ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie12

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:31

Wow ik ben hier lang niet geweest!
Intussen ben ik al weer een stuk verder met mij jonkie!
Het rijden gaat nu lekker, degalop vind hij nog wel erg moeilijk.
Ik merk dat hij zijn balans ingalop nog niet helemaal heeft maar dit komt vanzelf!
Ik probeer wat meer alternatieve dingen met hem te doen,
ik erk dat hij dat ech nodig heeft en we vinden het allebei leuk!
Inde vakantie wil ik graag wat schriktraining gaan doen,
hebben jullie nog leuke obstakels oid die ik kan gebruiken?:)

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:04

Leuke verhalen! Leerzaam ook. Ik ben mijn paardje op een heel andere manier aan het inrijden.... Ik heb sinds een maand een onbeleerde 4-jarige arabische volbloed merrie: Toffie. In de afgelopen weken heb ik veel met haar gewandeld, toen gefietst (draven over het harde, lange rechte paden), daarna mijn dochter van 11 (30 kg) erop tijdens het fietsen. En alles verliep zonder problemen. Tenslotte ben ik zelf deze week opgestapt en heb haar los buiten gereden met een halsterhoofdstel zonder bit. Ze reageert op 'HO' en de teugel. Sturen en beenwerk moet ze nog leren.

Deze week twee keer in de buitenbak gereden, bitloos. Daar leert ze nu netjes rechtdoor lopen, bochtjes maken en op de beenhulpen reageren. Ze doet alles erg braaf. Nog wel wat wankel op de benen. Vandaar dat ik bij voorkeur de lange paden naar buiten neem en zo haar balans, spieren en conditie opbouw. Ik moet wel zeggen dat ik mij blijf verbazen over haar inzet, betrouwbaarheid en gehoorzaamheid. Ik ben trots!!

Overigens heb ik haar gekocht om er endurance wedstrijden mee te rijden. Ik train haar dus bewust voor de lange afstand en het buiten rijden. Maar natuurlijk is enige dressuur een belangrijk onderdeel van de training.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 01:15

Odeale schreef:
Dendrofleur je bent wel mooi zelf je jonge paard aan het inrijden dat is toch al stoer zat? Er zijn er genoeg die dat niet durven hoor.
Heb je vervelende ervaringen dat je angstig bent geworden? of ben je meer onzeker of je het goed doet?
Dat laatste heb ik meer bij nieuwe dingen.
En verder gaan dan je zelf wil moest ik ook wel eens bij mijn instructrice. Soms heeft dat goed uitgepakt, soms ook niet.

Ik denk beide. Wil graag het idee hebben dat ik het nog kan controleren en als ik twijfel kom ik niet duidelijk genoeg over. Dan krijg je aanspringen en weer terugvallen in draf. Ik merk wel dat ik erg weerafhankelijke ben. Als het hard waait, heb ik snel hartkloppingen. Dat komt wel door mijn merrie die erg gespannen kan reageren. Met slecht weer kon ik haar beter op stal laten staan anders werd het al een gevecht om een volte te rijden. Het is er ook een die in de paddock hetzelfde reageert, hoofd omhoog en hals eruit gedrukt om maar zoveel mogelijk dingen in de gaten te kunnen houden. Toch is het een erg leuk ding, maar wel eentje die soms achter het behang hoort (zal ze dan ook wel van mij denken).
En ik ben 40+ en heb nooit als kind gereden. Daardoor nooit echt veel lef gehad. Toch doe ik ook wel aan gekke dingen mee al heb ik er van tevoren al spijt van (straks Paard en Koets, nu kon ik niet eens normaal in de les met Juntos rijden omdat hij te fris was).

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 04:46

Dendrofleur, ik weet niet of het bij jou ook meespeelt, maar ik weet ook gewoon dat mijn leeftijd er ook mee te maken heeft dat ik het wat sneller spannend vind. Toen ik 20 was kende ik geen angst met paardrijden. Ik dacht ook niet zoveel na over wat er allemaal mis kan gaan. Vanaf het moment dat ik kinderen had is dat bij mij omgeslagen. Een tijdje zo erg geweest dat ik niet eens meer een paard vast durfde te houden, heel vervelend. Maar we doen het nu toch maar mooi zelf, dat inrijden. Ik ben er in ieder geval heel trots op.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:13

Vandaag weer les met Pedro. Had hem zondag voor het laatst gereden. Door het weer heeft hij daarna amper buiten gestaan. Vandaag stond hij wel buiten. Toch eerst aan de longe en toen was hij heel rustig. Ben er gewoon op gestapt. Stap, draf ging goed tot we moesten galopperen. Durfde niet goed aan te springen dus de longe er maar weer aan. Hij spring goed aan maar na een rondje verstapte hij, sprong omhoog en bleef toen springen. Juf heeft hem stil gezet en ze vond dat hij zich heel erg in had gehouden maar dat er waarschijnlijk nog wat vuurwerk in zat. Dus maar even alleen aan de longe laten lopen en er kwam inderdaad nog wat uit, incl staart de lucht in en imponerend draven. Daarna er weer op en beide kanten op gegaloppeerd. Hierna lekker aan een lange teugel uitgestap en onder het zadel naar de stal gestapt. Langs de andere paarden maar hij gaf geen kik. Braaf beestje.

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:19

Toffie staat nu nog de hele dag buiten in de wei. Weer of geen weer! Ze komt uit Normandie en heeft ook daar altijd buiten gestaan en nog nooit een deken opgehad. 's Nachts gaat ze hier wel op stal, maar dat was even wennen voor haar. Omdat ze de hele dag buiten is, is ze altijd rustig om mee te werken. Wel blij en voorwaarts. Vandaag en gisteren ongeveer twintig minuutjes gereden in de buitenbak. Ze krijgt al wat meer balans. Meer dan stappen en draven doen we nog niet. Galop komt vanzelf. Morgen gaan we weer met haar fietsen (niemand erop, met zadel en halster).

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 00:09

Ik meld me hier ook!
Ben momenteel bezig mijn kwpn merrie van 3 te beleren. Ik heb haar nu een maand (ong?) en tot dusver heb ik haar gelongeerd, aan de lange lijnen gehad, en 2 keer erop hangen, gevolgd door zitten, gevolgd door een rondje aan de hand stappen. A.s. zondag gaan we weer een stapje verder. Ze staat verders heerlijk van 's ochtends vroeg tot vroeg in de avond op het land, en ben ong. 3 keer per week met der bezig.

Zodra ik los met haar in de bak kan rijden, het tempo kan bepalen en kan sturen gaan we lekker het bos in. Wil dan tot voorjaar/ zomer volgend jaar enkel met haar naar buiten gaan, zodat ze mooi eerst lekker rechtuit mag. Ik wil in de toekomst gaan dressuren met der.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:13

Dendrofleur; ik ben ook pas op mijn 23e begonnen met rijden. Op mijn 29e mijn eerste eigen paard. Haar heb ik nu nog. Ben me richting M2 aan het worstelen := . Je mist wel de onbevangenheid die de kinderen op de ponies hebben merk ik wel.

Kalli; jij pakt het inderdaad heel anders aan. Ik wil wel snel met mijne naar buiten maar eerst toch maar even in de bak.

Heb gisteren weer op Deamen gereden. Stap, draf en halthouden geoefend. Halthouden is toch wat lastiger. Als ik iets druk geef op de teugels dan gaat hij helemaal met zijn hoofd naar beneden. Dat deed hij met de dubbele lijnen ook. Ik neem aan dat het wel overgaat. Als hij reageert laat ik meteen los en dan komt het hoofd wel weer omhoog. Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag. Ik probeer nu in een hoek of bakrand halt te houden.

Hij is nog steeds heel braaf. Ik heb gisteren stukjes zelf gestuurd en been samen met stem gegeven. Hij had eerst zoiets van huh, zij op mijn rug doet ook wat. Maar daarna reageerde hij er al best goed op. Het was de 4e keer dat ik er op zat gisteren. Volgens mij gaat het dus wel goed. Ga er vandaag weer op en dan er aan werken dat ik meer doe en longeur steeds minder. Als dat goed gaat dan gaan we los.
Neem aan dat jullie het ook zo doen?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:10

Klinkt goed Odeale! Misschien proberen met zo'n min mogelijk teugeldruk stil te zetten? Bij Dalica is 0,1 druk genoeg om der stil te zetten. Geef ik meer druk gaat ze "terug trekken".

Vandaag een reuze stap verder gekomen! Voor de 4e keer erop, en stukjes aan de hand gedraafd en aan het eind los gestapt!! Ze deed het super! Ze snapt de stuur en gas opzich goed ,maar heeft af en toe nog wel bedenktijd nodig tussen de gegeven hulp en de uitvoering. Maar zeker niet ontevreden!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:33

Dat doet hij dus ook, terug trekken dan met zijn hoofd naar beneden. Maar houdt dan niet halt, loopt gewoon door. En ik vind dat ho toch wel ho is dan. Als hij stil staan laat ik direct los maar ja, dan moet hij wel eerst luisteren toch? Ben er ook niet blij mee dat ik redelijk hand moet gebruiken. Halthouden is aan de longe ook niet zijn favoriete hobby.

Ik zat er vandaag voor de 5e keer op. Los zit ik ook aan te denken volgende week. Ik moet zeggen dat hij been = vooruit al best snapt, dat valt me heel erg mee.

Laat nog wel even de osteopaat komen, hij loopt linksom veel gemakkelijker dan rechtsom. Ik wil toch een medische oorzaak uitsluiten omdat hij dat eerder niet had. Nu heeft hij het met longeren dat hij liever de andere kant op gaat en ook in het rijden moet ik best moeite doen om hem fatsoenlijk door te laten lopen. En aan de longeerlijn is dat eigenlijk "opeens" zo gekomen. Eerder had hij dat niet.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:36

Weet niet hoe je het precies doet omdat ik er niet bij ben, dus wellicht wat ik ga zeggen doe je al.
Je stapt, wil halthouden, en neemt dan een lichte druk op de teugels. Als hij dan zijn hoofd naar beneden doet, hou je dezelfde hoeveelheid druk. Je volgt hem dan dus gedeeltelijk met je hand, maar hou die lichte druk. Ook al loopt hij 10 meter met zijn kop op de grond en dan pas halthouden is het nogsteeds braaf. Dus zou persoonlijk proberen niet de druk te verhogen, maar hem wat tijd te geven erover na te denken.

Goed dat je de osteopaat laat komen. Neem aan dat er al een tandarts bij is geweest?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:03

Ik moet af en toe ook wel wat druk er op zetten om hem halt te laten houden, dat is dan meestal de eerste 3 keer en daarna valt het kwartje weer en reageert hij op mijn zit. Maar in het begin walst hij er gewoon door heen.

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:30

Na drie sessies in de buitenbak zijn we vandaag met Toffie naar buiten gegaan. Een ruim uur gestapt door de Vlietlanden. Mijn dochter in het zadel en ik er naast. We hebben veel geoefend met 'ho'. Dan zeg ik ho en sta ik ook stil naast haar, terwijl mijn dochter in het zadel haar zit verzwaard en licht aan de teugels trekt. Toffie heeft nog geen bit in, maar op deze manier reageert ze perfect. Aan het begin van de rit is ze nog iets opgewonden en vindt ze het stilstaan wat moeilijker. Zodra ze over de eerste opwinding heen is, vindt ze het makkelijker om stil te blijven staan.

Gisteren heeft Toffie voor het eerst gegaloppeerd in de buitenbak. Dat ging onwennig, maar vooral heel braaf. Het was lastig om haar in galop te houden, dus we hebben het een paar keer geprobeerd en omdat dat goed ging, zijn al snel weer gestopt. Na de buitenrit van vandaag en een fietstocht morgen, gaan we dinsdag weer wat 'dressuren' in de bak.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:44

Het halthouden was voor mij en mijn paardje ook even zoeken. Als ik met haar aan de lijnen werk is uitademen en een mijn hand een klein stukje omhoog doen meestal genoeg, maar als ik erop zit is dat natuurlijk anders. De eerste paar keer vond ze dat dan ook erg moeilijk maar nu houdt ze keurig halt op mijn zit. Ze vindt het nog wel moeilijk om langer stil te staan, maar daar maak ik nu geen punt van. Halthouden is braaf, dan niet te lang stil blijven staan en weer wat gaan doen.
Wij zijn na de 4e keer los gegaan, gewoon een klein rondje stappen door een afgezet stukje bak (we hebben alleen een buitenbak van 25 x 75 zonder omheining) en de keer daarna gewoon los door de bak gestapt. De keer daarna de draf er ook bij gepakt. Afgelopen week helaas niet veel kunnen doen, ik ben een paar dagen weg geweest en ze zijn het dak van de manege naast onze buitenbak aan het vervangen, dat wilde ik even niet opzoeken op dit moment. Dus hopelijk kan ik er snel weer op.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:48

Wowie ik ben hier ook al een tijdje niet meer geweest, maar zal weer aanhaken en reageren :D

@Odeale...wat betreft dat stilstaan moest ik ook heel consequent zijn en aardig wat druk op beide teugels geven. Heel duidelijk HOOOO zeggen zwaar maken en veel druk. Stond mij ook tegen maar nu reageert hij al als ik me zwaarder begin te maken, Dus wellicht moet jij ook toch wat strenger zijn op het begin, als ze het eenmaal doorhebben dan is het goed. Deels ook soms toch beetje uitproberen door toch net dat ene stapje extra te doen. Niet elke paard is hetzelfde (gelukkig maar hihi)...
Wel super dat je de osteo laat komen :j

Die van mij is nu 3,5 maand onder het zadel en we gaan met sprongen vooruit! Gisteren voor de 3e keer naar het bos geweest en ging super. Zelfs mijn eerste paar bokjes gehad :D , stelt niet veel voor hoor hahaha...maar toch. Ik riep ook echt zo van HEE Chev niet doen, en daar schrok hij van :+

Rijden jullie met bijzet? Om jullie paard te ondersteunen aan de voorkant door bv een martingaal?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:07

Ik rij of longeer eigenlijk nooit met bijzet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:10

Alleen longeren met enkele en dubbele longe aan de bijzet. Rijden niet.
Een paard heeft geen 'steun' aan de bijzet maar leert daardoor in de juiste aanleuning (en houding) te lopen.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:16

Sorry ik bedoelde ook in de zin van steun doormiddel van extra hulpmiddel..

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:32

Ik heb er verder ook niets aan hangen, ook niet over nagedacht trouwens. Ik ben nu vooral bezig met hem tussen twee benen te rijden en denk niet dat hij er dan veel aan heeft.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:52

Nou die van mij loopt nu keurig op 4 benen, voorwaarts, redelijk goede stuur erop, goede overgangen maar hij vind het erg moeilijk om te zakken aan de voorkant en hij heeft aanleg voor een onderhals.
Nu zaterdag met de les een martingaal eraan gehangen en daar hij zakt gelijk veel meer met zijn hoofd. Tegenpool is dan meestal dat ze het moeilijk vinden en dus in tempo zakken maar dan moet ik wat meer drijven en af en toe klein tikje op de schouder. Wij hebben een grote bak dus ben nu vooral voorwaarts opde hoefslag aan het rijden en ging echt super. Maar mijn vraag kwam omdat ik zoveel paarden hier op bokt zie die nog net onder het zadel zijn en zo netjes laag lopen aan de voorkant. Ik longeer hem ook af en toe met dubbele lijnen en dat vindt hij ook erg moeilijk, vandaar mijn vraag.
Maar het gaat nu dus al super, waarschijnlijk een paar weken nodig en dan kan hij eraf :D
Plus martingaal is verder ook niet streng of wat dan ook, dus dan wil ik het wel!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:12

Wendy_Komen schreef:
Weet niet hoe je het precies doet omdat ik er niet bij ben, dus wellicht wat ik ga zeggen doe je al.
Je stapt, wil halthouden, en neemt dan een lichte druk op de teugels. Als hij dan zijn hoofd naar beneden doet, hou je dezelfde hoeveelheid druk. Je volgt hem dan dus gedeeltelijk met je hand, maar hou die lichte druk. Ook al loopt hij 10 meter met zijn kop op de grond en dan pas halthouden is het nogsteeds braaf. Dus zou persoonlijk proberen niet de druk te verhogen, maar hem wat tijd te geven erover na te denken.

Goed dat je de osteopaat laat komen. Neem aan dat er al een tandarts bij is geweest?

Is ook lastig zo achter de computer. Wat ik doe is zwaarder zitten, hooo zeggen, wat druk geven, en dan doet hij dus zijn hoofd naar de grond. Hij maakt zelf de druk meer aangezien ik me niet de teugels uit de handen laat trekken. Vandaar dat ik nu in de hoeken halt wil houden. Hij gaat in ieder geval niet gek doen of hoofd helemaal de lucht in dat lijkt me ook zeer onprettig.

Tandarts heb ik in mei dit jaar en begin september (dat is onze jaarlijkse ronde bij de paarden) erbij gehad. Hij loopt wat voor met wisselen. Lijkt mij dat hij nu daar geen last van kan hebben. Het is nog maar zo kort geleden.

Toch fijn om de ervaringen van anderen te lezen. Krijg je een beetje een beeld van wat "normaal" is en wat niet. Voor zover je van normaal kan spreken natuurlijk....

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:15

:j dat vind ik ook van dit soort topics. Je haalt eruit wat jij denkt wat kan werken bij jou en je paard en de rest laat je voor wat het is :)

En staat hij wel goed stil als je ernaast loopt? Hij begrijpt wel wat ho is zeg maar?

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:04

DendroFleur schreef:
Odeale schreef:
Dendrofleur je bent wel mooi zelf je jonge paard aan het inrijden dat is toch al stoer zat? Er zijn er genoeg die dat niet durven hoor.
Heb je vervelende ervaringen dat je angstig bent geworden? of ben je meer onzeker of je het goed doet?
Dat laatste heb ik meer bij nieuwe dingen.
En verder gaan dan je zelf wil moest ik ook wel eens bij mijn instructrice. Soms heeft dat goed uitgepakt, soms ook niet.

Ik denk beide. Wil graag het idee hebben dat ik het nog kan controleren en als ik twijfel kom ik niet duidelijk genoeg over. Dan krijg je aanspringen en weer terugvallen in draf. Ik merk wel dat ik erg weerafhankelijke ben. Als het hard waait, heb ik snel hartkloppingen. Dat komt wel door mijn merrie die erg gespannen kan reageren. Met slecht weer kon ik haar beter op stal laten staan anders werd het al een gevecht om een volte te rijden. Het is er ook een die in de paddock hetzelfde reageert, hoofd omhoog en hals eruit gedrukt om maar zoveel mogelijk dingen in de gaten te kunnen houden. Toch is het een erg leuk ding, maar wel eentje die soms achter het behang hoort (zal ze dan ook wel van mij denken).
En ik ben 40+ en heb nooit als kind gereden. Daardoor nooit echt veel lef gehad. Toch doe ik ook wel aan gekke dingen mee al heb ik er van tevoren al spijt van (straks Paard en Koets, nu kon ik niet eens normaal in de les met Juntos rijden omdat hij te fris was).

melrovers schreef:
Dendrofleur, ik weet niet of het bij jou ook meespeelt, maar ik weet ook gewoon dat mijn leeftijd er ook mee te maken heeft dat ik het wat sneller spannend vind. Toen ik 20 was kende ik geen angst met paardrijden. Ik dacht ook niet zoveel na over wat er allemaal mis kan gaan. Vanaf het moment dat ik kinderen had is dat bij mij omgeslagen. Een tijdje zo erg geweest dat ik niet eens meer een paard vast durfde te houden, heel vervelend. Maar we doen het nu toch maar mooi zelf, dat inrijden. Ik ben er in ieder geval heel trots op.

Heel erg herkenbaar. Paard kon bij mij bijna niet gek genoeg doen tot dat ik bij één voor het eerst erop stapte en blijkbaar was ze er nog niet klaar voor. Resultaat; met paard en al over de kop geslagen en een zwaar gekneusde rug waarmee ik twee maanden krom heb gelopen en bijna geen nacht normaal mee heb kunnen slapen.

Toen had ik mijn lesje gelerd en ben ik mijn onbevangenheid kwijt geraakt. Daarna met veel pijn, moeite en hulp het rijden weer opgepakt en nog eens twee maal gevallen. Beide keren met wind en regen. Dus ik rij daarom liever met mooi weer :+
Met mijn drie-jarige is het wel iets anders aan het worden gelukkig. Ik heb er meer plezier in op dit moment. Onze karakters lijken minder op elkaar denk ik. Ze is minder zenuwachtig :D Ik heb 10 dagen niet gereden vanwege vakantie en ben er zojuist weer opgestapt. Wel eerst flink gelongeerd hoor! Met opstappen wil ze slecht stilstaan. Het rijden ging erg goed! Heb 10 a 15 minuten gestapt en gedraafd en morgen gaan we weer verder.
Ze zocht al een beetje mijn hand op op de lange zijde en ging mooi op eigen benen lopen. Een heerlijk gevoel! *\o/*

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:15

Geen enge verhalen vertellen a.u.b het is mijn eerste paard dat ik inrij :o :D . Nee, zonder gekheid, het is dat hij zo braaf is en hij is bij ons geboren vandaar dat ik het aandurf.
Zodra ik los kan en een beetje kan sturen helpt mijn instructrice mij verder. En op het moment dat ik twijfel stop ik.

Moet zeggen dat hij helemaal niet verkeerd aan voelt. Hij stapt lekker door en de draf voelt al best fijn. De overgang stap/ draf is nog boem. Het kan alleen maar beter worden toch.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:39

Nou wees niet bang hoor! Ik denk dat er voor jou geen vuiltje meer aan de lucht is en dat je zo doorstoomd naar de top!!! haha