Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:39

Vergeet niet dat ik zei dat ik voor de eerste keer serieus bezig was met dat jonge dier. De hand volgen kan ze zeker wel, dat is het probleem ook niet. Er is ook geen probleem bij dat paard behalve dan dat ze nog maar net onder het zadel is. Een zwevende draf is imo zeker wel een fijne draf. Een draf die door het hele lichaam gaat, en goed van de grond komt. Waarbij ze dus de rugspieren goed gebruiken en van achter naar voren lopen. Ik blijf van die mond af omdat ik het haat om met druk in mijn handen te moeten rijden. Enneh als ik zo naar die plaatjes kijk ben ik niet de enige. Alleen lopen mijn paarden dan nog netjes naar beneden, en niet zo ver voor de teugel en met hun nek bijna recht omhoog...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:39

Interessante discussie!

(ik lees al het hele topic mee.. wil het graag in mijn lijstje hebben zodat ik kan zien wanneer er een nieuw bericht is Bloos )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:43

en daar ontstaat dan het verschil van mening. Jij vindt dat de foto's van de LDR voorbeelden de werkelijdheid benadert, anderen (waaronder ik) bestrijden dat. Ik heb Kottas niet IRL gezien, wel de Spaanse rijschool trouwens maar dat is lang geleden, en kan dus niet aangeven in hoeverre die plaatjes representatief zijn. Ik weet wel dat ik een hoop foto's van Kottas heb gevonden op Google (waaronder een op de voorpagina van zijn boek en daar zie ik exact hetzelfde als wat de lDR ruiters wordt verweten. Doorslaande stang, achterblijvend achterbeen, nek niet het hoogste punt.

Bij een andere foto (als illustratie bij een clinic) zie ik een zwaaiende staart, oren naar achteren en een hoog blijvend kruis.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:45

runningkawa schreef:
Citaat:
Tja net hoe je er tegen aan kijkt. Ik ben van mening dat als je niet aan de mond komt het paard ook niet van je teugel weg kan duiken achter de teugel, want dat is in feite waarom paarden achter de teugel gaan lopen. Ze willen de teugeldruk ontwijken

Hier ben ik het niet mee eens

Er bestaan echt wel paarden die vanzelf erachterlopen, ook al ben je nog niet aan de teugel gekomen.
Die lopen direct in zo'n houding.
En dan is het aan de ruiter om ze daar uit te rijden.
Deze paarden zijn ook allemaal niet goed voor het been.

een paard wat gewoon achter de Ll loopt, is daar direct uit te halen als hij je hand volgt
Een die zelf achter de Ll loopt, volgt je hand niet.

mijn hand kan ze wel volgen ja. Maar ik wil niet dat ze met haar neus over de grond loopt, en ik wil ook niet met druk in mijn hand blijven rijden. Ik wou haar daar hebben, maar zonde teugel gebruik. En dat lukte perfect. Ik schreef dat ze het vanzelf deed omdat ik dus niet hoef te trekken. Ze luisterd dus erg goed naar je zit en je been. Dat houd dus ook in dat ze ondanks dat ze nog niks kan al wel goed aan het been is. En ze mag best wat hoger komen van mij maar niet met haar neus in de sterren Haha! Als ik op zo'n moment mijn beide benen wat aanleg en mijn zit wat sluit, komt ze ook wel wat hoger. Maar meer ga ik nog niet doen, ze kant echt nog niks. Ik vind dat veel te ver gaan om dan direct zowel hoog als laag te verlangen. Dat komt straks wel. eerst die ontspanning op zoeken en er in houden. Vind ik veel belangrijker dan er direct voor te zorgen dat ze zowel hoog als laag kan lopen zodra ik dat vraag. Na een paar rondjes laag en eens kijken hoe ze reageert als ik m'n been aanleg en m'n zit sluit vind ik dat ze klaar is.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:45

QQQ, ja, daarin heb je gelijk (wat betreft Hinrichs in Reken). Toch: op dit kleine verbeterpuntje na is het paard compleet rond en gesloten...

Grappig dat mensen helemaal op tilt slaan bij paarden die laten zien waar ze vroeger voor werden gebruikt: dood-ordinair wapentuig...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:46

Toch grappig dat men telkens weer met Spaanse rijkunst aankomt als er over klassiek gesproken wordt.

Persoonlijk denk ik bij "klassieke dressuur" aan de Duitse manier van rijden.
Het gaat toch om LDR waarbij het uitstapje naar Klassieke Dressuur gemaakt wordt (als basis van het dressuurrijden). Dan kun je er toch ook vanuit gaan dat we het over klassieke Duitse dressuur hebben want ik zie dat Spaanse en Franse niet graag in de dressuurring verschijnen en ook dat is niet volgens de richtlijnen van de FEI.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:53

abby schreef:
Grappig dat mensen helemaal op tilt slaan bij paarden die laten zien waar ze vroeger voor werden gebruikt: dood-ordinair wapentuig...

Daarom waren de Oostenrijkers, fransen en Spanjaarden ook niet de echte top in het voeren van oorlogen en/of landsverdedigen met hun cavalerie en infanterie Haha!

En de duitsers, Russen (behalve wanneer die hun paarden opaten Clown ) Italianen enzovoort., dus wel.... Laten we de engelsen niet vergeten naast hun armada :d

Mischien dat de klassieke hoge school zoals getoond achterhaalt is door de jarten heen en verbeterd is door de duitse klassieke methode en aangevuld wordt met LDR?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:54

Je vindt de spaanse rijschool en saumur kunstjes toch niets met klassiek rijden of wat dan ook te maken hebben he.... Die paarden doen leuke sprongetjes maar kunnen nog geen L proef lopen, heb je ze wel eens zien draven of galopperen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:59

abby schreef:

ik weet niet wat je onder op tilt slaan bedoelt, ik weet alleen dat deze foto's volgens mij niet aansluiten bij de FEI, iets wat je zelf ook al aangaf.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:59

Jammer dat dit de topic ontkracht...

Wij hebben het over een heel ander klassiek rijden. Zeg maar het rijden van achter naar voren licht aan de hand, neusje voor, voorwaarts over 4 benen in balans, stilzittend in harmony.... Daar af en toe het LDR mee combineren voor dat extra, het van de grond af draven en electrisch zijn en dan weer neusje ervoor en vooruit blijven denken. In alle gangen en oefeningen (dus geen kunstjes)!

Laten we het daar bij houden en niet uitwijken naar circus enzo...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:13

Mireille1970 schreef:
Laten we het daar bij houden en niet uitwijken naar circus enzo...

Lees Steinbrecht eens tot het einde en leer waarom juist uitgevoerde schoolsprongen geen circuskunstje zijn, maar de top van de klassieke opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:27

als ik UZ kijk, zijn die kunstjes anders vrij vlug te leren zonder ooit een goede opleiding.

nee dat versta ik idd niet onder klassiek En ook daar zie je achter de LL, maar daar heb ik eens in een ander topic foto's van geplaatst.
ook het mooie achterbeen is er niet altijd.
Citaat:
Streven naar rijden in harmonie met je paard bijvoorbeeld, en niet enkel exact willen bepalen wat je paard waar en hoe mag doen. Niet domineren dus, maar samenwerking (waarbij de ruiter nog altijd bepaald wat er gebeurt, maar het paard het als vanzelf lijkt te tonen).

Dit is precies wat ik in de les ook moet doen.
En uiteraard thuis ook wil.

En denk de LDR rijders ook, alleen met aanvulling van.

En zo is meteen de vraag beantwoord van wat ik echt LDR vind Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:49

runningkawa schreef:
als ik UZ kijk, zijn die kunstjes anders vrij vlug te leren zonder ooit een goede opleiding.

Als kunstjes zijn ze vlug te leren, maar dan worden ze technisch niet goed uitgevoerd.
Net als een lekkere zweefdraf er voor een leek goed uitziet, maar dat niet is, ziet een gekunstelde schoolsprong er voor de leek goed uit, maar is dat evenmin.

RDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:11

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:32

Nee, dan wat eronder staat:

Following correspondance with a Dutch trainer, we have temporarily removed compromising photos of various Dutch international dressage riders performing extreme rollkur during the warm up for a competition in Holland.
We are currently taking legal advice on this matter, and hope to bring the site back up soon.

Ben benieuwd welke trainer dat is geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:43

Mireille1970 schreef:
Hahahahahahahahahahaha, sorry. Maar dat gaat toch nergens over. Jullie roepen al dat de hand niet wordt gevolgd als je een foto ziet met een luchtige teugelvoering en jullie vinden het geweldig dat dat paard een kunstje kan zonder handen .....

Ten eerste was ik het dus neit van het gezeur over die lichte teugelvoering, maar ik vind het geen kunstje als je paard puur op zit en been piaffe kan laten zien. Dat hij dan niet perfect is vind ik neit meer dan logisch. In jouw ogen kan je dus geen dressuur rijden zonder hand erij?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:47

Ik denk dat ze er meer op doelde dat eerder commentaar op een losse teugel bij LDR ruiters was dat het paard de hand niet volgt.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:52

nou, er is ook nog iets als aanleuning en een constante verbinding tussen paard en ruiter. en daarvoor heb je je hand wel nodig.

RDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:55

Ptries schreef:
Nee, dan wat eronder staat:

Following correspondance with a Dutch trainer, we have temporarily removed compromising photos of various Dutch international dressage riders performing extreme rollkur during the warm up for a competition in Holland.
We are currently taking legal advice on this matter, and hope to bring the site back up soon.

Ben benieuwd welke trainer dat is geweest?

Goh wie zou dat nu toch zijn.. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:04

Biepje schreef:
nou, er is ook nog iets als aanleuning en een constante verbinding tussen paard en ruiter. en daarvoor heb je je hand wel nodig.

Tuurlijk is aanleuning wanneer je met teugels op rijdt heel belangrijk, maar daarbuiten is het volgens mij niet onmisbaar, maar dat si weer een andere duscussie (zou een paard alle oefeningen uit moeten kunnen voeren op zit en been)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:21

Ik vind de foto's die Kjoedie plaatste inderdaad een heel stuk beter ogen dan de LDR foto's die ik gezien heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:33

Toch hetzelfde systeem waar je je mening op basseerd
Het is maar net wat een plaatser wil laten zien.

Al vind ik foto 1 niks qua achterbeen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:59

kjoedie schreef:
Hierbij een aantal foto's die wel een prettig beeld geven Haha! zowel op het voorterrein als in de ring

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wat vinden jullie hiervan?

Dat is meer normale dressuur

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:16

Noeki schreef:
kjoedie schreef:
Hierbij een aantal foto's die wel een prettig beeld geven Haha! zowel op het voorterrein als in de ring

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wat vinden jullie hiervan?

Dat is meer normale dressuur

Ja en dat krijg je dus met name door LDR.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:18

Dus mensen die geen LDR rijden, kunnen ook geen normale dressuur rijden?