Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:46

Vandaag zadelmaker geweest. Leuk en leerzaam!
Uiteindelijk bleven er drie over die we hebben uitgeprobeerd.

Even kort wat ik zocht;

Een zadel met wat meer steun dan ik heb ( Stubben Siegfried)
Ik wil graag een dressuurzadel ipv VZH.
Een zadel waar ik goed in kan 'voelen'.
Een zadel waar ik niet mijn onderkant aan barrels rijdt, als ik meer dan twee keer per week in het zadel zit....

Zadel een, gaf mij het gevoel dat ik op een baarkruk zat, het gaf veel druk aan de binnenkant van mijn bovenbenen.
Zadel twee was echt heerlijk zacht, maar ik zat daar toch weer teveel op de voorkant.
(Tov blijkt neerwaarts gebouwd, en mijn oude zadel kiepte iets omdat het bijgevuld moest worden. De zadelmaakster vroeg of ik ook de neiging had om voorover te kiepen, en dat is idd het geval.)
Zadel drie was weer iets harder, maar ondanks dat zat ik er goed op. Voor het eerst meteen op mijn kont, en met goed contact met mijn zitbeenknobbels.
Ook voelde het of ik veel beter mijn been kon ontspannen vanuit de heup. Hij geeft wel meer steun door een wrong, en iets diepere lepel, maar geen claustrofobische gevoelens, of dat je helemaal gefixeerd in je zadel zit.
Het is een Frank Baines, ik had er nog nooit van gehoord, maar de reacties die op internet leest zijn niet slecht :D

En ik krijg een keurig bedrag terug voor mijn andere zadel *\o/*

Deze ga ik eerst een week proberen. Ik heb er helemaal zin in.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:27

frank baines zijn hele goede zadels tov, mag ik vragen wie er bij je geweest is? toevallig heleen van dijk?
ohw en sabm herinner me de volgende x even aan die flexiboog ;) gaan we ff zwiepen ~~}>

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:41

Yamcha schreef:
Roxx: koopt een flexiboog, dan leer je 't wel af }>

Een watteh? :o?

Dat klinkt goed Tov! Super ook dat je 'm een week mag proberen.

Roxx

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:42

Ah, gegoogled en gevonden! :D Nu nog kijken waar ik zo'n ding kan bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:44

Er staat ergens in dit topic een plaatje en uitleg ook. Op de mobiel is dat lastig kopiëren. Sorry :o

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:51

Heb het plaatje gevonden, maar kan nog geen adresje vinden waar ik 'm kan bestellen. Als iemand dat toevallig weet hoor ik het graag. Of als iemand hier er eentje heeft en 'm wel wil verkopen omdat hij/zij inmiddels hele mooie stille handjes heeft.............. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:55

Ik heb die van Japeloup nu hier. Maar ik wil er ook nog een bestellen, maar heb nog niks gevonden :n

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 01:11

Dan weet Japeloup misschien wel waar we ze kunnen bestellen. Japeloup?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 06:54

Japeloup heeft hem in Duitsland gekocht. Maar de laatste keer waren ze er niet :n

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:36

Hmmmm, dat is jammer. Heb tot nu toe op internet nog niks kunnen vinden. Hebben die dingen misschien ook nog een andere naam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:37

Ja, swingstick :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:50

Bij de Lidl had ze ze vandaan toch? Misschien hebben ze ze hier ook eens in de zoveel tijd, met sportspullenactie ofzo.

Ik had gister een paar gemiste oproepen van stalhouder :oo
Gaat niet zo lekker met Jim. Ik heb gistermiddag niks gemerkt, maar 's ochtends had hij slecht gegeten en 's avonds ook. Alhoewel hij later wel weer goed stond te eten.
's Middags bij mij heeft hij niet anders gedaan dan anders :?
Stalhouder houdt hem nu in de gaten, ik ga in mijn pauze even heen en weer en vanmiddag weer. Hopen dat-ie gewoon even een baaldag had....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:02

Pfff hoop het ook joh.......

Zieke paarden zitten we niet op te wachten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:05

Nee, niet echt.
Ik ben blij dat ik vlakbij werk. Stalhouder gaat meestal rond half 10 weg. Dan smst hij me nog even hoe het gaat.
Dan ga ik rond 12 uur vanuit mijn werk even kijken en na mijn werk weer.
Het is niets voor Jim om niet te eten :n
Maar gistermiddag heeft hij wel gewoon gegeten. Okee, behalve de muesli, want ik heb nieuwe (Subli Zonder) en die vindt hij dus niet zo lekker :+
Dus had hij de peen en appel er tussenuit gevist.
Mara verder stond hij gewoon lekker te eten en op zijn hooi te kauwen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:25

@ KT ja ja volgende keer felxibogen...leuk 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:35

Whahaha SabM :')

Ik vind het wel een fijn ding, je voelt gelijk of je wat vastzet. Dan trilt ie door je hele lijf.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:03

ja daarom... weet niet of ik het wel bevestigd wil hebben dat ik vastzet :roll:

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:19

@Knollentuin
Citaat:
mag ik vragen wie er bij je geweest is? toevallig heleen van dijk?

Nee Corrie Stoker, van Stoker zadelmakerij uit Dronten. Ik werd getipt door Livetime ( mijn instructrice), dat dit een kundige vrouw is.

Oei Amanda sterkte met Jim. Hoop dat het idd gewoon een off day is...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:51

Stalhouder belde net. Jim gaat weer beter. Straks toch even voor de zekerheid heen en weer.
En van de week maar even elke dag temperaturen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:02

Hallo zeg, wat hebben jullie veel gepost gister! :oo Moest 3 pagina's bijlezen! En allemaal heel interessante berichten ook! Ik vind dit zo'n vreselijk fijn topic! _/-\o_

Amanda, Jonas lijkt eindelijk weer een beetje opgeknapt na een paar keer koliek in drie weken tijd. Ik hen nu standaard colosan bij me voor als hij zich niet zo lekker voelt, werkt erg snel. Wellicht ook goed voor Jim als hij wat last van zijn buik heeft?

Ik heb graag lesklanten die open staan voor wat ik zeg. Ik heb weleens meiden gehad die alleen maar zaten te ja-maaren of gewoon niet deden wat ik aangaf, daar kan ik helemaal niets mee. Als je het niet begrijpt, vraag dan om meer uitleg. Als mijn methode je niet aanstaat, vraag dan om een andere manier, maar als je niet gemotiveerd bent zeg de les dan gewoon af en als je niet naar een instructeur wil luisteren, ga dan vooral lekker voor jezelf rijden en neem geen les. Ik ben best geduldig, maar in zo'n geval ga ik liever iets voor mezelf doen. Ik heb een aantal angstruiters begeleid die er alleen op durfden als ik erbij ben en dus niet rijden buiten de lessen om, of meiden met jonge paarden die alleen onder mijn begeleiding op het paard gingen. Dat vind ik heel goed, als je je niet zeker genoeg voelt, ga dan vooral niets forceren. Wel probeer ik mensen een klein stapje over hun grens te laten doen als het goed gaat, om ze zo te laten zien dat ze het echt wel kunnen. :j Dat wordt me op het moment zelf meestal niet in dank afgenomen O:) maar achteraf zijn ze eigenlijk altijd heel blij en opgelucht dat ze het toch gedaan hebben. :D

Ik vind angstige ruiters begeleiden erg leuk. Vooral omdat ik zelf ook zeker geen held ben en me goed in hun situatie kan verplaatsen. Ik heb nu door CR veel meer technieken en oefeningen geleerd om ruiters (en mezelf) te helpen de opgebouwde spanning wat te laten afvloeien, soms zelfs zonder dat ze het zelf doorhebben.

Mijn lessers mogen in eerste instantie ook niet aan de teugels komen. Los die voorkant, geen gesleur en getrek. Zeker de angstruiters vinden dat vaak helemaal niet fijn, die zijn dan meteen een stuk controle kwijt voor hun gevoel. Gemeen van mij. O:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:09

dat van die teugels loslaten is ook wel een insteek van mij, en het verbaasd me eigenlijk hoeveel commentaar daarop gegeven wordt door de 'maatschappijen'op sommige stallen >;) ik ben altijd blij dat mn lesklanten erop durven te vertrouwen wat je ze probeerd bij te brengen en lekker hun eigen ding blijven doen zonder op een andere stroom mee te gaan liften _/-\o_ en uiteindelijk worden ze er wel voor beloond. ik weet bv nog heel goed het hoofd van japeloup en pas terug nog het hoofd van sabm, dat je zegt laat die teugels maar los en laat maar lopen... :)) <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:39

Japeloup zal zich mijn hoofd ook nog wel kunnen herinneren, zeker :))

Man man man wat vond ik dat een slecht idee. Teugels loslaten? Met die hittepetit van mij? Echt niet......

tot mijn stomme verbazing ging ze helemaal niet heel hard, tot mijn nog grotere verbazing kon ik haar op een ademhaling terugrijden......

maar als ik me span, als ik terugval in mijn oude gewoonten, wordt ze heet en druk, want dan werk ik niet meer met haar samen, maar tegen haar. En als ik het weer weet, en met haar samenwerk, is ze zoet. Behalve met de kou dan :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:56

Ik had gister ook weer een heethoofd in de les. Leuke pony, maar wel erg wakker. Zijn ruiter had de binnenteugel wat te fanatiek vast en op het moment dat ik tegen haar zeg dat ze die los moet laten ging meneer af. := Ze bleef zitten, maar het was niet fijn en zie daarna nog maar eens los te durven laten. Ik vond het een heel eerlijke reactie van hem, maar iets minder heftig mag ook wel. :))
Laatst bijgewerkt door Imre op 22-12-11 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:57

"Teugels los en ogen dicht", nog steeds kan ik mijn instructrice verwensen elke keer ze met die uitspraak komt ;)
Maar eerlijk is eerlijk, dan loopt ie ineens stukken beter haha

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:01

Ja ik kan me heel goed herinneren hoe ik keek en wat ik dacht; "ben niet levens moe, weet je wel wat mijn Joepje doet als ik haar los laat". Ik was er heilig van overtuigd dat we plat door de bocht zouden gaan, een soort van stijle wand race. En was echt bang!! Maar uiteindelijk toch losgelaten en tot mijn verbazing ging ze wel even hard, maar dat duurde maar kort.
En ja Yamcha weet ook nog goed hoe jij keek, volgens mij dacht je dat ik knetter gek was om dat van je te vragen.

Maar wat ik ZO gaaf vind om te zien dat alle paarden, van ruiters die ik help, het fijn vinden en sommige zelf stukken de hand van de ruiter gaan opzoeken.

Je ogen dicht is ook zo'n mooie. Of vragen wat iemand de hele week gegeten heeft en ondertussen "gewoon" verder moeten rijden. Ineens gaan ze dan meer op hun gevoel rijden en loopt het paard veel fijner.