Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:18

het gaat er dus om dat je je manier van benaderen anders stelt,geen verwachtingen hebben,en zonder vechten.
ik zeg het altijd zo: op je paard stappen en je emoties buiten de bak zetten op een krukje. jij stelt hoe het gaat en je kijkt naar je hulpen alsof het vragen zijn. en op elke vraag wil je antwoord,net als in de grote mensen wereld. niet boos worden als je het een stom antwoord vind of je geen antwoord krijgt,doen of je neus bloed en doorgaan zonder te spannen ofwat. op het moment dat je druk wordt,spant,boos wordt ben je klaar en kan je net zo goed afstappen.
als het gaat om te winnen ga je scheef..je moet de manier vinden om samen te dansen met jou als leidende en niet als lijdende..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:20

Haflingers hebben ook wel een zekere charme, wat dat betreft, en jouw Jim is een hele echte, niet makkelijk, wel goudeerlijk.
Nou snap ik ook waarom je hem nog hebt, hij is ook wel erg leuk, geloof ik :j
Maar goed, een paard heb je toch ook om op te rijden (sorry, opmerking is niet Bokt-proof, maar is voor mij wel zo) en ik kan me voorstellen dat je daar na al die tijd ook van wil genieten, want met wat er allemaal gebeurt, ga je ook niet met een lekker gevoel op je paard zitten, en daar reageert je paard dan ook weer op, en vice versa, en dan kom je in een vicieuze cirkel terecht.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:27

knollentuin: Je omschrijft het precies zoals ik het zou willen.
Momenteel probeer ik inderdaad mijn emoties los te laten en te negeren. Dat gaat steeds beter, maar soms ook weer momenten niet. En dan reageer ik verkeerd, besef ik dat dat stom is, maar dan is het al te laat.
En hij straft me daarin ook genadeloos af overigens. Ik kan boos op hem worden, zolang het terecht is. Is het in zijn ogen te snel of niet terecht, dan doet hij het helemaal niet meer. En meestal heeft hij ook wel gelijk en ben ik te snel opvliegend :o
Soms ook niet, dan gaan we even totaal iets anders doen en is het snel vergeten.
Ik rij tegenwoordig ook met mijn Ipod op. Als ik dan frustraties voel opkomen ga ik even stappen en heel hard meezingen. Dat werkt ook :+

De andere kant van het verhaal is dat hij ook momenten heeft dat hij zo verschrikkelijk zijn best voor me wil doen, overenthousiast en actief wordt, veel teveel vooruit denkt en heel graag wil.
Kan ik overigens ook niets mee, behalve sturen en meeliften. Want als ik hem dan iets te grof corrigeer in zijn ogen wordt hij echt ontzettend boos. Want in zijn ogen doet hij verschrikkelijk zijn best en niets verkeerd.
Is ook zo, maar alleen net ff niet zoals ik het dan wil :+
Dus meestal zet ik hem dan zo aan het werk dat hij zijn energie in moeilijke dingen moet gooien en kan ik er de moeilijkste oefeningen uithalen en kunnen we er allebei onwijs van genieten.
Om vervolgens de dagen erna niet eens een normaal rondje ontspannen te kunnen galopperen :+

Saai is hij in ieder geval niet :+

Yamcha: is ook zeker zo :j
En als ik kijk waar we vandaan komen en waar we nu zijn dan hebben we een hele grote stap gemaakt.
Ik had nooit verwacht dat we buiten zouden rijden en dat doen we ook (okee, ook niet altijd even vlekkeloos), starten had ik helemaal nooit aan gedacht (en we zijn de B door gevlogen).
Maar nu zijn we inderdaad op het punt dat we in die cirkel zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:28

Abra_ schreef:
Het probleem is dat ik hem moeilijk gedraaid krijg. Vooral als ik de volte moet verkleinen of gewoon een kleine volte moet rijden. Vooral op rechts bij de kleine volte loopt hij opzij ipv te draaien. In galop heb ik het gevoel dat we uit de bocht vliegen, dus ook dat hij niet goed draait. En ik heb dan het gevoel dat ik helemaal in de knoop er op zit en weet niet wat ik moet doen... En in theorie is het makelijk, buiging om binnenbeen (dan begint hij al opzij te gaan) en begrenzen met buitenbeen en buitenteugel...

@knollentuin: veel plezier in de efteling morgen!

Ik heb dat ook een tijd gehad, ben toen begonnen met reactie op buitenbeen. Dus gingen recht door de voltes, maar die reed ik alleen op buitenbeen(en je zit natuurlijk mee draaien) binnenbeen deed ik niks mee, tot hij naar binnen viel. Ik zat dus heel stom met binnenhand naar binnen, beide teugels op contact, maar eigk niks doen. Zodra ik op probeerde te vangen met buitenteugel, sprong hij daar doorheen. Dus echt alleen met buitenbeen, 3 dagen moeten doen en toen kon ik voorzichtig weer binnenbeen aan leggen en ging hij weer buigen. Ik doe nog steeds niet veel opvangen met buitenteugel,één ophouding en voor de rest probeer ik het met buitenbeen op te lossen.

MyWishMax

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:31

Hee Aman, jij ook hier!? :D Leuk!

Het 'grappige' is, Amanda en ik zitten samen in een HK topic en zoveel dingen die ik van die maflinger lees, zijn bij mijn KWPN precies hetzelfde. Dag vooroordeel dat die rassen zo verschillend zijn _O- Maar daar hebben we het regelmatig over gehad, he Aman? _O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:32

Oh, lees nu de reacties van Knollentuin en Japeloup, ben ik tóch goed bezig :D Met die binnenhoefslag oefening van knollentuin kwam er bij mij niks uit, maar ik deed idd véél te veel met binnenbeen wat ik niet op kon vangen met buitenteugel/been.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:33

Haha, ja zag dat jij hier ook al zat.
Maf dat 2 totaal verschillende paarden eigenlijk ontzettend op elkaar lijken :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:34

its a small world after all,its a small world after all..oh nee dat was disney! ..nou jongens ik ben weg! off to kaatsheuvel [misschien vanavond nog ff bokken ,zie wel of t lukt op mobiel}

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:39

Veel plezier!
En daar hebben ze het Carnaval Festival :D
Blijft ook 3 dagen in je hoofd hangen :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:49

Veel plezier :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:58

Amanda, moest weer even bijlezen, maar het is gelukt.
Ik denk ook dat je zonder emotie op je paard moet gaan zitten, niet makkelijk maar denk wel noodzakelijk. Zoals knollentuin schreef alles op een krukje leggen.
Je doelen zeker niet te hoog leggen, alleen maar duidelijk, en heel concequent voor je zelf en dus voor hem zijn.
Paardrijden zie ik soms als kinderen opvoeden, heb ze niet, maar weet dat het niet makkelijk is. Belangrijk dat je emotie loos kunt vertellen dat bepaald gedrag ongewenst is. Maar juist dat emotieloze is zo moeilijk. En dan heb je vaak ook nog te maken met wat ik noem verwent gedrag. Kijk maar eens naar die opvoed programma's, sommige kinderen worden eerst erger, maar leggen zelf het bijltje er bij neer omdat ze er achter komen dat het hun gedrag geen emotie meer oproept bij de ouders. Niet dat ik denk dat paarden zo in elkaar zitten, maar in grote lijnen ook weer wel.
Iemand die jou paard niet kent, niets van hem weet en hem (bijwijze van spreke) een maandje zou rijden, komt waarschijnlijk jou problemen niet zo tegen als jij dat doet. Ik zeg niet dat hij ze helemaal niet teen komt, maar veel minder.
Dus elke dag opstappen alsof het jullie eerste rit samen is.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:01

Jeetje Amanda wat een portret van een haf heb je :+ Dapper dat je zo volhoudt. Maar ben het met je eens dat als zijn ze nog zo moeilijk als ze lief en gezellig zijn in de omgang en soms hun best doen is dat ook wat waard.

Lastig is het wel om niet teveel te willen en zonder eisen op je paard te stappen. Maar dat werkt wel. Als ik met leeg hoofd op paard stap en onbevangen ga oefenen lukt het meestal aardig goed. Wil ik een bepaald iets oefenen en heb ik dat van te voren bedacht... zo dit gaan we ff doen....dan lukt het meestal niet en dan begint bij mij ook de frustratie O:) die mijn engeltje dan genadeloos uitbuit! :roll: merrie.

Denk dat iedere dag je ding gewoon gaan doen en doen alsof je gek bent en niets van zijn karakter weet dat hij dan mss tzt gaat toegeven en braaf is met rijden. soms moet een stukje gewoonte uit het paard slijten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:10

Zo, allereerst: welkom Amanda! Ik ga me niet wagen aan advies... daar hebben we kundiger mensen voor zitten in dit topic! :D
Ik lees uiteraard wel gezellig mee, en weet misschien soms zelfs nog eens iets 'wijs' te zeggen.... ahum.
Nu weet ik, verstandelijk, dat je niet kunt stellen dat alle paarden van 1 ras dezelfde trekjes hebben.... maar Haflingers hebben een al even krachtig karakter als hun krachtig voorkomen... En als die pet niet goed staat, dan heb je best een flinke klus te pakken.
Mijn ervaring met Haflingers is dan ook dat het 'bijzonder leerzaam' is... :D ;)
Hopelijk kom je met tips van de dames hier verder!

Nou, ik heb zojuist mijn eerste les gehad van juf Japeloup.
En we beginnen weer helemaal bij aap/ noot/ mies, en dat is helemaal goed!
Natuurlijk loop ik ook veel te veel de boel te regelen met veel te veel tegenstrijdige hulpen en overbodige spierspanning her en der.
Maar 1 les gooide het wolkendek al open en gaf zicht op wat er mogelijk is wanneer je je paard 'gewoon laat lopen'... en ondersteunt ipv dirigeert en daarmee de boel in het 100 stuurt (helaas brak het wolkendek ook letterlijk... zucht, kletsnat)!

We moeten echt een beetje vanaf nul beginnen omdat paard toch al een poos niets heeft gedaan door 'pech'.
Maar beter op een goede manier vanaf nul beginnen en accepteren dat het nu echt inieminie peuterstapjes zijn.
Ik ben in ieder geval blij en opgewekt thuis gekomen, kijk uit naar het oefenen en naar de volgende les, dank Japeloup!!!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:14

graag gegaan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:25

Zonder emoties rijden inderdaad. Vooral het vragen stellen en een antwoord eisen, dat herken ik zelf ook :D :D.
Wat bij ons ook helpt is met 1 ding tegelijkertijd bezig zijn. Dus niet en voorwaarts, en nageeflijk en ook nog eens leuke figuren willen rijden want dat werkt dus niet. Ik begin meestal met voorwaarts, heb ik de voorwaarts te pakken ga ik eens kijken of nageeflijk ook nog lukt en als die er ook is dan ga ik eens verder met wat figuren, gaat dat ook goed dan kunnen we misschien nog dingen doen als wat meer verzamelen, verruimen, pasje wijken proberen, dat soort werk :D.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:27

ja het bovenstaande heel herkenbaar en een goede tip!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:50

Ninx.. fijn hé het "nieuwe rijden"... soort van 'aha zo kan het dus ook'
Leuk dat je een goed gevoel erover had. Het is veel fijner kan ik je alvast vertellen en dat terwijl ik nog maar net 3 lessen achter de rug heb. Vrijdag komt knollentuin mijn kant weer op en kijk er nu al naar uit *\o/* ... Mss moet ik haar wel even van het Carnaval Festival liedje in haar hoofd afhelpen. :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:05

SabM schreef:
Ninx.. fijn hé het "nieuwe rijden"... soort van 'aha zo kan het dus ook'
Leuk dat je een goed gevoel erover had. Het is veel fijner kan ik je alvast vertellen en dat terwijl ik nog maar net 3 lessen achter de rug heb. Vrijdag komt knollentuin mijn kant weer op en kijk er nu al naar uit *\o/* ... Mss moet ik haar wel even van het Carnaval Festival liedje in haar hoofd afhelpen. :')

Het stomme is dat je heel veel moet afleren....
Ik hoor in mijn hoofd diverse juffen nog zeggen: "KORTER die teugels, ze kan heus wel aan de teugel lopen hoor, BEEN, BEEN, BEEN, BINNENBEEN, neem maar korter die binnenteugel, binnenbeen eraan, binnenbeen eraan!!!".
Dat ik scheef zat, ingeknikt, volkomen aangespannen en erbij zat als een konijn dat in de koplampen kijkt voordat het aangereden wordt, was blijkbaar niet van belang...
Achteraf jammer dat je zoveel energie hebt gestoken in het over de kling jagen van je paard dat met alle moeite overeind probeert te blijven met zo'n lastige ruiter, en jij die na de zoveelste oefenpoging je thuis zit af te vragen of je niet gewoon een andere hobby moet gaan zoeken... :(:)

Enfin, nu interesseert het me eigenlijk alleen nog maar dat paardlief 'heel en blij' blijft, en dat ik ook ontspannen plezier beleef.

Ben wel benieuwd hoe ze zich zal ontwikkelen wanneer ik haar beter 'help'. Ze is nu net even wat te zwaar en niet meer zo mooi bespierd, maar als dat zo direct weer terug is, ze een stukkie slanker is, en ik eindelijk de juiste knoppen weet te vinden, ben ik benieuwd wat voor paard daaruit tevoorschijn komt! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:10

Je zal verbaasd staan, dat weet ik wel. Veggy was echt te dik, nu heeft ze ribben ( :D ) goed er mag nog wel wat af, maar ze heeft geen hangbuik meer, een mooie kont, een mooie nek, niet meer zo'n iel nekkie en ze is uit haar zadel gegroeid :D

Een eye-opener is dat he...... en je denkt nog dat je heus wel een vriendelijke ruiter bent, en je paard niet in de weg zit.......
En toch, ik word me nu sneller bewust van dingen, merk zelf bij het rijden dat ik inknik, probeer mijn binnenbeen te ontspannen, met zachte billen te zitten, buitenteugel...... dat gaat sneller dan je denkt :j

Wel grappig dat iedereen blijkbaar weer bij 0 moet beginnen :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:15

Ninx schreef:
Het stomme is dat je heel veel moet afleren....
Ik hoor in mijn hoofd diverse juffen nog zeggen: "KORTER die teugels, ze kan heus wel aan de teugel lopen hoor, BEEN, BEEN, BEEN, BINNENBEEN, neem maar korter die binnenteugel, binnenbeen eraan, binnenbeen eraan!!!".
Dat ik scheef zat, ingeknikt, volkomen aangespannen en erbij zat als een konijn dat in de koplampen kijkt voordat het aangereden wordt, was blijkbaar niet van belang...

_O- Zo ging het bij mij ook!!

Ninx schreef:
Achteraf jammer dat je zoveel energie hebt gestoken in het over de kling jagen van je paard dat met alle moeite overeind probeert te blijven met zo'n lastige ruiter, en jij die na de zoveelste oefenpoging je thuis zit af te vragen of je niet gewoon een andere hobby moet gaan zoeken... :(:)

:(:) zo herkenbaar. Je zal zien dat dit je binnen now time het goede gevoel geeft.

Vind het nog wel moeilijk om dit aan mijn oude jufje te gaan vertellen.
Eerst dacht ik nog... paar keer les van knollentuin en dan mss om en om les van beide. Maar nu ik suus zo zie veranderen en het rijden zelf (meestal := ) weer leuk vind. Vind ik het moeilijk om te gaan vertellen dat ik bij haar ga stoppen omdat ik dit fijner vind. Niet leuk, want ze heeft me jaren goed geholpen met suus alleen blijkbaar net anders dan wat ik en suus aankunnen.

edit; Maar ik wil knollentuin HOUDEN!!!!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:17

Yamcha schreef:

Geeft me eerlijk gezegd wel een goed gevoel. soort van ...oh...ben dus niet de enige O:)

Maar wel jammer dat er niet meer zo les gegeven wordt. ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:20

Ja, mij dus ook, het begin van dit topic was echt héél slecht voor mijn ego :o

Maar blijkbaar valt het nog wel mee. Of we rijden allemaal beroerd dat kan ook. Maar dat is dan nog minder erg of zo :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:23

Ik denk dat je het meer moet zien als niet zozeer 'fout' als wel anders. En in sommige fases van je leven passen sommige dingen gewoon beter bij je. Daarnaast, blijkbaar werkt 'de binnenbeen, teugels korter manier' vrij goed voor 90% van de ruiters/paarden, anders was er wel meer op een andere manier les gegeven. Die 10% waarvoor het niet werkt gaat op zoek naar een andere methode of komt daar bij toeval bij terecht.
Ofzoiets :+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:29

nou na mijn eerste les met knollentuin stond ik echt zo *\o/* totdat het besef kwam dat ik dus eigenlijk de afgelopen 4/5 jaar aan het prutsen ben geweest -O-

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:32

SabM schreef:
Yamcha schreef:

Geeft me eerlijk gezegd wel een goed gevoel. soort van ...oh...ben dus niet de enige O:)
Maar wel jammer dat er niet meer zo les gegeven wordt. ^)

Zeker jammer dat er niet meer zijn die vanuit deze gedachte lesgeven en of trainen. Ik was ook een soort van boos dat ik bij knollentuin ging lessen, boos omdat ik dacht een goede opleiding te hebben gevolgd (deurne). En er dan achterkomen dat je al die jaren voor Piet Snot daar te hebben gezeten en braaf gedaan hebt wat ze daar zeiden.
Dingen die ik hoorde, voelde en zag had ik nog nooit over gehoord. Dingen als correct zitten, ademhaling, rijden vanuit je zit en been, niet je hand.
Wat ik moeilijk vind is om door een stuk tekst heen te prikken. Toen ik verhuisde van de bollenstreek naar Leusden, ben ik opzoek gegaan naar instructie, je zoekt MP af en gaat kijken bij andere die les hebben. Als je dan een advertentie bekijkt, denk je soms, nou die zou ik wel eens kunnen proberen. Ga je vervolgens bij een les kijken of als ze zelf op een paard zitten, draai ik me snel om en loop teleurgesteld weg. Dus knollentuin komt gewoon niet van mij af.... :))