Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:21

Anoniem schreef:
cherie78 schreef:
Mijn warmbloeden zijn "koelbloediger" dan mijn welsh cobs, wellicht hebben we dan iets andere "warmbloeden" :j
Eén van mijn warmbloeden is een half engels volbloed :+ }>

Rijd je dochter er op of jij? Mijn ervaring is dat wanneer je niets vraagt aan je paard er ook niets komt. En dat is het verschil tussen paardrijden en dresuurrijden.

Je hebt aardig wat opgezocht over mij *\o/* blijkbaar toch nog net genoeg interessant voor je.

Mijn dochter reed dressuurwedstrijdjes met de welshjes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:26

Jij rijdt toch niet echt? Sinds wanneer rijd je dan wel (serieus)? Ik heb niets opgezocht hoor. Ik weet gewoon wie je bent. ;) Ik kom nog wel eens bij je in de buurt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:30

Anoniem schreef:
Jij rijdt toch niet echt? Sinds wanneer rijd je dan wel (serieus)? Ik heb niets opgezocht hoor. Ik weet gewoon wie je bent. ;) Woon niet zo ver van je vandaan.

Toch nog iets te ver om het lopend af te kunnen ;)

Ik rijd inderdaad niet echt wedstrijden, als je dat bedoelt

Als je wist wie ik was, had je ook geweten dat we ook warmbloeden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:52

Ja, dat wist ik maar daar kon je toch geen baas van? Ik dacht dat je die had verkocht.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:56

Anoniem schreef:
Ja, dat wist ik maar daar kon je toch geen baas van? Ik dacht dat je die had verkocht.

Waarom zou ik die geen baas kunnen als ze "koelbloediger" zijn dan de welshjes?

Waarom dacht je dat ik die verkocht zou hebben?
Dit getuigt in ieder geval dat je mij dus echt niet kent.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 04-11-13 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:58

Die had toch een rotkarakter. Dat heb je meerdere keren gezegd en geschreven en dat is vast nog wel terug te vinden op internet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:00

Anoniem schreef:
Die had toch een rotkarakter. Dat heb je meerdere keren gezegd en geschreven en dat is vast nog wel terug te vinden op internet.

:D :')
Welke 3-jarige engelse halfbloed is zo mak als een lammetje??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:02

Ik snap je bericht niet Cherie.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:19

Anoniem schreef:
Ik snap je bericht niet Cherie.

Ik wilde er mee schrijven; wie maakt er nooit wat mee met paarden?

Maar wil je nog iets weten, LaPuchelle??
Anders kunnen we misschien ontopic, want het begint nu een beetje op een huiskamer-topic te lijken :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:14

Simpelman schreef:
Anoniem schreef:

Ik ben het helemaal met je eens Gast5428.
Nombrado heeft een fantasie in haar hoofd over hoe "iets" gedaan zou moeten worden maar het lijkt er op dat ze de techniek om daar te komen op geen enkele manier begrepen heeft.

Ultieme lichtheid wordt bereikt door jaren trainen, die krijg je niet door een beetje zachtjes te zitten te frummelen.

Heel bijzonder.....
na al die boekenkennis te delen, niet te kunnen zien, wanneer een paard jaren getraind is, of wanneer een paard zwaar achter de teugels getrokken wordt.
Begin ik toch zeker te twijfelen aan de KR kennis.
Ultieme lichtheid wordt idd bereikt door jaren training.
wat je met frummelen bedoeld is me niet bekend.
zagen met handen staat niet in mijn rijkunstboeken.
Mocht jij wel zon boek gelezen hebben? graag de titel en schrijver.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:15

cherie78 schreef:
Soms kan het nodig zijn om "lang" te stappen, ligt er op dat moment maar aan of het paard bij de les blijft, vlot reageert op hulpen etc.Wat xmarliez dan nu blijkbaar niet meer doet, het ondertreden..... mits op een goede manier uitgevoerd zorgt het ervoor dat het paard meer gewicht naar achter verplaatst.Kan een aanrader zijn

Pfoe, dat vind ik nogal wat, deze uitspraken en daarbij is het echt heel erg moeilijk om de stap te gebruiken om een paard meer op het achterbeen te krijgen. Dan moet je werkelijk heel kundig zijn en een paard al goed kunnen verzamelen.
Zoals sommigen anderen al gezegd hebben hier, aan de stap kan je meer verprutsen als verbeteren.
Wil je echt het gewicht gaan verplaatsen naar het achterbeen zal je het paard sowieso opgericht moeten laten stappen en laat dat net een van de moeilijkste dingen zijn. Dat zou bij mij ook pas gebeuren bij een verder opgeleid paard.
Wel wil ik dat ze aan een lange teugel goed doorstappen door het lijf, zo begin en eindig ik de training.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:31

setteke schreef:
cherie78 schreef:
Soms kan het nodig zijn om "lang" te stappen, ligt er op dat moment maar aan of het paard bij de les blijft, vlot reageert op hulpen etc.Wat xmarliez dan nu blijkbaar niet meer doet, het ondertreden..... mits op een goede manier uitgevoerd zorgt het ervoor dat het paard meer gewicht naar achter verplaatst.Kan een aanrader zijn

Pfoe, dat vind ik nogal wat, deze uitspraken en daarbij is het echt heel erg moeilijk om de stap te gebruiken om een paard meer op het achterbeen te krijgen. Dan moet je werkelijk heel kundig zijn en een paard al goed kunnen verzamelen.
Zoals sommigen anderen al gezegd hebben hier, aan de stap kan je meer verprutsen als verbeteren.
Wil je echt het gewicht gaan verplaatsen naar het achterbeen zal je het paard sowieso opgericht moeten laten stappen en laat dat net een van de moeilijkste dingen zijn. Dat zou bij mij ook pas gebeuren bij een verder opgeleid paard.
Wel wil ik dat ze aan een lange teugel goed doorstappen door het lijf, zo begin en eindig ik de training.

Een paard moet in de stap ook niet meer gewicht naar de achterbenen brengen. De stap is een viertempi-gang waarbij het te verplaatsen gewicht telkens over drie benen wordt gedragen. Bij een verzamelde stap blijft de gewichtsverdeling over drie benen onveranderd en gaat het juist om meer verheven passen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:34

setteke schreef:
cherie78 schreef:

Ik denk dat we hier even een "spraakverwarring" hebben. Met ondertreden bedoelde ik het übertreten.

Met het instappen doe ik deze oefeningen aan een lange teugel.

"Met meer gewicht naar de achterhand", meer kracht krijgen in de achterhand juist door het übertreten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:47

cherie78 schreef:
mits op een goede manier uitgevoerd zorgt het ervoor dat het paard meer gewicht naar achter verplaatst.Kan een aanrader zijn

Ik lees hier toch echt dat je zegt; "dat het paard meer gewicht naar achter verplaatst"
Dat vind ik heel wat anders, dan meer kracht krijgen in de achterhand of ondertreden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:14

@Setteke, waarom is dit anders? Mss is het ene oorzaak en het andere gevolg, maar lijkt me toch gelijkaardig.

Stap is trouwens ook een heel belangrijke oefening die te vaak onderschat wordt, helaas ben ik vergeten waarom, werd nochtans nog uitgelegd in een demo van klassieke dressuur op Horse Event (demo van Fiona Meilink en Leandra Theunissen)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:47

gevaar in stap, als er teveel met handinwerking gewerkt wordt en een te geblokkeerde vastzettende hand gebruikt wordt, er bij het paard een vastzittende lendenen ontstaat.
Het merendeel van de ruiters kan niet goed stappen, omdat ze nog niet beschikken over en onafhankelijke zit en geen meeverende hand. (die een paard in stap en galop zo nodig heeft.)
Zo mag bij mij iemand altijd eerst de stap uitvoeren met losse teugels, en op die manier het paard met zit leren terugrijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:11

Nombrado, ik vind het raar dat je les geeft en toch zo weinig van jezelf wil laten zien.
Tis toch een soort reclame om jezelf te laten zien, waarom denk jij daar anders over?
Niet banketstaaf bedield, maar ik krijg juist het gevoel dat je het juist wil verbergen.
Van weinig beeldmateriaal kan ik meepraten, maar ik geef geen les en rij momenteel helaas erg weinig. Wanneer je wat klanten hebt is het toch ook niet zo moeilijk om te vragen of ze willen filmen? Daarbij is het de beste spiegel die je kunt gebruiken om foutjes te spotten en te verbeteren.
Van wie krijg je eigenlijk les?
Laatst bijgewerkt door superwoman op 05-11-13 10:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:12

Ik weet nog wel dat dr. Reinier Klimke zijn paarden zelden tot nooit trainde in de verzamelde stap. Hij liet zijn paarden altijd met een lange contactteugel stappen. Dit om de kwaliteit van de stap te behouden.
Daarom begrijp ik niet dat de 'goeroe's en de fanatiekelingen hier zo veel blijven knoeien in de stap.
Het voegt namelijk niets goeds toe.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:31

@Nombrado, ik heb juist in stap helemaal geen moeite met mijn handen, in draf en galop daarentegen... Heb nochtans nog verre van een onafhankelijke zit (zou moeten aan gewerkt worden, helaas kijkt lesgever teveel naar mijn paard en te weinig naar de ruiter).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:39

hwn schreef:
@Nombrado, ik heb juist in stap helemaal geen moeite met mijn handen, in draf en galop daarentegen... Heb nochtans nog verre van een onafhankelijke zit (zou moeten aan gewerkt worden, helaas kijkt lesgever teveel naar mijn paard en te weinig naar de ruiter).

Je zou dat zelf kunnen trainen, door met lange teugel zowel te gaan stappen, draven en daarbij te focussen op ontspanning in je hele lichaam.
vooral de schouders en bovenlijf zitten bij veel ruiters vast.
Ik doe zelf veelal oefeningen van de ruiter en zit.
dan gaat het vooral over het vinden van je eigen middelpunt.....als je die eenmaal hebt gevonden, kan je pas meebewegen (ontspannen) in de beweging van het paard.
Overigens wordt er veel te weinig op de ruiters gelet met lesgeven hoor...valt mij ook op en is eeuwig zonde!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:51

superwoman schreef:
Nombrado, ik vind het raar dat je les geeft en toch zo weinig van jezelf wil laten zien.
Tis toch een soort reclame om jezelf te laten zien, waarom denk jij daar anders over?
Niet banketstaaf bedield, maar ik krijg juist het gevoel dat je het juist wil verbergen.
Van weinig beeldmateriaal kan ik meepraten, maar ik geef geen les en rij momenteel helaas erg weinig. Wanneer je wat klanten hebt is het toch ook niet zo moeilijk om te vragen of ze willen filmen? Daarbij is het de beste spiegel die je kunt gebruiken om foutjes te spotten en te verbeteren.
Van wie krijg je eigenlijk les?

Nee hoor...ben ik helemaal niet mee bezig.Op die manier maak ik geen reclame.
Ik vind het belangrijker dat de lesklanten zelf met een fijn gevoel naar huis gaan.
Dat heeft weinig tot niets met mijn rijden te maken. (dat is iets van mij)
Goed bewust rijden is een levensles....We streven allemaal naar perfectie.
Iedere ruiter, zo ook ik.
Daarbij is mijn doel, het paard zo goed mogelijk te ontwikkelen binnen zijn mogelijkheden.
Paard en diens beweging is zo gemaakt (en niet voor niets) die in ere houden en daarmee werken.

Als ruiter moet je leren voelen....dat is essentieel voor het goed leren rijden.
Daar werk ik aan met leerlingen.........tja....wat moet ik verbergen dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:02

Anoniem schreef:
Als we toch elkaar gaan bekritiseren........
Wat zie jij liever dan? 3 voeten aan de grond in draf? Op onderstaande foto is goed te zien dat het paard meer gewicht op het voorbeen heeft dan het achterbeen.
Verder zie ik op deze foto geen enkel impuls en wordt het paard niet van achter naar voor gereden.

[ Afbeelding ]

jij post hier een foto van mij en mijn paard....niet ik ;)
kwas hier een zadel aan het testen.....
gefoccussed op de pasvorm...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:13

nombrado schreef:
Nee hoor...ben ik helemaal niet mee bezig.Op die manier maak ik geen reclame.
Ik vind het belangrijker dat de lesklanten zelf met een fijn gevoel naar huis gaan.
Dat heeft weinig tot niets met mijn rijden te maken. (dat is iets van mij)

Nou.... Ik vind juist dat het eigen rijden van een instructeur er ALLES mee te maken heeft. Het wemelt namelijk van instructeurs, zonder noemenswaardige ervaring, die het allemaal heel mooi weten te vertellen en zo hun leerlingen met een goed gevoel naar huis laten gaan (want ze zijn helemaal naar de mond gepraat) terwijl ze geen ene moer geleerd hebben.

Ik wil juist altijd met het idee naar huis gaan dat ik daadwerkelijk wat geleerd heb. Helemaal als je in de fase 'bewust onbekwaam' zit, heb je juist heel vaak een rotgevoel. Dat hoort bij die leerfase. Je weet wat je fout doet, maar het lukt niet of heel moeizaam om het goed te doen. Paardrijden gaan nu eenmaal niet vanzelf. Veel instructeurs houden hun leerlingen juist vaak in de fase 'onbewust-onbekwaam', prijzen ze de hemel in en maken hun leerlingen wijs dat de rest van de wereld het fout heeft. Zo kunnen ze zonder enige kennis van zaken als instructeur gewoon hun zakken blijven vullen en hun ego als instructeur en zogenaamd deskundige opvijzelen.

nombrado schreef:
Daarbij is mijn doel, het paard zo goed mogelijk te ontwikkelen binnen zijn mogelijkheden.
Paard en diens beweging is zo gemaakt (en niet voor niets) die in ere houden en daarmee werken.

Je weet het allemaal mooi te vertellen Nombrado, het moet vreselijk frustrerend voor je zijn dat veel anderen hier niet zien hoe goed je daadwerkelijk bent. :(:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:16

jasmijn78 schreef:
Je weet het allemaal mooi te vertellen Nombrado, het moet vreselijk frustrerend voor je zijn dat veel anderen hier niet zien hoe goed je daadwerkelijk bent. :(:)

_O-
nee hoor... geen problemen mee. :D :+ }:0

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:42

Ik ben het totaal met je eens jasmijn.
Eerst wil ik de instructeur zien rijden, dan zie ik waar deze persoon daadwerkelijk mee bezig is.
Een goede babbel kan heel gevaarlijk zijn.
Paardrijden is idd leren voelen. Het juiste en het verkeerde leren herkennen, iets wat een goede babbel dus ook naar zijn of haar hand kan zetten.