthouden en ontspanning en balans herstellen.

Qua verzameling onderscheidt hij activering van de achterbenen en activering van de achterhand (hurken / heup). Dat laatste is echte verzameling (tipping under of the pelvis). Als feitelijk het achterbeen niet meer achter de staart uit komt in de bewegingen is de verzameling volledig en maakt de gang of tempo niet meer uit.

Ergens wordt nog gezegd dat het grote verschil tussen de barokke paarden en de warmbloedpaarden van toen (t/m engels volbloed) minder aanleg hebben voor het buigen van de sprong en meer ruimte hebben in de beweging. De methode van Baucher was juist gericht op de laatste soort paarden, sparen van de wat zwakkere sprong.
Dit is misschien wel de rede dat in Saumur de levade (heet daar geloof ik anders) met minder gebogen sprong wordt uitgevoerd, zij gebruiken met name selle francaise en geen barokke paarden.

Iris82 schreef:
Dat is toch ook wat Steinbrecht in zijn boek duidelijk probeert te maken?
Meende me inderdaad daar over gelezen te hebben. (maar heb t helaas niet allemaal opgeslagen)
Klopt, Baucher heeft in een relatief begin van z'n carriere een demonstratie in duitsland gegeven en dat was compleet tegen het verkeerde been. Er wordt wel geschreven dat Baucher beter had kunnen wachten met het publiceren van z'n methode tot hij het (iets van 40 jaar later) echt op een rijtje had. In het begin zaten er blijkbaar duidelijke fouten in en dat staat met name ook in het boek van Steinbrecht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:32

Helder, en daar zitten absoluut herkenbare stukken in. Is er een boek met meer van hem op de markt?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:41

Ptries schreef:
Nee, dan wat eronder staat:

Following correspondance with a Dutch trainer, we have temporarily removed compromising photos of various Dutch international dressage riders performing extreme rollkur during the warm up for a competition in Holland.
We are currently taking legal advice on this matter, and hope to bring the site back up soon.

Ben benieuwd welke trainer dat is geweest?

Zouden Anky en Sjef dan stiekem meelezen? Ik kijk iedere dag even op hun site, zit in het "hou mezelf op de hoogte" internet-rondje. En het viel me al op dat er iedere keer zulke ontspannen en fijne foto's op staan de laatste tijd. Ik denk eerlijk gezegd dat ze wel wat beters te doen hebben dit geneuzel te volgen. Maar de kans zit er toch dik in dat iemand ze in ieder geval op de hoogte heeft gestelt van het bestaan van de "rollkursite".
In ieder geval zeer terecht dat de foto's eraf zijn. Ik zou er ook niet echt blij van worden als iemand mijn losrijden ging filmen. Alle slechte momenten er uit zou plukken en vervolgens ze op internet te zetten met het commentaar dat ik mijn paard mishandel.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:28

Waarom maakt er eens niemand een hele video van het losrijden, deel per deel, en smijt dat op bokt, kunnen we perfect zien of het 'maar' momentopnamen zijn.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:43

Lielle schreef:
Helder, en daar zitten absoluut herkenbare stukken in. Is er een boek met meer van hem op de markt?
Feitelijk heeft Abby me op dit spoor gezet. Ik heb het boek: Racinet explains Baucher en besteld het boek: Academic Equitation van Generaal Decarpentry.

Het eerste boek is feitelijk een haast muggezifterige vertaling van de "tweede manier" van Baucher, en behelst de 12e publicatie over z'n methode. Er zit blijkbaar nog al wat verschil tussen de 1e publikatie en de laatste, vooral het hand zonder been en been zonder hand is begonnen met de 12e. Ik vind er eigenlijk te weinig info in staan over de praktische toepassing, de theorie wordt wel goed uitgelegd.

Het tweede boek wordt wereldwijd vaak geciteerd als iets dat vergelijkbaar is met steinbrecht, maar dan voor de "franse klassieke manier". de subtitel is "A Training System Based on the Methods of D’Aure, Baucher, and L’Hotte" (en gaat dus niet alleen over baucher)
Afbeelding

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:44

Dat verhaal van die site die tijdelijk verdwenen is, vind ik maar een vreemd verhaal.. Het lijkt mij als je achter een methode staat dat je daar dan ook echt achter staat. Ik vind het dus ook merkwaardig dat zoiets gebeurt.
En ik ben het met je eens Astra girl, ik twijfel ook of het echt maar moment opname's zijn. (uitzonderingen daar gelaten)