Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Romeetjuhh schreef:Hallo,
Ik heb eigenlijk een vraag,
Op de manege rij ik een Welsh cob van ongeveer 5 jaar.
Ze loopt wel aan de teugel maar af en toe gaat ze ineens te diep.
Ik heb al heel veel geprobeerd.
Schoppen, aan de tegeul trekken (wat eigenlijk niet moet dat weet ik), of gewoon laten gaan
In draf loopt ze wel gewoon aan de teugel, in gallop an ze nog niet.
Ze gaat alleen heel diep als ze in stap loopt.
Weet iemand wat ik moet doen?
Ps. bij western lopen we ook altijd in de krul een sorrt zagen maar mijn paard loopt dan wel gelijk in de krul...Maar is dat dan niet goed?
Bij western moet dat heb ik zo geleerd
superwoman schreef:Romeetjuhh schreef:Hallo,
Ik heb eigenlijk een vraag,
Op de manege rij ik een Welsh cob van ongeveer 5 jaar.
Ze loopt wel aan de teugel maar af en toe gaat ze ineens te diep.
Ik heb al heel veel geprobeerd.
Schoppen, aan de tegeul trekken (wat eigenlijk niet moet dat weet ik), of gewoon laten gaan
In draf loopt ze wel gewoon aan de teugel, in gallop an ze nog niet.
Ze gaat alleen heel diep als ze in stap loopt.
Weet iemand wat ik moet doen?
Ps. bij western lopen we ook altijd in de krul een sorrt zagen maar mijn paard loopt dan wel gelijk in de krul...Maar is dat dan niet goed?
Dus nu doe je "een soort van" zagen?
Nee, dat is dus niet goed. jammer dat ze je dat zo hebben aangeleerd![]()
Aan de teugel is eigenlijk een resultaat, geen doel.
Het doel is om je paard "over de rug te laten lopen", zodat hij de ruiter beter kan dragen.
Wanneer de ruiter dat gpoed doet én ook zorgt voor een fijne en lichte aanleuning, zal het paard correct aan de teugel gaan.
Je moet dus achter beginnen om het paard actief te maken. Veel ruiters denken veel te snel dat ze dat voor elkaar hebben. Ook de fijne aanleuning is iets waar veel ruiters te makkelijk over denken. Er is dus geen trucje met de teugels of iets, om hem correct aan de teugel te laten lopen.
Je paard moet je hand volgen (nagéven). Op het moment gebeurd dat dus niet wanneerzij te diep gaat lopen.
Dit is vaak een reactie op je hand, dan vlucht zij. Dus om dat goed te krijgen moet je er voor gaan zorgen dat zij je hand gaat volgen
Romeetjuhh schreef:Ps. bij western lopen we ook altijd in de krul een sorrt zagen maar mijn paard loopt dan wel gelijk in de krul...Maar is dat dan niet goed?
Romeetjuhh schreef:Maar moet ik het nu anders gaan doen?
Ze heeft het wel zo aangeleerd ik weet iet of ze op andere hulpen reageerd.
Je moet er wel bij weten dat je bij western met 1 hand rijd (weet je mischien al)
En dat ik dus niet kan 'spelen'met de teugels
Romeetjuhh schreef:Maar moet ik het nu anders gaan doen?
Je moet er wel bij weten dat je bij western met 1 hand rijd (weet je mischien al)
Loba1 schreef:Romeetjuhh schreef:Ps. bij western lopen we ook altijd in de krul een sorrt zagen maar mijn paard loopt dan wel gelijk in de krul...Maar is dat dan niet goed?
Ik weet niet hoor, zagen en in de krul trekken?? Wel apart soort western-les dan. Ik heb ook western les, en ik moet haar wel 'vragen' dat ze haar nek als het ware loslaat en dat ze goed haar achterhand onder haar lichaam zet > maar zagen en ik de krul trekken?! Zowieso moet je altijd, wanneer je bereikt hebt wat je wilt (dus ontspannen en nageeflijk in de nek zonder dat ze in je handen hangt MET een actieve achterhand) altijd de druk wegnemen en dus absoluut niet nog verder in de krul trekken! Het moment dat je ontspant is voor het paard een teken dat ze het goed doet en is als het ware een beloning.
Mijn instructie is danwel deels Natural Horsemanship gericht, maar dat van jou klinkt echt niet als goede western-instructie.........Zagen en in de krul trekken is per definitie FOUT.
Nog even een vraagje, heb je toen je net begonnen was met western-lessen, eerst bitloos les gehad, voordat je met bit ging rijden? Of heb je altijd met bit les gehad? Want ik ga pas met bit rijden als alles bitloos perfect gaat, dus ook het nageeflijk rijden.
Loba1 schreef:Romeetjuhh schreef:Maar moet ik het nu anders gaan doen?
Sorry hoor, maar in het begin als je western leert rijden, leer je het eerst gewoon op twee teugels, dan pas op één.
superwoman schreef:Loba1 schreef:en ik moet haar wel 'vragen' dat ze haar nek als het ware loslaat
Hoe vraag jij dat dan én vooral, waarom zou ze haar nek als het ware "vasthouden"?
Loba1 schreef:Romeetjuhh schreef:Ik weet niet hoor ik Heb Babe gekocht.
Ik weet neit hoe ik het moet noemen,
We beginnen met in te plooien, dan loopt ze al 'aan de teugel'
dan rij ik met 1 hand trek ik een beetje omhoog en ze loopt mooi....
Niet goed?
Heb je nog les? En wat bedoel je precies met inplooien?
Loba1 schreef:O je bedoelt flexen? Dat je als het ware het neusje naar de knie vraagt? Doe je dat lopend? :p ik moet altijd stilstaan, dat werkt wel inderdaad, ze worden dan veel soepeler in de hals en het nekjeMaar als ik het zo lees zaag je niet hoor
Wel oppassen met hoe je iets noemt. Je kan het beter doodgewoon: nageeflijk vragen noemen. Zagen is dat je continu speelt met je handen, trekt met je handen (omstebeurt in het ergste geval) en dat je als het ware 'zaagt' over de onderkaak (dacht ik) en dat doet pijn bij het paard
Loba1 schreef:Vragen doe je bij het western rijden door goed en duidelijk stelling aan te nemen. En er is dan vaak nog een bepaalde spanning op de teugel waar je stelling vraagt, zodra het paard die spanning wegneemt ontspan je die hand. Het betreffende paard wat ik rijdt is in het begin in haar lichaam altijd wat stijf, ook in haar nek. We doen dan stelling oefeningen op de volte en oefeningen om haar actief op de achterhand te krijgen, zoals stops rijden en achterwaarts zetten. Dit gaat nog wel allemaal bitloos, zodat de mond niet belast wordt toch zeker met beginnende western-ruiters is dat belangrijk, omdat je als engelse rijder sneller de nijging hebt in de mond te gaan hangen.
Het stelling vragen werkt ook iets anders als bij engels rijden.
Loba1 schreef:Zagen is dat je continu speelt met je handen, trekt met je handen (omstebeurt in het ergste geval) en dat je als het ware 'zaagt' over de onderkaak (dacht ik) en dat doet pijn bij het paard
Romeetjuhh schreef:Het spijt me doet mijn stal het dan fout?
Ik wil neit dat de paarden pijn hebben....
superwoman schreef:Loba1 schreef:Vragen doe je bij het western rijden door goed en duidelijk stelling aan te nemen. En er is dan vaak nog een bepaalde spanning op de teugel waar je stelling vraagt, zodra het paard die spanning wegneemt ontspan je die hand. Het betreffende paard wat ik rijdt is in het begin in haar lichaam altijd wat stijf, ook in haar nek. We doen dan stelling oefeningen op de volte en oefeningen om haar actief op de achterhand te krijgen, zoals stops rijden en achterwaarts zetten. Dit gaat nog wel allemaal bitloos, zodat de mond niet belast wordt toch zeker met beginnende western-ruiters is dat belangrijk, omdat je als engelse rijder sneller de nijging hebt in de mond te gaan hangen.
Het stelling vragen werkt ook iets anders als bij engels rijden.
okey.
Ik heb helaas anders vernomen bij het western... het zagen waar Romeetjuhh het over heeft, is helaas iets wat me vaker is opgevallen.
Geloofde ook niet dat dat echt "western" was hoor, maar net als bij engels dressuur heb je van die stallen....
Loba1 schreef:Van links naar rechts trekken kan ook bij het western-rijden echt niet>> zoals die meisjes dat doen. Ik denk inderdaad dat jouw westernstal (dat is het toch?) niet helemaal zuiver is.
Iets wordt al heel snel western genoemd (westernzadel en mooi western hoofdstelletje en hoppa ik heb western les) maar is dat vaak niet.
Romeetjuhh schreef:o sorry maar is het heo ik het nu doe dan wel weer goed?
Maar mijn stal organiseert ook wedstrijden enzo en we doen mee daan wedstrijden...
Mishien heb ik zelf de website nog zal ik eens kijken?