[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:51

Anne_GTI schreef:
Losspringen is wel leuk maar alleen in een goed afgesloten bak. :D
Als de bakrand niet zo hoog is kunnen ze soms na het lijntje zo doorspringen de bak uit.... :x
Dat soort heb ik op stal dus ik doe het zelden...

Klopt. Ik heb het zelfs meegemaakt met een toppaard van me (Coppa Del Mondo) de omheining was 1.90mtr en hij sprong er uit alsof het niks was. Schrok me rot, en heb nooit meer los gesprongen met hem.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:54

yvetjes schreef:
Hier nog een fanatieke volger.

Ik zie veel springruiters wachtoefeningen doen. Aanrijden op de sprong en ervoor halthouden, een sprong nemen en er kort na halthouden.
Wanneer pas je dit soort oefeningen toe en welke zijn er nog meer?

Zou ik dit ook toe kunnen passen bij een heet paard, of maak je die alleen maar drukker?

Ik wil ook heel graag gaan springen en heb daarom een ervaren springpaard gekocht (Julio Mariner x Nimmerdor x Concorde). Deze merrie heeft al een tijdje niets gedaan maar daarvoor Z gelopen. Voor mij is ze een fijn leerpaard, alleen wil ze (met name bij een enkele sprong) nogal rennen na de sprong (75% volbloed :D ). Voor mijn gevoel vooral uit enthousiasme, wanneer ik langer spring en in lijntjes is de controle beter. Ik ga zeker aan de gang met balken (zodra thuis de bak goed is), maar wil graag weten of er andere controle-oefeningen zijn die zouden kunnen passen.

Ik heb ook wel een heet paard.. die door een ander helemaal verkeerd is gereden/beleerd met het springen.
Hij wou eerst ook altijd rennen voor en na de sprong.
Ik heb toen ook het halthouden vóór de sprong gedaan. Zo
werd hij wat afwachtender, en had ik meer te zeggen. Eerste
paar keren wil het nog niet echt lukken/fijn aan voelen, maar
het heeft geholpen!! Hij is nu prima te rijden naar de sprong
toe. Af en toe na de sprong nog wel wat heet, gewoon zelf
rustig blijven en rechtuit rijden en aan het einde netjes
halthouden, vevrolgens weer doorrijden en zo paar keer herhalen, en it works! Weet niet of het voor iedereen
een handige oefening is, maar bij die van mij heeft het prima geholpen!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:00

Melanie_B schreef:
Ik heb ook wel een heet paard.. die door een ander helemaal verkeerd is gereden/beleerd met het springen.
Hij wou eerst ook altijd rennen voor en na de sprong.
Ik heb toen ook het halthouden vóór de sprong gedaan. Zo
werd hij wat afwachtender, en had ik meer te zeggen. Eerste
paar keren wil het nog niet echt lukken/fijn aan voelen, maar
het heeft geholpen!! Hij is nu prima te rijden naar de sprong
toe. Af en toe na de sprong nog wel wat heet, gewoon zelf
rustig blijven en rechtuit rijden en aan het einde netjes
halthouden, vevrolgens weer doorrijden en zo paar keer herhalen, en it works! Weet niet of het voor iedereen
een handige oefening is, maar bij die van mij heeft het prima geholpen!!

Ik denk dat jij het geluk hebt gehad van een paard dat verreden was, en die je weer normaal gekregen hebt. maar er zijn er ook veel die het nooit afleren. Die zijn te heet, en ze blijven het ook. Helaas, want er zitten soms hele talentvolle beesten bij maar zullen in de ring toch nooit echt laten zien wat ze kunnen.

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:02

Een paar pagina's geleden heb ik ook gereageerd...beginnende springer met zangersheide ruin...
Mijn paard is van nature ook een heethoofd maar zodra we balkjes beginnen te lopen wordt ie lekker licht onder me en met een sprongetje is ie heel beheerst (wat ik totaal niet verwacht had)..ik voel aan dat lijf van hem dat ie het leuk vindt maar ook dat ie mij een vertrouwen geeft van: komop meid, ik ben diegene met he springbloed, vertrouw maar op mij! Mag ik nu erg blij zijn met zo een paard? Duidelijk, ik ben een beginner...technische aspecten die hier uitgelegd worden, zijn voor ons nog toekomst...maar dressuurmatig zijn we al een tijd aan de slag.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:04

MarcelDufour schreef:
Anne_GTI schreef:
Losspringen is wel leuk maar alleen in een goed afgesloten bak. :D
Als de bakrand niet zo hoog is kunnen ze soms na het lijntje zo doorspringen de bak uit.... :x
Dat soort heb ik op stal dus ik doe het zelden...

Klopt. Ik heb het zelfs meegemaakt met een toppaard van me (Coppa Del Mondo) de omheining was 1.90mtr en hij sprong er uit alsof het niks was. Schrok me rot, en heb nooit meer los gesprongen met hem.

_O- wij hebben ooit een Julio Mariner x Capitol 1 gehad en die was niet zadelmak 3,5jr net thuis gekregen ,mocht in de wei (afgezet met van die hoge hekken die ze op een bouw gebruiken) en madam zegt daar is de ingang dús ook de uitgang en zij wipte zomaar even over 1.60cm zonder enige schram (ze lande op de eerst stoep en dan weg midden in de woningenbouw en kwam waarempel recht naar mijn schoonouders huis gedraafd)

En wat bereft een heethoofd...ja zoeen hadden wij ook op stal , googel maar (v. Aarle's)Wienus Oklund x Ulster x Rigoletto, zo ook op youtube.
Heel appart paard,thuis té lui om te werken écht niet vooruit te branden met springen ging het dan wel. Hij is zo'n 163cm en poft zo over 160cm onder de man.
Als hij op concour gaat slaan de stoppen door....heel bang van andere paarden (drukte) als er een balk afgesprongen wordt of hij hoord het gerammel maar raakt hij zeer nerveus. Niet als hijzelf tegen een balk loopt..
Zodra de bel gaat is hij bloedheet en gaat alleen maar naar voren het is net een kat.Hij gaat óveral overheen heeft al verschillende 130 parcoursen gelopen. Ook met goede resultaten.
Wij vragen ons af wat je nu met dit paard moet.
Hij heeft de kwaliteiten,het vermogen en een hart en is gezond.
Welke grote ruiter kan met dit paard werken hij is absoluut niet geschikt voor een B/L ruiter of uberhaupt beginner. Als jij in onbalans komt dan ga je eraf ,hij vlugt..
We hebben ook zijn volle broer gehad ook zelf zadelmak gemaakt en daar kon iedereen op, deze is trouwens in Frankerijk opgezet voor het grote werk (is van Z jaargang dus duurt nog even).
Foto op Hendrix cometitie toen als 4jr.(moest nog B gaan starten)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZGXWCGQD.jpg
Eerste L wedstrijd in de zomer
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXR3NUEJ.jpg
Hij heeft ook al eens een enkele Drby meegelopen..
Laatst bijgewerkt door vivana op 19-02-10 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:10

capriz schreef:
Een paar pagina's geleden heb ik ook gereageerd...beginnende springer met zangersheide ruin...
Mijn paard is van nature ook een heethoofd maar zodra we balkjes beginnen te lopen wordt ie lekker licht onder me en met een sprongetje is ie heel beheerst (wat ik totaal niet verwacht had)..ik voel aan dat lijf van hem dat ie het leuk vindt maar ook dat ie mij een vertrouwen geeft van: komop meid, ik ben diegene met he springbloed, vertrouw maar op mij! Mag ik nu erg blij zijn met zo een paard? Duidelijk, ik ben een beginner...technische aspecten die hier uitgelegd worden, zijn voor ons nog toekomst...maar dressuurmatig zijn we al een tijd aan de slag.

Je moet sowieso blij zijn met je paard, want dat bepaalt in grote mate hoe je met hem omgaat. En dat bepaalt weer hoe hij zich gedragen zal. Een wisselwerking. je kan je misschien voorstellen als je een rot beest hebt, dat je hem ook als zodanig zal behandelen, en zal dat beest weer nog lastiger worden.

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:16

Bedankt en ik volg het topic ook op de voet...heb nog heel wat te leren en pak de dingen graag goed en vooral paardvriendelijk aan...en ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat bij jou ook het geval is. ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:22

capriz schreef:
Bedankt en ik volg het topic ook op de voet...heb nog heel wat te leren en pak de dingen graag goed en vooral paardvriendelijk aan...en ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat bij jou ook het geval is. ;)

Ja, heel erg zelfs. Ik heb altijd het gevoel dat ze dan net iets meer voor me doen als puntje bij paaltje komt. En dat je er ook hele eerlijke paarden mee maakt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:38

Misschien leuk voor alle springfanaten: op http://www.clipmyhorse.de is vanaf 13:45 uur vandaag veel springen te volgen, te beginnen met de Youngster Tour!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:32

Jannepauli schreef:
Misschien leuk voor alle springfanaten: op http://www.clipmyhorse.de is vanaf 13:45 uur vandaag veel springen te volgen, te beginnen met de Youngster Tour!

Is inderdaad een leuke link, mooi concours ook Neumunster, Buiten de Youngster Tour is er ook een gewoon CSI met veel topruiters, zowel op dressuur- als springgebied.

nienkexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:15

wat een interessante pagina is dit !!
heb al heel wat gelezen, maar nog lang niet alles,

Maar zo kwam ik ook met een paar vragen.
1.
Wij hebben een paard die is altijd heel schichtig. vliegt alle kanten op, en gaat super hard na de sprong. Het gekke is dat ie bij het gewone werk (niet rijden) super rustig is en "altijd zondag" heeft, als je erop zit lijkt het alsof ie de hele week in wil halen.
Nu ging het vorig jaar (na 1,5 jaar in de B) heel goed met hem en hebben ze besloten dat hij L gaat springen.
In het begin alleen maar weigeren, balken trappen en dan werd ie zo zenuwachtig dat ie nietmeer verder durfde.
soms vergat hij gewoon om z'n benen op te tillen, zo erg was hij met de hindernis bezig.
nu, na een jaar, loopt ie nog steeds L, maar gaat het wel super met hem.
over een tijdje gaan we M met hem rijden. Maar wat ik mij afvraag is of hij dan weer zo gaat schieten, balken trappen, weigeren ...
en waarom deed ie dat in de L ? want was hij alleen zenuwachtig of zit er bij zoiets meer achter?
De moeder van dit paard is ook altijd redelijk snel zenuwachtig en de rest van de nakomelingen ook. maakt niet uit van welke hengst ze afkomen.
Het stomme is dat als je er naast loopt hij helemaal niks eng vindt terwijl zodra je erop zit alles eng is waar je 5seconden geleden langs liep.
(verder is het een schat van een paard)!

2.
Ik zie ruiters best vaak vanuit een volte naar een hindernis toe rijden. wat is hier eigenlijk precies de werking van?

3.
Maakt het uit hoelang je een paard in een bepaalde klasse laat lopen ? Behalve dat je dan bij bepaalde winstpunten hogerop MOET.

4.
waarom mag je als je vaker dan 2 keer Z hebt gereden niet meer meerijden in de B ?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:21

2. Ik zie ruiters best vaak vanuit een volte naar een hindernis toe rijden. wat is hier eigenlijk precies de werking van?
Bedoel je dit in de training?

3. Maakt het uit hoelang je een paard in een bepaalde klasse laat lopen ? Behalve dat je dan bij bepaalde winstpunten hogerop MOET.
Als je slechts 1 startkaart hebt, ben je tegenwoordig niet meer verplicht om te promoveren.

4.waarom mag je als je vaker dan 2 keer Z hebt gereden niet meer meerijden in de B ?
Toevoeging: met verschillende paarden ;) Volgens mij is dit onder hem mom 'oneerlijke concurrentie'.

Lielle

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:26

en nog een toevoeging op 4:

het is al bij 2 * Z met verschillende paarden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:28

mo_van_dijk schreef:
3. Maakt het uit hoelang je een paard in een bepaalde klasse laat lopen ? Behalve dat je dan bij bepaalde winstpunten hogerop MOET.
Als je slechts 1 startkaart hebt, ben je tegenwoordig niet meer verplicht om te promoveren.

He, dat vind ik nou weer handig! Kan ik eeuwig in de B blijven plakken!
Mocht ik niet hoger kunnen/willen.
(neem aan dat mijn dressuur en menstartkaart, endurance startkkaart etc. met ander paard niet telt voor het springen?)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:28

Lielle, dit keer had ik deze toevoeging er wel bijstaan (en niet in een ander topic) :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:29

mo_van_dijk schreef:
Lielle, dit keer had ik deze toevoeging er wel bijstaan (en niet in een ander topic) :D

nee, sorry ;) Nienke had het over meer dan 2 * Z. Jij voegt terecht toe 'met verschillende paarden' en ik voeg er nog aan toe dat het al bij 2 * Z is (en dus niet MEER dan 2 *)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:30

Citaat:
PROMOVEREN
12. Als ik maar met 1 paard springen en met mijn andere paard dressuur rijdt geldt dan ook dat ik niet hoef te promoveren naar een hogere klasse?
Dat klopt inderdaad. Je hoeft niet verplicht te promoveren als je maar 1 actieve startkaart hebt in het springen. Hierbij wordt de termijn voor een actieve startkaart gehanteerd van 1 januari t/m 31 december. Wanneer je met een tweede paard gaat springen en met je eerste paard heb je al 40 of meer winstpunten bereikt dan moet je per direct wel promoveren naar de hogere klasse. Deze regel komt voort uit het feit dat veel mensen een verzoek tot terugplaatsing indienen omdat ze eigenlijk niet hoger durven springen. De KNHS is van mening dat iedere sporter de mogelijkheid moet hebben om op zijn eigen niveau de sport te blijven beoefenen.

Bron: http://www.knhs.nl/objects/00014715.pdf

Lielle, Begrijpend lezen is af en toe moeilijk voor mij :=

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:12

yvetjes schreef:
Ik zie veel springruiters wachtoefeningen doen. Aanrijden op de sprong en ervoor halthouden, een sprong nemen en er kort na halthouden.
Wanneer pas je dit soort oefeningen toe? (bij welk paard, wanneer in de training en wat bereik je ermee?)
En welke zijn er nog meer?

Sorry, nog even op herhaling.... :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:23

yvetjes schreef:
Wanneer pas je dit soort oefeningen toe? (bij welk paard, wanneer in de training en wat bereik je ermee?)
En welke zijn er nog meer?

Dat naar de sprong toe rijden, en dan halt houden, dat is een oefening om paarden te leren dat ze pas daadwerkelijk naar de sprong lopen als de ruiter daar ook de opdracht voor geeft. Na de sprong is het meer de voorbereinde fase om, bijv in een barrage of gelijk op tijd, ergens een korte wending te kunnen maken.
Voor hete paarden zie ik dit niet zitten, want over het algemeen wordt die hetigheid toch niet veel beter. Als je een paar keer naar de sprong rijdt, en halt houdt met hete paarden, worden ze vaak alleen maar heter.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:45

Ik ga weer in de herhaling vallen wat betreft mijn advies, maar de Amerikanen (toch wel de experts op het gebied van hete paarden) doen een paar dingen:

1. Never fight the oats, oftewel, vecht nooit tegen het haver. Dit betekent dat je geen voer moet geven waar hete paarden nog meer energie van krijgen.
2. Zet ze buiten. Hoe meer je hete paarden buiten zet, hoe rustiger ze worden (over het algemeen gesproken). Moeilijker in Nederland, maar sommige paarden knappen echt op als je ze hele dagen en nachten buiten zet.
3. Wat betreft het rijden: cirkel, cirkel, cirkel voor de hindernis. Totdat ze weten dat er alleen over mogen als ze ontspannen zijn en soms dan nog niet eens.

Verder geven ze hier ook regelmatig drugs om de hartslag te verlagen, of injecteren ze griep om ze ziek (en dus rustig) te maken, maar ik hoop dat de meeste mensen op dit forum daar niet aan willen beginnen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:50

Ik gebruik zelf het stilstaan voor de hindernis wel voor hete paarden maar dan met extreem veel rust erin. Sta dan gerust 10 minuten te praten en klopjes te geven tot het paard echt ontspant. Past dat je niet dan niet gaan stilstaan.

Nog iets wat veel Amerikanen doen en dat is niet veel krachtvoer geven maar wat ze geven is haver. Omdat dit minder compleet is dan brok willen ze daar nog wel eens makker op blijven.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:58

Katja schreef:
Ik gebruik zelf het stilstaan voor de hindernis wel voor hete paarden maar dan met extreem veel rust erin. Sta dan gerust 10 minuten te praten en klopjes te geven tot het paard echt ontspant. Past dat je niet dan niet gaan stilstaan.

Nog iets wat veel Amerikanen doen en dat is niet veel krachtvoer geven maar wat ze geven is haver. Omdat dit minder compleet is dan brok willen ze daar nog wel eens makker op blijven.

Ja, inderdaad. De Duitsers geven soms ook alleen haver. Werkt goed hoor. Vraag me wel af of je geen bloedarmoede krijgt, maar daar zal een dierenarts wel antwoord op kunnen geven.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:27

clarence schreef:
3. Wat betreft het rijden: cirkel, cirkel, cirkel voor de hindernis. Totdat ze weten dat er alleen over mogen als ze ontspannen zijn en soms dan nog niet eens.

Dat is dus de oefening die ik ook bedoelde:

Simmie schreef:
Liever zou ik dressuurmatig op een volte aan de gang gaan en zo nu en dan vanuit die volte naar een hindernisje toe rijden. Blijft ze mooi wachten dan kun je de sprong nogmaals nemen, maar gaat ze weer `rennen`dan doe je eerst weer voltewerk.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:33

clarence schreef:
Ik ga weer in de herhaling vallen wat betreft mijn advies, maar de Amerikanen (toch wel de experts op het gebied van hete paarden) doen een paar dingen:

1. Never fight the oats, oftewel, vecht nooit tegen het haver. Dit betekent dat je geen voer moet geven waar hete paarden nog meer energie van krijgen.
2. Zet ze buiten. Hoe meer je hete paarden buiten zet, hoe rustiger ze worden (over het algemeen gesproken). Moeilijker in Nederland, maar sommige paarden knappen echt op als je ze hele dagen en nachten buiten zet.

Wat bertreft het voer...idd vechten heeft geen zin,ze worden feller in de zin van vervelend dat maakt het rijden nog moeilijker, laatst nog een mooi stuk van in de paardenkrant gestaan door John Swaab oud internationaal dressuurruiter.(overigens vind deze man dat ál zijn paarden parcoursen moeten lopen dressur afgericht of niet)!
Als ze werklust hebben hebben ze dat ook zonder al dat krachtvoer.
Wat betreft het buiten zetten, idd is altijd beter maar een enkeling heeft hier geen baat bij (zoals een paard wat wij gehad hebben).

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:27

@Clarence
Ben ik helemaal met je eens, als er een volkje is dat weet hoe je hete paarden in het gareel moet houden, zijn het de Amerikanen wel. (samen met de Fransen)

Ik wens jullie allen een prettige avond, ik ga nog even de stad in met wat collega's.
:o? :* :evaw: