Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:28

superliesje:
misschien kun je gewoon gaan kijken bij dat paard. ook al kun je hem/haar uiteindelijk niet kopen dat hoeven de verkopers niet te weten. als je zo nu en dan eens bij verschillende paarden gaat kijken (zonder te rijden in eerste instantie) dan kun je er achter komen hoe je een klik kunt krijgen/hebben met een paard. ik heb een klik meestal op het moment dat het paard geïnteresseerd is in mij en me 'aankijkt" tja de stand van de ogen geeft mij altijd een bepaald gevoel... dit is ook fijn om de beginselen om van angst af te komen...
ik heb ook een keer een paard gekocht wat een miskoop was, dit was omdat ik zo in de wolken was en veeeeel te snel had besloten dat ik hem wilde hebben... dat was een arabier en nu heb ik een fjord.... totaal verschillend!! hahahaha

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 21:57

Mijn voorkeur gaat op t moment ook uit naar een fjord :) daar heb ik altijd een zwak voor gehad en tot nu toe ook alleen nog maar goede ervaringen :) nou weet ik ook wel dat niet alle paarden hetzelfde zijn maar denk dat je wel kunt zeggen dat de gemiddelde fjord lekker koel in de kop is :) en dat is fijn als je bang bent!

Sherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:43

Ik heb juist door een (kruising) Fjord angst opgebouwd. Maar ligt natuurlijk niet perse aan paard. ;) Maar die ging er met mij vandoor en die wou niet meer stoppen. Ben daarna een paard van een vriendin gaan rijden en alles weer opnieuw opbouwen. Het heeft lang geduurd voordat ik weer wat vertrouwen had in paarden, maar ik heb het gewoon weer moeten leren.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:04

ja iedereen is verschillend natuurlijk! maar toen ik mijn fjord een paar weken had ging de trukendoos open... daar kon ik heel goed mee omgaan en d`r op d`r donder geven. want ze was vervelend en niet bang. maar als ik op een bang paard zit die overal naar kijkt en twijfelachtig gaat lopen... nou dan wordt ik daar bang van... dus dan past een fjord wel weer bij mij

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:05

ik vraag me af vandaag is het weeeer een dag met: wind en regen hoe zit het dan met jullie angst? ik ga dan meestal wandelen...dan is ze er toch even uit. maar met zulke wind ga ik liever nog even niet rijden, ze is super cool in het hoofd maar ik ben er nog niet aan toe om erop te gaan met dit weer.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:24

nou wij hebben een binnenbak dus dan ga ik met weer zoals dit binnen rijden. Dan heb ik gelijk veel minder spanning in mn lijf. Maar als we geen binnenbak hadden, had ik denk ik ook even een wandelingetje gemaakt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:07

Ik rij met storm nog, paard geeft er niets om. :)
Maar ik kan niet rijden, paard moet nog 2,5 week rust hebben.

Monnie24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:17

Hallo allemaal,

ik denk dat alle ruiters hier wel eens last van hebben. De een in wat groter mate dan de ander.
Ik rij zelf al meer dan 30 jaar en heb dus uiteraard het nodige meegemaakt.
Ook fases gehad waarin ik al misselijk werd bij het idee dat ik op een paard moest gaan zitten.
Gelukkig heb ik daar heel begripvolle en kundige begeleiding in gehad die mij het vertrouwen weer terug konden geven.
Nu is mijn werk jonge paarden zadelmak maken en paarden corrigeren.
Maar ook nu kom ik nog wel eens in situaties waar ik van denk; ik zou het heel fijn vinden als er nu iemand anders op zat!
Zo zie je maar, ook als beroepsruiter heb je last van angst en ik denk dat dat heel normaal is en misschien ook wel goed om te vermijden dat je de situatie onderschat.
Zeker na een flinke val, al dan niet met blessures, is het van belang dat je de tijd weer neemt om vertrouwen in jezelf en je paard te krijgen. Hoe lang dat duurt en hoe je dat moet doen? Ik denk niet dat er een standaardantwoord op is.
Mijn ervaring, zolang je je niet zeker voelt, zorg dat er iemand bij is als je gaat rijden. Forceer het gebeuren niet meteen maar ga voor jezelf een soort van basis vormen die je elke dag herhaalt en als het goed gaat, komt er weer wat bij.
Probeer je vooral niet dapperder voor te doen dan je bent, want dat hebben die beesten akuut in de gaten. En neem vooral begeleiding die begrip voor je situatie heeft en je erdoorheen kan helpen en niet zo onder het mom van; kom op stel je niet aan...
In elk geval heel veel succes ermee....

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:28

Ondanks een geblokkeerde rug, ging de les super. De vooruitgang dankzij de privelessen was te zien

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:54

Ik heb een angst opgebouwd. Vooral voor (hoog) springen, aangezien ik op maneges móést springen (hoog) terwijl ik dat niet wilde en voor buitenrijden, omdat het me heel vaak mis is gegaan.

Heb nu een erg leuke berijd FJORD :D Ze is ontzettend braaf en het gaat super. Laatst is het wel 'mis' gegaan, toen ik naar buiten ging (een stukje, bouw langzaam op), maar dat lag puur aan mij. Ik raakte in paniek en het was voor mij op dat moment niet mogelijk om consequent te zijn.

Ach, we bouwen langzaam op. Maar makkelijk is anders.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:39

misschien iemand zoeken die kan meegaan met jou op wandeling, al was het te voet!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:12

een supper grote stap gisteren gemaakt in mijn angst overwinnen.
op mijn jonge paardje gaan zitten ( er overheen hangen been er over naar voor blijven zitten en even echt zitten, en er weer af)
was supper zenuwachtig maar de gene die mij helpt met me paardje die heeft tegen me gepraat en zo zodat ik rustiger werd, was nog steeds wel eng maar het is een hele stap voor mij.
had uiterraart wel me cap op wand dat wilde ik zelf echt heel heel graag zal binnen kort foto plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:39

Goed zo line18!!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:48

In de Ros staat eeen stukje over omgaan met angst. Even lezen B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:06

Jammer heb dat tijdschrift niet :( Staat er wat nuttigs in?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:34

De nieuwe ros kwam vandaag uit zeker. Ik moet hem nog gaan halen, ik heb alleen de vorig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:46

Ik ga trouwens komende zaterdag voor het eerst meedoen met een wedstrijd :) Heb er zin in maar ook nerveus maar dat is normaal denk ik haha :P

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:52

Ja heb hem vanmiddag door de brievenbus gehad.
Ikzelf vind het best leerzaam. De persoon waar het over gaat heeft vooral haar angst in de galop als ik het goed begrijp en dat heb ik zelf ook gehad,ookal ben ik grotendeels van de angst af (met aanspringen begint het een beetje te kriebelen maar is ook alles) en vind het wel interresant om te lezen hoe een ander daar mee omgaat.
Er,zitten wel dingen bij die we in het gevolg kunnen gebruiken. Kopen zou ik zeggen :D

@TessaKaizoku Succes alvast met de wedstrijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:57

Dankjewel!! :) En ik ga hem morgen kopen :)

Luca2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:26

Jeetje, wat een herkenbare verhalen... ik ben ook weer aan het opbouwen met mijn paardje, 2x een nogal heftige ervaring meegemaakt, met mijn huidige paard, 3 maanden terug. Ze is 5. Ik heb haar nu een jaar. Ik ben nu weer aan het opbouwen, eerst via grondwerk. Hyperventilatie overvalt mij soms, was in het verleden erger... bizar..hartslag kan ineens enorm omhoog gaan. Aan het rijden ben ik nog niet, eerst vertrouwen op de grond weer opbouwen wederzijds(heeft te maken, dat zij enorm weggesjeest is op het moment dat ik mijn voet nog niet in de beugel had, dus angst op te stijgen en wat erna komt). Vertrouwen is stuk beter, zij verdient het ook, is een heel erg lief en braaf/koel paard, heeft destijds last van haar rug gehad en ik zat in een nare tijd (operatie). Maar toch, zij voelt als ik mij niet goed voelt... Een spiegel... ben dus met een zeer goede instructrice weer aan het opbouwen via horsemanship, longeren. Maar goed, heeft tijd nodig, mis het rijden enorm, maar moet eerst rust in mezelf hebben. Hebben jullie wat tips, voor bijv. hyperventilatie/angst?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:06

een paar keer diep inademen. mss een liedje in je hoofd houden

Luca2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:38

Dank je, die wist ik, maar soms werkte zelfs dat niet, maar ook een beetje geduld hebben, want de vertrouwensband weer opbouwen, kost tijd. Wel 'fijn' te zien, dat ik niet de enige ben hierin.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:15

Had ik ook hoor, dat een muziekje in je hoofd niet eens werkte. Ik had dan dat ik tijdens het rijden op geen een liedje kon komen.haha en er zijn er maar zo weinig......uuhh...nee _O-

Bij mij hielp het wel om tijdens het rijden tegen je paardje te praten en af en toe aaitjes geven enzo.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:48

Ja want als je praat raak je vanzelf afgeleid!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:56

Juist ;)