Erika_Z schreef:Hoi Jotoma,
Leren ontspannen is iets, wat je kunt doen wanneer je niet rijdt. Er is geen recept, wat voor iedereen altijd werkt en je zult ook moeten oefenen om te leren ontspannen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld op Yoga (en Rijden) gaan (en verschillende oosterse vechttechnieken), of bijvoorbeeld Mindfulness leren. Ook een Centered Riding instructeur zal hier aandacht aan besteden.
Je kunt het volgende proberen:
Leg je hand onder je navel op je buik. Ga lekker rechtop zitten, en kijk of je met je ademhaling je hand op en neer kunt laten gaan. Dus als je inademt, wordt je buik wat dikker/boller, als je uitademt wordt hij weer dunner. Je ademt naar je hand toe. Voor sommige mensen is dit een hele moeilijke oefening, anderen pakken dit zo op. Gun jezelf tijd en oefen niet te lang achter elkaar (drie tot vijf maal naar je hand toe ademen en dan weer gewoon ademen), je kunt het aantal keren na verloop van tijd uitbouwen. Wanneer je laag in je buik ademt, vertel je je lichaam (en je paard) dat er rust is. Oefen dit eerst terwijl je gewoon ergens zit, dan op het paard terwijl hij stilstaat, dan in draf. Kijk maar eens, wat het je oplevert.
Dit is natuurlijk niet de enige manier en misschien heb je hier wel hulp bij nodig, maar wie weet geeft het je net dat zetje wat je nodig hebt.
Groetjes,
Erika
Hoi Erika, de ademshaling oefeningen was ik al veel mee bezig (hartcoherentie). Maar op een bank is dit makkelijker, dan wanneer je op een bewegend dier zit, vind ik

Gister aan het einde heeft een stalgenoot nog even geholpen. Voeten uit de beugels, handen los en zitten ontspannen en coherent worden. En ja, dan wil het wel

Komende zaterdag ga ik met haar oefenen met voltigesingel zodat ik ook in draf dit kan oefenen, terwijl zij mij aanwijzingen kan geven.
Toch vind ik het moeilijk te begrijpen dat mijn paard alleen op mijn houding niet naar voren wil. Ik krijg hem gewoon in stap, draf en galop er zit alleen nog geen voorwaartse drang in (ik kom even niet op het juiste woord). Zelf heb ik het idee omdat ik hem 2 jaar 'verkeerd' heb gereden, zeg maar half, hij nu nog steeds niet voorwaarts hoeft te gaan, omdat het eerder ook niet 'hoefde'. Dat in zijn systeem zit, zij vraagt half ik doe half. Is dit een rare gedachte?