Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:47

Zanshiro schreef:
Hier een kleine update:
Inmiddels loopt mijn paard weer goed *\o/* en heb ik er weer even opgezeten.
Dus donderdag wordt hij eindelijk rondom op ijzers gezet zodat we helemaal klaar zijn voor het buitenseizoen!!! (zin in)

Om een kleine impressie te geven van het rijden momenteel heb ik hier twee filmpjes van een week voor de blessure. Tips zijn altijd welkom!
[ Video ]

[ Video ]

ik heb even naar je filmpjes zitten kijken en wat mij opvalt is dat je paard voor t oog een mooie draf heeft maar het is me te traag.. in bewegingsmechaniek,het lijkt zo eerder een houdinkje en gaat richting het zweefdrafje,en oogt niet voorwaarts en snel, jij zit er hierdoor haast continu achter, achter in beweging en achterover in je zit. herken je dit?
ook lijk je te klemmen met je been en haal je de achterkant van je onderbeen omhoog.en komen je handen ook omhoog.
ik zou m dus graag wat sneller zien en minder braaf, snap je dan wat ik bedoel? :)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:11

Dank je voor je commentaar Knollentuin! Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt! Hij moet actiever in zijn beweging. Dit is ook een punt waar we momenteel tegenaan lopen in de wedstrijden en proberen te verbeteren.
Heb sinds de les van het filmpje (waar we ook op het punt van de activiteit gewezen werden) wegens blessure pas weer drie keer gereden. Ben nu vooral bezig hem beter aan het been te maken en heel snel te schakelen in de gangen en overgangen. Dus paar passen draf, overgang terug of extra voorwaarts.... Hij wordt enkel dan wel heel fanatiek en gaat heel snel over in galop. Dus zijn nog echt zoekende.
Heb je misschien nog tips voor ons om hem actiever in de beweging te krijgen?

Met het klemmen ben ik gister bezig geweest, heb het verschil gevoeld, maar vindt het nog moeilijk vol te houden. Moet ook eerlijk bekennen dat ik pas sinds kort over mijn angst voor het rijden aan het heen groeien ben. Ik hoop dat als straks mijn angst echt weg is ik ook ontspannender durf te zitten en mijn beugels weer een gaatje langer kan doen.

Ik heb ook nog even terug gekeken naar mijn handhouding. En ik zou mijn handen in mijn ogen beter een cm of 5 lagen kunnen houden, zodat de teugels en arm op 1 lijn komen. Dit bedoel jij denk ik ook?

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:33

ja, dat is idd precies wat ik bedoel, leuk dat je m in een keer hebt!!
voor de activiteit rij ik idd tempo wisselingen maar ik ben er dan op gebrand dat paard niet uit zichzelf weer terugkomt in zn eigen vertrouwde 'toerental' [ik denk dat je dan ook begrijpt wat ik bedoel, als ik je filmpje zie denk ik dat je paard dit tempo heel lang en comfortabel vol kan houden.. snel naar voren en snel naar voren blijven, pas terugkomen als ik dat aangeef.
ja precies dat met je handen :j en dan gekoppeld aan t gevoel dat iemand je naar voren plaatst met een hand tussen je schouderbladen op je rug zodat je mee naar voor gaat, dat helpt je paard ook vlotter te worden en hoef je minder met je been 'vast te houden'

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:48

Je hebt helemaal gelijk vwb de toerental! zal daar eens extra op letten om hem dan juist wat erboven (of eronder) te rijden.

Goh dat van een hand tussen de schouderbladen is ook een handige tip!

Ga vanavond of morgenochtend eens flink aan de gang ermee.

Bedankt!!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:28

Leuk! Laat je even weten hoe t ging?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:02

Leuk die les van Jan Willem, Zanshiro! Dat lijkt mij ook wel een keer wat. Is dat in Tolbert vrijdag? Ik ben benieuwd of zijn advies overeenkomt met de adviezen van KT.

Ik heb stuurproblemen met mijn merrie. Ze negeert mijn linkerbeen, daarom nu ook de westernlessen. We rijden op dit moment vooral op de binnenhoefslag en dan veel voltes en grote achten met contrastelling. In stap gaat dit al veel beter, maar in draf valt ze op de rechterhand helemaal naar buiten. Ik span dan ongemerkt mijn rechterbeen, dat helpt natuurlijk helemaal niet. :n Vandaag bezig geweest met heel bewust mijn rechterbeen los te houden en mijn linkerbovenbeen er iets meer aan te leggen, dat helpt wel, maar makkelijk is het niet. Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:47

@Imre: Nee is niet in Tolbert, is in de manege van Veendam. Daar geven ze gastlessen van Hergen van Hall en Jan Willem. Het is voor mij ook de eerste keer dat ik les van hem ga krijgen dus ben zelf ook heel benieuwd. Ga jij trouwens naar de T.oppers van het Noorden toe?
Ik heb zelf geen tips voor je (behalve hetgeen je zelf ook noemt)

@KT: heb net even flink geoefend met al je advies! Handen lager. Hand tussen de schouderbladen met druk naar voren. Been en halt geinstalleerd. Been was ook echt meteen reactie. Halt was ook echt halt. Tempo heb ik wat opgeschroefd (en er goed op gelet dat hij niet uit elkaar viel, maar echt compact maar actief proberen te rijden/houden) en dat ging echt hééél fijn!! Voelde hem zo anders gaan bewegen, echt van achteruit! Voorkant een heel fijn contact. En hoefde heel weinig hulpen te gebruiken, ging allemaal veel meer op de automatische piloot. Ging natuurlijk niet meteen allemaal voor de 100% maar ik merkte echt heel duidelijk verschil en heb nu gevoeld waar ik naartoe moet rijden.
Dus ik ben echt super blij met de tips!!!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:56

Wat fijn om te lezen dat je positief effect merkt! Ik word altijd zo vrolijk van zulke berichtjes :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:44

Wat ontzettend leuk!!! Ja he eefske ! Het is leuk om met kleine dingetjes verschil te kunnen maken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:32

Heeeeee :wave: ik zag het topic ineens staan tussen de actieve onderwerpen *\o/*
Ben een beetje aan het bijlezen :list:

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:34

Welkom weer Justkid!

Ja het is zeker heel fijn en leuk om zoveel verschil te merken met de tips!

Erika_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:36

Jotoma schreef:
Erika_Z schreef:
Hoi Jotoma,

Leren ontspannen is iets, wat je kunt doen wanneer je niet rijdt. Er is geen recept, wat voor iedereen altijd werkt en je zult ook moeten oefenen om te leren ontspannen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld op Yoga (en Rijden) gaan (en verschillende oosterse vechttechnieken), of bijvoorbeeld Mindfulness leren. Ook een Centered Riding instructeur zal hier aandacht aan besteden.

Je kunt het volgende proberen:
Leg je hand onder je navel op je buik. Ga lekker rechtop zitten, en kijk of je met je ademhaling je hand op en neer kunt laten gaan. Dus als je inademt, wordt je buik wat dikker/boller, als je uitademt wordt hij weer dunner. Je ademt naar je hand toe. Voor sommige mensen is dit een hele moeilijke oefening, anderen pakken dit zo op. Gun jezelf tijd en oefen niet te lang achter elkaar (drie tot vijf maal naar je hand toe ademen en dan weer gewoon ademen), je kunt het aantal keren na verloop van tijd uitbouwen. Wanneer je laag in je buik ademt, vertel je je lichaam (en je paard) dat er rust is. Oefen dit eerst terwijl je gewoon ergens zit, dan op het paard terwijl hij stilstaat, dan in draf. Kijk maar eens, wat het je oplevert.

Dit is natuurlijk niet de enige manier en misschien heb je hier wel hulp bij nodig, maar wie weet geeft het je net dat zetje wat je nodig hebt.

Groetjes,

Erika

Hoi Erika, de ademshaling oefeningen was ik al veel mee bezig (hartcoherentie). Maar op een bank is dit makkelijker, dan wanneer je op een bewegend dier zit, vind ik :) Gister aan het einde heeft een stalgenoot nog even geholpen. Voeten uit de beugels, handen los en zitten ontspannen en coherent worden. En ja, dan wil het wel :) Komende zaterdag ga ik met haar oefenen met voltigesingel zodat ik ook in draf dit kan oefenen, terwijl zij mij aanwijzingen kan geven.
Toch vind ik het moeilijk te begrijpen dat mijn paard alleen op mijn houding niet naar voren wil. Ik krijg hem gewoon in stap, draf en galop er zit alleen nog geen voorwaartse drang in (ik kom even niet op het juiste woord). Zelf heb ik het idee omdat ik hem 2 jaar 'verkeerd' heb gereden, zeg maar half, hij nu nog steeds niet voorwaarts hoeft te gaan, omdat het eerder ook niet 'hoefde'. Dat in zijn systeem zit, zij vraagt half ik doe half. Is dit een rare gedachte?

Fijn dat je al bezig bent met je ademhaling. Ja, het kan lastig zijn om dit toe te passen, vandaar dat ik een stappenplan voorstelde, met de waarschuwing dat oefenen tijd kost.
Wat betreft je vraag, of het gedrag (maar half draven) ingesleten kan zijn: Ik weet, behalve je vraag, niks van je paardje, dus het is een beetje luchtfietsen om je te antwoorden. Over het algemeen geldt, dat paarden gewoontedieren zijn. Gedrag dat eenmaal is aangeleerd, is moeilijk af te leren. Dat geldt ook voor mensen: het kan zijn, dat jij (onbewust) nog vastzit in het oude patroon. Daarnaast kunnen ook nog fysieke problemen van paard/zadel/ruiter meespelen.

Wat doet je paardje als er niemand op zit? En als er iemand anders opzit? En wat gebeurt er als jij op een ander paard zit?

Je schrijft, dat je aan de longe gaat werken. Ik denk, dat jullie hard op weg zijn om de juiste oplossing te vinden. Dat het nog een kwestie van tijd is.

Groetjes,

Erika

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 07:58

Erika_Z schreef:
Fijn dat je al bezig bent met je ademhaling. Ja, het kan lastig zijn om dit toe te passen, vandaar dat ik een stappenplan voorstelde, met de waarschuwing dat oefenen tijd kost.
Wat betreft je vraag, of het gedrag (maar half draven) ingesleten kan zijn: Ik weet, behalve je vraag, niks van je paardje, dus het is een beetje luchtfietsen om je te antwoorden. Over het algemeen geldt, dat paarden gewoontedieren zijn. Gedrag dat eenmaal is aangeleerd, is moeilijk af te leren. Dat geldt ook voor mensen: het kan zijn, dat jij (onbewust) nog vastzit in het oude patroon. Daarnaast kunnen ook nog fysieke problemen van paard/zadel/ruiter meespelen.

Wat doet je paardje als er niemand op zit? En als er iemand anders opzit? En wat gebeurt er als jij op een ander paard zit?

Je schrijft, dat je aan de longe gaat werken. Ik denk, dat jullie hard op weg zijn om de juiste oplossing te vinden. Dat het nog een kwestie van tijd is.

Groetjes,

Erika

Dikgedrukte klopt helemaal. Qua fysiek; na 1,5 jaar zadelproblemen heb ik sinds 12 weken eindelijk een maatzadel die past (ninon schutte). Betekend dus wel 1,5 jaar op een verkeerd zadel gereden (bleef schuiven tot ver over de schouder) en van voren naar achter rijden. Paard is dus ook redelijk scheef en in de knoop. Sinds oktober vorig jaar met de zadelkwestie bezig en sinds toen alleen maar grondwerk gedaan (lange teugel en rechtrichten vanaf de grond). Met de nieuwe juf dus onder het zadel bezig, maar dat is nog maar net.

Over je andere vragen; als er niemand op zit, je bedoelt in het land? Sinds het grondwerk gebeuren is hij totaal verandert. Was hij een jaar terug niet vooruit te branden (niet van stal naar het land, maar ook het land wou hij niet uitkomen), traag stappen en weinig interesse hebben. Zit hij nu naar mijn idee pas echt goed in zijn vel.. Andere mensen rijden er niet op (wel om uit te stappen, maar dan doet hij hetzelfde als bij mij), mijn juf heeft de vorige keer even gereden en toen werd het een totaal ander paard (maarja, de juf heeft wél de onafhankelijke zit!). Ik heb zelf ook al 2 jaar niet meer op een ander paard gezeten, behalve voor zitlessen (maar dan zit het paard aan de longe).

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:51

Zanshiro schreef:
Beterschap Line! Maar eeeuuh hoe krijg je dat voor elkaar?

Ik heb gister ook de tip met het leunen op de buitenkant van mijn voet geprobeerd. En moet zeggen dat als ik er goed op lette het ook goed ging, maar ik dan wel het gevoel heb dat ik elders in mijn lichaam wat ga vasthouden. (zal wel gewenning zijn) Ik merkte iig dat mijn voeten er veel stiller van werden.
Verder had ik fijn gereden (voor de 3e keer na zijn blessure). In het begin was hij wat hangerig in mijn handen, maar uiteindelijk had ik een heel fijn paard onder me met een fijn licht contact. Dus kwam er met een big-smile vanaf!!!

A.s. vrijdag rij ik mee in een clinic van Jan Willem van V.ooren. Ben zo benieuwd!

Ik moest daar ook heel erg aan wennen! Altijd geleerd om hakken uit te drukken, en om één of andere reden gaan die tenen dan naar buiten, en die benen zwabberen.. Moet zeggen dat ik de eerste weken als ik ging aandraven er constant aan moest denken. In het begin had ik wat spanning in de buitenbenen vlak onder m'n kont zeg maar. Uiteindelijk daar helemaal geen last meer van, nu lekker ontspannen draven. Ik heb ook het idee dat mijn zit wat stabieler is sinds die onderbenen van mij niet meer heen en weer "zwiepen"... :D
Wat een superberichten verder, echt leuk om te lezen!!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:53

Ik ga er ook gewoon fanatiek mee oefenen. En ik wil mijn beugels een gaatje langer gaan doen, merk als ik net opstap dat ik te kort zit. Na tien minuten rijden merk ik dat niet meer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:08

In het vorige topic hebben we het er ook over gehad, maar ik kan het niet meer vinden.
Wie weet zadels waar aan de beugelriemhaken naar achteren geplaatst zitten ? Ik ken alleen het wow zadel...
Ik rijd nu op een msfc zadel maar voel dat ik weer naar voren ga vallen. Volgens iemand hier op bokt met veel zadelkennis komt dat omdat de beugelriemhaken dan te ver naar voren geplaatst zijn. Ik denk dat je dan zelf probeert je eigen zwaartepunt boven de beugels te houden en zo naar voren valt ????

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:29

Ja klopt volgens mij wel. Het kost ook veel meer moeite om in je beugels te gaan staan als je voeten zo naar voren zitten, wat bij zo'n beugelophanging het geval is. Je bent steeds aan het corrigeren he
Ik heb nu zelf de Wintec western, die ophanging is al wat meer naar achteren, maar mag van mij nog wel iets meer.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:47

Wat ik me altijd afvraag is waarom dat hakken uitdrukken zo belangrijk is.
Ik hou me daar echt helemaal nooit mee bezig terwijl ik wel met zulke :P http://www.groothandelruitersport.nl/sh ... sporen.jpg sporen rijd.
Voor mij is het veel belangrijker dat ik mijn paard niet raak en dus mijn voeten recht houd.

Voor de geinteresseerden.....filmpje :) http://youtu.be/0iQx9tmi8gg dit was van november, wat vooral opvalt is het staartzwiepen en het niet voorwaarts zijn. Ik heb kort hierna een fysio/osteopaat erbij gehad en de conclusie was dat het zadel dus niet meer goed paste :x 8)7 zoooo stom dat ik dat niet eerder heb aangepakt. Een wereld van verschil nu ik tijdelijk met een ander zadel rijd

draaimolen :D

http://youtu.be/ws5UEU6ve0Y

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:28

Zo! dat zijn pas sporen!
Gaaf om zo'n spin te zien zeg! Toch blijf ik western ook altijd een leuke tak van sport vinden.

Ik heb vrijdag in een clinic van J.an Willen V.ooren gereden en zou nog even laten weten hoe dat was.
Ik kan het het beste omschrijven in één woord: WOW!

Wat kan die man lesgeven zeg en wat een heerlijke humor heeft hij. Het rijden was in ene zo simpel. Alle "probleempjes" waar we normaal met rijden tegenaan lopen waren in een seconde verdwenen. Shiro was écht aan het been en ik kon op een zithulp een overgang van galop naar halt rijden! Ik wist echt niet dat mijn paard zo heerlijk kon sjouwen. Dit was onze beste rit tot nu toe :D
26 mei rij ik weer bij hem in een clinic en ik kan niet wachten tot het zover is.....

Vandaag even lekker buiten gereden in het zonnetje *\o/*

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:07

Gaaf Zanshiro! :D Misschien moet ik toch maar eens een lesje meepakken als hij weer bij ons op stal is!

Ha Corrie! :wave: Wordt je niet duizelig van het spinnen? En Kid?

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:09

Geeft hij bij jullie op stal les dan? Gaaf. Wil ik ook!!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:13

Ja hij komt voor een stalgenootje. :j Ik weet alleen niet hoe vaak. Ik heb hem een keer gemaild om te vragen of hij nog plek had, maar dat mailadres bleek niet te werken en daarna is het bij mij een beetje blijven liggen. Ik heb hem pas 1x getroffen op stal, maanden geleden, en omdat ik nu met die westerninstructeur bezig ben en ook nog les heb van een IJslandertrainer denk ik dat het niet zo handig is om nu ook nog met JW te beginnen. In juni heb ik een cursus van een bekende trainer uit IJsland en ik heb af en toe Centered Riding les, voorlopig is het wel even genoeg. Maar ik hou het zeker in gedachten! Maar als hij bij ons komt, wil hij vast ook wel naar jou toe komen als je wil blijven rijden bij hem. Gewoon even vragen!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:16

Had hem een mail gestuurd. Maar begrijp nu van jou dat het mailadres dus niet klopt. Ga hem even via fb proberen te bereiken. Heb ook geen idee wat hij vraagt voor les. Maar ik vond het zo'n fijne les dat ik dan liever minder vaak les.
Ja zo te horen heb je het al druk zat hahaha

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:22

Heerlijk als je zo les krijgt en in een keer alles op zijn plek valt. Wat is dat voor iemand?

Hai Imre :D Nee daar wen je aan, het duurt ook best lang voor ze er een beetje tempo in krijgen, het is een technische oefening die niet echt simpel is. Kid kan het nog niet zo heel snel maar soms zit ze in een ritme en dat is zooooo gaaf, dan gaat ze steeds sneller :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:49

Ik heb ook gespind met Jim :):)
Beginnetje hoor. En langzaam. Maar kicken zeg :D

Ademhaling is interessant. Ik merk het vooral met spanning. Als ik denk dat Jim iets spannend vindt, gaat mijn ademhaling omhoog. Letterlijk :+
Dus dan moet ik echt bewust buikademhaling doen.

Even filmpje kijken...

Edit: Corrie, wat me opvalt is dat je met de stops naar voren zit ipv naar achter. Heeft dat een reden?
En wanneer kom je Jim eens proberen? :D