Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:50

Ja! zijn gehele les was een eye-opener!
Tja wat is het voor iemand, denk dat je dan beter even zijn site kan bekijken: http://www.dressuurschooljwvooren.nl/

Hij kan iig echt super les geven, heeft een hoop humor. Paard moet echt op eigen benen lopen en zo min mogelijk met je hand inkomen. Waar wij als ruiters aan denken (dub bv overgang) moet een paard bij het denken eraan al uitvoeren! Hij kan het allemaal zo simpel uitleggen dat paardrijden in ene heel simpel leek. Zo fijn!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:01

Citaat:
Edit: Corrie, wat me opvalt is dat je met de stops naar voren zit ipv naar achter. Heeft dat een reden?
En wanneer kom je Jim eens proberen?

Dat komt omdat Kid daar op de voorhand stopt en dat is dus niet goed. Ik ben ook niet goed voorbereid :o T is net als hard op de rem trappen in je auto dan schiet je ook naar voren. Om goed te stoppen moet je ze dus echt heel goed verzameld op eigen benen hebben lopen en ze mogen niet op het bit hangen.
Kid vindt het op zich heel erg leuk om te stoppen maar buiten gaat dat beter, daar hebben we meer ruimte. Ze wordt er heel heet van en dan is het nog moeilijker om het goed uit te voeren.
Haha Jim uitproberen graag :j

Het is dus eigenlijk net western die instructeur 8-)

Zanshiro

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 07:41

@Justkid: ja dat denk ik eigenlijk wel.
ik heb vroeger ooit twee westernlessen gehad en alles wat ik daar had geleerd heb ik heel goed kunnen gebruiken met dressuur. En ook toen leek het rijden in ene heel simpel. Dus Ja!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:37

justkid schreef:
Wat ik me altijd afvraag is waarom dat hakken uitdrukken zo belangrijk is.
Ik hou me daar echt helemaal nooit mee bezig terwijl ik wel met zulke :P http://www.groothandelruitersport.nl/sh ... sporen.jpg sporen rijd.

Knip-knipperde knip

http://youtu.be/ws5UEU6ve0Y

Nou ik snap dat dus ook niet! Het is me als kind geleerd, en later als manegeruiter moest het ook. Het enige dat ik kan verzinnen, is dat ze bang zijn dat je met je voet door de beugel schiet? Iets anders kan ik niet verzinnen, en daarbij vind ik het ook niet confortabel zitten. Kramp...
Ik hang sinds de tip van JK/ Conny lekker op m'n kleine teentje. Lekker comfi en nog 's stille benen en voeten op de koop toe!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:43

Mooi zo :D

Grappig JK. Jim is juist het tegenovergestelde met stoppen. Ik merk wel dat als ik 'm niet goed voorbereid en inderdaad wat voorover zit, het stoppen ook veel minder gaat. Zit ik in de voorbereiding goed achterover, dan stopt hij goed vanuit achter.
Maar goed, we doen het niet te vaak. Moet toch eens aan plates gaan denken als ie zo doorgaat....
Maarre, je moet 'm maar eens komen proberen dan :D

Ik had vandaag een discussie :=
Maar na flink galopwerk en losmaken was het goed en was hij fijn. Pffff, soms is het ook echt een haflinger met dat gedram :+

Westernrijden is simpel rijden. Al is het omschakelen op de 1 of andere manier toch wel weer moeilijk :j

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:45

Hai dames,
lekker gereden allemaal met t heerlijke weer?

Westernrijden doe ik wel eens ter afwisseling, het zadel zit toch zo heerlijk! dan wil ik eigenlijk niet meer terug ;)
Mijn merrie gaat wel weer lekker, af en toe heeft ze moeite met de omschakeling wagen/onder het zadel. Soms zou ik dan ook nog wat strenger/ zwart witter moeten zijn..
Bijrijdpaardje gaat super! we zijn bezig met beleren, nu 5 keer erop gezeten en we rijden nu volledig los en galopperen ook al. ze is al vrij stabiel voor zo'n jong paardje. Ik merk wel, dat mijn houding dan niet zo netjes is, echt jonge paarden houding.. maar dat komt wel weer goed!
Afbeelding

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:22

Het rijden gaat hier echt super! Mijn nieuwe schema van om en om bakwerk en buitenrijden werkt prima en mijn merrie wordt sterker en soepeler! Woensdag had ik voor het eerst in twee maanden weer les van de IJslandertrainster en ze vond ons enorm vooruit gegaan, terwijl ik de tölt momenteel niet specifiek train. Eerst recht en los. Mijn bijrijder heeft de dag erna les van haar gehad en zaterdag heb ik weer bakwerk gedaan (de töltlessen zijn langs de weg). Gister had ik het hele trainingsrondje buiten een superfijn en los paard! :wow: Keurig nageeflijk in stap en draf, geen gedram zoals ze weleens wil doen, in tölt licht in de hand en in een mooie gedragen houding, geen gerommel met de gangen door elkaar en op het laatst zelfs een stuk in draf met losse teugel waarbij ze met haar neus over de grond liep! Zo fijn! <3

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:40

Kijk Imre dat is leuk te horen... lekker he vooruitgang.
Maakt het trainen weer leuk.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:41

Loe_Loe schreef:
justkid schreef:
Wat ik me altijd afvraag is waarom dat hakken uitdrukken zo belangrijk is.
Ik hou me daar echt helemaal nooit mee bezig terwijl ik wel met zulke :P http://www.groothandelruitersport.nl/sh ... sporen.jpg sporen rijd.

Knip-knipperde knip

http://youtu.be/ws5UEU6ve0Y

Nou ik snap dat dus ook niet! Het is me als kind geleerd, en later als manegeruiter moest het ook. Het enige dat ik kan verzinnen, is dat ze bang zijn dat je met je voet door de beugel schiet? Iets anders kan ik niet verzinnen, en daarbij vind ik het ook niet confortabel zitten. Kramp...
Ik hang sinds de tip van JK/ Conny lekker op m'n kleine teentje. Lekker comfi en nog 's stille benen en voeten op de koop toe!

Is het niet omdat je je been optrekt dus niet je hakken uitdrukt je spanning op je been hebt? terwijl je die rustig en ontspannen moet laten afhangen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:05

Ik denk meer de veer in je enkels die belangrijk is?! En gelijke druk op beide beugels naar beneden. Hakken uitdrukken noem ik mijn lessen alleen tijdens het springen, omdat ze dan voldoende gelijkmatige druk op de beugels houden zodat ze ze niet kwijt raken boven de sprong. Veer houden in je enkels zodat je de beweging van de rug omhoog opvangt op je enkels oa?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:06

Ik heb vandaag ge- salsa- danst met de jonge Painted Black van mijn baas.
Die had ik in december 6 weken op stal gehad om te beleren en dat ging super. Binnenbak bij mijn baas ging ook super maar de buitenbak was hell. Ben er ook vies vanaf gestuiterd en paard werd echt helemaal leip in de buitenbak. Nu zijn we eindelijk weer lekker op weg, én hoe! :D :D

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:50

Chaos schreef:
Ik denk meer de veer in je enkels die belangrijk is?! En gelijke druk op beide beugels naar beneden. Hakken uitdrukken noem ik mijn lessen alleen tijdens het springen, omdat ze dan voldoende gelijkmatige druk op de beugels houden zodat ze ze niet kwijt raken boven de sprong. Veer houden in je enkels zodat je de beweging van de rug omhoog opvangt op je enkels oa?

Ja dit begrijp ik wel van die veer. Ik zie alleen mensen wel 's maximaal de hak naar beneden drukken (Oh ja, dat deed ik zelf... :') ), dan is de veer er ook niet meer. Nu zijn m'n voeten min of meer horizontaal, en werkt de veer weer. Elke keer bij "sta" tijdens het draven zakt m'n hak inderdaad wel minimaal een beetje.

Leuk van je salsa met Painted Black! Wed dat je helemaal op de roze wolk zit nu *\o/*
Was het ineens een omslag, of toch bloed-zweet-tranen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:13

Hier ook druk bezig met zit verbeteren. Al na 1 lesje met de voltigesingel ben ik me erg bewust van wat ik verkeerd doe en hoe het voelt om dat te veranderen. Het meest mooie vind ik hoe gevoelig mijn paard blijkt te zijn en dat ik heb mogn ervaren hoe hij mij spiegelt :j
Mijn trainingen begin ik nu eerst gefocused op mezelf. Eerst zorgen dat ik mijn lijf goed voor elkaar heb, dan kan ik mijn paard vragen. Dat werkt echt geweldig en ik kom voor het eerst van mijn paard af zonder dat ik pijn heb aan mijn eigen lijf (schouders vast zetten).

Toch wil ik nog wat tips vragen, omdat ik natuurlijk niet alles in 1x op kan lossen. Ik ben nu heel bewust bezig met bekken kantelen (ipv holle rug), bewegingen opvangen gaat dan veel makkelijker (net als een heleboel meer), maar ik merk dat ik mijn benen dan meer naar voren leg. Ik krijg die nog niet op een natuurlijke (dus niet geforceerde) manier naar achter, hoe kan ik dit oefenen? Ik probeer het wel dmv mezelf lang maken, naar boven kijken om te zorgen dat ik in het midden zit. Maar om mijn bovenkant ontspannen te krijgen, werkt dat nog wat nadelig voor de onderkant.. heeft iemand tips voor mij?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:16

Ja ben er echt blij mee!!

En ik ben helemaal overnieuw begonnen. Alleen maar longeren, toen hangen, toen ernaast lopen en sturen (beetje lange lijnen idee) en toen heel rustig weer opnieuw begonnen. Zit er nu 2 weken weer op en vandaag ging echt zoooooooooooo fijn. Mijn baas was helemaal happy en ik ook.

We hebben voor deze merrie gewoon weer een heel ander systeem gemaakt. Mijn eigen 'systeem' werkte super in de binnenbak, maar in een buitenbaan kreeg ie te veel stress/indrukken dus heb afgelopen weken alleen maar gestapt en kleine stukjes gedraaft. Puur alleen naar ontspanning toe werken en dat werpt zijn vruchten wel af nu.

Ik ben denk ik te snel gegaan, mijn baas wilde dat ie dit moest doen en dat moest kunnen en zo moest lopen en dat in combinatie met eerste keer buitenbaan was het to much. Maar dat denk ik, mijn baas denkt dat het ligt aan zijn gekke karakter. :P

Is tevens ook de moeder van mijn baby, dus dat vind ik echt super leuk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:22

Heel grappig, ik kreeg van de week de opmerking: je bent veel teveel met je eigen houding bezig. Ik vond namelijk dat ik mijn handen iets te hoog hield.
En toen was de stelling: je zit recht op je paard, je kunt onafhankelijk je hulpen geven, je zit ontspannen in balans en je zit je paard niet in de weg. Wat maakt het dan uit dat je je handen iets hoger houdt?

Dus ik gooi er even een stelling in :D
De juiste zit is niet altijd het ideale plaatje, omdat niet iedereen zelfde lichaamsbouw heeft en dezelfde beheersing van motoriek. Je moet kijken wat bij jóu persoonlijk past.

Chaos: wat lekker zeg!! En herkenbaar met dat te snel gaan :j
Die kleine stapjes werken voor sommige paarden nou eenmaal beter. En anderen kun je er gewoon doorheen rijden.

Leuk Imre! Klinkt goed! Heerlijk!

susanne: lekker puppy nog. Klinkt wel heel snel en stabiel al inderdaad. Leuk dier :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:32

Ja en het is een vreselijk dominante flikker, heel sensibel, dus over de zeik is in haar geval echt letterlijk gevaarlijk. Maar gelukkig heb ik hulp gevraagd aan T-oon. Das hier de paardenfluisteraar, whaha, 60+ en zo handig met paarden. '

En hij heeft tegen mijn baas gezegd om niet te concentreren op zsm naar het M, maar concentreren op ontspanning bij het paard. Naar mij luistert ze niet zo dus was zo blij met zijn hulp. :P
Hij zei ook (toen ik er net voor de eerste keer weer opzat en mijn baas langs de zijlijn begon: meer reactie op je hup vragen, voorwaartser, linkerbeen meer afhangen etc. ) dat ik moest afstappen en als ze het beter kon dat ze dan maar moest opstappen en het voor doen. Sindsdien gaat het veel beter. Want mijn baas was oa een van de stress factoren die maakte dat het telkens misging. :P

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:25

Oh wauw Chaos, wat fijn! Hulde aan jou en T-oon, soms heb je gewoon een steun in de rug nodig, iemand die je gevoel bevestigt. Exit stressfactor no. 1... ;)

Hier zijn we nog aan het tobben met Suus haar white line probleempje. We wandelen wel wat langs de weg, zeg maar als een soort van "onderhoud". Zodat ze èn wat beweging krijgt, èn straks geen plofbom wordt als we over een tijdje weer iets meer mogen.
A.s. zaterdag komt de hoefsmid weer. De hoeven zijn wel mooi gegroeid, en hopelijk zijn we zo weer een stapje verder!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:10

spannend Loe_Loe dat zaterdag de smid komt. Heb je zelf ook het idee dat het beter is geworden. Waar heb je het nu uiteindelijk mee behandeld?

Mijn paardje is na zijn gekneusde hoefballen en hoefzweer weer helemaal opgeknapt en we hebben onze eerste buitenwedstrijd gehad. Vond het zelf veel te spannend (ivm slechte ervaringen op gras en we hebben nog nooit buiten gedraafd of gegaloppeerd) dus eerste proef volledig verknald door mijn stress (164 pt, heb nog nooit zulke lage punten gehaald ;( , maar het was terecht) tweede proef veel beter kunnen rijden en daar waren we 6e van de 24 met 192 pt. Ben dus heel trots op hem!!! en een beetje op mezelf :D

Paar kiekjes van deze dag:

Proef 1, veels te gespannen en laat hem achter de loodlijn komen. Rij er gewoon niet aan!!! grrr....

Afbeelding

Einde middendraf proef 1:

Afbeelding

Afbeelding

Er is nog genoeg om aan te werken:
- hand waar zweep inzit lager houden
- actiever rijden
- er in het algemeen meer aan blijven rijden in de proef

maar al met al ben ik voor de eerste keer vooral trots en heb ik genoten van het rijden van de proefjes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:02

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:04

Hee Wauw Amanda, jullie hebben in die paar maanden al veel bereikt!! Super om te zien, ik vind jullie echt een hele leuke combi. Vond ik al toen je dressuur reed, maar op één of andere manier "klopt" dit helemaal!
(oooh ik wil ook.. <3 )

Zanshiro, de smid heeft het helemaal uitgefreesd, en met een schimmeldodend middel behandeld. Er zit nu zeg maar een soort "poortje" in haar hoef. Omdat er aan de ene kant maar een dun randje als steun zou blijven, heeft hij het opgevuld met een soort composiet. Overigens kon gelukkig (!!) het ijzer wel onder blijven. Na een week viel het vulmiddel er al uit, maar heeft meteen een ander soort erin geplakt. Dit is al die weken netjes blijven zitten. Ik zal zaterdag foto's maken. De hoef is wel mooi gegroeid, dus ik heb goede hoop!
Spannend trouwens, zo'n eerste proef buiten als je paard dat niet gewend is. Maar die ervaring hebben jullie dus ook weer mooi in de pocket! Net als de punten voor de 2de proef. HEEL Netjes!!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:12

Wat goed van je tweede proef, Zanshiro! Maak je ook buitenritten met je paard, of ben je een echte bakruiter?

Leuke filmpjes, Amanda!

Ik heb de hele week fijn gereden met mijn merrie en vandaag had ik weer les van de westernmeneer. Ging super! Wel nog veel om aan te werken, maar hij zag veel veel vooruitgang. Ik heb de rechtergalop weer terug! Die was een tijdje zoek, maar kon nu een aantal keer goed aanspringen en de bak rond. :)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:22

@imre ik heb hem nu een half jaar en heb drie stapritjes gemaakt buiten. Ik zou wel vaker willen maar moet dan wel iemand mee kunnen. Alleen het bos in vind ik niet zo fijn. Was nu dus de eerste keer dat we buiten draafden etc... ik was een half jaar geleden nog doodsbenauwd en zat te huilen toen ik weer voor de eerste keer op een paard stapte (van angst) dus vandaar mijn spanning in proef 1. Paardlief is wel braaf hoor, zeker voor een houston hahaha
Ik heb nu twee lessen gehad van j.an w.illem! Wat kan hij lesgeven zeg! Hij maakt het rijden zo eenvoudig.

Fijn imre dat de rechtergalop het weer doet. Heb met mijn fries een aantal westernlessen gehad vond dat echt leuk!!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:41

zo al weer even geleden.
we zijn in tussen flink aan het oefenen.
helaas nog niet echt een oplossing gevonden.
gisteren is wel de zadel maker geweest en heb een nieuwe zadel. de andere was te groot en kon hierdoor niet vermaakt worden.
hoop vandaag weer wat foto's te kunnen maken met ons nieuwe zadel.

het is trouwens een tekna.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:51

Fijne zadels wel he die Tekna!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:49

Dit was D/isney vandaag. Nu de 8e keer gereden bij mijn baas in de buitenbak. Zal in totaal de 20ex geweest zijn ong. :)