Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:02

Met een holle of weggedrukte rug kun je geen dressuur rijden. Een bolle rug ken ik niet, wel een rug die aangespannen is.
Snap je niet wat een weggedrukte of holle rug is Arie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:12

Afbeelding
Een 'bolle' rug. Zie hoe de buikspieren aangespannen zijn.

Afbeelding

Een holle rug, kijk naar de uitgezakte buik. Een paard dient zijn buikspieren aan te spannen omdat anders rugproblemen ontstaan. De buikspieren zorgen voor de juiste aanspanning vanuit de achterhand naar de voorhand. Op deze foto zie je goed dat het paard zijn rug niet juist gebruikt en dus in twee stukken gaat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:19

Arie53 Kan vooral niet goed lezen.
Anders, zou ze gelezen hebben dat het verschil tussen een holle en een bolle rug hoogstens 6 cm bedraagt.
Dat die afstand afhangt van het soort paard, sommige wat minder sommige wat meer.
Bij( Iberische) paarden met een korte rug zie je het moeilijk.
Dat het niet direct duidelijk zichtbaar is maar vooral voelbaar.
Wanneer je het paard juist rijdt voel je de rug omhoog komen en tegelijkertijd voel je dan dat alles "werkt", dat het goed is....

Het komt voort uit het voorwaarts, zie de schimmel hierboven, geen voorwaarts, zie de zwarte, voorwaarts én dat heeft niets met de plaats van het achterbeen te maken.
En ik draaf even door:
de plaatsing van het achterbeen is van geen belang, dat plaatst zich vanzelf goed als de rug bol is en het paard voorwaarts.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-11-13 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:23

Zo is het Simpelman. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:25

Wat is jou rijervaring Arie53? Heb je het al eens gevoeld, een goedgaand paard?
Of komt jouw wijsheid uit boekjes?
Ik ben er nml. van overtuigd dat om te weten hoe het zit je op zijn minst paard gereden moet hebben en dan bedoel ik dat je ook ervaren moet hebben hoe een goedgaand paard gaat. Dus op zijn minst het gevoel hebben gehad op een goed geschoold paard en dan bedoel ik geen paard wat L-nivo loopt maar een verder doorgereden paard. En eigenlijk ook een warmbloed i.p.v. een koudbloed of iberisch paard aangezien die toch net wat anders zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-13 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:37

Anoniem schreef:
Met een holle of weggedrukte rug kun je geen dressuur rijden. Een bolle rug ken ik niet, wel een rug die aangespannen is.
Snap je niet wat een weggedrukte of holle rug is Arie?

Jawel. Dat zijn vooral de paarden met hoog Engels Volbloedaandeel in hun model die hun hoge achterhand niet kunnen laten dalen om via de beweeglijke lendenwervels de romp stabiel stabiel en daarmee de rug recht te maken zodat het gewicht gelijk over de dragende benen wordt verdeeld waardoor de massa in balans kan worden verplaatst.

De buikspieren komen pas aan de orde als de benen worden geheven.

De goedgewelfde rug op stand en in de beweging.

Afbeelding

Hier vind je nog een reeks voorbeelden hoe wel en niet hoort.

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php ... ok#p498142

Jouw beide foto's dekken in beide gevallen niet je bijgeleverde tekst.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:39

Van beide posters, xmarliez en Midgie de filmpjes bekeken (ik heb helaas geen geluid).
Waarvoor dient dat lange stappen?
Ik stap ook wel een minuut of 10 in, maar niet op die manier.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:39

Citaat:
Wanneer je het paard juist rijdt voel je de rug omhoog komen en tegelijkertijd voel je dan dat alles "werkt", dat het goed is.

Dat is niet de rug maar de hele romp die door de verende ledematen in de afzet verticaal wordt geheven en in de landing weer daalt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:40

Het lijkt hier inmiddels wel een fokkerij-topic :+

Kan dat niet ergens anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:40

arie53 schreef:
Jawel. Dat zijn vooral de paarden met hoog Engels Volbloedaandeel in hun model die hun hoge achterhand niet kunnen laten dalen om via de beweeglijke lendenwervels de romp stabiel stabiel en daarmee de rug recht te maken zodat het gewicht gelijk over de dragende benen wordt verdeeld waardoor de massa in balans kan worden verplaatst.

De buikspieren komen pas aan de orde als de benen worden geheven.

De goedgewelfde rug op stand en in de beweging.

[ Afbeelding ]

Hier vind je nog een reeks voorbeelden hoe wel en niet hoort.

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php ... ok#p498142

Jouw beide foto's dekken in beide gevallen niet je bijgeleverde tekst.

Welk nivo rijd je of heb je gereden? Ik heb op een volle engels volbloed echt een werelds gevoel gehad. Heb jij vast een slechte gehad. Of lag het aan je eigen rijden misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:43

arie53 schreef:
Citaat:
Wanneer je het paard juist rijdt voel je de rug omhoog komen en tegelijkertijd voel je dan dat alles "werkt", dat het goed is.

Dat is niet de rug maar de hele romp die door de verende ledematen in de afzet verticaal wordt geheven en in de landing weer daalt.

Ja, de rug zit nml. aan de romp vast. Ik dacht dat je dat wel had begrepen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:53

setteke schreef:
Van beide posters, xmarliez en Midgie de filmpjes bekeken (ik heb helaas geen geluid).
Waarvoor dient dat lange stappen?
Ik stap ook wel een minuut of 10 in, maar niet op die manier.

Ik hoop dat je mijn tekst er ook bij hebt gelezen :)
Want ik rij dus absoluut niet meer via de AR manier (al jaren niet meer), en tja waar het toen voor diende? Ondertreden... nou sorry maar met alleen onder treden krijg ik geen goed gaand paard :D Bij de AR zweren ze erbij!
Tegenwoordig stap ik ook niet meer zo in. Een paard dient gelijk in de hand gesteld te gaan en van achter naar voren. Daarnaast is het gewoon stappen geen training. Rijden is rijden en dat wil zeggen iedere pas moet goed zijn, van achter naar voren en in de houding. En het rijden van oefeningen ipv rondjes om zo 'onder te treden'.

setteke

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:02

Ja xmarliez, ik had de tekst ook gelezen :D .
Maar ik was benieuwd waar dat lange stappen voor dient, omdat zowel jij als Midgie heel lang stappen. Dus voor het ondertreden, ik zou eerder zeggen voor het soepeler maken. Maar daar vind ik het weer te lang voor duren.
Ik heb ooit ook een les gevolgd waarin heel veel gestapt werd, het liefst nog met het hoofd van het paard naar de wand en dan zijwaarts. Was geen AR (wat het wel was, weet ik niet), maar ook niet mijn idee en het is dus bij 1 les gebleven.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:25

setteke schreef:
Ja xmarliez, ik had de tekst ook gelezen :D .
Maar ik was benieuwd waar dat lange stappen voor dient, omdat zowel jij als Midgie heel lang stappen. Dus voor het ondertreden, ik zou eerder zeggen voor het soepeler maken. Maar daar vind ik het weer te lang voor duren.
Ik heb ooit ook een les gevolgd waarin heel veel gestapt werd, het liefst nog met het hoofd van het paard naar de wand en dan zijwaarts. Was geen AR (wat het wel was, weet ik niet), maar ook niet mijn idee en het is dus bij 1 les gebleven.

Soms kan het nodig zijn om "lang" te stappen, ligt er op dat moment maar aan of het paard bij de les blijft, vlot reageert op hulpen etc.
Wat xmarliez dan nu blijkbaar niet meer doet, het ondertreden..... mits op een goede manier uitgevoerd zorgt het ervoor dat het paard meer gewicht naar achter verplaatst.
Kan een aanrader zijn :j

De discussie AR/KD is inmiddels inderdaad al aardig uitgekauwd en begint er meer en meer op te lijken om elkaar maar zoveel mogelijk af te kraken.

Zoals ik hier al vaker heb geschreven; de één predikt wat op KD zou moeten lijken maar laat het totaal niet zien in zijn lessen en een ander predikt weer iets anders en komt er wellicht wel verder mee.

Laat ik het dan maar bij "internetruiter" houden :j bevalt mij in ieder geval prima.
Ook nog eens een "aanrader" voor menig "ruiter" /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:36

Op welke hulpen dient een stappend paard dan te reageren Cherie?
Ik stap los om de spieren op te warmen maar daarna gaan we toch echt aan het werk. Eerst in een rustig draf of galoptempo met veel tempowisselingen. Juist in stap moet je niet veel prutsen. Juist omdat wanneer je te veel zit te prutsen het paard zich gaat spannen en dat ten koste gaat van de kwaliteit van de stap.
Mag ik vragen hoe vaak en wanneer jij drijft in bijv. de stap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:42

cherie78 schreef:
Zoals ik hier al vaker heb geschreven; de één predikt wat op KD zou moeten lijken maar laat het totaal niet zien in zijn lessen en een ander predikt weer iets anders en komt er wellicht wel verder mee.

Laat ik het dan maar bij "internetruiter" houden :j bevalt mij in ieder geval prima.

Het wordt toch zeker niet te warm onder je voeten Cherie? :D Jij bent nml. altijd erg fanatiek dus het verbaasd mij als je ineens afhaakt.
Ik wil graag met je discussieren hoor.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:44

Anoniem schreef:
Op welke hulpen dient een stappend paard dan te reageren Cherie?
Ik stap los om de spieren op te warmen maar daarna gaan we toch echt aan het werk. Eerst in een rustig draf of galoptempo met veel tempowisselingen. Juist in stap moet je niet veel prutsen. Juist omdat wanneer je te veel zit te prutsen het paard zich gaat spannen en dat ten koste gaat van de kwaliteit van de stap.
Mag ik vragen hoe vaak en wanneer jij drijft in bijv. de stap?

De "boekjes" schrijven voor; alleen dan "drijven" wanneer het paard stil valt.

Het "prutsen" in stap doe ik vooral als ik van arbeidsstap naar middenstap zou willen gaan of juist iets meer wil "verkorten" in stap.
Vanuit die "verkorting" pruts ik naar iets van een middenstap toe en van daaruit pruts ik ook wel eens naar het halthouden (is dan wel geen stap, maar wel af en toe handig :j )

Ik pruts verder nog in stap op de volte aan een stukje schoudervoor, wijken (dus een soortement van openen en sluiten van de volte), of een stukje traver.
Maar meestal doe ik zomaar wat; net wat de boekjes nu weer voorschrijven.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:47

Anoniem schreef:
cherie78 schreef:

Het wordt toch zeker niet te warm onder je voeten Cherie? :D Jij bent nml. altijd erg fanatiek dus het verbaasd mij als je ineens afhaakt.
Ik wil graag met je discussieren hoor.

Ik heb niet zo vlug last van "warme" voeten, dus nee, het wordt niet te warm.

Wie weet zijn we elkaar wel eens tegengekomen op wedstrijden :') Ik als groom natuurlijk :j om mijn theoretische kennis te delen ;)

Maar ik was nog steeds niet van plan om "af te haken" hoor. Ik vind het hier veel te leuk *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:52

cherie78 schreef:
Het "prutsen" in stap doe ik vooral als ik van arbeidsstap naar middenstap zou willen gaan of juist iets meer wil "verkorten" in stap.
Vanuit die "verkorting" pruts ik naar iets van een middenstap toe en van daaruit pruts ik ook wel eens naar het halthouden (is dan wel geen stap, maar wel af en toe handig :j )

Ik pruts verder nog in stap op de volte aan een stukje schoudervoor, wijken (dus een soortement van openen en sluiten van de volte), of een stukje traver.

Denk je dat het niet beter is om die oefeningen die jij benoemt in draf te doen ? Is nml gezien de beenzetting wat fijner en makkelijker dan in de stap. Dus waarom doe je dit al in de stap? Ik begin zelf altijd altijd gewoon in het recht naar voren rijden in alle drie de gangen. Pas wanneer het paard aan de hulp staat, oftewel het gas en de rem het doen en de aanleuning voor elkaar is ga ik beginnen met de zijgangen. Ik denk dat je nml eerst bovenstaande volgorde aan moet houden.
Ik begrijp niet goed wat voor zin het heeft om je paard al in middenstap te laten lopen en schoudervoor te rijden en zeker niet in de moeilijkste gang van het paard, de stap. Als ik de tinker van Midgie in het filmpje zie stappen dan zie je juist wat er mis gaat. De zuivere stap gaat verloren door het gepruts in de stap.

In mijn beleving hoort een paard eerst voorwaarts en aan de hulpen te zijn. Dat ga je niet voor elkaar krijgen in de stap.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-13 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:00

Simpelman schreef:
Ultieme lichtheid wordt bereikt door jaren trainen, die krijg je niet door een beetje zachtjes te zitten te frummelen.

Kijk, daar heb je me dan weer wel :D :D :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:01

Anoniem schreef:
cherie78 schreef:

Denk je dat het niet beter is om die oefeningen die jij benoemt in draf te doen ? Is nml gezien de beenzetting wat fijner en makkelijker dan in de stap. Dus waarom doe je dit al in de stap? Ik begin zelf altijd altijd gewoon in het recht naar voren rijden in alle drie de gangen. Pas wanneer het paard aan de hulp staat, oftewel het gas en de rem het doen en de aanleuning voor elkaar is ga ik beginnen met de zijgangen. Ik denk dat je nml eerst bovenstaande volgorde aan moet houden.
Ik begrijp niet goed wat voor zin het heeft om je paard al in middenstap te laten lopen en schoudervoor te rijden en zeker niet in de moeilijkste gang van het paard, de stap. Als ik de tinker van Midgie in het filmpje zie stappen dan zie je juist wat er mis gaat. De zuivere stap gaat verloren door het gepruts in de stap.

In mijn beleving hoort een paard eerst voorwaarts te zijn. Dat ga je niet voor elkaar krijgen in de stap.

Wellicht zijn onze paarden nu net al te "voorwaarts" en wil ik ze meer "bij de les" houden.

Wat voor de één goed zou zijn, hoeft nog niet per definitie voor een ander goed te zijn.
Ik zie daardoor niet zo goed in, waarom ik juist de stap niet zou gebruiken om mijn paarden aan de hulpen te zetten.
Maar ja, ik pruts maar wat aan :j (zo vertelde Mara de Bel mij eens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:08

Mara de Bel heeft denk ik gelijk. :D
Maar goed, jij rijdt natuurlijk op een welshcob en wellicht zit daar het verschil in.
Voor mij geldt dat een warmbloed het juiste karakter en temperament heeft voor de dressuursport. Is natuurlijk toch wat anders dan een dier wat minder of niet gebouwd is als atleet.
Juist om mijn paarden bij de les te houden zou ik niet blijven stappen maar ze aan het werk zetten. Juist een wat minder temperamentvol paard zou in slaap vallen in de stap. Lekker spielerei maken. Lekker samen aan de gang gaan.

PS: ik heb niets tegen welshjes hoor. ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:13

Anoniem schreef:
Mara de Bel heeft denk ik gelijk. :D
Maar goed, jij rijdt natuurlijk op een welshcob en wellicht zit daar het verschil in.
Voor mij geldt dat een warmbloed het juiste karakter en temperament heeft voor de dressuursport. Is natuurlijk toch wat anders dan een dier wat minder of niet gebouwd is als atleet.
Juist om mijn paarden bij de les te houden zou ik niet blijven stappen maar ze aan het werk zetten. Juist een wat minder temperamentvol paard zou in slaap vallen in de stap. Lekker spielerei maken. Lekker samen aan de gang gaan.

PS: ik heb niets tegen welshjes hoor. ;)

Blij toe, dat we het wat dat betreft eens zijn wb Mara de Bel :D ;)

Gelukkig maar dat jij niets tegen welshjes hebt; ik nl ook niet niet :D

Mijn warmbloeden zijn "koelbloediger" dan mijn welsh cobs, wellicht hebben we dan iets andere "warmbloeden" :j
Eén van mijn warmbloeden is een half engels volbloed :+ }>

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:18

Anoniem schreef:
In mijn beleving hoort een paard eerst voorwaarts en aan de hulpen te zijn. Dat ga je niet voor elkaar krijgen in de stap.

Mee eens, ik vind stapwerk heel nuttig mits het paard los is en aan de hulpen.
De stapoefeningen AR van Midgie en Marlies had als doel (zoals ik al vermoedde het ondertreden).
Maar dat ondertreden werd (als er al sprake van was) meteen verloren doordat het paard over de schouder weg kan/kon lopen. Daarom wordt dus bij AR een extreme stelling aangehouden, die imo niet nodig is als de buitenkant zou worden begrenst. Ik kan mij voorstellen dat de manier ruiters/amazones iets van gevoel bijbrengt, iets dat ze missen bij heel veel Orun geschoolde instructeurs. Eigenlijk hetzelfde als Antoine de Bodt doet met zijn rechtricht verhaal. Uitvergroten van de hulpen, waardoor zijn leerlingen voelen wat er onder ze gebeurt. Maar niet nodig voor degenen die het "rechtrichten" al onder de knie hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:19

cherie78 schreef:
Mijn warmbloeden zijn "koelbloediger" dan mijn welsh cobs, wellicht hebben we dan iets andere "warmbloeden" :j
Eén van mijn warmbloeden is een half engels volbloed :+ }>

Rijd je dochter er op of jij? Mijn ervaring is dat wanneer je niets vraagt aan je paard er ook niets komt. En dat is het verschil tussen paardrijden en dresuurrijden.