Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ritje

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:15

Is erg ik heb ook in begin veel angst gehad en toch overwonnen, erna geen angst meer de zin in paardrijden was groter dan de angst maar ik ken het wel,
ik hoop dat je je vertrouwen herwint

Minute

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:22

Ik heb een paar jaar geleden ook angst gehad bij het paardrijden, waardoor ik mijn houding helemaal vast zette en bij een onverwachtse beweging in een soort foetus houding schoot. Ik kan je vertellen dat dat niet handig is wanneer je graag nog op je paard wil blijven zitten, haha. Dit is gelukkig over gegaan door een tijd alleen maar op de allerbraafste paarden te rijden, en nu gaat het gelukkig weer helemaal goed en kan ik ook met gemak weer op de 'moeilijkere' paarden rijden. Het enige probleem wat ik nu aan mijn houding heb is dat ik mijn schouders vastzet, daar wordt dus nog aan gewerkt.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:18

Ik meld me ook ;)
Heb een heel lief paard waar ik lekker mee kan rijden. Totdat er een hindernis klaar staat, joy vind het helemaal fantastisch en ik ben totaal ongeconcentreerd. Ooit een keer met paard en al gevallen door rare landing na het springen, daarna wel met hetzelfde paard nog gesprongen maar minder hoog. Mijn eigen vind het dus zo leuk dat ik er graag mee wil afwisselen, maar die stap om het te gaan doen word tot nu toe niet kleiner. Elke zomer ben ik weer zo ver dat ik 40 cm spring en dan houd het op, helaas. Ben vooral bang om er op af te rijden en de afzet, als ik eenmaal 'in de lucht ben' is het voor mij gevoel wel goed. Maar ja juist dat stuk ervoor is zo belangrijk, dat bepaalt echt of joy weigert/ erop afsprint/ te vroeg afzet etc.. Tot nu toe lukt het lesgevers nog niet om mij verder te helpen met mijn eigen paard en dat is juist wat ik zo graag wil, springen met m'n eigen knol! Iemand tips?

Jolien0808

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:23

Elsa91: Misschien als je vaak genoeg blijft oefenen dat je het uiteindelijk niet meer eng vindt? Ik had ook een tijdje dat ik het spannend vond maar nu spring ik ook zonder zadel.

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:50

ja ik weet het... Als ik gewoon altijd op 1 paard kan rijden en niet op andere hoef waardoor ik de tijd heb om een band op te bouwen dan is er geen probleem....

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:51

Hallo Iedereen

Heb een tijdje geleden mijn verhaal ook geplaatst hier.
Heb niet alles meegelezen
Maar ik heb gisteren een grote sprong voorwaarts gemaakt.
Ben er na het longeren gisteren zelf terug opgegaan.
Heb wel nog aan de longe gereden maar dit is toch al een stap in de goede richting

Heb wel een andere lesgever nu. Daarmee dat ik ook niet meer los rijdt voorlopig

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:37

Vertrouw op je lesgever, zij/hij ziet het best waar je klaar voor bent

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 02:40

zeker een mooie sprong vooruit :) leuk hoor

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:29

Mijn moeder heeft gisteren mijn "veulen" (oke, 5 jarige bijna) aan de longe laten springen met het zadel op. Longeren en ik gaat niet, nooit gegaan, en vind het eigenlijk ook niet echt nodig xD. Dus dit was werk voor mijn moeder.

De 1x wou ze niet, 2x sprong ze bijna over onze bakrand (maar nog niet over de hindernis). 3x sprong ze de zijbalk (die hoger lag om vastliggen van de longe te voorkomen). en vanaf de 4x ging het goed. Alleen dacht ze dat het allemaal hindernissen waren van 1m i.p.v balkjes op de grond of 10 cm hoger xD
Mijn lesgever mag zich amuseren als hij ooit nog mag rijden.

Maar ik kruip er dus niet op. Mischien toch maar eens een bomproef paard zoeken dat altijd springt om me over mijn schrik te helpen (en dan te denken dat ik vroeger lage parcourtjes sprong :s)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:03

Ik ga strakjes weer rijden, ik ga vandaag proberen om me geen zorgen te maken dat ik er af kan vallen. Want 9 van de 10 keer gebeurt dat toch niet en het paard dat ik rij vertrouw ik toch voor de volle 100%. Ik ga me maar eens concentreren op ontspanning, mijn zit en hoe ik mijn handen hou. En ook op het actief maken, want het is me toch een luie knol. Dit weekend is dan eindelijk mijn buitenrit, ik heb er ongelofelijk veel zin in, ook al vind ik het galopperen spannend. Ik hoorde vandaag dat we ook gaan zwemmen met de paarden! Voor de eerste keer zonder zadel op een paard, spannend!. Maar in het water vallen is toch wat minder eng dan op de grond. We zullen zien hoe het gaat. :)

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:00

Blegh arm gekneusd tijdens balkjes lopen.. En wou net weer richting springen.
Fijn dat jullie plannen goed gaan!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:12

Oeh das niet zo fijn! Hopelijk duurt dat niet al te lang!
Heb overigens een vraagje, is zonder zadel rijden makkelijker of moeilijker dan met? Het is op een fries, weet niet of dat uitmaakt?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:17

Het zit natuurlijk wel wiebeliger, vooral in draf. Maar als je een beetje evenwicht hebt en je goed zwaar maakt valt t mee, maar ik zou oppassen met onverwachte bochten xd

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:59

Ik hoef gelukkig niet in de draf zonder zadel, we gaan alleen in stap en dan zwemmen. :) Onverwachte bochten zijn bij mij zelfs met zadel nog schrikken haha.
Heb net weer gereden, in het begin was ik veelte streng met m'n handen. Kwam ik op een gegeven moment pas achter, toen ik met ontspannen handen ging rijden luisterde hij veel beter en hij begon een beetje na te geven. Het ging een stuk beter dan vorige keer en ben weer wat sneller gegaan in de galop. Weer een stapje vooruit dus. Hij liep ook actiever. Dus ben blij. :)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:00

Goedzo! En als het alleen stappen is dat is het prima te doen hoor :)

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:12

Even een update van mijn kant.
Ik heb gisteren en vandaag heel fijn gereden. Helemaal los stappen en draven.
galop nog niet maar dat gaat komen.
de spanning is er bij mij grotendeels af.
volgende week waarschijnlijk buiten stappen met iemand ernaast.

Loke_094

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:47

Leuk om te horen, leestmee! Proficiat! :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:52

Vandaag buiten gereden. Was echt super leuk! :) Had een braaf paard, dat was wel fijn. Het eerste galopje was een beetje engig. Maar daarna in de verlichte zit gegaan en het ging top! Lekker hard, ben helemaal blij. Ben alleen nog bang als de paarden schrikken ofzo, omdat ze dan onverwachts reageren. Maar verder, helemaal super. We gaan snel weer een keer! :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:09

@leestmee: super hoor. Gaat goed.

@_xrose: je bent je in ieder geval uiteindelijk toch bewust. zo te lezen gaat het ook lekker.

@danoesje: hoe is het bij jou nu?

Hier zijn gangetje. ik durf nog steeds niet te starten met losse teugel. Ze springt nog steeds weg. Na tijdje kan ik ontspannen. Maar van de week wilde ze nar uitgang enz enz. Maar goed langzaam weer vooruit. Komend weekend komt fysio weer langs. Denk dat het niet helemaal oke zit dus zal wel weer richtlijnen krijgen en mogelijk alleen longeren ofzo hoop het niet hoor maar goed.....

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:23

Ook van mijn kant even een update

Donderdag les gehad: eerst paard gelongeerd, dan ik er op ook aan de longe en erna los gedraafd en zelfs oefeningen gereden.

Vandaag heb ik ook gereden

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:45

Zo te lezen maakt iedereen goede stappen vooruit, helemaal super +:)+
Hier gaat het ook goed. Een paar weken geleden zag ik niet meer zitten... Paard reageerde overal op, sprong weg etc. Ik werd steeds nerveuzer en dochter wilde er helemaal niet meer op :(
Onze instructrice heeft er toen op gereden en heeft ons goede tips gegeven. Ik ben weer wekelijks aan het lessen en ook dochter gaat er weer op nadat ik gereden heb. We moeten hem echt meer aan het werk zetten en zijn goed bezig met nageeflijk krijgen. Hij is dan geconcentreerder en heeft geen tijd om overal op te reageren :)* Het is heel hard werken, maar bijkomend voordeel is dat als ik zo intensief bezig ben met rijden, ik zelf ook geen tijd heb om nerveus t worden :D We zijn dus weer op de goede weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:01

Les helpt goed hé, polderpaard! Bij mij gaat het ook steeds beter :j heb nog steeds wat moeite met ontspannen zitten in de galop, wat eigenlijk altijd voor problemen zorgt. Ik ga knijpen, daardoor gaat zij harder, omdat ik geen tegengewicht kan geven ivm mijn rug raak ik uit balans, zij raakt uit balans en gaat gek doen. Dus ben er hard mee aan de slag!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 02:56

Ook ik wil me hier graag melden.. :wave:

Sinds een jaar rij ik weer paard, hiervoor is dat al bijna 13 jaar geleden (ik heb toen 10 jaar lang gereden). Ik rij verschillende trekpaarden voor iemand die ze beleerd. Ik heb geen moeite met de wat jongere paarden, ook al zijn het trekpaarden, ook deze kunnen zeer onstuimig zijn.
Ik heb wel lichte angst om alleen naar buiten te gaan met deze jonge paarden. Ik merk aan mezelf dat wanneer ze eenmaal schrikken ik er gelijk gespannen op zit en dat ze dan nog gevoeliger worden voor de prikkels om hun heen.. Zodra ik weer meer ontspan gaat het vaak wat beter.. MAAR DAT IS JUIST ZO MOEILIJK!! -O-

Het zijn paarden van deze man en ik wil niet dat ze iets overkomt, dan maak ik me nog geen eens zo druk om mezelf..
Heeft iemand tips, zodat ik gewoon ontspannen in het zadel kan blijven zitten, zonder me al snel druk te maken en me gespannen te voelen. Het komt waarschijnlijk over als een kleinigheidje.. maar moet er toch echt van af. Binnenkort krijg ik ook weer les, misschien dat ik na verloop van tijd dan ook wel "spannende" situaties kan creeëren om te oefenen.
Maar voor de komende tijd heb ik ook graag tips! :j

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:53

Emmaa_ schreef:
Les helpt goed hé, polderpaard! Bij mij gaat het ook steeds beter :j heb nog steeds wat moeite met ontspannen zitten in de galop, wat eigenlijk altijd voor problemen zorgt. Ik ga knijpen, daardoor gaat zij harder, omdat ik geen tegengewicht kan geven ivm mijn rug raak ik uit balans, zij raakt uit balans en gaat gek doen. Dus ben er hard mee aan de slag!

Ja, zeker, les is heel fijn :) Ik herken jouw probleem ook wel. Ik heb een vorm van reuma en dat geeft toch beperkingen. Ik heb bijvoorbeeld veel last van schouders en armen en zet die soms erg vast, wat weer effect op mijn paard heeft. Ook met beperkingen geldt toch "oefenen, oefenen, oefenen" denk ik. Ik merk in ieder geval dat ik toch vooruit ga en daardoor mijn paard beter gaat lopen en ik weer meer ontspan. Echt een positieve vicieuze cirkel :j Succes hoor en blijf positief *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:01

Precies! Omdat het zo goed gaat krijg je steeds meer zin om weer het zadel in te kruipen en dat is gewoon zo fijn. Ik kan eindelijk weer genietend afstappen, of dat zij na een uur les helemaal afgepeigerd is en dat ik het liefst nog wel even door wil gaan omdat ze zo fijn te rijden is. Echt een geweldig gevoel, ondanks mijn lichamelijke beperkingen :j