Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:25

Debra, ben me al aardig aan het inlezen. Ga er ook geen online kopen, maar bij de ruiterzaak. Maar aangezien ik al sinds vrijdag aan de ibuprofen ben door een zere rug denk ik dat zo'n ding niet verkeerd is, als hij goed past...Dat is een ritje naar Epplejeck of divoza wel waard :D

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:45

dat is waar. Zorg dat je hem kan proberen op een zadel dat gelijkt op dat van jou en die naar jou gevoel lekker zit.
Ik ben ook eens gaan kijken voor eentje (omdat ik ging leren springen) en heb dit op een zadel moeten proberen. (ik heb er uiteindelijk geen gekocht omdat een springruiter me vertelde dat wanneer je valt bij het springen, je 9 van de 10 keer op je schouder valt en daar helpt een protector niet)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:55

Dat is dan inderdaad weggegooid geld:) las inderdaad dat je het op een zadel moest proberen...Nooit gedacht dat ik nog met zo'n ding zou gaan rijden maar ach, voor t goeie doel :D

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:10

Ik meld me ook even als ik mag xD
Rijd al sinds mijn geboorte, tijdje stil gelegen of op manege omdat we door verhuis alle paardjes weg moesten doen. Maar uiteindelijk terug een eigen paardje. Alleen te veel paard, te weinig ruiter xD. Nu heel veel schrik op haar gehad (samen met haar gevallen, bokpartijen gehad (3x piste links om met 4 benen in de lucht en dan kont omhoog, dan uit het niks omdraaien en opnieuw. Tot ik eraf lag), noem maar op). Schrik ook weer overwonnen. Heb haar nu uiteindelijk weg gegeven om op de wei te staan als fokmerrie (geeft mooie veulens) zonder andere paarden in de buurt. Maar de laatste keer dat ik heb gereden lag ik er weer, midden in de mest en modder dit keer xD. Heb nu best wel zenuwen om straks terug op haar dochter te gaan rijden (is stukje kleiner, moet nog paar kg afvallen ik erop mag van mezelf).

Maar daar heb ik eigenlijk niet echt schrik voor. Vooral voor het springen. Om een of andere reden heb ik hier zo'n schrik voor. Terwijl dit het enige is waar ik eigenlijk bijna nooit ben gevallen met deze merrie. Ja heb er ook wel eens afgelegen maar niet zo fel als tijdens dressuur. En toch als ik hindernis in de piste ZIE (staat daar gewoon) klap ik dicht. Het is al nu zo ver dat ik gewoon kan rijden. Maar te veel moet je niet verwachten. Terwijl mijn veulen (oke 5 jarige ondertussen xD) wel graag springt wil ik haar dit niet ontzeggen. Balkjes geen probleem, maar verhoog ze niet want het is gedaan. Iemand tips? Want vind het echt vervelend, bokkend paard, paard dat zich bij een pakt, paard dat bit tussen zijn tanden pakt, paard dat wipt en echt steigert vind ik allemaal niet eng. Oke wel eng, maar heb er geen schrik voor. Val ik dan val ik. Breek ik iets? zolang het mijn nek niet is kan ik nog verder. Maar haat het dat ik gewoon NIET durf te springen xD

Ps: voor schrikachtige paarden, en ruiters met lichte schrik: Relax van global medics. Is een product dat ook in wedstrijd milieu toegelaten is. Heb dit gebruikt voor een paardje dat aangevallen was door honden. En dit hielp enorm. Worden ze rustig van in het hoofd, geconcentreeder.
En voor mezelf heb ik het gebruikt (weet niet of het kwaad kon, denk ik niet xD) voor die merrie die ik beschreef de eerste toen ik terug op ging na half jaar. Werd er zelf stuk minder zenuwachtig van xD
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 28-05-13 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:15

Iemand die je dat kleine duwtje geeft. Hebben ze bij mij vorige week ook gedaan. Ik had de balk al een aantal keren in draf genomen en ging super, vervolgens moest ik in galop. Heeft een kwartier geduurd vooraleer ik durfde, maar voelde toen super.
Als je er 1x over gegaan bent, is de angst weg (wel tot je de volgende springles hebt in mijn geval) Heel laag beginnen, eventueel ook grondbalken in galop nemen

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:17

Gusti, begin inderdaad eens met grondbalkjes. Gewoon 1 balk ergens in de bak leggen en er overheen gallopperen om te voelen hoe het springen ook alweer voelt. Net zo lang tot je denkt: pffff doe me nu maar een kruisje! En voor haar is het waarschijnlijk ookal lol met een balk waar ze overheen mag springen:)

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:19

debravanesch schreef:
Iemand die je dat kleine duwtje geeft. Hebben ze bij mij vorige week ook gedaan. Ik had de balk al een aantal keren in draf genomen en ging super, vervolgens moest ik in galop. Heeft een kwartier geduurd vooraleer ik durfde, maar voelde toen super.
Als je er 1x over gegaan bent, is de angst weg (wel tot je de volgende springles hebt in mijn geval) Heel laag beginnen, eventueel ook grondbalken in galop nemen

Al gedaan
Al echt springinsctructeur bijgehaald omdat ik voor mijn a&b bevret op moest gaan. Van zodra ik hoger als 10 cm moet sla ik dicht. En een coach helpt niet. Zit er haast aan te denken om een hypnotizeur in te schakelen xD. En als het nu paard was dat zelf onder het zadel kon springen. Maar dat kan mijn 5 jarige ook nog niet. Dus is echt geen goede combinatie op deze manier xD
En ookal spring ik die 10 cm (mijn merrie die ik weg gegeven heb sprong die xD), dag daarna heb ik terug schrik

danoesje schreef:
Gusti, begin inderdaad eens met grondbalkjes. Gewoon 1 balk ergens in de bak leggen en er overheen gallopperen om te voelen hoe het springen ook alweer voelt. Net zo lang tot je denkt: pffff doe me nu maar een kruisje! En voor haar is het waarschijnlijk ookal lol met een balk waar ze overheen mag springen:)

Balkjes geen probleem. En ik wil springen. En als ik zeg zet maar een kruisje dan nog als ik aan kom gereden slaagt het stil en stop ik. Dus ja dit leert ze ook weigeren/

Ja ik ben echt paranoia met springen. Vroeg me af of andere dit ook in de maten hadden

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:28

Kun je dan niet even weer springen op iemand anders zijn paard? Om weer vertrouwen terug te krijgen? En iemand regelen die goed kan springen met jou erbij aan de slag met jouw pup?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:32

iemand de balk laten zetten, maar die mag niet zeggen hoe hoog die staat, dit kan best met een kruisje denk ik (ik kan die toch niet inschatten)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:32

je kan ook die 10cm blijven springen tot je zelf iets hebt van, ok, dit kan ik nu wel, mag best 5cm hoger. Zo probeer ik op te bouwen

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:33

danoesje schreef:
Kun je dan niet even weer springen op iemand anders zijn paard? Om weer vertrouwen terug te krijgen? En iemand regelen die goed kan springen met jou erbij aan de slag met jouw pup?

Het springen is voorlopig losspringen. En als mijn instructeur zelf terug mag rijden is het de bedoeling dat hij het haar aan leert onder het zadel.
Maar op een vreemd paard heb ik dezelfde schrik, alleen nog feller.

debravanesch ook al geprobeerd, en dit gaat tot bepaalde hoogte. En dan dag daarop als ik terug op stap heb ik weer schrik. Ben tans nog maar paar keer gevallen met springen. Meer met gewoon rijden xD

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:34

oke dat is ook geen optie. Eerst maar ff je instructeur afwachten dan en je lekker vermaken met losspringen en balkjes huppelen, komt vanzelf!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:35

danoesje schreef:
oke dat is ook geen optie. Eerst maar ff je instructeur afwachten dan en je lekker vermaken met losspringen en balkjes huppelen, komt vanzelf!

Ik word er gek van xD
Probeer al 8 jaar oplossing te zoeken. Waar ze eerst stond had ik deze schrik echter niet. En toen nieuwe manege waar niet gesprongen werd. Toen andere manege waar wel gesprongen werd. En daar durfde ik gewoon niet meer.
Is het omdat ik 2 jaar niet gesprongen had? Ik weet het niet xD

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:37

ik had 10 jaar niet gesprongen en deed het in mijn broek! Kon gelukkig een braaf paardje lenen van een stalgenoot waar ik al eerder op had gereden en die heel braaf is. Denk inderdaad wel dat je drempel hoger is geworden doordat je zo lang niets hebt gedaan!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:52

ik merk ook dat bij het ouder worden, je meer angst krijgt, net omdat je vaak meer verantwoordelijkheden krijgt en dus meer nadenkt.
Ik heb echt verstand op 0 gezet en erover (nu ik heb wel een paardje dat er na de sprong niet vandoor gaat, integendeel, ze stopt gewoon). Maar ik weet hoe moeilijk het kan zijn Gusti, het zal inderdaad de eerste maanden elke keer opnieuw die angst overwinnen zijn

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:23

voor mij is het eigenlijk de 2e keer met flinke angst.
Eerst keer was ik 13 a 14. Eerste pony. En die gaf gewoon rodeo. Na aantal rondjes bokken in de bak viel ik er uiteindelijk met salto's af. Ik stapte toen steeds terug erop en reed verder wel met knikkende knieen. Na flink privéles te nemen is vertrouwen terug gekomen.
Toen was ik nog jonger en heb ik een band opgebouwd met die pony (die ik van instructrice moest verkopen omdat het mijn dood ging worden) Heb het Z gehaald bij de paarden en L springen bij de paarden.

Nu ben ik ouder en merk ik dat het gewoon dat het idd anders is. Meer verantwoordelijkheid enz. Ben ook op andere manier gevallen. Gewoon uit het niets en dat blijkt voor mij enger te zijn dan een bok serenade oid.

Ik ben vandaag zonder longeren weer op Verona gestapt. Wel met slof vrij kort ze probeerde er letterlijk aantal keer onderuit te komen. Maar goed doel voor vandaag behaald.

En tja van andere kant is het makkelijk zeggen wat je moet doen enz. Maar als het over jezelf gaat is het toch lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:47

Danoesje ik rijd tegenwoordig ook met een bodyprotector :) Niet omdat ik me te bang voel om er zonder BP op te stappen, maar omdat ik zo'n last heb van mijn rug dat ik het echt nodig heb om in die bepaalde houding te zitten. Als merrie gaat lopen kútten en ik zit onderuit gezakt trek ik namelijk mijn rug op slot.

Ik heb vandaag echt heer-lijk gereden. Zelfs gegaloppeerd, was zo ontzettend trots op zowel mezelf als merrie. Ze was heerlijk te bewerken, ondanks dat ze zo vast zit was ze zelfs op de rechterhand geweldig te rijden, ook fijne binnenstelling. Weet niet of het nou aan het weer ligt of dat het gewoon eindelijk beter gaat, maar ik kwam er in ieder geval dik tevreden vanaf.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:36

Vandaag weer gereden. :) Ging wel oké. Ik denk alleen te veel na over wat er allemaal fout kan gaan. Als het paard een onverwachte beweging maakt raak ik al gestrest. M'n paard heeft hooikoorts en we reden vandaag buiten, samen met de vliegen was dit niet heel fijn. Maar op zich ging het wel goed. Een keer kwam er iemand op haar paard langs scheuren, waar door de mijne er ook vandoor wilde gaan. Gelukkig niets gebeurd, maar schrik daar wel steeds van. Binnenkort een buitenrit maken. Degene met wie ik een buitenrit gaat maken kwam vandaag kijken en weet dus wat m'n niveau is. Dat is dus wel fijn. :) Ben benieuwd hoe dat gaat worden.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:39

Dat herken ik ook hoor. ik denk ook vooral teveel wat er fout kan gaan.
Vandaag waren er ook veel smerige kleine vliegjes/ muggen eenz. Tja en ieits wat Verona vreselijk vind....... Maar ik denk weer tever....... en juist dat voelt ze aan die spanning.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:41

Ik heb een bodyprotector voor in het bos, deze bied ik te koop aan omdat hij mij iets te groot is (niet in het zadel gepast), dus als het wat voor je is?

Het is een Harry's Horse, twee keer mee gereden......heb zelf dubbele scorliose (of hoe noem je bochten in je rug :o ) en daar werkt de protector super mee, ik heb helemaal geen zere rug! Dus ik zou het sowieso doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:42

Ik zit idd ook met mijn rug, daar is het echt heerlijk voor :j

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:20

Ik heb nooit wat gehad met mijn rug maar sinds mijn val van vrijdag weet ik hoe het voelt :+ Hopelijk gaat het snel wat beter, want damn wat kost het een energie als het er steeds in schiet als je je alleen maar omdraait!!! Aangezien ik soms best een druktemaker kan zijn en fulltime werk, is rustig aan doen er helaas niet bij haha. Dus als iemand een goeie fysio/osteo weet in de buurt van amsterdam/zaandam..kom maar op :)

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:22

Hier in Zeeland weet ik er genoeg, maar verder kom ik ook niet danoesje..
Hmm, misschien is een bodyprotector dan nog niet eens zo'n gek idee...

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 00:24

ik meld mij ook aan...
vroeger als meisje van 10 ofzo gaan rijden bij manage...
Rot Manage want bijna elke les ging er wel paarden vandoor... Maar als ik paarden goed vertrouwde en kende en ik reed er vaak op en ik viel er eens af dan sprong ik er zo op tenzij het een paard was die ik niet kende....
Later een supper lieve schimmel gereden tot die met mij in een spring wedstrijd er vandoor ging. Ze bleek kreupel te zijn..
Paard is naar wei gebracht en nooit meer terug gekomen. Ik ben toen gestopt met rijden maar wel verzorgpaard gehad.
Daar ben ik ook mee naar pony club gegaan. ging erg goed tot die hele groep ergens van schrok en er van door ging...
Ik viel tegen de muur aan met balken op me rug gekregen.. pols gebroken rug klachten erbij gekregen en een blackout gekregen...
Sinds dien rij ik geen paard mee.. ja enkel op vakantie een keertje maar verder helemaal niks meer gedaan.
Nu iemand gevonden die alles op contact doet met paarden en zonder bit rijd en speciaal zadel heeft... en daar ga ik af en toe heen om eerst vertrouwen in paarden terug te krijgen... voordat er gereden word.

Als ik een paard vertrouw dan heb ik geen probleem om weer erop te springen als ik zelf me evenwicht niet goed kon houden en er af viel...
ooit hoop ik af en toe eens te kunnen rijden...

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:46

Eigenlijk heb je gewoon pech gehad met de paarden die je al gereden hebt Blitz22, en daardoor ben je het vertrouwen kwijt. Is echt jammer