[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:47

Kan me op de een of andere manier niet voorstellen dat het laatste kwartiertje ontspannen was...
Voor de ruiter mss Stoom uit je oren

Voor het paard zeer zeker niet Nagelbijten / Gniffelen

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:34

Yamcha schreef:
Dat "Flink aanpakken" heeft imo ook NIETS te maken met aan de teugel rijden. Ik zie dan een hoop geschop voor me, een lel met de zweep erbij, en dat "links en rechts flink inbuigen" is gewoon zagen, op een zeer grove manier. Niet zoals het hoort

zagen en links rechts inbuigen is een heel verschil, kken mn merrie en die probeert me gewoon eens uit.. het was gewoon een kwestie dat ze zich moest overgeven en toen ze dat eenmaal gedaan had hoefde ik alleen nog maar een lichte aanleuning te houden ..en geen hoop geschop, dan zie je toch een heel verkeerd beeld voor je hoor ! AF en toe moet je gewoon laten zien wie de baas is en dit heeft niets te maken met een hoop geschop hoor, gewoon ff te teugels korter nemen en veel buigen en niet met zagen, gewoon f doorzetten

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:41

Yamcha schreef:
Dat "Flink aanpakken" heeft imo ook NIETS te maken met aan de teugel rijden. Ik zie dan een hoop geschop voor me, een lel met de zweep erbij, en dat "links en rechts flink inbuigen" is gewoon zagen, op een zeer grove manier. Niet zoals het hoort

kheb ook niks over een lel met de zweep gezegd

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:43

Yamcha schreef:
Kan me op de een of andere manier niet voorstellen dat het laatste kwartiertje ontspannen was...

voor het paard ook ! de gebruikt ze dr ruig. de laatste minuten heb ik dr de teugel uit de hand laten kauwen en dat deed ze , en dit is toch echt een teken dat een paard los in de rug is !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:47

gazzetta schreef:
Yamcha schreef:

zagen en links rechts inbuigen is een heel verschil, kken mn merrie en die probeert me gewoon eens uit.. het was gewoon een kwestie dat ze zich moest overgeven en toen ze dat eenmaal gedaan had hoefde ik alleen nog maar een lichte aanleuning te houden ..en geen hoop geschop, dan zie je toch een heel verkeerd beeld voor je hoor ! AF en toe moet je gewoon laten zien wie de baas is en dit heeft niets te maken met een hoop geschop hoor, gewoon ff te teugels korter nemen en veel buigen en niet met zagen, gewoon f doorzetten
Ik vind dat zagen.
En "laten zien wie de baas is" als je dat nog moet doen, heb je sowieso iets verkeerd gedaan.
Rijden is een teamsport. Het hoort geen strijd te zijn.
Als je je paard niet om je binnenbeen laat buigen, en je moet je teugels korter pakken, ben je imo gewoon aan het zagen.

(die lel met een zweep heb je idd niets over gezegd, maar als jij het hebt over "flink aanpakken" krijg ik daar een zeker beeld bij, en dat is niet een beeld van een vriendelijke ruiter)

Ik kan begrijpen dat geduld hebben moeilijk is, maar echt, je bereikt er zoveel meer mee.

gazzetta schreef:
Yamcha schreef:

voor het paard ook ! de gebruikt ze dr ruig. de laatste minuten heb ik dr de teugel uit de hand laten kauwen en dat deed ze , en dit is toch echt een teken dat een paard los in de rug is !!

Imo niet. Een paard kan echt de rug wegdrukken en toch de teugels uit de hand kauwen.
Wss heb jij de laatste minuten wel met zachtere hand gereden, en nagegeven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:13

Tsja, ik zie het toch echt ook zo.
Een paard over de rug rijden (vind ik wat beter klinken dan "aan de teugel") doe je door consequent te zijn in je rijden, je handen stil en boven de manenkam en vooral VOORWAARTS. Niet in de zin van snel, maar wel actief en aan het been.
Dit gaat niet om kracht, maar om handigheid, consequent rijden en veel gevoel.

Iemand vertelde me laatst dat ie het paard niet "aan de teugel" kreeg en daarom nu een stiek eraan gehangen heeft.
Ik heb verteld wat ik ervan dacht en wat de gevolgen hiervan zijn op lange termijn, ben benieuwd of jullie hetzelfde zeggen want dan kan ik hem op dit topic wijzen dus brandt los! *LOL*
Wat bereik je hiermee volgens jullie?

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:33

ik voel echt wel aan of mn paard aan het einde van de les goed door de rug loopt hoor, en als die al die weken aan de teugel loopt en dan een les niet,, dan zit ze me gewoon uitteproberen en dan moet je nou eenmaal ff consequent zijn totdat ze zich nageeft!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:40

maikeltje schreef:
Tsja, ik zie het toch echt ook zo.
Een paard over de rug rijden (vind ik wat beter klinken dan "aan de teugel") doe je door consequent te zijn in je rijden, je handen stil en boven de manenkam en vooral VOORWAARTS. Niet in de zin van snel, maar wel actief en aan het been.
Dit gaat niet om kracht, maar om handigheid, consequent rijden en veel gevoel.

Iemand vertelde me laatst dat ie het paard niet "aan de teugel" kreeg en daarom nu een stiek eraan gehangen heeft.
Ik heb verteld wat ik ervan dacht en wat de gevolgen hiervan zijn op lange termijn, ben benieuwd of jullie hetzelfde zeggen want dan kan ik hem op dit topic wijzen dus brandt los! *LOL*
Wat bereik je hiermee volgens jullie?

Als ik een paard over de rug wil rijden, ben ik op zoek naar impuls vanuit de achterhand, lossigheid in de rug en in de nek...

Ik denk dat als je er een elastiek aanhangt, je het paard de kans geeft om zich daarop vast te zetten. Een elastiek laat namelijk niet los.

En als de ruiter (of wat er dan aan de mond van het paard hangt) niet loslaat, doet het paard dat ook niet. Je bereikt dus het tegengestelde van wat je wilt.

Dat vasthouden in de kaak heeft gevolgen voor de nek en de rug: van een los, soepel paard is na verloop van tijd helemaal geen sprake meer. Ik denk dat je na een jaar of wat een zeer kundige fysiotherapeut nodig hebt om alles weet los te masseren.

Ga je nog verder dan loop je kans, op schade in de ligamenten in de nek en rug...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:58

gazzetta schreef:
ik voel echt wel aan of mn paard aan het einde van de les goed door de rug loopt hoor, en als die al die weken aan de teugel loopt en dan een les niet,, dan zit ze me gewoon uitteproberen en dan moet je nou eenmaal ff consequent zijn totdat ze zich nageeft!!

Het gros van de mensen voelt helemaal niet welk achterbeen wanneer afzet, laatstaan dat mensen kunnen voelen of een rug los is. Ik heb het idee dat je niet eens weet wat aan de teugel rijden is. Dat is niet alleen maar spelen met je handen totdat die kop omlaag gaat!

Jij beweert hier dat je het echt wel weet, maar je roept ook dat die merrie je uitprobeert en je moet laten zien wie de baas is.

Hiermee geef je dus aan dat wanneer je paard aangeeft dat iets niet goed gaat, niet fijn aanvoelt of moeilijk is, dat je daar dus niet naar luistert. Nee, je gaat gewoon zo mans lopen doen totdat je paard zich maar weer overgeeft....kan jou het wat schelen? Nee, zolang ze maar doet wat jij wilt. Jij doet nooit wat fout, je paard kan zich onmogelijk ongemakkelijk voelen!

Vertel mij eens dan hoe jouw paard kan aangeven dat er iets niet fijn gaat of iets niet lekker voelt of moeilijk is?

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:59

gazzetta schreef:

Als een paard aan de teugel loopt, is dat toch normaal gesproken een teken van ontspannenheid. Het lijkt me sterk dat een paard je uitprobeert door niet aan de teugel te lopen. Dat lijkt mij eerder een teken dat ze niet ontspannen genoeg is, waardoor ze niet naar beneden komt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:12

gazzetta. aan de teugel is geen trucje dat je af kunt dwingen. Als je dat wel doet, dan loopt het paard niet correct aan de teugel.
Aan de teugel is een resultat wat je krijgt door van achter naar voren te rijden met de juiste aanleuning.

De baas zijn is niet goed. Je moet leider zijn en dat kun je niet afdwingen. leider wordt je door wederzijds respect.

gazzetta, je moet nog een hoop leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:50

Ik ben het helemaal eens met mijn voorgangers Ja

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:55

Dat is ook de reden dat ik liever praat over "over de rug rijden" dan over "aan de teugel".
Ik denk dat veel mensen bij aan de teugel rijden denken dat ze het goed doen, maar dat er ondertussen een valse knik in de nek komt.
Dat krijg je nl als je voor maar strak vasthoudt totdat je paard inknikt.
En helaas zien en voelen veel mensen het verschil niet....

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:14

nou dan hebben jullie hier ff een andere mening over, maar die ene keer dat consequent zijn heeft in ieder geval wel geholpen, want zondag had ik concour en het is super gegaan en ze was helemaal ontspannen in de rug en in de hals en als jullie dat niet aanvoelen moeten jullie misschien zelf wel nog veel leren Doei!

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:15

gazzetta schreef:
nou dan hebben jullie hier ff een andere mening over, maar die ene keer dat consequent zijn heeft in ieder geval wel geholpen, want zondag had ik concour en het is super gegaan en ze was helemaal ontspannen in de rug en in de hals met de juiste buighing in de hals en als jullie dat niet aanvoelen moeten jullie misschien zelf wel nog veel leren Doei!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:31

gazzetta, jij moet nog heel veel leren,

plaats eens wat foto's van jezelf dan, dan kun je laten zien wat JIJ bedoelt..

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:34

Ik zal de eerste zijn om te roepen dat ik nog heel veel moet leren, maar dan ben ik ook wel benieuwd naar je fototopic.

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:43

[img]Afbeelding[/img]

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:44

gazzetta schreef:
[img]Afbeelding[/img]

alstublieft

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:46

gazzetta schreef:
ik heb ook een groot probleem met het aan de teugel rijden,, gister in de les ging hij helemaal tegen de teugel en als ik maar een beetje mn houden sloot ging ze al met het hoofd omhoog.. ik ergerde me kapot maar dat heeft natuurlijk g3een zin. toen heb ik dr eens ff flink aangepakt: teugel kort en links rechts inbuigen . En dit hielp!! het laatste kwartiertje in de les ging ze naar mijn gevoel veel meer ontspannen

gezien deze tekst geloof ik er niks van dat bovenstaande foto van jou als ruiter zijnde is.
ooit van BEEN gehoord, aan de teugel rijden doe je met voornamelijk je BENEN ...

laat eens wat meer foto's zien, en graag ook wat groter , deze is niet te beoordelen

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:48

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:49

[img]Afbeelding[/img]

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:50

gazzetta schreef:
[img]Afbeelding[/img]

jammer maar ik ben het toch echt

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:51

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:52